Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af MikkelVitus » 11. maj 2018, 13:20

Hejsa.

Min skoda octavia elegance fra 2005 har manuelle sæder. Jeg har fået mulighed for at købe nogle elsæder, men mon det ledningsned der allerede ligger i min er forberedt på elsæder ? Altså så lavpraktisk om stik osv mon allerede ligger under sædet, så man ikke skal til at lave en masse el arbejde ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af GaSelle » 17. maj 2018, 12:47

Du kan trygt regne med, at der ikke er trukket en ledning i en VAG bil, hvis ikke den har en funktion fra fabrikken. El-sæder uden memory er dog ikke det store hokus-pokus, da det blot er +/- der skal trækkes frem.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af MikkelVitus » 17. maj 2018, 22:31

Ok det lyder da som noget træls noget.

Det er elsæder med memory. Når jeg kigger i min Cent. Elec. 09, så er der en option omkring elsæder med memory (som jo selvf. nu ikke er krydset af). Det var derfor jeg havde en forhåbning om at stikkene allerede var klar under de manuelle sæder.

Jeg troede faktisk at man brugte stort set de samme ledningsnet uanset hvilke udstyr der ender med at komme i bilen. Altså sådan at hvis det er en elegance, så er ledningsnettet forberedt på de options der er mulige for den model, så jeg er lidt trær af at høre at de åbenbart kun har trukket ledninger til det nødvendige :/

Mvh
Mikkel
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af MikkelVitus » 20. maj 2018, 21:47

Jeg kunne virkelig godt tænke mig et svar på hvad det nemmeste vil være, for at få elsæderne over i min bil. Octavia 2005.

Jeg har 2 elsæder fra en tysker, de er fra en octavia samme årgang, og samme udstyrsniveau, men desværre ikke samme betræk. Jeg troede måske lidt dumt at det var sådan at alt det elektriske til at styre frem/tilbage, og ryglæn op/ned, det nærmest var sådan en enhedsom selve sædet var fastgjort på. Altså lidt som et "mellem-led" mellem sæde og vognbund, og det mellem-led i min egen var rimeligt identisk, bortset fra at min egen er manuel.

Og at man altså derfor nærmest skulle kunne tage hele den elektriske enhed og så montere på mine egne sæder i stedet for den manuelle enhed, og vupti så havde man elektriske sæder. Ala skru det manuelle af, og så skru det elektrisk på, og så er sæderne elektriske. Og så er der jo lige lændestøtten som man ikke komme udenom at skulle flytte.

Men det er ikke så nemt vel ?

Én foreslog at jeg istedet (og med "jeg", mener jeg en saddelmager) tog og pillede betrækket af mine eksisterende sæder og betrak de elektriske sæder med betrækket).

Vil i vurdere at det tidsmæssigt er den nemmeste løsning ?`

Min styreboks har en option for el-sæder med memory - kan jeg så gå ud fra at hvis jeg monterer de sæder og fortæller bilen at de er monteret, så virker de også ? Det jeg tænker på, det er om der skal ekstra ledninger mv. som ikke er der nu, men der er jo et bus-system, og controlleren for el-sædet sidder ved i sædet ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af GaSelle » 22. maj 2018, 07:48

Du slipper ikke for at trække ledninger; strøm og CAN, sandsynligvis. Det er dog en overkommelig opgave.

Skal det være ens, skal du vel enten flytte dit gamle betræk over - eller finde et sæt bagsæder, der matcher dine nye forstole.

Danlau
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 6. mar 2023, 12:33
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af Danlau » 6. mar 2023, 23:47

Jeg har lige ? for står også med et sæde jeg gerne vil have skiftet ud med elbetjent jeg er lige glad med memory funktion bare selve sædet. er det så bar plus minus og en sikring

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af diskoboy » 7. mar 2023, 06:27

Har sædet memory skal der trækkes Can-bus men det jo ikke noget problem?

Jeg opgradere sæderne i min eGolf sidste sommer fra 100% manuelle til 100% elektriske med memory
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

tdi130gti
Helt nyt medlem
Indlæg: 49
Tilmeldt: 18. aug 2012, 20:56
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af tdi130gti » 8. mar 2023, 12:29

Til Diskoboy

Var det dyrt at opgradere de manuelle sæder til el? og hvordan gjorde du det?

steff-
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Bramdrupdam
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af steff- » 8. mar 2023, 13:33

diskoboy skrev:
7. mar 2023, 06:27
Har sædet memory skal der trækkes Can-bus men det jo ikke noget problem?

Jeg opgradere sæderne i min eGolf sidste sommer fra 100% manuelle til 100% elektriske med memory
Jeg står med samme problem i en superb fra 2017.... Gamle sæde var manuel. Og alle jeg har snakket med siger at det er total plug and play... Det er der jo så ikke... Nye sæde med el og memory skal jeg jo så lige have til at virke..

Så er lidt nysgerrig.

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Upgrade til el-sæder. Er ledningsnet der allerede ?

Indlæg af diskoboy » 8. mar 2023, 22:29

tdi130gti skrev:
8. mar 2023, 12:29
Til Diskoboy

Var det dyrt at opgradere de manuelle sæder til el? og hvordan gjorde du det?
Jeg fandt en Passat kabine til 1500 kr og fik forhandlet den 500 kr ned.

Stik / ledninger mv havde jeg selv
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Besvar

Tilbage til "Interiør"