Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Besvar
KasperB
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25. okt 2013, 08:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af KasperB » 25. okt 2013, 08:12

Hej alle,

Jeg forsøger mit med mit første spørgsmål på forum.
Jeg leder i øjeblikket efter en Skoda Fabia st. car. TDI, men har endnu ikke fundet en - derfor er mit spørgsmål generelt møntet på de i overskriften angivne årgange, da jeg formoder, at de har samme type kabine.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om det er muligt at opgradere instrumentbrættet på sådan en Fabia fra noget, der ligner dette:

Billede


Til noget meget mere tiltalende som dette:

Billede

Eller dette:

Billede


Hvis det er muligt - hvor stor (og dyr) operation vil det i så fald være? Og hvor får man eventuelt fat i et sådant display til penge, der kan betales (ved huggeren)?

Jeg håber, at nogle har et godt bud, da jeg ikke har kunnet finde noget info om det :)

På forhånd tak for hjælpen.

M.v.h. Kasper

Brugeravatar
Mortenr
Aktiv medlem
Indlæg: 1921
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af Mortenr » 25. okt 2013, 08:39

De er da ikke fra samme model dem du har fundet. Det øverste er fra Fabia 1 - og de ander ligner Fabia 2. Så det kan umiddelbart ikke lade sig gøre.
MVH. Morten R
Audi A3 Limousine 35TDI S-line S-tronic 2020
VW Golf 2 GTI 16V 1991

KasperB
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25. okt 2013, 08:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af KasperB » 25. okt 2013, 08:52

Hej Morten,

Tak for svaret. Måske jeg ikke fik formuleret mig klart nok, så jeg uddyber lige herunder:

Jeg ved, at de nævnte årgange (01 - 05 - og måske flere) har samme type layout på instrumentbrættet.
Jeg er vild med instrumentbrættet i den nye fabia udgave, som vist er det, jeg har fundet på billederne. Mit spørgsmål er således, om det på en eller anden måde er muligt at sætte det nye instrumentbræt fra den nye fabia i den gamle model?

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af vrod » 26. okt 2013, 08:03

Det er da noget af et monsterprojekt. :) Hvis det havde været VW så ville jeg nok have været mere optimistisk. Du skal huske at du måske også skal skifte centerkonsol, klimapanel, dørpaneler m.v hvis det hele skal passe perfekt. Hvis du skal have en MFA fra 2010+ I bilen skal du også finde en der kan omkode immobilizeren. Det er meget svært! Jeg har selv lige været i Polen for at få kodet mit MFA premium ind i bilen.

Tjek om du bruger Immo v3, hvis det er tilfældet så vil jeg nok mene at det er umuligt.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

KasperB
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 25. okt 2013, 08:03
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af KasperB » 26. okt 2013, 09:21

Hej Vrod,

Tak for svaret.
Det skulle helst ikke blive et monsterprojekt med udskiftning af al interiør. Jeg er godt nok vild med de nye kabiner, men som en 'start' kan jeg nu godt 'nøjes' med blot at opgradere instrumentpanelet (dvs. speedometer o.l. instrumenter, som er vist ovenfor). :mrgreen: Passer det nye layout derfor ikke dimensionsmæssigt i konsollen vil jeg nok droppe projektet, da der desværre er grænser for mine tekniske skills i denne sammenhæng.

Jeg er ikke så meget inde i bilverdenen, så måske du vil oversætte din besked til noget lidt mere forståeligt for en nybegynder som mig? :geek: Hvad er fx MFA, immobilizer og Immo v3 - og hvordan tjekker jeg i så fald om bilen har det (hvis jeg har forstået dig korrekt er det formentlig muligt at udskifte panelet hvis bilen har Immo v3?)?

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af vrod » 26. okt 2013, 11:35

Jeg var så heldig at de nye MFA'er fra G6 også kunne proppes i en G5 (G for Golf). Der er mange sort/hvide MFA'er til salg på fx. ebay, dem med farve er utrolig svære at få fat i. Jeg søgte på omkring 10 forskellige partnumre men kunne kun finde et enkelt fra en 2011 Touran i Helsingborg. MFA står for Multi-Funktion-Anziege (eller Multi-Funktions-Display på dansk). Det er den skærm du har som kan give dig Navi/Audio/km-l osv.

Medmindre du vil have sprækker mellem instrumentpanelet og evt. mere støj fra moteren (pga. sprækkerne), så skal du finde et speedo/MFA der passer helt og præcist til dit instrumentbræt.

Immobilizeren er den startspærre som forhindrer uautoriserede nøgler i at starte bilen. Selv hvis de har samme blad, så vil bilen ikke starte medmindre at chippen inde i nøglen matcher den i ECU'en og MFA'en. Det var pinen ved mit skifte, men jeg fik kontakt til en flink mand i Polen som jeg kørte over til (jeg bor i Tyskland). Det var en utrolig advanceret procedure som tog 3-4 timer (inklusiv test og det hele). Lige nu har jeg kun en enkelt nøgle der virker til bilen (da jeg fik lavet det sidste weekend og helst vil køre rundt med den nye MFA i en måned før jeg tager den næste nøgle. At opgradere en MFA i fx. Passat'en er langt nemmere da Immobilizeren ikke sidder i MFA'en, men i en seperat styreboks. Jeg tror at VW/VAG-biler brugte Immobilizer v3 indtil 2004 hvor Golf V kom på markedet. Der skiftede de til Immobilizer v4 (min Golf bruger 4c) som de vidst stadig bruger i deres aktuelle modeller. Der er udviklet en version 5 men jeg ved ikke hvilke mærker eller modeller bruger den. :) Hvis du skal have et nyt speedo/MFA så skal dens Immobilizer version selvfølgelig matche den som er i bilen, ellers bliver det et større projekt.

Det skal lige siges at grunden til at jeg ikke kunne lave Immo-halløjsaet med mit cluster selv er at efter 2007 kan man ikke længere udlæse PIN/SVC-koden til speedometeret/MFA'en. Du kan nok selv gøre det hvis du skifter til et speedometer/MFA som er fra før det årstal. ;)

Her er mit gamle speedo
speedoold.jpg
speedoold.jpg (58.66 KiB) Vist 371 gange
Her er mit nye speedo
speedonew.jpg
speedonew.jpg (126.75 KiB) Vist 371 gange
Det var 1000KM hver vej men det hele værd ;)
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Opgradere instrumentbræt på Fabia TDI årgang 01-05

Indlæg af vrod » 26. okt 2013, 11:35

PS. Du kan jo også overveje at lave nogle LED-mods, skifte baggrundsbelysning osv. :) Der er mange muligheder.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Besvar

Tilbage til "Interiør"