Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Dorte
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 7. nov 2014, 09:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af Dorte » 7. nov 2014, 09:57

Er der andre der har problemer med dårlig forbindelse på bilradioen på vw up?
Det kunne være interessant at vide om problemet kunne løses og hvordan?

Min bil har været til kontrol hos vw forhandler og de kan ikke finde fejlen selvom de har haft hele fronten ude for bilradioen er monteret.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af GaSelle » 7. nov 2014, 10:09

Min Citigo er heller ikke god. Men forhandleren påstår, at alt er som det skal være...

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 7. nov 2014, 10:14

Hvad sammenligner du med? Andre VW-biler?
Alle andre Volkswagen (med meget få undtagelser) har Diversity (to eller flere FM-antenner). Diversity sikre en god FM-modtagelse under stort set alle forhold.
En Up har en primitiv radio med kun en antenne og dermed halvdårlige modtageforhold, når man er langt fra en sender og/eller der er bygninger / træer i vejen.
Senest rettet af erlingvj 7. nov 2014, 14:10, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af KBoesen » 7. nov 2014, 10:32

Det er desværre et generelt problem i dem.

Jeg havde en Mii tværs over landet her i sidste weekend og var faktisk overrasket samt meget irriteret over, at forbindelsen var så dårlig.

Den var faktisk ringere end i min Lupo, og det er virkeligt skidt. :\

Tror løsningen er, at du får monteres en antenne forstærker på radioen. :)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af Decipher » 7. nov 2014, 11:02

Kan man ikke eftermontere en ekstra antenne i stedet? Det tror jeg vil have større effekt end en forstærker.

Evt. kan man vel føre et skjult antennekabel op under taghimlen ved forruden(?)

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af qasq » 7. nov 2014, 11:06

Nogen der ved om problemet også er der på de udgaver med DAB?

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af GaSelle » 7. nov 2014, 11:08

Jeg sammenligner fx med min 2011 Octavia, der også kun havde én antenne - og min tidligere Aygo. Én ting er, at AF funktionen er crap i alle VAG radioer. Men den er også ringere til at fange signalet generelt.

Min forhandler havde en tester på, og den viste selvfølgelig ingen fejl, og dermed konkluderer de, at radioen er ok. Bilen skal til service mandag, og får her skiftet antennen (pisken), da den nuværende er flækket af sig selv. Jeg tror nu ikke det ændrer noget på modtagelsen.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 7. nov 2014, 14:09

En antenne-pisk der er dobbelt så lang vil give en bedre modtagelse.
To antenner er kun en fordel på radioer med flere FM-tunere.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af GaSelle » 7. nov 2014, 16:15

Antennerne er cirka lige lange på de tre biler i mit indlæg.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 7. nov 2014, 19:48

GaSelle skrev:Antennerne er cirka lige lange på de tre biler i mit indlæg.
Sjovt.
En normal Aygo-antenne er meget længere end Up-antenne.
Vedhæftede filer
toyota_aygo_l2.jpg
toyota_aygo_l2.jpg (24.33 KiB) Vist 9310 gange
eup.jpg
eup.jpg (32.71 KiB) Vist 9310 gange

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af RIX » 7. nov 2014, 23:38

nu er antenne afstemt i længden til antenne foden, så en længere antenne vil ikke hjælpe der skal noget andet til, jeg arbejder til daglig med en radio mekaniker.

VH:

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Sv: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af kGlerup » 8. nov 2014, 09:53

Modtagelsen i vores Up er også elendig... Antennen har samme længde som den på Octavia'en (som i forvejen ikke er for god!), men modtagelsen er markant ringere.
Er generelt bare skuffet over at VAG ikke kan sørge for anstændig modtagelse i deres "almindelige" biler.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af GaSelle » 8. nov 2014, 11:31

erlingvj skrev:
GaSelle skrev:Antennerne er cirka lige lange på de tre biler i mit indlæg.
Sjovt.
En normal Aygo-antenne er meget længere end Up-antenne.
Den var skiftet til en org. kort Peugeot pisk.

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af JerrilD » 8. nov 2014, 14:31

Min radio var også total uanvendelig... Men fik den lavt ved Skoda Fredericia. Det er blevet meget bedre end før.


De har renset de kontakt punkter(3 stk) Fra antenne til radio. (Antenne ledningen skulle vist være delt i 3)

Har også fået skiftet antennefoden en gang.
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af ClausP » 9. nov 2014, 03:00

Den fysiske længde har ikke en bjælde med sagen at gøre (næsten).

Antennens leder skal være tilpasset bølgelængden på det frekvensområde man skal modtage.

Bølgelængden på 100 Mhz er 3 meter, men man kan jo ikke køre med en 3 meter lang antenne på sin bil.
Istedet bruger man (oftest) en antenne på 1/4 eller en 1/2 bølgelængde og så snoer selve antennen i en spole, så man får en forholdsvis kort pisk.
Om den er 35 eller 40 cm betyder ikke en døjt, længden er ikke i sig selv et kvaltetsstempel.

Problemet må være enten dårlige forbindelser, delefiltre, kabler, antenneforstærker eller modtager på radioen.
Så alt i alt en dårlig indsats fra værkstedet - sådan en fejl kan man jo ikke se med det blotte øje.

Min up! har ikke problemer med radiomodtagelse.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 9. nov 2014, 13:30

Hej,
Byder lige ind, nu da jeg har konstrueret FM antenner til masseproduktion og har brugt mange timer med beregninger og analyser. Jeg kan se der er lidt misforståelser om hvordan sådan en virker.

1. En optimal bil FM antenne er en 1/4 bølgelænge og altså ikke en fuld bølgelængde. En fuld bølgelængde på FM er 3 m og derved er en 1/4 = 75 cm. Billedet af Aygo'en bruger en passiv antenne. Billedet af UP'en er en aktiv antenne.

2. Ovenstående mål er for en passiv antenne, hvilket også er den med den bedste ydelse.

3. Placering på bilen betyder mindst 50%. Plane flader som tag osv giver den dårligste modtagelse. Optimal placering er at antennen følger en stolpe. Ligesom for 30 år siden, hvor den sad i forskærmen og fulgte A stolpen op. Det er den bedste placering. Den har så desværre andre ulemper (Hærværk og rust). Hvis antenne alligevel placeres i tag eller lignede, så kan man gøre det bedre ved at vinkle antennen. Dvs 90 gr i forhold til tag er værst. Vinkel er et kompromis. Lægger man den meget ned, så bliver det bedre, bortset fra "forfra" retningen - det bliver det værre. F.eks en bil med antennen forest i taget. Bedre modtagelse jo mere den ligger ned og jo mere den ligger ned jo dårligere bliver modtagelsen for signaler der kommer forfra. Lægges antennen ned bør den kortes ned i forhold til de 75 cm. Er vinklen med taget f.eks 25 gr, så bør den nok nærmere være 60 cm.

4. Aktive antenner er en antenne hvor man jagter mindre fysiske dimensioner. På FM er optimum for aktive antenner en længde på ca. 33 cm. Og igen - vinkles den, så skal den være lidt kortere. En FM aktiv antenne med korte kabler (Dvs. ca 5 meter eller mindre), bør have en aktiv forstærker med lav støjtal og et gain på ca. 6 - 8 dB. Mindre gain (forstærkning) giver dårligere signal og mere giver bare mere støj. Ser man antenner med 20 - 30 dB forstærkning, så er de med garanti designet forkert ! Men der laves antenner med disse vanvids forstærkninger, fordi der er nogle forbrugere som går efter det.

5. Når man snakker diversity systemer på FM, så er det en lappeløsning. Det er altså som sådan ikke et plus. At man kører med diversity i en bil, er fordi man har lavet en FM antenne, som er mindre god og modtager dårligt i en retning (Hos VAG er det en tråd i de bagerste ruder). Det forsøger man så at kompensere for, ved at sætte en lige så dårlig antenne som regel i modsatte side. Målet er at de 2 halvdårlige antenner helst skal kunne yde det samme, som en aktiv antenne i taget. Dette mål opnåes sjældent.

Skal vi koge det lidt sammen, så bliver nogenlunde sådan her:
1. Længden er vigtig - Den skal passe til det system den sidder på (Placering, fod, kabler mv).
2. Passiv FM antenne på ca. 75 cm er bedst.
3. Passiv antenne i skærm er bedst. Passiv antenne i tag er næstbedst. Aktiv antenne i tag er 3-bedst. Diversity system med tråde i ruder er 4-bedst. Enkelt rude-tråd er 5-bedst (eller værst).

Og så er der hele "gejl" afdelingen med hajfinne FM antenner osv. Gider vi slet ikke komme ind på, medmindre der er nogen der opfinder en metode til at ophæve de fysiske love.
/Søren.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 9. nov 2014, 15:19

Diversity hos VAG kan også være en tagantenne og en rudeantenne!
Den test der er henvist i denne tråd viser at Diversity er fremragende i praksis.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=100854
At Skoda-ejere ikke kan lide Diversity er ikke så mærkeligt, da Skoda ofte bruger primitive løsninger ;)

Brugeravatar
flemmingsen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. jan 2012, 06:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af flemmingsen » 9. nov 2014, 15:33

De VAG-biler som jeg har haft med Diversity har alle haft en fremragende FM-modtagelse, uden udfald i Storkøbenhavn. Min tidligere Octavia med kun 1 antenne faldt næsten altid ud på Motorring 3 ved Brøndby Stadion. Min naboes Mii med 1 tagantenne har mange udfald.

Teori er godt men om tingene virker i praksis er langt bedre :lol:

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 9. nov 2014, 16:34

erlingvj skrev:Diversity hos VAG kan også være en tagantenne og en rudeantenne!
Den test der er henvist i denne tråd viser at Diversity er fremragende i praksis.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=100854
At Skoda-ejere ikke kan lide Diversity er ikke så mærkeligt, da Skoda ofte bruger primitive løsninger ;)
Ja .. suk.
Jeg orker desværre ikke at diskutere med folk der ikke ved hvad de snakker om. Billedet er væsentlig mere nuanceret end du lægger op til.

At Skoda bruger mere primitive løsninger, bliver du vist nødt til at underbygge, hvis vi skal tage det ind som et valid argument.
/Søren.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 9. nov 2014, 16:39

flemmingsen skrev:De VAG-biler som jeg har haft med Diversity har alle haft en fremragende FM-modtagelse, uden udfald i Storkøbenhavn. Min tidligere Octavia med kun 1 antenne faldt næsten altid ud på Motorring 3 ved Brøndby Stadion. Min naboes Mii med 1 tagantenne har mange udfald.

Teori er godt men om tingene virker i praksis er langt bedre :lol:
Jammen tillykke med det.
Så kan det være du kan forklare hvorfor en Passat med RCD300 og med diversity ikke kan modtage P3 i Spajld, men hvis den får en enkelt aktiv tagantenne på, så kan den godt. På den anden side kan den også med diversity, hvis man skifter RCD300'en ud med en RNS510.

Prøv at overveje den situation og så tænk lidt over om det måske ikke er lidt mere nuanceret end som så.
/Søren.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 10. nov 2014, 15:50

i-s skrev:
erlingvj skrev:Diversity hos VAG kan også være en tagantenne og en rudeantenne!
Den test der er henvist i denne tråd viser at Diversity er fremragende i praksis.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=100854
At Skoda-ejere ikke kan lide Diversity er ikke så mærkeligt, da Skoda ofte bruger primitive løsninger ;)
Ja .. suk.
Jeg orker desværre ikke at diskutere med folk der ikke ved hvad de snakker om. Billedet er væsentlig mere nuanceret end du lægger op til.

At Skoda bruger mere primitive løsninger, bliver du vist nødt til at underbygge, hvis vi skal tage det ind som et valid argument.
Nej og Auto Motor & Sport ved ikke en skid om autoteknik :mrgreen:
Testen i AMS viser, at biler med Diversity har en langt bedre FM-modtagelse end biler uden.

At Skoda bruger primitive løsning i forhold til VW og Audi er da ikke en hemmelighed. Golf 6 har Diversity - Octavia ikke. Et andet af utallige eksempler er håndbremsen på en Golf 6 kontra en Octavia. Skoda bruger er primitiv blikløsning og VW en støbt konstuktion med fine lejer. Aktiveringskraften er meget højere på en Octavia end på en Golf 6.

Skoda Øverst:
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (127.26 KiB) Vist 9078 gange

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 10. nov 2014, 16:17

erlingvj skrev:
i-s skrev:
erlingvj skrev:Diversity hos VAG kan også være en tagantenne og en rudeantenne!
Den test der er henvist i denne tråd viser at Diversity er fremragende i praksis.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=100854
At Skoda-ejere ikke kan lide Diversity er ikke så mærkeligt, da Skoda ofte bruger primitive løsninger ;)
Ja .. suk.
Jeg orker desværre ikke at diskutere med folk der ikke ved hvad de snakker om. Billedet er væsentlig mere nuanceret end du lægger op til.

At Skoda bruger mere primitive løsninger, bliver du vist nødt til at underbygge, hvis vi skal tage det ind som et valid argument.
Nej og Auto Motor & Sport ved ikke en skid om autoteknik :mrgreen:
Testen i AMS viser, at biler med Diversity har en langt bedre FM-modtagelse end biler uden.

At Skoda bruger primitive løsning i forhold til VW og Audi er da ikke en hemmelighed. Golf 6 har Diversity - Octavia ikke. Et andet af utallige eksempler er håndbremsen på en Golf 6 kontra en Octavia. Skoda bruger er primitiv blikløsning og VW en støbt konstuktion med fine lejer. Aktiveringskraften er meget højere på en Octavia end på en Golf 6.

Skoda Øverst:
Det var en fin håndbremse der ikke har noget med sagen at gøre. Jeg tror bare vi stopper her.
/Søren.

Brugeravatar
flemmingsen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. jan 2012, 06:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af flemmingsen » 10. nov 2014, 16:31

Min nuværende Polo 6R har en lodret FM-tagantenne og en vandret rudeantenne på ca. 75 cm samt Diversity. Den har en fremragende FM-modtagelse.
Min søsters Fabia, der kun har en tagantenne har mange udfald.AMMEN :!:

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 10. nov 2014, 16:41

flemmingsen skrev:Min nuværende Polo 6R har en lodret FM-tagantenne og en vandret rudeantenne på ca. 75 cm samt Diversity. Den har en fremragende FM-modtagelse.
Min søsters Fabia, der kun har en tagantenne har mange udfald.AMMEN :!:
Hvis det ikke er samme FM-tuner der sidder i de 2 biler, så kan resultaterne af din oplevelse ligge i så meget andet end diversity. Ammen.

Desuden passer det med hvad jeg tidligere har skrevet. Har du 2 halvdårlige antenner, så kan man forbedre det ved at sætte dem sammen i diversity. Du vil stadig ikke opnå mere end hvis du havde en god.

Og bemærk venligst, at det er FM diversity vi snakker om her. Diversity på WLAN mv, der er det andre ting man forsøger at kompensere sig uden om med diversity.
/Søren.

Brugeravatar
flemmingsen
Nyt medlem
Indlæg: 291
Tilmeldt: 9. jan 2012, 06:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af flemmingsen » 10. nov 2014, 16:51

Har en RNS 315 - min søster en Amundsen+. Helt samme radio med forskellige navne.
Der er markant forskel på modtage-kvaliteten.
En vandret antenne (rudeantenne) kan have fordele alt efter senderens polarisation - har jeg ladet mig fortælle.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af erlingvj » 10. nov 2014, 17:30

i-s skrev: Det var en fin håndbremse der ikke har noget med sagen at gøre. Jeg tror bare vi stopper her.
Jo, for den viser, at Skoda generelt anvender primitive tekniske løsninger - ikke kun mht. antenner.

Hvilken relevans har skærm-antenner i øvrigt. Ingen har anvendt dem i en menneske-alder :roll:

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 10. nov 2014, 18:14

flemmingsen skrev:Har en RNS 315 - min søster en Amundsen+. Helt samme radio med forskellige navne.
Der er markant forskel på modtage-kvaliteten.
En vandret antenne (rudeantenne) kan have fordele alt efter senderens polarisation - har jeg ladet mig fortælle.
Der er ingen forskel på en polo 6R og en fabia udover at på polo 6R KAN der sidde en tagantenne + en rudeantenne (en del af elbagruden). På fabia sidder rudeantennen i forruden.
Både Fabia og polo fås med enten tagantenne og tagantenne/rudeantenne alt afhængig af hvilken radio den er bestilt med fra fabrikken. Det er foriøvrigt samme løsning.

Det med polarisationen er en af de mest generelle misforståelser når man taler om FM modtagelse i biler. Antennens placering og udformning skal passe sammen med hvordan radiobølgernes felt bøjes af i forhold til karosseriet.
/Søren.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10868
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1898 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af GaSelle » 10. nov 2014, 18:16

Åh nej, ikke håndbremsen igen. Det er nok den mest ligegyldige detalje i hele verden.

Til bonusinfo så har nogle Octavia´er faktisk to antenner, blot ikke dem, der er født med Blues radioen. (FL udgave)

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af i-s » 10. nov 2014, 18:21

erlingvj skrev:
i-s skrev: Det var en fin håndbremse der ikke har noget med sagen at gøre. Jeg tror bare vi stopper her.
Jo, for den viser, at Skoda generelt anvender primitive tekniske løsninger - ikke kun mht. antenner.

Hvilken relevans har skærm-antenner i øvrigt. Ingen har anvendt dem i en menneske-alder :roll:
Du misser da pointen igen og igen. Når jeg kikker på de 2 håndbremser, så vil jeg umiddelbart side Skoda modellen er den dyreste at producere. Jeg har lige slået dem op i reservedelssystemet og skoda modellen koster 20 EUR mere. Derudover findes der både billigere og dyrere varianter til begge biler. Du kan selv bedømme den nederste som er en støbt (billig) måde at lave det på ud af det billigste støbemetal du kan finde.

Skærmantennen er relevant fordi vi snakker FM modtagelse og antenner. De er yderst relevante for det er noget af det bedste du kan få hvis du vil have en optimal modtagelse. Det skrev jeg også tidligere.
/Søren.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Dårlig Fm Radio I Vw Up Fra 2012

Indlæg af wahlstrom » 4. okt 2015, 14:03

Nogen der har fundet løsning på det? Har virkelig dårlig forbindelse, fx Voice...

Lyder ikke til man kan klage over det...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"