Stilhed ved motorstart i Audi A3

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af Ztrejfer » 21. okt 2017, 08:58

Et lille, men irriterende problem:

Hver gang jeg starter min Audi A3, starter også enten radio eller musikafspilning. Jeg har gennemtrawlet instruktionsbogen, og der ser ikke ud til at være den løsning, som jeg leder efter, nemlig at al multimedia-lyd er slået fra automatisk ved motorstart.

Jeg ved godt, at man før motorstop kan presse volumenknappen på konsollen ned og holde den der, indtil skærm ruller ned og lyd forsvinder; på den måde er der ingen lyd ved den påfølgende motorstart (men kun ved dén).

Men dette er jo ikke automatisk og man glemmer det ofte - og da jeg absolut ikke bryder mig om at blive “overfaldet” ved dagens start af et eller andet ligegyldigt radioprogram, søger jeg en måde at få en sådan automatik aktiveret.

Det eneste jeg kan komme på er, at det måske er muligt gennem VCDS at få indstillet bilens lydsystem til automatisk stilhed ved motorstart - naturligvis uden at det går ud over multimedias øvrige normale funktioner.

Hvis nogen ved, om dette kan eller evt. ikke kan lade sig gøre, vil jeg være glad for et hint.

På forhånd tak - og ha’ en fortsat god weekend!
Senest rettet af Ztrejfer 21. okt 2017, 09:32, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af erlingvj » 21. okt 2017, 09:17

Bestil den næste A3 med DAB+, så kommer radio-lyden først flere sekunder efter start. Ikke en løsning "her og nu" men fremadrettet.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af Ztrejfer » 21. okt 2017, 09:31

Tak for svar - men jeg tror nu ikke, at jeg vil vente så længe ;) Desuden virker det lidt voldsomt at skulle købe en helt ny bil for en sådan mindre ting ;) - og, kan jeg forstå, løses problemet egentlig heller ikke derved.

Tak alligevel.
Audi A3

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af ph » 21. okt 2017, 09:36

altså du vil ha at den er slukket/ lydløs indtil du selv vælger at tænde/skrue op for lyden?
Spørg hos Iveco hvordan de gør.... radioen i lastbilen slukker når man slukker bilen og tænder først igen når man selv tænder den, imho pisse belastende når man har 30. stop på en nat og helst så at den slet ikke slukkede radioen før man tog førerkortet ud
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af Ztrejfer » 21. okt 2017, 09:45

ph skrev:altså du vil ha at den er slukket/ lydløs indtil du selv vælger at tænde/skrue op for lyden?
Præcis. Det skal være funktionen efter hver motorstart.
Spørg hos Iveco hvordan de gør.... radioen i lastbilen slukker når man slukker bilen og tænder først igen når man selv tænder den, imho pisse belastende når man har 30. stop på en nat og helst så at den slet ikke slukkede radioen før man tog førerkortet ud
Afgjort det modsatte problem :lol: Iveco kan nok ikke hjælpe, da Audiens system sikkert er et helt andet - men tak alligevel for hintet til Iveco, det skader jo ikke at spørge der.
Audi A3

Brugeravatar
DinoB
Medlem
Indlæg: 805
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:26
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 8000 Århus C
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af DinoB » 3. nov 2017, 12:20

Ztrejfer skrev:Et lille, men irriterende problem:

Hver gang jeg starter min Audi A3, starter også enten radio eller musikafspilning. Jeg har gennemtrawlet instruktionsbogen, og der ser ikke ud til at være den løsning, som jeg leder efter, nemlig at al multimedia-lyd er slået fra automatisk ved motorstart.

Jeg ved godt, at man før motorstop kan presse volumenknappen på konsollen ned og holde den der, indtil skærm ruller ned og lyd forsvinder; på den måde er der ingen lyd ved den påfølgende motorstart (men kun ved dén).

Men dette er jo ikke automatisk og man glemmer det ofte - og da jeg absolut ikke bryder mig om at blive “overfaldet” ved dagens start af et eller andet ligegyldigt radioprogram, søger jeg en måde at få en sådan automatik aktiveret.

Det eneste jeg kan komme på er, at det måske er muligt gennem VCDS at få indstillet bilens lydsystem til automatisk stilhed ved motorstart - naturligvis uden at det går ud over multimedias øvrige normale funktioner.

Hvis nogen ved, om dette kan eller evt. ikke kan lade sig gøre, vil jeg være glad for et hint.

På forhånd tak - og ha’ en fortsat god weekend!

Kan du ikke gå ind i indstillinger, der hvor du justerer lydstyrke ved navigation, telefon osv. og så skrue den ned til "lydstyrke ved opstart" - det mener jeg at huske man kunne? :)

Ellers må du jo skrue ned for det, inden du slukker bilen - så starter det jo op på samme niveau?
Audi A3 8V Limousine 2016
http://www.bilgalleri.dk/bruger/81649-dino_b - Mine tidligere biler

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af Tor Morrison » 3. nov 2017, 14:28

Jeg kører sommetider i en A3 8V og hvis radioen er lukket ned når man slukker motoren, så starter radioen ikke selv om
jeg starter bilen flere gange.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af Ztrejfer » 3. nov 2017, 23:48

Tak for jeres idéer, som faktisk ledte til en løsning. Sådan ser det ihvertfald foreløbigt ud ;)

For ved at rode lidt rundt inde i lydindstillinger fandt jeg frem til en funktion, der hedder GALA, som jeg faktisk ikke kendte til. Denne funktion kan man indstille fra nul og opad - og GALA fungerer således, at lydanlægget automatisk regulerer lydniveauet på en måde, så der kompenseres for den forøgede motor- & kabinestøj ved højere og højere hastigheder (min Audi A3 har Audio Sound, men GALA skulle også fungere med B&O installeret).

Ved at prøve mig frem fandt jeg så ud af, at er GALA indstillet til højere værdier end nul, så er der, afhængigt af GALA-niveauet, lyd fra højttalerne fra start af motor - netop det jeg ikke ønsker. Og GALA var faktisk stillet til niveau 3, hvilket gav mig et uønsket lydniveau ved motorstart. Præcis denne effekt af GALA fremgår ikke direkte af manualen, men ligger vel alligevel i logikken, da GALA jo skal kompensere for bl.a. motorstøj.

Så problemet er løst: jeg har nu indstillet GALA til niveau nul - og har det fint med selv at skulle regulere for lyden under kørsel. Det gør ihvertfald jeg alligevel pga. de forskellige slags musik- og speak-indslag, som man nu præsenteres for undervejs på en tur.

Så tak for hjælpen! :D
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af erlingvj » 4. nov 2017, 03:41

Ztrejfer skrev:(min Audi A3 har Audio Sound, men GALA skulle også fungere med B&O installeret).

Ved at prøve mig frem fandt jeg så ud af, at er GALA indstillet til højere værdier end nul, så er der, afhængigt af GALA-niveauet, lyd fra højttalerne fra start af motor - netop det jeg ikke ønsker. Og GALA var faktisk stillet til niveau 3, hvilket gav mig et uønsket lydniveau ved motorstart. Præcis denne effekt af GALA fremgår ikke direkte af manualen, men ligger vel alligevel i logikken, da GALA jo skal kompensere for bl.a. motorstøj.

Så problemet er løst: jeg har nu indstillet GALA til niveau nul - og har det fint med selv at skulle regulere for lyden under kørsel. Det gør ihvertfald jeg alligevel pga. de forskellige slags musik- og speak-indslag, som man nu præsenteres for undervejs på en tur.

Så tak for hjælpen! :D
Alle VAG-radioer har GALA.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Stilhed ved motorstart i Audi A3

Indlæg af HJLarsen » 20. nov 2017, 18:45

I min 16 årige Passat findes der en indstilling under ON VOLUME, hvor lydstyrken når radioen tændes, kan indstilles helt fra 0 til 100 %. Nu har jeg ikke kendskab til Audi A3, men kan ikke forestille mig at diverse indstillingsmuligheder er blevet forringet gennem tiden, og da slet ikke når sammenligningen går fra VW til Audi.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"