DAB+ radio i ny bil fordele??

Alt vedr. radioer, højtalere, forstærkere, antenner mv.
Besvar
lab76
Helt nyt medlem
Indlæg: 18
Tilmeldt: 11. apr 2010, 21:09
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af lab76 » 30. aug 2018, 07:16

Overvejer om jeg skal bestille DAB+ radio i min nye golf, men ved ikke om det er prisen værd. Kan nogen sige mig, om der er fordele ved at have en sådan - erfaringer og gode råd modtages gerne. Tak

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1397
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 420 times
Been thanked: 248 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Passatg 3c » 30. aug 2018, 07:24

Det er lige vedtaget at FM-båndet lukker i 2021, så det ville nok være fornuftigt og billigst at købe DAB+ med, med det samme.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af DanielB12 » 30. aug 2018, 07:39

Ellers så kan du ringe til VW Ishøj - de har nok snart en billig og let brugt eftermonteret DAB-enhed

Nej seriøst, så ville jeg mene det var dumt ikke at betale de 3.000 kr ekstra for at få DAB. Lydkvaliteten er markant bedre og der er flere kanaler.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

okroner
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16. jun 2008, 20:27
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Værløse
Has thanked: 50 times
Been thanked: 19 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af okroner » 30. aug 2018, 07:52

Tilkøb endelig DAB+ radio til din nye bil. Det bliver du glad for. DAB+ finder selv kanalen og holder dig fast. Hvis signalet mistes bliver der i stedet for skrat lydløst. Men efterhånden fungerer det rigtigt godt over hele Danmark og i Tyskland

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af HansH » 30. aug 2018, 08:33

Uddrag af denne artikel om medieforliget gældende 2019-2023: https://www.b.dk/politiko/laes-hele-tek ... 9-2023-her

- "Der træffes først beslutning om tidspunkt for FM-lukning, når 50 pct. af lytningen, herunder i biler, sker på digitale platforme. Et FM-sluk kan tidligst finde sted to år efter, at det er konstateret, at 50 pct. af lytningen er digital."

Jeg forstår det ikke som at FM-båndet de facto lukker i 2021 ?

Som jeg læser teksten:
1) først skal 50% digital lytning opnås
2) DEREFTER kan der træffes en beslutning
3) TIDLIGST 2 ÅR EFTER beslutningen, vil FM-båndet kunne lukkes

Jeg ved ikke hvilken procentdel den samlede digitale lytning ligger på nu, men det er mit bud at den er pænt langt fra 50...
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

asej
Medlem
Indlæg: 753
Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 64 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af asej » 30. aug 2018, 09:28

Jeg tror heller ikke de slukker lige foreløbigt. Se bare hvordan det er gået i Norge:

https://ing.dk/artikel/efter-fm-sluk-no ... ald-214019
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D

hanstosti
Helt nyt medlem
Indlæg: 73
Tilmeldt: 8. mar 2016, 21:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af hanstosti » 30. aug 2018, 17:47

Man kan også blot tilkøbe App Connect og anvende TuneIn eller Dab+ app’en via Apple Carplay eller Android Auto, og få glæden ved Google Maps på bilens display samtidig.
2018 VW Polo GTI 2.0 DSG
2017 Skoda Octavia Combi Style 1.0 DSG

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af pwh » 30. aug 2018, 17:58

Fordele: flere kanaler, og nogle oplever bedre lydkvalitet. Sidstnævnte kan jeg ikke nikke genkendende til.

Ulemper: prisen.

Jeg har netop bestilt bil (Touran), og fravalgt DAB selvom jeg i øvrigt var særdeles gavmild med krydser på listen over ekstraudstyr.
Jeg hører kun P1, Radio 24/7 og P4, og streamer ellers musik via telefonen.
Så for mit vedkommende gav det ikke mening.
Jeg er 100% sikker på at FM båndet eksisterer i den periode jeg har bilen (max. 3 år).
Du er nok den bedste til at svare på om det giver mening for dig ;-)

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk


Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af i-s » 30. aug 2018, 19:55

HansH skrev:
30. aug 2018, 08:33
Uddrag af denne artikel om medieforliget gældende 2019-2023: https://www.b.dk/politiko/laes-hele-tek ... 9-2023-her

- "Der træffes først beslutning om tidspunkt for FM-lukning, når 50 pct. af lytningen, herunder i biler, sker på digitale platforme. Et FM-sluk kan tidligst finde sted to år efter, at det er konstateret, at 50 pct. af lytningen er digital."

Jeg forstår det ikke som at FM-båndet de facto lukker i 2021 ?

Som jeg læser teksten:
1) først skal 50% digital lytning opnås
2) DEREFTER kan der træffes en beslutning
3) TIDLIGST 2 ÅR EFTER beslutningen, vil FM-båndet kunne lukkes

Jeg ved ikke hvilken procentdel den samlede digitale lytning ligger på nu, men det er mit bud at den er pænt langt fra 50...
Jeg mener at have læst det ligger mellem 30 og 40% pt. Kan ikke huske hvor jeg så det.
/Søren.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1835
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Jannik » 30. aug 2018, 19:59

Der er lavet undersøgelser, der viser at man ikke skal købe DAB+ for at få bedre lydkvalitet.
Bl.a. DR udsender deres udsendelser i ret lav bitrate med skidt lydkvalitet til følge.
Det er vist endnu værre for de små radioatationer.

Jeg har det sidste halve års tids udelukkende benyttet DAB+ i min Golf, og det er ikke mere stabilt end FM båndet.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
fkm66
Nyt medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 18. maj 2018, 10:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 21 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af fkm66 » 31. aug 2018, 11:42

Hej !

Er der nogen der har tænkt over gensalgsværdien? Tænker at hvis man i dag køber en ny bil med DAB+ og vil sælge i løbet af 3-4 år, så må den alt andet lige have en højere gensalgsværdi, da der så er DAB+ i den. Tænker at en bil jo gerne skulle leve lidt længere (min nærmer sig de 14 år).

Til sammenligning kunne man jo også se på tilbuddet om fibernet. Jeg har hørt om grundejerforeninger hvor der har været afstemning omkring der skulle graves fiber ned - ofte uden omkostninger for boligejerne. Men alligevel har især ældre beboere stemt nej, for det får de ikke brug for. Men i salgssituationen, så dykker interessen på ejendommen, for der er ikke fiber i nærheden.

Bare mine tanker.

Mvh
Flemming
These users thanked the author fkm66 for the post:
DanielB12
VW Golf GTE 2017
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af DanielB12 » 31. aug 2018, 11:59

fkm66 skrev:Hej !

Er der nogen der har tænkt over gensalgsværdien? Tænker at hvis man i dag køber en ny bil med DAB+ og vil sælge i løbet af 3-4 år, så må den alt andet lige have en højere gensalgsværdi, da der så er DAB+ i den. Tænker at en bil jo gerne skulle leve lidt længere (min nærmer sig de 14 år).

Til sammenligning kunne man jo også se på tilbuddet om fibernet. Jeg har hørt om grundejerforeninger hvor der har været afstemning omkring der skulle graves fiber ned - ofte uden omkostninger for boligejerne. Men alligevel har især ældre beboere stemt nej, for det får de ikke brug for. Men i salgssituationen, så dykker interessen på ejendommen, for der er ikke fiber i nærheden.

Bare mine tanker.

Mvh
Flemming
Det er jo et sats - jeg ville personligt, hvis vi skulle ud og købe ny eller brugt bil lige nu, ikke vælge en bil uden DAB. Eller i hvert fald gå i dybden og undersøge hvad eftermontering koster (original - ikke VW Ishøj-style..).

Om kvaliteten så er bedre eller ej ifht bitrate etc, skal jeg ikke udtale mig om. Jeg synes der er markant forskel på især 24/7, som jo er taleradio og måske bedre egnet til DAB - aner jeg ikke..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af ReneBo » 18. sep 2018, 17:59

Vil DAB signalet blive forbedret her, henover de næste par år - hvis nu FM udgår?
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af hodel » 19. sep 2018, 06:56

Har lige hevet en 3 år gammel BMW fra Tyskland hjem, og DAB var for det første sjældent at finde i dem, men for mig også mere nice-to-have. DAB dækningen i Østjylland er simpelthen for ringe, så bruger kun FM i min Polo alligevel. Derfor var det slet ikke en dealbreaker for mig, desuden tror jeg ikke på FM signalet bliver slukket indenfor de næste 3-4 år med den gamle skod bilpark vi har i DK :roll:
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af ReneBo » 23. sep 2018, 09:59

hodel skrev:
19. sep 2018, 06:56
Har lige hevet en 3 år gammel BMW fra Tyskland hjem, og DAB var for det første sjældent at finde i dem, men for mig også mere nice-to-have. DAB dækningen i Østjylland er simpelthen for ringe, så bruger kun FM i min Polo alligevel. Derfor var det slet ikke en dealbreaker for mig, desuden tror jeg ikke på FM signalet bliver slukket indenfor de næste 3-4 år med den gamle skod bilpark vi har i DK :roll:
Men fik du DAB i din BMW så? Den er lidt tvetydig :)
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 30 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af hodel » 23. sep 2018, 10:03

ReneBo skrev:
23. sep 2018, 09:59
Men fik du DAB i din BMW så? Den er lidt tvetydig :)
Ha ha sorry - ingen DAB, og jeg savner det ikke :D
BMW 530D aut. xDrive 2016
tidligere:
BMW M140i aut. xDrive 2016
Polo GTI 2.0 DSG 2018

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af GaSelle » 23. sep 2018, 10:27

Der er heller ikke DAB i min nye bil, men Skoda'en havde det. Dækningen blev endnu ringere, efter de skiftede til +. I sidste uge kørte jeg rundt i Esbjerg, Danmarks femte største by. Jeg holdt op med at tælle, da signalet faldt ud tiende gang. Dækningen er rystende ringe, og det bliver et kæmpe problem at størstedelen af bilparken ikke har DAB. Og nej, jeg skal aldrig have en 'VW Ishøj' løsning monteret. Så hellere streamer, selvom det heller ikke er et alternativ - kun et supplement.

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af ReneBo » 23. sep 2018, 11:14

GaSelle skrev:
23. sep 2018, 10:27
Der er heller ikke DAB i min nye bil, men Skoda'en havde det. Dækningen blev endnu ringere, efter de skiftede til +. I sidste uge kørte jeg rundt i Esbjerg, Danmarks femte største by. Jeg holdt op med at tælle, da signalet faldt ud tiende gang. Dækningen er rystende ringe, og det bliver et kæmpe problem at størstedelen af bilparken ikke har DAB. Og nej, jeg skal aldrig have en 'VW Ishøj' løsning monteret. Så hellere streamer, selvom det heller ikke er et alternativ - kun et supplement.
Jeg fik en RNS510 med dab i min gamle Touran, det fungerede altså ret godt. Det var inden de gik over til DAB+. Nu her har jeg så fået en ny HU i min BMW til dab, med org dab antenneforstærker und alles - og signalet er virkelig puha. Ved ikke om det har noget at gøre med de er skiftet til DAB+.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af BrianB » 23. sep 2018, 11:23

Vi oplevede også mange udfald da vi prøvede DAB, og endte ligeledes med at vælge det fra. Jeg hører alligevel aldrig radio, det er kun min bedre halvdel som af og til bruger det. 3100 kroner er alligevel en slags penge, for noget der pt. virker ad helvede til og som man måske får brug for om 3-4 år.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af GaSelle » 23. sep 2018, 12:40

ReneBo skrev:
23. sep 2018, 11:14
GaSelle skrev:
23. sep 2018, 10:27
Der er heller ikke DAB i min nye bil, men Skoda'en havde det. Dækningen blev endnu ringere, efter de skiftede til +. I sidste uge kørte jeg rundt i Esbjerg, Danmarks femte største by. Jeg holdt op med at tælle, da signalet faldt ud tiende gang. Dækningen er rystende ringe, og det bliver et kæmpe problem at størstedelen af bilparken ikke har DAB. Og nej, jeg skal aldrig have en 'VW Ishøj' løsning monteret. Så hellere streamer, selvom det heller ikke er et alternativ - kun et supplement.
Jeg fik en RNS510 med dab i min gamle Touran, det fungerede altså ret godt. Det var inden de gik over til DAB+. Nu her har jeg så fået en ny HU i min BMW til dab, med org dab antenneforstærker und alles - og signalet er virkelig puha. Ved ikke om det har noget at gøre med de er skiftet til DAB+.
Det blev markant ringere, da de skiftede til DAB+. Der var stort set ingen udfald før.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Tor Morrison » 23. sep 2018, 13:49

Jeg synes det fungerer udmærket i min Audi RS3 i den korte tid jeg har haft den.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Kjeld Hansen
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 30. maj 2013, 09:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Kjeld Hansen » 23. sep 2018, 20:15

Har DAB i min Seat Leon FR og oplever også mange (korte) udfald . Det blev kun værre da vi overgik til DAB+

Brugeravatar
Bigfoot
Nyt medlem
Indlæg: 348
Tilmeldt: 20. sep 2009, 19:35
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Bigfoot » 24. sep 2018, 09:00

Det var lige i nyhederne for et par uger siden, at den varsling om nedlukning af FM båndet er afblæst helt og aldeles.
Alle de små lokalradioer har angiveligt et stor opland af lyttere, at de kunne lægge et gevaldigt pres på regeringen, at hvis det blev DAB nettet der fik enevælde, så måtte de lukke deres sendere.

Så indtil videre lever FM båndet videre i bedste velgående.

Angående DAB+ i sin bil, så har jeg fået det i min ford, og jeg elsker det. Der er nogle kanaler der har lanceret sig på DAB som er rigtig gode at lytte til for mig. MyRock f.eks. Den kan ellers kun fanges i Århus og København på FM, men via DAB i hele landet.

Det eneste jeg oplever, er at lydbåndet er svagere, jeg skal skrue markant højere op for radioen på DAB.

Men ellers er jeg også en af de store fans af FM båndet. Vi har jo Globus Guld her i området :D 8-)
These users thanked the author Bigfoot for the post:
hodel
Selv Chuck Norris frygter en værkstedsregning fra VW

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4114
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 35 times
Been thanked: 475 times

Re: DAB+ radio i ny bil fordele??

Indlæg af Realtor » 24. sep 2018, 11:08

Har også DAB i min bmw, og oplever også signalet er svag. Jeg kører dagligt rundt for at finde p-plads i et p-hus med en etage. Så snart jeg kører ind under det så ryger signalet, FM kan uden problemer trække tilsvarende signal. Plus er at der er lidt flere kanaler under åben himmel, men så har man f.eks. 6 x P4, hvilket er lidt tåbeligt.
2020 Audi E-tron 55

Besvar

Tilbage til "ICE - Generelt"