Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af peter w » 20. jan 2018, 10:10

Jeg vil gerne have opdateret mit kort til min ikke-originalt installerede Columbus til min Octavia 3 fra 2014.
På Skodas hjemmeside skal man indtaste VIN-nr. Når jeg gør det, kan Skoda ikke se, at jeg har en Columbus, så jeg kan ikke downloade kort.
På VW's hjemmeside skal jeg ikke indtaste VIN-nr. og kan bare downloade kortmaterialet. Jeg følger vejledningen på VW's hjemmeside.
Når jeg har downloadet, har jeg to hovedfiler - Mib1 og Mib2. Mib1 indeholder bl.a. kortmateriale og fylder knap 25 gb fordelt på 317 mapper/821 filer (når filen er pakket fylder den 21,4 gb). Mib2 fylder ca. 4,5 gb fordelt på 510 mapper/815 filer (når filen er pakket, fylder den 3,8 gb), og jeg ved ikke hvad den indeholder.

VW's vejledning skriver: "Kortmaterialet kan kræve, at der er mere end 26 GB hukommelsesplads til rådighed. Så meget hukommelsesplads skal der som minimum være til rådighed på din computers harddisk.".

I min verden giver 25 plus 4½ noget mere end de 26 gb som VW nævner. Betyder det så, at der er en fejl i vejledningen, eller betyder det, at jeg kun skal bruge filen på 25 gb (altså overføre den til mit SD-kort, mhp at indføre kortet i Columbusen), eller skal jeg kopiere begge filer over på SD-kortet?

Eller referer VW's vejledning til den pakkede størrelse, så det er 21,4 plus 3,8 = 25,2 gb, der er den relevante størrelse, og så er det helt sikkert begge hovedfiler, der skal over på SD-kortet?

Og jeg vil bruge 7z-zipprogrammet som VW skriver, at man skal bruge.

Som I nok kan forstå, så er jeg ikke særlig stiv i dette. Ethvert råd modtages med kyshånd.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

cpg
Medlem
Indlæg: 711
Tilmeldt: 14. jun 2008, 18:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af cpg » 20. jan 2018, 11:18

Når du har pakket filerne ud, så er det kun MIB 1 du skal bruge.
Hele biblioteket som hedder MIB 1 skal kopieres ud på SD kortet.
Vælg et SD kort på 32 GB i en god kvalitet, så der ikke så let opstår skrive/læse fejl.

Selve installationen af kortet er også en smule mere besværligt end blot at sætte kortet i.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af peter w » 20. jan 2018, 12:06

Tak for svar Carsten.
Som jeg læser VW's vejledning, så skal jeg ikke pakke Mib1-filerne ud på computeren, men på SD-kortet.
Forstår du det også sådan?

Citat:
"6. Åbn filen i mappen med de downloadede data på din computer. Udpak filerne til sd-kortet. I den forbindelse skal du være påpasselig med at placere filerne, så de kommer til at ligge på det øverste niveau på kortet og ikke i en mappe et niveau længere nede.".

Det er i øvrigt denne vejledning jeg har omtalt flere gange - den virker i øvrigt ikke helt opdateret:
http://webspecial.volkswagen.de/maps/dk/dk/index.html
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af peter w » 20. jan 2018, 12:13

Hvordan vurderer man i øvrigt om SD-kortet er af en god kvalitet?

Jeg har ikke et der er så stort, og skal ud og købe et. Jeg kan se, at de hos Power koster mellem 250 og 350 kr. Ikke helt billigt.
I elgigantgen kan jeg købe dette 32 gb micro sd-kort til 199. Lidt bedre pris, og samtidigt kan jeg bruge det efterfølgende i telefoner m.v.
Men er kvaliteten god nok?
https://www.elgiganten.dk/product/foto- ... kort-32-gb
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

cpg
Medlem
Indlæg: 711
Tilmeldt: 14. jun 2008, 18:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af cpg » 21. jan 2018, 00:28

Tror at den eneste grund til at de siger man skal pakke det ud på SD kortet er tiden.
Og der er jo ingen grund til at få MIB2 på SD kortet, når det slet ikke skal bruges.
Jeg har altid pakket det ud på HD først, for at være sikker på at det er intakt.
SD kort af god kvalitet, men jeg dem der ikke koster 20 kroner for 32 GB.
Jeg bruger selv et Samsung class 10 32 Gb til kort data.
Det du linker til er også helt fint

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af peter w » 21. jan 2018, 07:46

Takker.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1618
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 141 times
Been thanked: 199 times

Re: Kortopdatering af Columbus - Octavia 3

Indlæg af peter w » 5. feb 2018, 16:04

Fik opdateret kortet fra 2016 udgave til 2018 udgave. Alt ser ud til at fungere, som det skal.
Kunne ikke hente kort på skoda.dk, da mit stelnr. ikke viser, at jeg har en Columbus (eftermonteret Columbus), så hentede det på vw.dk, hvor der ikke skal indtastes stelnr.
Havde først kun overført MIB I-filen til kortet i første omgang. Columbus kunne ikke finde filerne.
Overførte derefter "det hele", MIB I og MIB II samt metainfo2.txt, der er en meget lille fil.
Herefter ingen problemer. Kortet i, og tryk, tryk, tryk. Efter en times tid, var kortet opdateret.

Underligt: Vejledningen til installeringen på vw.dk siger, at man godt kan bruge bilen, og tage tænding af og på.
Når Columbus går i gang med at vejlede siger den, at tændingen skal være af hele tiden.
Valgte at følge Columbus og gøre det uden at sætte tænding til.
Batteriet lød fint da det efterfølgende startede bilen.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"