Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af aknedude » 12. jan 2016, 21:29

Sidder og er ved at købe Skoda Fabia til svigerfar, og vil gerne vide om Amundsen overhovedet er pengene værd i forhold til en Tomtom navi. er der kommet dansk text og tale?? er der er pilevisning i maxidot??? det koster 13000,- og til de penge skal det bare virke. Har læst flere steder at det er langsomt og pisse dårligt, passer det.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af GaSelle » 13. jan 2016, 08:18

Har bilen MaxiDOT, er der visning der. Der er også kommet dansk tekst. Tale er jeg usikker på - jeg bruger det aldrig alligevel. Jeg har valgt ikke at bestille min nye Skoda med Amundsen, da den har Carplay som standard. Så må det blive løsningen; ellers bliver der eftermonteret en Columbus.

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af JanVil » 13. jan 2016, 11:03

Jeg har en amundsen er og tilfreds med den. Synes ikke den er langsom og dårlig på nogen måde.
En ting der er god ved den er at selvom du ikke har indtastet en rute og der skulle ske noget på den vej du kører på, så gør den dig opmærksom på dette. Uheld, vejarbejde osv.
'21 iX3 Charged plus

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af mortenmol » 13. jan 2016, 12:43

aknedude skrev:Sidder og er ved at købe Skoda Fabia til svigerfar, og vil gerne vide om Amundsen overhovedet er pengene værd i forhold til en Tomtom navi. er der kommet dansk text og tale?? er der er pilevisning i maxidot??? det koster 13000,- og til de penge skal det bare virke. Har læst flere steder at det er langsomt og pisse dårligt, passer det.
Jeg ville til en hver tid foretrække en tomtom.
De nye med livsitdskort og livstidslivetrafik er geniale, specelt udenfor DK, selvom livetrafik delen også virker rigtig fint i DK.

Har erfaring med PCM 3 fra Porsche, Comand anlæg fra ML og S-klasse, mine forældre bruger altid tomtom nu, ikke mere det indbyggede.

peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af peter_il » 24. mar 2017, 21:46

Lidt sent svar her, men andre kan måske bruge mit input? :-)

Jeg har i adskillelige år brugt TomTom med livetrafik. De seneste 9 måneder har jeg så brugt navien i min nye Octavia. Det når ganske enkelt ikke TomTom til sokkeholderne. Adskillelige gange er jeg blevet send på de mest åndsvage omveje. Eller ud på lukkede skovveje i Silkeborg! Trafikmeldesystemet er til hest. I dag holdt jeg fx en time i kø på den fynske motorvej, men navien meldte klar bane. Jeg tjekkede så med min TomTom, som jeg har på telefonen, Den kunne godt se problemet. Jeg har gode meget erfaringer med TomToms trafiksystem både i DK og i udlandet.

Derudover kommer det ikke med dansk tale. Jeg kan selvf godt forstå engelsk, men udtalen af de danske adresser ville talesyntesen i Windows 3.11 formentlig klare lige så godt :-) Det undrer mig faktisk at sådan en magakoncern (VW) kan slippe af sted med at lave sådan noget bras.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10869
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1899 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af GaSelle » 24. mar 2017, 22:42

Desværre ligner en alm. GPS lårt midt i vinduet, der sidder en ledning i vejen og den er ikke integreret i bilen. Så jeg bruger stadig Carplay, hvis ikke der er org. navi.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af erlingvj » 25. mar 2017, 06:42

Vores A3 og Golf har indbygget navigation. Vores Polo har en helt ny løs TomTom.
Here+ leverer kort til Volkswagen og ejes af Mercedes-Benz, Audi og BMW. TomTom bruger deres egne kort. Jeg kan på ingen måde bekræfte, at TomTom´s kort er bedre end dem fra Here+ og det fremføres jo også kun af dem der kører rundt med en løs TomTom. Der er gratis livitidsopdateringer på både vores Golf og vores TomTom.
Fordelene ved de indbyggede er utallige:

1) Pilevisningen i FIS / MFA / Maxi-dot gør at man ikke har brug for andet. Man har ikke brug for at kigge på skærmen eller høre på fr. Navi. Et stort sikkerhedsmæssigt plus.

2) Med de indbyggede har man ikke en genstand der tager udsynet i forruden. Et sikkerhedsmæssigt plus.

3) Den indbyggede navi er altid på "vagt" idet den altid er tændt. Jeg har to gange mødt en spøgelsesbilist. Den ene gang på Køge Bugt Motorvejen og den anden gang på A20 i Tyskland. I begge tilfælde fik jeg en advarsel om spøgelsesbilisten og kunne derfor trække ind i nødsporet / køre ind på en rasteplads. Begge ture var ren rutine og hvis jeg havde kørt i vores Polo havde navigationen ikke været tændt og jeg havde derfor ikke fået advarslen. I Tyskland kom advarslen på engelsk på skærmen og på tysk i radio´en som jeg ikke forstod. Den indbyggede navi er et mega stort sikkerhedsmæssigt plus.

4) Hvis der på en motorvej fx er 10 km til næste tank og 160 km til næste igen vil den indbyggede navi guide dig ind på den første tank, hvis du kun har benzin til 130 km. Et stort plus.

5) Den indbyggede navi bruger både GPS og ABS signal og hakker derfor ikke når GPS signalet er dårligt. Tordenskyer, tunneller....

Kender begge systemer til fulde og for mig er en TomTom kun en meget dårlig nødløsning, der jo ofte kun promoveres af dem der ikke har andet ;)
Vedhæftede filer
1.jpg
1.jpg (86 KiB) Vist 1621 gange
2.jpg
2.jpg (74.7 KiB) Vist 1621 gange
Senest rettet af erlingvj 25. mar 2017, 07:07, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af DanielB12 » 25. mar 2017, 07:06

Det er også rart og et sikkerhedsmæssigt plus, at du kan styre det fra rattet.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af peter_il » 25. mar 2017, 16:47

erlingvj skrev: Fordelene ved de indbyggede er utallige:
Jeg kan sagtens følge flere af de fremhævede fordele.
Efter 9 måneder med den indbyggede navi har jeg det bare sådan, at jeg ikke har tillid til, at den vælger de bedste ruter eller foreslår fornuftige alternativer - eller baserer de forslag på opdateret trafikinfo. Og disse opgaver er jo de helt grundlæggende i et navigationssystem Sådan havde jeg det aldrig med min TomTom (på mobiltelefon med trafikinfo via internettet).

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af Trekster » 25. mar 2017, 17:11

erlingvj skrev:Vores A3 og Golf har indbygget navigation. Vores Polo har en helt ny løs TomTom.
Here+ leverer kort til Volkswagen og ejes af Mercedes-Benz, Audi og BMW. TomTom bruger deres egne kort. Jeg kan på ingen måde bekræfte, at TomTom´s kort er bedre end dem fra Here+ og det fremføres jo også kun af dem der kører rundt med en løs TomTom. Der er gratis livitidsopdateringer på både vores Golf og vores TomTom.
Fordelene ved de indbyggede er utallige:

1) Pilevisningen i FIS / MFA / Maxi-dot gør at man ikke har brug for andet. Man har ikke brug for at kigge på skærmen eller høre på fr. Navi. Et stort sikkerhedsmæssigt plus.

2) Med de indbyggede har man ikke en genstand der tager udsynet i forruden. Et sikkerhedsmæssigt plus.

3) Den indbyggede navi er altid på "vagt" idet den altid er tændt. Jeg har to gange mødt en spøgelsesbilist. Den ene gang på Køge Bugt Motorvejen og den anden gang på A20 i Tyskland. I begge tilfælde fik jeg en advarsel om spøgelsesbilisten og kunne derfor trække ind i nødsporet / køre ind på en rasteplads. Begge ture var ren rutine og hvis jeg havde kørt i vores Polo havde navigationen ikke været tændt og jeg havde derfor ikke fået advarslen. I Tyskland kom advarslen på engelsk på skærmen og på tysk i radio´en som jeg ikke forstod. Den indbyggede navi er et mega stort sikkerhedsmæssigt plus.

4) Hvis der på en motorvej fx er 10 km til næste tank og 160 km til næste igen vil den indbyggede navi guide dig ind på den første tank, hvis du kun har benzin til 130 km. Et stort plus.

5) Den indbyggede navi bruger både GPS og ABS signal og hakker derfor ikke når GPS signalet er dårligt. Tordenskyer, tunneller....

Kender begge systemer til fulde og for mig er en TomTom kun en meget dårlig nødløsning, der jo ofte kun promoveres af dem der ikke har andet ;)
Kortene fejler såmænd ikke noget. Here til mobiler er også fremragende, men der får den også live info og baserer ruterne på baggrund af trafik. Waze er et andet godt eksempel. Du får flere rute muligheder med tids, afstand og kø information inden du kører og under kørsel. Du kan endda se en gennemsnits hastighed af andre der har kørt gennem området over den sidste time. I øvrigt også indbygget advarsler fra vejdirektoratet omkring biler I nødsporet, spøgelsesbillister mm.

Men udover pilevisning, som jo er sikkerhedsmæssig den bedste måde, så kan intelligensen på disse anlæg bare ikke måle sig(dem man normalt kan få til menneskepenge i en Skoda) med moderne applikationer der baserer deres navigation på nuværende data fra andre kørende.

Kortmaterialen kan være nok så lækker men hvis navigationen er "dum" så er der jo ikke meget ved det.

Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med de nyere anlæg med simkort. Min observation er baseret på mib1 enheder har endnu ikke haft fornøjelsen af et MIB2/3 anlæg.

Men hvis jeg kunne få en amundsen for nogle få tusinde med f.eks Android Auto eller CarPlay, ville jeg dog slå til. Når alt kommer til alt giver det et bedre helhedsindtryk på bilen når det er med. Dengang vi bestilte vores Octavia kostede det en del penge, i dag kan det vist fåes til 3-4000. Til sammenligning kostede Bolero 5000 da vi bestilte og Amundsen 12.000..og 12.000 syntes jeg var for meget for det gamle MiB1 Amundsen system.

Jeg fortryder dog nu, ville gerne eftermontere men det kan kun lade sig gøre med Columbus og til 18000 er det for meget..kunne nøjes med Amundsen men ingen tilbyder eftermontering. Om ikke andet for at få Android Auto med Google Maps og Spotify op i anlægget.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af erlingvj » 26. mar 2017, 02:06

En Løs TomTom er jo netop enormt dum, fordi den fx ikke advarer om at man er ved at komme i problemer med benzin og at den skal være tændt for at advare mod en spøgelsesbilist.
Der er som bekendt mange former for intelligens - jeg foretrækker så absolut den form for intelligens en indbygget navi har. Hertil de mange sikkerhedsmæssige aspekter og det forhold, at jeg kan lytte til musik uden at blive afbrudt af en totalt irriterende frøkken Navi. Iøvrigt opfatter den menneskelig hjerne langt bedre pilevisningen i MFA end en talt besked så det giver en langt mere intelligent kommunikation mellem navi og fører.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af TorbenRasmussen » 26. mar 2017, 07:04

CarPlay er i de nuværende versioner lidt tumpet fordi de end i ikke fås uden krav om kabling af telefonen. Som jeg forstår det, så skal der være wifi-forbindelse mellem radio og telefon før wireless CarPlay virker?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af Trekster » 26. mar 2017, 08:52

TorbenRasmussen skrev:CarPlay er i de nuværende versioner lidt tumpet fordi de end i ikke fås uden krav om kabling af telefonen. Som jeg forstår det, så skal der være wifi-forbindelse mellem radio og telefon før wireless CarPlay virker?
Ja det er næste generation af CarPlay og Android Auto. Nuværende er kun med kabel fordi der ikke er nok båndbredde med BT.

I fremtiden vil det være enten Wi-Fi direct men nok nærmere "bare" et Wi-Fi hotspot i bilen som telefonen skal connecte til.

peter_il
Helt nyt medlem
Indlæg: 68
Tilmeldt: 28. sep 2008, 19:24
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Amundsen navi er det pengene værd til Fabia 3

Indlæg af peter_il » 26. mar 2017, 10:13

Trekster skrev:
TorbenRasmussen skrev:CarPlay er i de nuværende versioner lidt tumpet fordi de end i ikke fås uden krav om kabling af telefonen. Som jeg forstår det, så skal der være wifi-forbindelse mellem radio og telefon før wireless CarPlay virker?
Ja det er næste generation af CarPlay og Android Auto. Nuværende er kun med kabel fordi der ikke er nok båndbredde med BT.

I fremtiden vil det være enten Wi-Fi direct men nok nærmere "bare" et Wi-Fi hotspot i bilen som telefonen skal connecte til.
Hmmm, min Android kan forbindes med WiFi til Amundsen. Så vidt jeg kan se, er det eneste Amundsen kan med den feature at lave et accespoint i bilen! Det kan min telefon så i forvejen. Hvis navien kunne gå på nettet via mobilen og så faktisk få ordentlig trafikinfo og data fra andre bilister, ville det begynde at ligne noget. Måske har jeg overset noget, men jeg ken ikke se, hvad Amundsen kan bruge Wifi-forbindelsen til?

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"