RNS510 - AF fungerer kun delvist for P4

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
Besvar
gizmodk
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 22. apr 2015, 10:43
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

RNS510 - AF fungerer kun delvist for P4

Indlæg af gizmodk » 20. jun 2017, 10:31

En lidt længere post - hvis du ikke har energi til at læse hele smøren, så gå evt ned til de sidste tre afsnit.

Jeg har i et stykke tid været irriteret over, at min RNS510 ikke automatisk skifter kanal, når jeg krydser landet i bil.
Jeg hører stort set altid DR P4, og når jeg har kørt mellem København og Jylland, så skal signalet være så dårligt, at man i praksis ikke kan høre radio pga "støj", før radioen hopper til en anden sender. Hvis man stopper bilen og starter den igen senere, så vil den typisk finde den lokale P4 sender til at starte med, og så har man cirkus'et igen, når man kører rundt i landet.

Jeg har læst lidt på dette forum om det, og forleden satte jeg mig for at prøve at få det til at virke. Jeg løsnede radioen og konstaterede, at jeg har en "korrekt" fakra antenne, med to ledninger og dobbelt stik, så jeg behøver ikke en antenne adapter.

En større rundtur i diverse opsætningemenuer førte mig ind i "Test Menu" (mener jeg den hedder - den der kommer op når man holder Setup knappen inde i ekstra lang tid) og under Radio -> FM (i min SW hedder de FM og FM - jeg går ud fra at det er typo og burde hedde hhv FM og AM, men pyt nu med det) er der en knap der hedder AF, og når jeg trykker her får jeg (tilsyneladende) de frekvenser der monitoreres - problemet er bare, at når tuner ind på P4 KBH, så viser den 96,5 MHz og ikke andet. Hvis jeg manuelt tuner ind på P4 Sjælland, så står der 97,5 MHZ og ikke andet.
Hvis jeg derimod vælger DR P3, så sker der endelig noget: Nu står der så både 93,9 MHz og 99,6 MHz som AF frekvenser - og hvis jeg vælger den "dårlige" af dem så skifter den selv til den bedste inden for få sekunder. OK - AF virker altså, men ikke på P4.

Jeg har kikket meget på "Regional RDS" indstillingen i den alm setup menu, for hvis jeg vælger "Fastlåst", så skal den jo netop kun vise mig DR P4 København's frekvenser (og der er nok kun den ene), men hvis jeg så vælger "Automatisk" så burde den give mig alt P4, men det sker stadig ikke..

Til sidst fandt jeg en setting inde under "Test Menu" -> Radio -> FM -> Opsætning - helt i bunden er der et menu punkt, der hedder "RDS Reg". Jeg har under tidligere indlæg på dette forum læst, at den skulle være sat til "Automatisk", men jeg opdagede, at hvis jeg satte den til "Sluk", så kunne jeg pludselig få P4's alternative frekvenser frem i AF menuen, og radioen kunne pludselig finde ud af at skifte automatisk mellem P4 Købehavn og P4 Sjælland uden at vente på at signalet forsvandt helt.. Hvis jeg under alm radio opsætning slår "Regional RDS" til "Fastlåst", så slår "RDS reg" dog tilbage til "Automatisk" og jeg skal ind og sætte den tilbage igen for at få AF til at virke på tværs af regioner igen.

Dette kan jeg i og for sig godt leve med, da jeg yderst sjældent har behov for at fastlåse min radio til en region, men da jeg troede at alt var godt gik det op for mig, at når jeg har haft bilen slukket i et "stykke tid" (ved ikke helt præcist hvor længe, men et par timer er tilsyneladende nok), så går "RDS Reg" tilbage på "Automatisk", og så skal jeg altså ind i ændre den hver gang jeg starter bilen for at få den til at skifte mellem regionerne.

Er der nogen der ved, hvordan jeg får radioen til IKKE default at sige "RDS Reg" = "Automatisk" ved opstart?
Umiddelbart ovenover "RDS Reg" setting er der en "AF" setting, som kan være "Tænd" eller "Sluk". Under mine forsøg med indstillinger fandt jeg ud af, at den ALTID står som "Tænd" når jeg går ind i den pågældende menu. Hvis jeg skifter til "Sluk" og går en menu baglæns og ind igen, så står der "Tænd". Dette er dog ikke så problematisk, da jeg jo ønsker AF aktiv hele tiden - undrer mig blot over at setting'en er der, når man tilsyneladende ikke kan skifte den..

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"