Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Media?

Alt vedr. MFD, Navi, DVD, TV, skærme mv.
sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Media?

Indlæg af sschmidt » 10. dec 2017, 16:04

Hejsa,

Overvejer en ny Polo (TSI 115 Highline). Composition Media i sådan en står til at være 8", hvor den i Golf var 6,5" ikke? Er Polo'ens Composition Media og Den Discover Media man kan tilkøbe samme skærm (størrelse og opløsning)? I så fald er det hovedsageligt navigation man får med Discover-opgraderingen, ikke et større display? Hvis det er tilfældet kunne jeg sagtens nøjes med Composition Media + Apple Carplay til navigation (regner med at Google Maps navi kan vises i det digitale instrument "Active Info Display").

Mvh
Steen

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af TorbenRasmussen » 10. dec 2017, 16:23

Apple Carplay er kun Apple Maps. Hvis du vil køre Google Maps, så skal du parre en Android fon med den.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
gudhjem
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 1. jul 2010, 20:15
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 214 times
Been thanked: 34 times
Kontakt:

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af gudhjem » 10. dec 2017, 16:26

Og det er kun discover media der kommer op i active info display, ingen fra tlf kan det


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 10. dec 2017, 17:56

Oh my god, så bare endnu et stykke teknologisk bondefangeri.

Apple tillader ikke Google Maps indhold via deres Carplay, og VW tillader ikke smartphone indhold i deres Active Info Display. VW forestiller sig simpelthen at man tilkøber funktioner der allerede findes i ens telefon, såsom:

- Active Info Display (5.200,-)
- Discover Media Navigation (11.500,-)
- App-Connect (2.500,-)
- Car-Net Guide & Inform (gratis i 3 år, derefter ?)
- Kontinuerte kortopdateringer (2.000,-/år)

Min konklusion er at VW's formål ikke er at integrere din telefon med bilen, eller at give adgang til al den gratis information der findes på internettet. De vil blot slippe afsted med præcist nok til at de kan skrive "Mirrorlink/Apple Carplay/Google Auto" i deres brochurer - men i øvrigt vil kunderne efterfølgende være nødt til at tilkøbe og vedligeholde det hele på VWs platform.

Nå, det bliver sikkert en anden bil så - en af årsagerne til at Polo var i spil var de nye elektroniske muligheder. Og de lever stadig i stenalderen med proprietær funktionalitet og betalte kortopdateringer. Jeg har levet i 7 år nu med Columbus/RNS 510, hvor min smartphone alle dage var en bedre navigatør.

Brugeravatar
Mtinus
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 29. maj 2010, 06:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: fredericia
Has thanked: 96 times
Been thanked: 30 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Mtinus » 10. dec 2017, 18:55

Tror endnu ikke der er nogen producenter der kan få apple carplay op andre steder end i hovedskærmen?

Og carplay eller mirror link fungerer ens på alle modeller.

Vil så tilføje at discover media fungerer max lækkert med active info. Hvis man så har Car-Net oveni fungerer navigationen upåklageligt og giver fine alternative ruter ved kø m.m.

PS. Er kortopdateringer ikke gratis?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes GLB
Konebil: The Beetle 1,2 TSI Design
Tidligere VAG: Passat 2,0, Skoda Citigo, Golf VII 1,6, Golf VII 2,0, Skoda Octavia, Golf V, Audi A3, Golf II

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af TorbenRasmussen » 10. dec 2017, 18:58

Jeg er ikke så sikker på at alle dine anker er VWs skyld. App Connect kræver en touch-skærm og det har du ikke hvis Maps sidder i AID. Hvilke bilmodeller har denne mulighed?
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 10. dec 2017, 21:25

Nej, det er VW der har bestemt det sådan.

Mit firma, GPower, laver masser af tilsvarende typer systemer hvert år, dog indenfor et andet markedssegment end in-car entertainment. Som teknisk chef for vores udviklingsafdeling, og indimellem udvikler selv når det kræves, ved jeg hvordan disse systemer er opbygget hardwaremæssigt, softwaremæssigt, og forretningsteknisk (kontrakter).

Carplay er blot en protokol til kommunikation med iOS i iPhones. Kontraktmæssigt skal nogle ting se ud på en bestemt måde (bl.a. ikoner), og der er kun bestemte funktioner til rådighed (eksempelvis ca 20 apps som Apple stiller til rådighed, integration med Siri osv). De tilgængelige funktioner stilles til rådighed for brugerne på mange forskellige måder. Touch er ikke et krav, det er blot et interface. Softwaren kan ikke kende forskel på om du aktiverer en funktion via at tryk på en skærm eller via et digitalt signal fra en fysisk knap, ligesom den ikke kan kende forskel på om en given pixel bliver aktiveret på ét eller fem displays. Mange bilproducenter tilbyder én skærm, imens eksempelvis Honda breder Carplay ud på to displays. Volvo kører noget split screen, og BMW tilbyder i øvrigt wireless forbindelse fra telefonen til radioen - det første bilmærke så vidt jeg ved der ikke kræver et kabel. Det kunne VW også have tilbudt hvis de ville, da eksempelvis Harman laver et chipset med Wireless Carplay support (Harman leverer telematics grej til mange bilmærker).

Teoretisk kunne det godt have været et lukket system leveret 100% fra Apple, som VW ikke havde kunnet gøre noget ved. Det ville dog have gjort det vanskeligt at integrere Carplay, Android Auto og Mirrorlink i samme enhed.

Så jo, det er VWs beslutning at de ikke ønsker Carplay/Google navi i deres instrumentcluster. Der er kun to forklaringer; enten er de ikke nået dertil udviklingsmæssigt (jeg tvivler, da det ville være en meget overkommelig opgave), eller også er det en forretningsstrategisk beslutning at man ønsker fortsat at binde sine kunder til at opgradere til Discover Media. Det giver vel god mening at man både kan gå ud og sige at man understøtter Carplay (for det gør alle konkurrenterne), men at man også sælger en halv million Discover Media enheder som man ellers ikke ville have solgt, hvis Apple Map og Google Maps kunne smides op i Active Info Display.

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 10. dec 2017, 21:33

Mit standpunkt er sådan set uændret; javel det er da lækkert den måde Discover Media (merpris) integrerer med Active Info Display, og så skal man bare lige have app connect (merpris) og Car-Net Guide & Inform (merpris efter 3 år) for at få grundlæggende funktioner såsom navigering udenom køer. Alt sammen funktioner der allerede findes i min smartphone, og som med lidt software kunne have været vist i Active Info Display. Ligesom info om hvem der ringer, hvad der spiller osv også ville kunne vises lige foran snuden på en, i stedet for i midterkonsollen.

Jeg kan godt se at kortopdateringer er blevet gratis på de nye VW-systemer, men det er de også på min smartphone. Og på min smartphone er de langt hurtigere opdaterede, og i en langt højere kvalitet. Selv gratis, så skal jeg holde to systemer opdaterede? Tre faktisk, for vi har to biler. Stenalderagtigt. Kun Tesla lader til at have forstået hvordan en bils computersystemer bare skal på nettet.

JanVil
Nyt medlem
Indlæg: 246
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:50
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af JanVil » 11. dec 2017, 14:38

sschmidt skrev:Mit standpunkt er sådan set uændret; javel det er da lækkert den måde Discover Media (merpris) integrerer med Active Info Display, og så skal man bare lige have app connect (merpris) og Car-Net Guide & Inform (merpris efter 3 år) for at få grundlæggende funktioner såsom navigering udenom køer. Alt sammen funktioner der allerede findes i min smartphone, og som med lidt software kunne have været vist i Active Info Display. Ligesom info om hvem der ringer, hvad der spiller osv også ville kunne vises lige foran snuden på en, i stedet for i midterkonsollen.

Jeg kan godt se at kortopdateringer er blevet gratis på de nye VW-systemer, men det er de også på min smartphone. Og på min smartphone er de langt hurtigere opdaterede, og i en langt højere kvalitet. Selv gratis, så skal jeg holde to systemer opdaterede? Tre faktisk, for vi har to biler. Stenalderagtigt. Kun Tesla lader til at have forstået hvordan en bils computersystemer bare skal på nettet.
Så køb en Tesla??
Hvorfor hidse sig så meget op over noget du ikke kan ændre på?
'21 iX3 Charged plus

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 11. dec 2017, 16:10

JanVil skrev:Så køb en Tesla??
Hvorfor hidse sig så meget op over noget du ikke kan ændre på?
Jeg kan netop ændre på det ved at tale om det og ved at købe en Tesla i stedet. Tænker du at du som forbruger får bedre produkter ved at købe hvad end der stilles foran dig?

At man bringer et synspunkt på banen såsom at det er "lækkert" den måde Active Info Display virker på, helt upåvirket af at man betaler 15-20.000,- mere end nødvendigt, vidner om at dette da er en diskussion værd. Der ligger jo et godt benarbejde bag, fra VWs side, nu de er lykkedes med at få bildt forbrugeren ind at de skam ikke kan gøre det anderledes. VW er "desværre" tvunget til kun at stille egen navi til rådighed i AID :-)

Jeg hidser mig skam ikke op, ser du hellere jeg bare lod tråden være, inkl de misforståelser der ligger heri, og som betyder at dem med en smartphone betaler unødigt meget for en VW? :-)

Brugeravatar
Mtinus
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 29. maj 2010, 06:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: fredericia
Has thanked: 96 times
Been thanked: 30 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Mtinus » 11. dec 2017, 18:22

Altså jeg skulle personligt ikke sidde med fingrene på active info display???
Det giver da ikke nogen mening med touch der og alt kan jo styres fra rattet.

Kan heller ikke se pointen i carplay. Jeg har det, men bruger det på ingen måde.

Den originale navigation er langt bedre (har både brugt Tomtom Go før samt google Maps og apple maps)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes GLB
Konebil: The Beetle 1,2 TSI Design
Tidligere VAG: Passat 2,0, Skoda Citigo, Golf VII 1,6, Golf VII 2,0, Skoda Octavia, Golf V, Audi A3, Golf II

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 11. dec 2017, 19:32

Mtinus skrev:Altså jeg skulle personligt ikke sidde med fingrene på active info display???
Det giver da ikke nogen mening med touch der og alt kan jo styres fra rattet.

Kan heller ikke se pointen i carplay. Jeg har det, men bruger det på ingen måde.

Den originale navigation er langt bedre (har både brugt Tomtom Go før samt google Maps og apple maps)
Hvorfor skulle man dog sidde med fingrene på AID? Det har vi været omkring ikke er nødvendigt

Pointen i Carplay (og de andre telefonintegrationer) er at man kan høre audio fra telefonen og de apps der er understøttet, få læst sms'er op, bruge Siri, bruge telefonen håndfrit og bruge telefonens allerede indbyggede navigation. Hvorfor tilføje disse funktioner i bilen igen, når du allerede har det med dig ind i bilen i din smartphone? I dag kan man styre sin telefon (via touch) på centerskærmen, samt styre relevante funktioner via eksempelvis knapper på rattet (volumen, stemmekommandoer osv). Så mangler man bare at kunne vise alt det der sker på telefonen på AID - eksempelvis dens navigation, hvilket nummer der spiller lige nu osv osv. Selvfølgelig uden touch, hvorfor tænker du det ville være måden at bruge det på? Du sidder jo heller ikke og trykker på AID når du har bilens navi fremme dér, vel?

Om Apple eller Google maps er bedre end VWs... du er lidt i undertal hvis du mener de ikke er, hvis du googler lidt rundt. Personligt er det mange år siden min smartphone's navigation overhalede den i min Columbus i Superb'en. Fordi den altid er på internettet er min smartphones apps altid opdateret, og de har altid de helt nyeste features til at tage højde for eksempelvis vejarbejder, midlertidige hastighedsændringer, uheld, kø, vejr, visning af vognbaner ved ind/udfletning, satellitbilleder på kortet, streetview osv. Hvorfor give sig til at implementere dette én gang til i bilens system, og forsøge at holde det opdateret via USB eller SD-kort, når det allerede findes fuldt opdateret i din smartphone? Enhver check på nettet vil fortælle dig at Google maps er bedre end Apple map, og at begge (typisk) er bedre end de indbyggede navigationer. I min Columbus er kortmaterialet typisk 1-3 år gammelt, imens nye veje er på fra første dag i Google Maps. Ruteberegning i Google Maps tager højde for vejr, kødannelse osv. realtime på tidspunktet, imens tidsberegningen i min indbyggede navi (eller i min Tom Tom) ikke tager højde for den virkelige verden udenfor.

Eneste fordel der var ved den indbyggede navi, var at den beregnede ruter hurtigere end min Tom Tom. Det var engang. Nu er selv min smartphone hurtigere end de indbyggede, og giver langt mere virkelighedsnære ruter, simpelthen fordi de er online og fordi der går 2 sek. fra Google/Apple har fundet på en ny feature til den findes på telefonen. Ikke et år, fordi VW lige skal beslutte sig for at tilføje det, og så skal man lige selv opdage det ligger på vw.dk, og så skal man have det kopieret via en computer ud i bilen.

Beklager, men jeg ser ikke det smarte i at duplikere en ringere udgave af noget man allerede har med sig, og så til 15-20.000,- kroner. Men det sidste punkt er grunden til at VW godt kan se fidusen i det. Og det kommer bag på mig at nogle bakker så heftigt op omkring det. Bliver tingene lækrere af at man har betalt 2 gange for det?

Brugeravatar
Mtinus
Nyt medlem
Indlæg: 365
Tilmeldt: 29. maj 2010, 06:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: fredericia
Has thanked: 96 times
Been thanked: 30 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Mtinus » 11. dec 2017, 19:45

Tror altså du skal tage ud til en forhandler og prøve en ny VW med discover media og carplay. Der er ruteberegning netop med Realtime trafik m.m.
Og så kommer der jo ikke nye veje hver dag, det er trods alt ikke Kina og med seneste opdateringer bør du ikke mangle noget der.

Med hensyn til Siri, så kan man da stadig med kommandoen “hej siri” få læst beskeder mm op (jeg bruger det da selv dagligt igennem bilen og uden at bruge carplay).

Information om hvad musik der spiller ser man på AID så den forstår jeg heller ikke. Og det er uanset om du bruger Spotify eller anden tjeneste på din iPhone.

Havde misforstået dig med berøring på AID.

Så du er vel “kun” sur over at du ikke kan få google maps på AID?




Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes GLB
Konebil: The Beetle 1,2 TSI Design
Tidligere VAG: Passat 2,0, Skoda Citigo, Golf VII 1,6, Golf VII 2,0, Skoda Octavia, Golf V, Audi A3, Golf II

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 11. dec 2017, 21:00

Mtinus skrev:Tror altså du skal tage ud til en forhandler og prøve en ny VW med discover media og carplay.
Nope, kommer ikke til at betale 15.000,- for navigation der burde være tilgængeligt allerede med Carplay. Det er den måde jeg kan stemme på, ved ikke at købe det fordi jeg er skuffet over deres forsøg på at fordumme mig som kunde. Det er mit valg.
Mtinus skrev:Og så kommer der jo ikke nye veje hver dag, det er trods alt ikke Kina og med seneste opdateringer bør du ikke mangle noget der.
Så har opdateringerne forbedret sig markant i forhold til RNS 510/Columbus. På den har der jævnligt manglet veje, også i årevis efter de er anlagt. Jeg bruger navigation i det meste af landet næsten dagligt, så det er ret skuffende. Men det er ikke længere tilfældet med Discover Media? I så tilfælde er de på det punkt ved at være oppe på siden af den navigation jeg allerede har i min telefon.
Mtinus skrev:Information om hvad musik der spiller ser man på AID så den forstår jeg heller ikke. Og det er uanset om du bruger Spotify eller anden tjeneste på din iPhone.
Ok, så info fra Carplay kan altså godt finde vej til AID? Du skrev ellers: "Tror endnu ikke der er nogen producenter der kan få apple carplay op andre steder end i hovedskærmen?" Endnu en understregning af at VW sagtens kunne have den allerede eksisterende navigation fra Carplay i AID, de vil (naturligvis) blot hellere sælge deres egen Discover Media. Hvorfor aflive den guldkalv?
Mtinus skrev:Så du er vel “kun” sur over at du ikke kan få google maps på AID?
Jeg er bestemt ikke sur, VW må gøre hvad de vil. Jeg er bare ikke imponeret. De er gennemskuet. Jeg kommer ikke til at betale 15k for navigation jeg allerede har i lommen. Ud fra brochurer og samtaler med VW-sælgere var jeg af den overbevisning at navi fra Carplay naturligvis kunne vises i AID, og der er ingen tekniske hindringer for at det kunne være sådan. Det er blot bevidst vildledning. Jeg finder det sjofelt at man er nødt til at krydschecke om den information man præsenteres for også er rigtig. Jeg kan godt se nu, at brochuren ikke lyver, og der findes dokumentation (youtube, her, og i brugermanualen til AID) der fortæller hvad der kan vises. Men der er heller ingen tvivl om at brochuren og sælgerne tegner et glansbillede der pynter gevaldigt på sandheden. Sådan er marketing.

Så bestemt ikke sur, insisterer blot på at kalde ting det de er. Jeg finder det til gengæld underligt at man er mere end villig til at betale en gang til for noget man allerede har, og som er langt bedre løbende opdateret. Vil du virkeligt påstå, at hvis din telefons navigation kunne vises i AID, med samme opløsning men med alle de +features du er vandt til fra ruteplanlægning i en browser, at du ikke ville bruge det men stadig betale for Discover Media? Det kan du altså ikke bilde mig ind.

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Madmax » 11. dec 2017, 23:07

Hvad er det du vil have svar på? Jeg tænker du kan oprette samme emne på alle andre bilfora også og ingen vil kunne komme med et svar der tilfredsstiller dig.
Mange mennesker er glade for bilens navigation, den er godt integreret og fabrikken tjener sine penge på dem.
Den yngre generation som er helt med på apple carplay osv kan se en fordel i det, og fint med det.
Som fabrik kan jeg da godt se hvorfor de heller vil integrere deres eget system i deres egne biler fremfor Apples.

Jeg brugte apple kort i går med carplay.
Jeg kom det forkerte sted hen. Så det gider jeg ikke igen.


Sent from my iPad using Tapatalk

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 12. dec 2017, 00:18

Jeg er da helt enig Pablo, hvis du læser længere oppe konkluderede jeg hurtigt at VWs løsning ikke tilbyder mig noget nyt - havde blot fået opfattelsen af at man med Apple Carplay (eller Android Auto) kunne få dens navigation i AID. Det kan man ikke. Fint.

Resten af tråden er en diskussion om at VW jo bare er et offer for begrænsninger i teknologien. Det er de dog ikke. Som du selv siger, så er det et valg VW bevidst har truffet for at sælge egne varer. Det kan man ikke fortænke dem i.

Jeg bruger heller ikke Apple Map til navigering, men i stedet Google Maps som alle i øvrigt er enige om er langt bedre. Tilbage er så kun min forundring over at man her bare trækker på skuldrene og ikke ønsker at udfordre producentens forretningsmodel. Det må være noget mærkespecifikt at man her bare æder hvad VAG serverer.

Bemærk at jeg har været i mærket i 8 år, så jeg er ikke ny her. Men jeg er en forbruger der stemmer med mine penge, så jeg leder efter dem der rent faktisk kommer med kløgtig teknologi. Baseret på denne tråd kunne det ligne BMW eller Volvo.

EDIT: Vil da lige tilføje at jeg er stor fan af den oplevelse et integreret navigations/mediesystem giver i en bil. Men så integrer da smartphonen i stedet. Jeg har levet med Columbus i min Superb i ca. 8 år, og bruger den næsten hver dag. Fed integration. Men jeg har også oplevet hvor gammel og klodset den efterhånden er, imens min smartphone tilbyder mere og mere. Det samme vil da ske for Discover Media. Jeg kalder den løsning hvad det er: for lidt og for dumt i dag. Men de kan slippe afsted med det med sådan en kundebase.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Korreborg » 12. dec 2017, 05:47

1.du kan ikke sammenligne din gamle RNS 510 med den nye.
2. Husk at du ikke betaler 15000 for navi. Det er inkl moms og afgift. Altså får vw jo ikke så meget af de 15k. Tror I øvrigt at vw er pænt kolde i røven over at danskerne ikke køber deres funktioner, det er vores marked sgu for lille til.

Men istedet for brok, så prøv en bil med Discover Pro, premium mobil og car-net. Så har du Google traffic og det hele.

Jeg har ikke android auto, og havde jeg ville jeg ikke bruge det. Det er alt for begrænset. Man kan jo vende den on og sige: hvorfor skal de bestemme hvilke apps jeg må bruge. Hvor smart og nytænkende er det? Jeg er vild med den indbyggede navi, og der kører trafikalarm på min mobil, ikke noget man kan I carplay/android auto.

Sendt fra min SM-G930F med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 12. dec 2017, 07:06

Korreborg skrev:1.du kan ikke sammenligne din gamle RNS 510 med den nye.
2. Husk at du ikke betaler 15000 for navi. Det er inkl moms og afgift. Altså får vw jo ikke så meget af de 15k. Tror I øvrigt at vw er pænt kolde i røven over at danskerne ikke køber deres funktioner, det er vores marked sgu for lille til
Der er altså tale om at man er blevet hjernevasket, ét eller andet er der da sket :-)

1. Selvfølgelig kan jeg sammenligne Discover Media med RNS 510. Kommer der er en fe og sætter en ny og bedre enhed i min bil hvert andet år, eller vil Discover Media også føles som en outdated enhed om 8 år modsat min smartphone til den tid? RNS 510 var top for 8 år siden, i dag er den ikke noget at råbe hurra for.

2. Hvordan slipper jeg for at betale moms og afgift? Jeg tror nu nok jeg betaler 15k...

Pallmei
Helt nyt medlem
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18. jun 2017, 14:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny Polo: Forskel I Skærm På Composition Og Discover Medi

Indlæg af Pallmei » 12. dec 2017, 14:12

sschmidt skrev:ok, så info fra carplay kan altså godt finde vej til aid? Du skrev ellers: "tror endnu ikke der er nogen producenter der kan få apple carplay op andre steder end i hovedskærmen?" endnu en understregning af at vw sagtens kunne have den allerede eksisterende navigation fra carplay i aid, de vil (naturligvis) blot hellere sælge deres egen discover media. Hvorfor aflive den guldkalv?
det er funktionalitet ganske almindelig bt understøtter og har garanteret ikke noget med carplay at gøre.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af TorbenRasmussen » 12. dec 2017, 14:21

sschmidt skrev:1. Selvfølgelig kan jeg sammenligne Discover Media med RNS 510. Kommer der er en fe og sætter en ny og bedre enhed i min bil hvert andet år, eller vil Discover Media også føles som en outdated enhed om 8 år modsat min smartphone til den tid? RNS 510 var top for 8 år siden, i dag er den ikke noget at råbe hurra for.
Der kommer nu altså heller ikke nogen lille fe og giver dig en ny mobiltelefon om 8 år, bare så vi lige stemmer forventningerne til mirakler af... At du så alligevel har udskiftet den af andre årsager er noget andet, men gratis bliver den næppe.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
Madmax
Medlem
Indlæg: 1096
Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 102 times
Been thanked: 465 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Madmax » 12. dec 2017, 15:02

sschmidt skrev:

2. Hvordan slipper jeg for at betale moms og afgift? Jeg tror nu nok jeg betaler 15k...
Det han mener er at prisen før moms og afgift ikke er 15.000kr. Har du en dyr bil betaler du jo 150% i afgift på udstyret også.

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 12. dec 2017, 21:17

TorbenRasmussen skrev:
sschmidt skrev:1. Selvfølgelig kan jeg sammenligne Discover Media med RNS 510. Kommer der er en fe og sætter en ny og bedre enhed i min bil hvert andet år, eller vil Discover Media også føles som en outdated enhed om 8 år modsat min smartphone til den tid? RNS 510 var top for 8 år siden, i dag er den ikke noget at råbe hurra for.
Der kommer nu altså heller ikke nogen lille fe og giver dig en ny mobiltelefon om 8 år, bare så vi lige stemmer forventningerne til mirakler af... At du så alligevel har udskiftet den af andre årsager er noget andet, men gratis bliver den næppe.
Men jeg skifter rent faktisk min telefon ud nogle gange på 8 år, ikke noget jeg lige render rundt og gør med udstyr i bilen. Så det er ikke "noget andet", men rent faktisk virkeligheden. Har du virkelig behov for søgte argumenter for at forsvare en uklog teknologisk binding?

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 12. dec 2017, 21:25

Pablo skrev:
sschmidt skrev:2. Hvordan slipper jeg for at betale moms og afgift? Jeg tror nu nok jeg betaler 15k...
Det han mener er at prisen før moms og afgift ikke er 15.000kr. Har du en dyr bil betaler du jo 150% i afgift på udstyret eogså.
Selvfølgelig, men hvor meget af beløbet der er afgifter har ingen betydning for det beløb jeg skal have op af lommen. Sætter det VW i et bedre lys hvis det er et mindre beløb + afgifter end hvis det var et større beløb uden afgifter? Det er selve ideen i at jeg overhovedet skal tvinges til at købe forældet udstyr til min bil.

Men der er ikke mere for mig at komme efter her. Jeg forstår at forbrugere ønsker at blive vildledt. Et mærkes følelsesmæssige værdi vejer langt tungere end rationel tankegang. Det bliver der solgt mange helt unødvendige og underlødige produkter på baggrund af.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af Korreborg » 12. dec 2017, 23:31

sschmidt skrev:Sætter det VW i et bedre lys hvis det er et mindre beløb + afgifter end hvis det var et større beløb uden afgifter?
Pris eksempel træk på en Golf =
Tyskland uden tysk moms = ca 5.300kr
Danmark inkl moms og afgift = 12.946kr
Ved ikke om det procentvis er ens for alt udstyr, jeg tog det første på DK prislisten.
Men du betaler altså VW (eller hvilket som helst andet bilmærke) 5.300kr for et produkt. De resterende 7.700kr får du velfærd/udbytte til svindlere i udlandet for.
Så når du mener at du giver 15.000 for en navi, så skal du huske at du kun har købt et produkt til en værdi af under det halve, og der af også en lavere kvalitet end du forventer.
Hallo, vi lever i et land hvor man kan smide 300k for en Polo, og enhedslisten vil have os til at tro, at det er en luksus bil. Det er en discount øse, og der af plastik kvaliteten.
sschmidt skrev:Det er selve ideen i at jeg overhovedet skal tvinges til at købe forældet udstyr til min bil.
Hvad er det du mener, at du bliver tvunget til at købe?
Du kan da bare købe en Dacia, eller en Mercedes S klasse evt skifte imellem topmodellen fra de store mærker hvergang der kommer nyt lir ;) Så har du altid toppen af poppen.
sschmidt skrev:Et mærkes følelsesmæssige værdi vejer langt tungere end rationel tankegang. Det bliver der solgt mange helt unødvendige og underlødige produkter på baggrund af.
Folk er forskellige. Du bygger dine frustrationer på noget du godt kunne tænke dig. Og som andre er komplet ligeglade med.
Apropos unødvendige produkter, hvor mange telefoner har du haft i de 8 år du har haft din RNS510? (som iøvrigt er udviklingsmæssigt er endnu ældre)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af AU-R8 » 13. dec 2017, 06:45

Det burde være forbudt at bruge sin telefon til andet end at tale i under kørslen via BT.
Det er vildt så mange ulykker der sker på grund af folk ser, trykker, sender på deres mobile eller skærm i bilen.
Flere assistsystemer nedsætter antallet af ulykker, mens det andet trækker den anden vej.
Problemet løser sig selv indtil de flere biler er semi selvkørende.
Indtil da kør bil når i kører bil.

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af CJ2110 » 13. dec 2017, 08:01

AU-R8 skrev:Det burde være forbudt at bruge sin telefon til andet end at tale i under kørslen via BT.
Det er vildt så mange ulykker der sker på grund af folk ser, trykker, sender på deres mobile eller skærm i bilen.
Flere assistsystemer nedsætter antallet af ulykker, mens det andet trækker den anden vej.
Problemet løser sig selv indtil de flere biler er semi selvkørende.
Indtil da kør bil når i kører bil.
3.000 x thumbs up for den !!
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 13. dec 2017, 08:31

AU-R8 skrev:Det burde være forbudt at bruge sin telefon til andet end at tale i under kørslen via BT.
At tale i mobiltelefon tænker jeg faktisk ikke er sikrere i håndfrit end håndholdt. Jeg har ikke undersøgt statistikken, det er blot min fornemmelse at det er fokus på selve samtalen der er farlig mere end om man holder et håndsæt imod øret eller ej. Det kan dog være lige så farligt at høre radio, eller at føre en samtale i bilen, eksempelvis med børnene på bagsædet. Jeg beder de andre i bilen om at tie stille et øjeblik, hvis trafikken fordrer at jeg skal være ekstra opmærksom.

Når det så er sagt mener jeg stadig det er sikrere at kunne betjene teknologien - om det er radio eller andet - eksempelvis fra rattet, end fra midterkonsollen. Det er også sikrere at have display - om det er hastighed, radio eller andet - ikke i midterkonsollen, men lige frem i førerens synsfelt. Gerne i instrumentclusteret, men endnu bedre i et head-up display.

Jeg er helt enig i at sikkerhedsassistenterne er en fantastisk vej fremad, og hilser selvkørende fartøjer velkommen så snart som muligt. Det er jo én af bevæggrundende til at jeg finder det bagstræberisk at VW vælger at genopfinde den dybe tallerken, ved at bygge deres egen navigation, og give sig til at tilføje systemer som advarsler om trafiksituationer osv. Nu når den altid mest moderne udformning af den slags allerede findes i folks mobiltelefoner (som de har med sig i bilen). Det vil altid gå langsommere for VW end for Google via internettet, eksempelvis, at rulle advarsler om isslag og hvad man ellers kunne forestille sig, ud.

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 13. dec 2017, 09:30

Korreborg skrev:Så når du mener at du giver 15.000 for en navi, så skal du huske at du kun har købt et produkt til en værdi af under det halve, og der af også en lavere kvalitet end du forventer.
Nej, det er langt mindre end det. VW tjener måske 200,- kr på hver Discover Media, resten er gået til udvikling og betaling af underleverandører. Men det er slet ikke pointen. Pointen er at jeg allerede har en bedre teknologi i bilen (min telefon), og den teknologi er allerede mulig at integrere med bilen (Carplay, Android Auto).
Korreborg skrev:Folk er forskellige. Du bygger dine frustrationer på noget du godt kunne tænke dig. Og som andre er komplet ligeglade med.
Din sætning indeholder de rigtige ord, men i forkert rækkefølge: Mine frustrationer bygger på at at folk er komplet ligeglade med et produkts kvalitet og fremskridt. Folk elsker at blive tryllebundet af marketing. Jeg er ikke utilfreds med VW overhovedet, de er et firma der må gøre som de vil for at tjene flest penge. Jeg er til gengæld skuffet over at I forbrugere lader jer narre, og finder på undskyldninger for det (afgifter, teknologiske barrierer).
Korreborg skrev:Apropos unødvendige produkter, hvor mange telefoner har du haft i de 8 år du har haft din RNS510? (som iøvrigt er udviklingsmæssigt er endnu ældre)
I starten var RNS510 bedre end telefonerne. Det er den ikke længere, og det er Discover Media heller ikke. Hvorfor fortsætte ad den vej, blot fordi den engang var en god vej? Ja svaret er let nok, fordi I lader VW gøre det :-)

Lad os ikke tage en runde mere i samme retning. Prøv at forstå at jeg udmærket forstår VWs forretningsmodel, jeg accepterer den blot ikke. Det står dig frit for at acceptere den.

kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af kims2 » 13. dec 2017, 09:35

sschmidt skrev: Jeg er helt enig i at sikkerhedsassistenterne er en fantastisk vej fremad, og hilser selvkørende fartøjer velkommen så snart som muligt. Det er jo én af bevæggrundende til at jeg finder det bagstræberisk at VW vælger at genopfinde den dybe tallerken, ved at bygge deres egen navigation, og give sig til at tilføje systemer som advarsler om trafiksituationer osv. Nu når den altid mest moderne udformning af den slags allerede findes i folks mobiltelefoner (som de har med sig i bilen). Det vil altid gå langsommere for VW end for Google via internettet, eksempelvis, at rulle advarsler om isslag og hvad man ellers kunne forestille sig, ud.
Har du overhovedet læst hvad folk har skrevet til dig tidligere? Online trafikinformation og dynamisk ruteplanlægning har du også på VW's navigation.
Desuden har de langt fra opfundet den dybe tallerken igen. De har benyttet sig af særdeles velrenommerede firmaer til de forskellige tjenester. Kort leveres af Here maps, der også leverer kort til rigtig mange andre bilmærker. Kig evt. ind på navigation.com.
Online trafikinformation kommer fra Tomtom og online adresse og POI søgning via google. Det spiller fremragende sammen på ihvertfald den nye Discover Pro. Kortene opdateres desuden automatisk, hvis den finder opdaterede kortdata i det område du kører i (eller til).

Desuden er du tvunget til at bruge Apples navigation hvis du så gerne vil bruge carplay. Du nævner google maps flere gange, men så skal du altså have en android telefon. Det er også blevet skrevet tidligere.

sschmidt
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 17. jan 2010, 13:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny polo: forskel i skærm på Composition og Discover Medi

Indlæg af sschmidt » 13. dec 2017, 13:52

kims2 skrev:Har du overhovedet læst hvad folk har skrevet til dig tidligere?
Ja, men har du læst hvad jeg har skrevet?
kims2 skrev:Online trafikinformation og dynamisk ruteplanlægning har du også på VW's navigation.
Kun så længe man tilkøber det. Jeg er klar over at det er gratis med de første 3 år, men hvad derefter?
kims2 skrev:Desuden har de langt fra opfundet den dybe tallerken igen. De har benyttet sig af særdeles velrenommerede firmaer til de forskellige tjenester. Kort leveres af Here maps, der også leverer kort til rigtig mange andre bilmærker. Kig evt. ind på navigation.com. Online trafikinformation kommer fra Tomtom og online adresse og POI søgning via google. Det spiller fremragende sammen på ihvertfald den nye Discover Pro. Kortene opdateres desuden automatisk, hvis den finder opdaterede kortdata i det område du kører i (eller til).
Eneste nyt for mig her er at kortene opdateres automatisk? Hvilken internetforbindelse benytter den til det? Herudover er der ikke noget der ikke findes på telefonen i forvejen, hvilket var det jeg mente med at opfinde den dybe tallerken igen.

Det er det jeg mener du/I ikke læser: At jeg slet ikke anfægter hvor fedt et system Discover Media er, men hele idéen med at det er overflødigt, når du har integreret telefonen. Hvorfor er det så svært at forstå? Min konklusion må være at I ikke vil forstå det. I ønsker åbenbart at betale en masse penge for at dublere den funktionalitet I har med jer ind i bilen i lommen i forvejen. Løsninger som Discover Media synes jeg hører 2010 til, hvor der ikke var de her funktioner i smartphones. Fortæl mig gerne hvilke funktioner Discover Media tilbyder, som min smartphone ikke tilbyder?
kims2 skrev:Desuden er du tvunget til at bruge Apples navigation hvis du så gerne vil bruge carplay. Du nævner google maps flere gange, men så skal du altså have en android telefon. Det er også blevet skrevet tidligere.
Really? Nu ser du mig heller ikke nævne, efter første post, at jeg har tænkt at bruge Google Maps via Carplay. Men jeg nævner flere gange "Apple Map/Google Maps/Mirrorlink" (eller blot to af dem). Det er selvfølgelig fordi jeg ikke kun taler om mig selv, men som placeholder for smartphone navigation, hvad end man nu har med ind.

Jeg bruger dog ikke Apple Map, da Google Maps er langt bedre. Så hvis jeg skulle bruge min smartphone til navigation i bilen, så ville jeg selvfølgelig købe mig en Android telefon hurtigst muligt. Apples idé med ikke at tilbyde Google Maps via Carplay er i øvrigt helt den samme som VWs med ikke at tilbyde smartphone navigation i AID: Ikke fordi det er bedst, men fordi de kan udnytte deres egen platform til at sælge deres eget produkt. Og ligesom med VW for mig nu, så vil min iPhone ryge under bussen på det alter: hvis jeg skal til for alvor at bruge min smartphone som navigatør i min bil, så bliver den udskiftet med en Android. Det er den måde jeg stemmer på: med mine penge.

Nu er navigation jo ikke alt, og det er også meget at skulle vælge bil til/fra ud fra om der er den ene eller anden teknologiske løsning tilgængelig. Men derfra og så til at kræve at jeg skal falde på halen over Discover Media, når det er et gammeldags og unødvendigt produkt, dét får I mig ikke til. Det kan VW sælge til de forbrugere der glædeligt betaler 2 gange for samme funktionalitet.

Besvar

Tilbage til "Multimedie/Navi"