Korreborg skrev:Men Android auto/carplay er da en genial løsning for dem der ikke har/vil bruge pengene, på den fulde løsning.
Spøjst, for jeg ser jo netop Discover Media som "den halve løsning", slet slet ikke som "den fulde løsning".
Korreborg skrev:Jeg har kun set det i en kollegas Fabia, men var ikke udpræget imponeret.
Sjovt nok også en VAG bil
. Så du smiley'en?
Korreborg skrev:Fint du har navi/kan høre musik. Men sidst nævnte kan man også via Bluetooth. (jeg har i øvrigt musik på SD kort, selvom at det åbenbart er håbløst forældet.) jeg har i øvrigt heller ikke app connect, da min er med MIB 1, altså før det blev udviklet.
Se, nu snakker vi løsninger. Det er meget mere interessant end mudderkastning. Jeg hører en del lydbøger når jeg kører. Først var det via SD-kort i min Columbus, hvilket var super integreret i Superb'en pga ratstyring og en fornuftig menustruktur i Columbus'en. Det var dog ret besværligt at kopiere lydbøger ud på SD-kortet, af flere årsager:
1) Man skulle huske at gøre det
2) Det var besværligt at huske hvor langt man var kommet, når jeg havde de samme lydbøger på både min mobil og i bilen.
3) Nogle lydbøger kunne ikke kopieres over på SD-kortet pga digital sikring, men de kunne afspilles på mobilen.
Så kom der endnu flere services til på mobilen, blandt andet at man let kunne finde forslag til tilsvarende lydbøger, næste podcast i serien, del Y af en bog man lige havde hørt del X af osv.
Det fik mig til at skifte til at lytte fra mobilen via BT i stedet for SD-kortet. Nu var al materialet tilgængeligt og fuldt opdateret, direkte fra mobilens hukommelse og 3-4 online services. Til gengæld tog styringen et gevaldigt hak nedad. Columbus'en har en tendens til at starte en lydbog så snart mobilen forbinder til headuniten (også når jeg ikke lige vil høre lydbog), volumen er et besværligt kapitel over BT (der skal typisk skrues langt højere op end når man hører radio, sikkert pga medieplayeren i telefonen), man kan ikke styre spoling osv særligt let eller overhovedet ikke via bilens knapper, stort set ingen track-info i bilens displays oma.
I en bil med Apple Carplay (har jeg prøvet) eller Google Auto (har jeg kun læst om) kan man styre disse ting langt mere præcist. Meget vel integreret i headuniten, og super let at styre via rat og touchskærm.
Ovenstående er ca. samme oplevelse jeg har haft med navigation; De første par år var Columbus'en langt hurtigere til ruteberegning end min smartphone, og havde en del flere features (god POI support osv). Der manglede waypoints og nogle andre ting, men på det tidspunkt fandtes det mest på skibs-GPS'er. I de seneste 5 år har navigation på mobilen taget et gevaldigt step opad. Både fra Apple og Google, men især fra Waze. Helt nye spillere såsom Here er virkeligt lovende også. Jeg har rent faktisk typisk også bedre GPS-dækning fra min mobil (sikkert fordi min Columbus er eftermonteret og GPS-antennen ikke er placeret optimalt), og jeg kan fortsætte en navigation til fods på min mobil, ved at tage den med mig ud af bilen i hånden. Det er lidt svært med Columbus'en. Hvor Columbus'en for 7 år siden var meget hurtigere end min smartphone er det helt modsat i dag. Og apps'ene på mobilen har hele tiden opdaterede kort, live trafikinfo, info om waypoints, integration med mine andre apps (kontaktbøger, mit firmas kundedatabaser osv.), streetview, realtime beregning af transporttid ud fra aktuel trafik og vejr, satellitoverlays osv. Intet af det kommer til Columbus.
Korreborg skrev:Og med hensyn til fremtiden, så vil telefonen som styrring være en kæmpe begrænsning.
Jeg tror det bliver lige omvendt, baseret på min erfaring med Columbus. Discover Media er i front lige nu, men den Discover Media jeg får i min bil i dag, vil ikke være specielt opdateret om 5 år, eller bare om 3 år. Der vil løbende komme softwareforbedringer, men de vil være relativt begrænsede fordi hardwaren ikke bliver skiftet. Til sidst vil de nyeste features end ikke kunne installeres på min "gamle" Discover Media, men vil kræve en nyere hardwarerevision (også at dømme ud fra udviklingen med Columbus). Jeg kunne skifte headuniten ud, men så skal jeg betale endnu en gang for en Discover Media, og det vil kun række begrænset.
Min telefon derimod, vil af alle mulige andre grunde blive skiftet flere gange i den periode. Og til sidst vil den ikke være en telefon længere, men et indlejret stykke hardware der spiller sammen med mit software i skyen. Og så længe det udstyr kan snakke Carplay eller Google Auto, så vil det kunne præsentere hvad end det vil i de biler der understøtter disse protokoller. Det vil blot benytte de audio og video-faciliteter der er tilgængelige, og iogmed den pr definition altid er internetopkoblet (det er immervæk et/flere mobile devices), så vil alt være live og realtime, inkl alle de cloud-services jeg måtte ønske. Jeg vil kunne have navigation med CPU-power fra Amazon hvis jeg ønskede det, men vist på AID (hvis AID tillod det).
Korreborg skrev:Jo mere selvkørende bilerne bliver, jo mere computer kraft skal de bruge. Og det nye er Here HD live map. Hvor bilerne sender info tilbage til serveren med info fra hvor de kører. Indsnævring af antal lanes bredden af disse, hastighedsbegrænsninger osv.
Yes, men med meget stor sandsynlighed ikke i min Polo fra 2017. Det kan Discover Media anno 2017 slet ikke supportere. Med langt større sandsynlighed vil det i hvert fald være tilgængeligt via mit mobile device, fordi hardwaren konstant vil være nyere og hurtigere, og fordi softwaren konstant vil forbedres. Især på softwaresiden sker udviklingen langt hurtigere på open source markedet end hos de leverandører der leverer navi til VW. Alle disse firmaer kender jeg altså ret grundigt, tro det eller lad være, vi arbejder lige på grænsen af software og hardware, cloud-løsninger, big data, IIoT, robotics, AI osv. i mit firma og blandt mine samarbejdspartnere. Derfor ser jeg en lokal-jern løsning såsom Discover Media som den sidste dinosaur i et internetopkoblet automotive univers, med meget begrænsede udviklingsmuligheder.
Så igen; super fint det er den bedste løsning for nogen mennesker, men jeg har langt højere ambitioner omkring teknologisk integration. Med den platform VAG har skabt med MQB Yx havde de alle muligheder for denne integration, så jeg må erkende jeg blev en smule skuffet over at se at AID ikke engang kan vise data fra Carplay/Google Auto. Jeg finder det for slapt, taget i betragtning hvad der kan lade sig gøre, især fra en kæmpe koncern som VAG. Dét var hele min pointe, beklager hvis jeg ikke bare falder ind i rækken af ja-sigere. Men jeg er sgu skuffet, og har nok lidt svært ved at se hvorfor I ikke er det