Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Indlæg af Ztrejfer » 1. aug 2017, 10:32

Har fået en delvist nylakeret (ca. 70%, sort metallak) bil tilbage og er lidt i tvivl om den bedste måde at håndtere lakken på.

Det skal bemærkes, at de flader, der ikke er blevet lakerede, for 1,5 års tid siden fik en OptiCoat Pro Plus behandling og ellers ingen overfladebehandling har fået, ej heller voks. Imidlertid overvejer jeg selv at begynde med at vokse bilen 1-2 gange årligt fremover.

Flg. spørgsmål har derfor allerede meldt sig (og der vil sikkert være flere):

- Hvor lang tid skal der gå efter en nylakering, før man giver lakken en behandling, fx voks? Går ud fra, at det er en dårlig idé at gøre dette for tidligt, dvs. før lakken har "åndet ud", er hærdet - eller hvordan det nu er.

- Hvilken overfladebehandling er egentlig optimalt at give ny lak første gang? Afhænger sikkert af ens fremtidige strategi, kunne jeg forestille mig.

- Der findes forskellige coatings, som man selv kan påføre. Men igen - er dette det optimale at starte med, hvilke er bedst til en sort metallak - og kræver disse coatings alligevel voks bagefter?

På forhånd tak.
Audi A3

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Indlæg af ABT » 1. aug 2017, 14:56

Ville nok vente 1 md., så du er helt sikker på at lakken er hærdet ordenligt op.
Mht lakbehandling, så er der helt sikkert nogen herinde som ved mere om det end jeg.. ;)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Indlæg af HenrikH29 » 1. aug 2017, 15:06

Når den er hærdet op så giver du den en gang lakforsegler og dagen efter en gang voks.

Prøv at se på http://www.bilvask.nu der er gode guides.

Hvilken lakforsegler og voks, du så skal bruge, kan vist hurtigt blive "religion". Der findes masser af meninger om, hvad der er bedst på nettet.

Jeg bruger selv produkterne fra ovenstående link, og er OK tilfreds med dem.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Indlæg af Ztrejfer » 4. aug 2017, 09:05

Tak for svar. Lakforsegler og voks derefter er jeg med på, det finder jeg ud af.

Så vidt jeg kan læse mig frem til, så er man idag gået over til laktyper, der kaldes "vandbaserede". Hvor lang hædningstid skal man mon regne med hos disse, før man kan give dem lakforsegling?
Audi A3

A3
Medlem
Indlæg: 606
Tilmeldt: 24. jun 2008, 12:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Birkerød
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Hvordan behandles delvis nylakeret bil?

Indlæg af A3 » 4. aug 2017, 12:09

Er det nødvendigt at vokse, efter man har lakforseglet? Troede altid enten eller. Og nogle lakforseglere arbejde ikke sammen med voks.....

Besvar

Tilbage til "Karosseri"