Delvis omlakering - men uden metallak?

Besvar
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 09:26

Har efter en skade fået omlakeret de fleste store flader på min Audi A3, bilen har en sort metallak med farvenavnet Mythossort.

Imidlertid ser det ikke ud til, at de flader, som er blevet omlakerede, er i metallak-kvalitet. Man kan ihvertfald se forskel i pigmentet på den oprindelige lak og den nye. Der er nemlig små "sølvstænk" i den originale Mythossort-lak, mens de nylakerede flader blot er - ja, sorte, uden den pigmentering, som originallakken har.

Jeg ved ikke, om dette er acceptabelt, om det betyder noget (bilen er lakeret over kaskoforsikringen). Hvis det ikke betyder noget for lakkens styrke og holdbarhed (og bilens salgsværdi), så er det ikke et stridsspørgsmål for mig. Men kan nogen mon fortælle mig, hvad der er op og ned her?

På forhånd tak.
Audi A3

A3
Medlem
Indlæg: 606
Tilmeldt: 24. jun 2008, 12:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Birkerød
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af A3 » 13. aug 2017, 09:59

I mine øjne ville sådan noget helt klart være en ommer. Een ting er, at bilen er flerfarvet, men metallak har et beskyttende lag klarlak som den sorte muligvis ikke har.

onslow
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. maj 2017, 14:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af onslow » 13. aug 2017, 10:50

Hvis det ikke betyder noget for lakkens styrke og holdbarhed (og bilens salgsværdi), så er det ikke et stridsspørgsmål for mig.
Hvis du stod som køber ville du mene at det var positiv eller negativt med farveforskel?

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 10:57

God retorik der - og gider jeg så starte en sådan sag? Jeg er ikke typen, der bare vil have ret eller den der forsøger at tryne nogen, fordi de har lavet en fejl, men på den anden side skal tingene være i orden - specielt hvis der som her er blevet betalt dyrt for varen, ikke sandt?! Måske har man hos værkstedet også tænkt, at går den, så går den - og så kan man jo godt føle sig lidt pi...t på. Skal når jeg kommer hjem for øvrigt lige have checket, hvilken type lak, der er påført fakturaen.

I denne sag vil en indsigelse jo betyde, at jeg igen skal ulejlige mit forsikringsselskab, være en brokkerøv, skrive mange mails, måske endda anke. Hvad ville DU gøre, kunne jeg jo så spørge?
Audi A3

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af hansen123 » 13. aug 2017, 11:10

A3 skrev:I mine øjne ville sådan noget helt klart være en ommer. Een ting er, at bilen er flerfarvet, men metallak har et beskyttende lag klarlak som den sorte muligvis ikke har.
Brilliant sort (audi sort uden metal) har klarlak, så den del burde være på plads :)
Ztrejfer skrev:Har efter en skade fået omlakeret de fleste store flader på min Audi A3, bilen har en sort metallak med farvenavnet Mythossort.

Imidlertid ser det ikke ud til, at de flader, som er blevet omlakerede, er i metallak-kvalitet. Man kan ihvertfald se forskel i pigmentet på den oprindelige lak og den nye. Der er nemlig små "sølvstænk" i den originale Mythossort-lak, mens de nylakerede flader blot er - ja, sorte, uden den pigmentering, som originallakken har.

Jeg ved ikke, om dette er acceptabelt, om det betyder noget (bilen er lakeret over kaskoforsikringen). Hvis det ikke betyder noget for lakkens styrke og holdbarhed (og bilens salgsværdi), så er det ikke et stridsspørgsmål for mig. Men kan nogen mon fortælle mig, hvad der er op og ned her?

På forhånd tak.
Det skal laves om 100%.

MEN! Du skal være opmærksom på at metal emnerne i lakken aldrig vil ligne det fra fabrikken. Det er fysisk umuligt at genskabe de forhold de har.
Når man laver efterlakering bliver farven sprøjtet på. Det vil af natur sige at metalemnerne ligger sig i retningen af sprøjtepistolen.
Når de bliver lakeret første gang er det store robotter som sprøjter 100% uhyre præcist imod emnerne. Det kan den menneskelige hånd ikke genskabe. Især af denne grund af er sølv og meget grove grå farver et helvede at farve matche.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 11:22

Tak for et godt indlæg. Jeg forstår naturligvis, at der mht. bil-lakering vil opstå mindre forskelle mht. resultater af robot-lakering hhv. manuel lakering. Det må man tage med. Spørgsmålet er vel snarere, om der er påført den metallak, som der SKAL påføres denne bil, såfremt man kan betegne arbejdet som korrekt udført - eller om der mon er anvendt et andet og måske billigere / ringere lak-produkt. Det spørgsmål må være omdrejningspunktet.
Audi A3

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 212 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af erlingvj » 13. aug 2017, 11:24

Vælg en sort uden metal næste gang. Det er den næmmeste farve af alle for en auto-lakerer.
Har prøvet metal-sort. Gør det ikke igen.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 11:25

Hæhæ - ja, det kan man jo så sige, men måske (for en gangs skyld) lidt uden for skiven der ;)
Audi A3

onslow
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. maj 2017, 14:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af onslow » 13. aug 2017, 11:46

ulejlige mit forsikringsselskab
Folk har forskelligt syn på verden ( store ord fra en mellemfed mand med akademikerarme ), men jeg har nu sjældent haft besvær med at kontakte
mit forsikringselskab når der har været en grund til det og har aldrig set det som en ulejlighed
Om du så har en eller anden bonus der ryger fremgår ikke af teksten, men da du har betalt en sum penge for din forsikring og så skal den vel også "virke"

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 12:23

Det ville normalt heller ikke være noget problem, men forsikringsselskabet har netop betalt over 40.000 for en kollisionsskade samt omlakering. Nu skal de så kontaktes igen med ønske/krav om en omlakering, som de derefter sikkert skal i clinch med autolakereren over. Jeeeezzzz :(
Audi A3

onslow
Nyt medlem
Indlæg: 109
Tilmeldt: 27. maj 2017, 14:13
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af onslow » 13. aug 2017, 12:31

Jeeeezzzz :(
Ja der følger lidt med, det at blive voksen

Held og lykke

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 13. aug 2017, 12:53

Tak ;) Selvfølgelig vil jeg "opslå min Ridderhjælm, og ingen formummet skjælm". Problemet er snarere, at gør jeg først det, så galoperer jeg sandsynligvis hele banen rundt tre gange med hævet lanse - ved jeg af erfaring :lol:

Men således skulle jeg så også snart få hele rustningen fuldt metallak-dækket :lol:

Tak for jeres indlæg, og ha' en fortsat god søndag!
Audi A3

Seven7
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 17. sep 2008, 15:31
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Seven7 » 14. aug 2017, 10:16

Hej
Kontakt taksatoren der har "kigget" på din bil.
Når han fortæller værkstedet at det er en ommer. Skal de nok få det ordnet.
Har selv været det igennem. De skulle bruge 3 gange, fo at få den rigtig.
Biler
Skoda Octavia Style 2021 2.0TDI Solgt Audi A4 Avant B9 S Tronic 2,0TDI, New Beetle 2006. Første Bil jeg købte i 1986 VW Type 34 Kharman Ghia.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 14. aug 2017, 10:20

Tusind tak for at dele din oplevelse. Jeg skal idag igang med forberedelserne til at køre sagen, og det er altid rart at vide, at der er præcedens for den slags sager derude i landskabet.

Har kigget på forskellen i laktyperne her i solskinnet i dag - og der er betydelig forskel. Pokkers da....

Ha' en fortsat god sommerdag! :D
Audi A3

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af HenrikH29 » 14. aug 2017, 11:27

Hvis du slet ikke kan se metalflager i det omlakerede, så tror jeg maleren har valgt en forkert lak. Måske et kopiprodukt (hvis sådan noget findes).

Jeg har fået omlakeret sorte metallakker et par gange. Begge gange kunne jeg se metalflager i det nye, og kun hvis jeg så virkeligt godt efter, kunne jeg (måske) se at flagerne lå lidt anderledes.

Det var Audis Phantomschwartz Pearl og der før Fords Panther Black.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 14. aug 2017, 11:54

Der er absolut ingen spor af metalflader i den nye lak - det er ret tydeligt på en solskinsdag som i dag. Den nye lak er bare.....sort. Kan også godt være, at der er tale om en kopilak - hvad det så end betyder kvalitetsmæssigt. Så vidt jeg kunne opfatte (men jeg kan tage fejl her) blev den lakeret hos firmaet Pierre, som jeg ikke har hørt den bedste omtale af, desværre. Jeg er åbenbart ikke den første, der er kommet i kløerne på dem, for på Trustpilot ser det heller ikke for godt ud: https://dk.trustpilot.com/review/www.pierre.dk

Nu må vi se, forsikringen er allerede kontaktet omkring sagen...
Audi A3

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af m power » 14. aug 2017, 16:42

Hvis der ingen effekt er i lakken, så har de brugt den forkerte farvekode, det er set før ;-)
Har du kontaktet værkstedet som har stået for rep af bilen ?

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af m power » 14. aug 2017, 16:54

erlingvj skrev:Vælg en sort uden metal næste gang. Det er den næmmeste farve af alle for en auto-lakerer.
Har prøvet metal-sort. Gør det ikke igen.
Nu er sort jo ikke bare sort, jeg har set mange sorte biler hvor der er farveforskel ;-)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Ztrejfer » 14. aug 2017, 16:56

m power skrev:Hvis der ingen effekt er i lakken, så har de brugt den forkerte farvekode, det er set før ;-)
Har du kontaktet værkstedet som har stået for rep af bilen ?
OK, tak for info.

Nej, jeg har endnu ikke kontaktet værkstedet endnu, men derimod forsikringsselskabet med min anke. Da det er en forsikringssag, så skal Taksatorringen ind over en gang til, så vidt jeg kan forstå - og altså i forsikringsselskabets regi.
Audi A3

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af m power » 14. aug 2017, 17:02

HenrikH29 skrev:Hvis du slet ikke kan se metalflager i det omlakerede, så tror jeg maleren har valgt en forkert lak. Måske et kopiprodukt (hvis sådan noget findes).

Jeg har fået omlakeret sorte metallakker et par gange. Begge gange kunne jeg se metalflager i det nye, og kun hvis jeg så virkeligt godt efter, kunne jeg (måske) se at flagerne lå lidt anderledes.

Det var Audis Phantomschwartz Pearl og der før Fords Panther Black.
Kopiprodukt, den var god :-)
De produkter som en autolakerer bruger er jo ikke original lak fra bilproducenten, men feks fra Standox ;-)

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af hansen123 » 14. aug 2017, 17:41

Ztrejfer skrev:
m power skrev:Hvis der ingen effekt er i lakken, så har de brugt den forkerte farvekode, det er set før ;-)
Har du kontaktet værkstedet som har stået for rep af bilen ?
OK, tak for info.

Nej, jeg har endnu ikke kontaktet værkstedet endnu, men derimod forsikringsselskabet med min anke. Da det er en forsikringssag, så skal Taksatorringen ind over en gang til, så vidt jeg kan forstå - og altså i forsikringsselskabets regi.
Det er kun godt.

Der er forskel på at man står som ene mand med en enkelt bil og presser på døren, eller et stort firma som kan brødføde en stor del af værkstedet og er utilfreds over varen der er leveret.

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor flere herinde er utilfredse over sorte metallakker. Det kræver ikke det store forarbejde at gøre den farve flot, selv ved delomlakering er den også rimelig at have med at gøre når det gælder om at ramme farven. Eneste negative med sort er vaskeridser... Masser af vaskeridser...
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af ABT » 14. aug 2017, 18:05

Var der ikke noget om at man sætter lidt strøm/spænding på, når de maler ab fabrik, så metallet (i lakken) står op og dette er ikke 100 % muligt at genskabe efterfølgende, eller.. :?
Har jeg misforstået noget - er det en "and"?

Har vi ikke en maler eller 2 herinde, som kan svare på det>? ;)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Jakob P
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Jakob P » 14. aug 2017, 19:22

Ztrejfer skrev: Nej, jeg har endnu ikke kontaktet værkstedet endnu, men derimod forsikringsselskabet med min anke. Da det er en forsikringssag, så skal Taksatorringen ind over en gang til, så vidt jeg kan forstå - og altså i forsikringsselskabets regi.
Der er ingen grund til at blande forsikringen ind i sagen igen. Start med at køre et smut forbi værkstedet og få en snak med dem, de er trods alt mennesker. Ring på forhånd så du ikke kører forgæves.
Nægter de alt, så er der selvfølgelig ingen vej udenom, taksatoren må forbi igen og kontrollere arbejdet.
Jeg arbejder selv som værkfører assistent på et skadecenter, så kender lidt til emnet ;)

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af MathiasFB » 14. aug 2017, 20:32

ABT skrev:Var der ikke noget om at man sætter lidt strøm/spænding på, når de maler ab fabrik, så metallet (i lakken) står op og dette er ikke 100 % muligt at genskabe efterfølgende, eller.. :?
Har jeg misforstået noget - er det en "and"?

Har vi ikke en maler eller 2 herinde, som kan svare på det>? ;)
Det er en and.
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af Nicklossi » 15. aug 2017, 18:23

ABT skrev:Var der ikke noget om at man sætter lidt strøm/spænding på, når de maler ab fabrik, så metallet (i lakken) står op og dette er ikke 100 % muligt at genskabe efterfølgende, eller.. :?
Har jeg misforstået noget - er det en "and"?

Har vi ikke en maler eller 2 herinde, som kan svare på det>? ;)
Det er nok ikke for at det står op, men mener karossen er negativt ladet, og malingen er positiv, så de binder på hinanden, og ikke bare tåger rundt ude i rummet.
Kan dog ikke huske om det kun er ved pulverlak det er sådan?

Brugeravatar
MathiasFB
Medlem
Indlæg: 1036
Tilmeldt: 29. jun 2011, 13:37
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fyn
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Delvis omlakering - men uden metallak?

Indlæg af MathiasFB » 15. aug 2017, 19:11

Pulver :)
Mvh Mathias Boesgaard
Nuværende: BMW 330e M-Sport '21 • BMW 320d Touring M-Sport '13 • VW Golf IV GTI Exclusive '00
Tidligere: Audi S3 Sportback '16Audi A1 TDI '10Saab 9-3 Turbo X '08 • • VW Golf III GT TDI '96
VW Golf III Variant Bon Jovi '96VW Golf II GTI '91VW Golf II GL Automatic '90

Besvar

Tilbage til "Karosseri"