Undervognsbehandling

Besvar
EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Undervognsbehandling

Indlæg af EsbenJ » 11. apr 2018, 12:32

Jeg har haft min polo fra ny i marts 2010 og den har aldrig fået undervognsbehandling.
Jeg sælger den i dag og den har lidt rust hist og pist. Noget skyldes stenslag i kanten af taget og andet at et cykelstativ har gnedet lak af.
To steder har den dog rust som jeg ikke kan forbinde med skader.
Det er skærmkant mod bagkofanger i venstre side og i samling ved højre baglygte.
BilledeBillede
Tror I det ville have gjort nogen forskel hvis den havde fået undervognsbehandling, og skulle det så være regelmæssigt hvert 2-3 år eller blot en enkelt gang i starten.

Nu henter jeg en Volvo i dag og den skal jeg nok også have til den er 8 år - så mine tanker går jo på om de penge skal ofres - for kan det betale sig i forhold til gensalgspris hvis det alligevel ikke forhindrer rustangreb som de to på billederne.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af mobilos » 11. apr 2018, 13:12

Det er jo lidt svært at sige om undervognsbehandling vil forhindre netop denne rustangreb. Sandsynligvis ja.
Jeg har haft mange biler, og de fleste har jeg købt som 3-4 år gamle. De fik dinitrol behandling efterfølgene. De blev solgt igen som 8 -9 år gamle. Ingen af dem havde en antydning af rust nogle steder. Rust var ikke et issue. De fleste biler var japanske, nogle få franske, og en enkelt tysk.
Jeg vil ikke behandle dem hver 2 - 3 år . Højest to gange inden for de første 7-8 år, hvis jeg ellers skulle beholde dem så længe.
Rust skader er dyre at reparere, men du har heller ikke et garanti mod at sådanne rustangreb sker. Jeg har bare aldrig set en bil der har fået behandling at den er angrebet at rust.

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af janny » 11. apr 2018, 13:43

Den rustskade ved skærmkant ville ikke være undgået med rustbehandling, er mit bud.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af MBM1000 » 11. apr 2018, 13:51

kan sådanne rustskader ikke forebygges?
Eller er det simpelthen bare dårlige bygge-/ materiale kvalitet?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af EsbenJ » 11. apr 2018, 16:36

Ja jeg er lidt i syv sind mht den nye.
Tror jeg vil forsøge at tage de små lakskader så hurtigt jeg opdager dem, og så se om ikke det kan holde de værste angreb på afstand - det har jeg ikke været for god til de sidste par år med Poloen og det hævnede sig. Slendrian..


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

MBM1000
Nyt medlem
Indlæg: 484
Tilmeldt: 11. dec 2017, 08:26
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 34 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af MBM1000 » 11. apr 2018, 18:10

Hvordan vil du udbedre de små lakskader?
Seat Ateca 1.4 DSG
Virtual cockpit, Navigation, adaptiv fartpilot, kø, Lane og high beam assist, bakkamera.

Murphhs
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 11. apr 2018, 17:58
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 6 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af Murphhs » 11. apr 2018, 18:29

MBM1000 skrev:
11. apr 2018, 13:51
kan sådanne rustskader ikke forebygges?
Eller er det simpelthen bare dårlige bygge-/ materiale kvalitet?
De kan ikke som sådan forebygges, da sådanne skader på overflader for LANGT det meste sker grundet brug af køretøjet. Da fremmedlegemer kommer i kontakt med overfladen begynder overfladebehandlingen at miste noget af sin emne tykkelse. Hvis ikke skaden er så stor første gang at kontakten gør at overfladebehandlingen bliver så hårdt ramt at overfladen bliver sårbar på et område.

Den korrosion du har ved samlinger ved skærm og frontkofanger er det man vil kalde "crevice corrosion" som opstår når samlinger giver mulighed for at der kan opstå en elektrolyt. Bare det at der har været noget lignende mikroskopisk overfalde sårbar gør at elektrolytten kan opstå grundet vand kan komme ind til overfladen og begynde at skabe en anodisk og katodisk process.

Korrosion i dit bagagerum er højt sandsynligt grundet bilen har stået ude nogle dag i vådt vejr hvor eller den er blevet vasket i vaskehal eller derhjemme på matrikel-en uden man har sørget for at tørlægge bilen i samlinger. Hvor vandet så har fået lovet til at lave en elektrolyt ved at ligge mellem C-Stolpen og bagagerums dør.

Hvis bilfabrikanter skulle designe biler omkring hvordan biler bliver brugt og hvordan de bliver vedligeholdt, så ville bilerne ikke kunne se ud som de gør i dag eller til den pris pøblen gerne vil købe en bil til. Da det på ingen måde er kosteffektivt.
Af gode grunde kan fabrikanten heller ikke lave en garanti på deres produkt som bare siger at de vil dække alt da det er en brugsgenstand og de har ingen kontrol med hvordan genstanden bliver brugt eller vedligeholdt i den virklige verden hjemme hos brugeren/brugerne.

Brugeravatar
vw4ever
Aktiv medlem
Indlæg: 4072
Tilmeldt: 5. sep 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 339 times
Been thanked: 204 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af vw4ever » 11. apr 2018, 19:16

janny skrev:
11. apr 2018, 13:43
Den rustskade ved skærmkant ville ikke være undgået med rustbehandling, er mit bud.
+1 ;)
Vw Polo GTI 2,0 2020
Vw Passat 1,5 2020
Vw Golf 2,0 2000 Cabriolet
Vw Corrado 2,9 1995

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af EsbenJ » 12. apr 2018, 07:45

Mange tak for alle svar/kommentarer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Undervognsbehandling

Indlæg af styker » 12. apr 2018, 14:50

Rustskaden ved skærmkant skyldes højst sandsynligt der er et sted hvor der kan samle sig en klump Jord/sand på bagsiden.
Også er rusten kommet indefra pga det konstant har været fugtigt, akkurat ligesom det sker der hvor div lyddæmpningssvampe sidder i div VAG biler.

Jeg spuler mine skærmkanter grundigt indvendigt 3-4 gange om året netop for at undgå der sidder stor jordklumper div steder.

jeg vil nu godt vove at påstå at en undervognsbehandling kunne have forhindret den tæring hvis det havde været grundigt dækket inde på bagsiden så fugten ikke kunne arbejde.

Besvar

Tilbage til "Karosseri"