Side 1 af 2

Motorvarmer (El)

: 4. dec 2014, 22:49
af Leff
Nogen der har erfaringer?
Har hørt at motorstyringen tror det er sommer, hvis man benytter den, og det kan give problemer?
Har set man kan få en 3000w med pumpe, hvilket vel burde virke fint, og være lige til at sætte på?
Kan jeg forvente varme i kabinen, så snart jeg tænder bilen?
Bilen er en Leon TDI fra 08.

Re: Motorvarmer (El)

: 4. dec 2014, 23:00
af Blackfinger
Hvorfor skulle det være et problem at motorstyringen tror at det er sommer? Hvis motoren er varm, så er det sommer :D

Med 3000 W så burde du i hvert fald få varme i kabinen med det samme hvis varmeren har kørt 30-45 minutter.

Re: Motorvarmer (El)

: 4. dec 2014, 23:05
af Leff
Olie, diesel, luft og det meste af blokken er stadig koldt

Re: Motorvarmer (El)

: 4. dec 2014, 23:10
af Blackfinger
Arhh, hvis vandet er varmt så blokken også ret varm. Og om olien i bundkarret er koldt er motorstyringen da ligeglad med.

Masser af mennesker har da elektriske varmere i Sverige og Norge uden problemer.

Selv har jeg haft Webasto fyr i 25 år i forskellige biler uden problemer.

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 00:14
af hansen123
Leff skrev:Nogen der har erfaringer?
Har hørt at motorstyringen tror det er sommer, hvis man benytter den, og det kan give problemer?
Har set man kan få en 3000w med pumpe, hvilket vel burde virke fint, og være lige til at sætte på?
Kan jeg forvente varme i kabinen, så snart jeg tænder bilen?
Bilen er en Leon TDI fra 08.
Vil kun sige varmer er godt for din motor. Kold start er det værste slid vi "dødelige" danskere oplever. Hvis du kører et eller andet racer vogn, så slider du nok mere på banen, men til daglig dags kørsel, kold start er 100% det der kommer til at tage livet af ens motor i længden.

Så hvis du har mulighed for en varmer, så er det klart at foretrække.
Som sagt længere oppe, hvis vandet er varmt, så er motoren ihvertfald ikke -5 grader.

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 07:23
af norn
Men en 3000w el-kraver at blive tilsat et kraft stik
Der kan jo maks hives 22-2300 watt ud af et alm stik

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 08:12
af M_Olsen
Det er 13A det kan du godt hive i en almindelig stikkontakt hvis du har en 13A gruppeafbryder på stikkontakten.

M Olsen

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 10:20
af Greden
ellers har der været lidt snak herinde omkring en kølevandsvarmer, fx hot frog
http://shop.strato.de/epages/10116541.s ... rvorheizer

installation video.


Jeg kunne faktisk godt tænke mig sådan en til vores i30 stationwabis kasse og det ser rimelig simpelt ud i forbindelse med montering.

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 13:22
af Fabia Combi
HotFrog er kun på 1200W, de andre har fra 2000 til 2900 W

En Defa har fra 350-500W

2900W gjorde det rigtigt godt på en Lupo 3L, men det kostede en del på elregningen da kontakturet fuckede op :oops:

Re: Motorvarmer (El)

: 5. dec 2014, 15:41
af Greden
link til een på 2kw..
tænker bare lidt på at 1200watt må være nok, hvis bilen den står i garage og den skal være tændt i 45minutter inden man kører.

Re: Motorvarmer (El)

: 6. dec 2014, 21:32
af Fabia Combi
Simate S-8003A elektrisk motorvarmer på 2kW med indbygget cirkulationspumpe for $105 incl. levering:
http://www.aliexpress.com/store/product ... 51204.html

Eller Ebay: http://www.ebay.de/itm/Standheizung-230 ... 0865459782

Den varmer kun tll 60 grader, men det burde række, hvis ikke formålet primært er kabinevarme.

Re: Sv: Motorvarmer (El)

: 6. dec 2014, 22:03
af Kristianskaffe
Greden skrev:ellers har der været lidt snak herinde omkring en kølevandsvarmer, fx hot frog
http://shop.strato.de/epages/10116541.s ... rvorheizer

installation video.


Jeg kunne faktisk godt tænke mig sådan en til vores i30 stationwabis kasse og det ser rimelig simpelt ud i forbindelse med montering.
Jeg har købt den i truck versionen af den der, som er 2200 watt.

http://www.schwalm-kg.de/#Der_Beste_in_seiner_Klasse0

Den bliver monteret en af de nærmeste dage og kan jeg give feedback.
Jeg har haft 3 biler i streg med enten Webasto eller Eberspächer-oliefyr, så jeg har da lidt grundlag for en sammenligning.

Kan først teste efter jul pga. ferie dog :)

Re: Motorvarmer (El)

: 7. dec 2014, 10:06
af Sorens2
2200 w er satme meget på en elvarmer.
Jeg syntes de simple som Defa der ikke har pumpe er gode da de ikke kan overophede. (Hvis der er vand på).
Mange huse har kun en gruppe på 10 A så står bilen og bruger 2 kw vil man nok fra tid til anden få sprunget en sikring.
Kaffemaskine og en brødrister samt bilen så bliver der sort lys.

Re: Sv: Motorvarmer (El)

: 7. dec 2014, 10:13
af Kristianskaffe
Sorens2 skrev:2200 w er satme meget på en elvarmer.
Jeg syntes de simple som Defa der ikke har pumpe er gode da de ikke kan overophede. (Hvis der er vand på).
Mange huse har kun en gruppe på 10 A så står bilen og bruger 2 kw vil man nok fra tid til anden få sprunget en sikring.
Kaffemaskine og en brødrister samt bilen så bliver der sort lys.
Min espressomaskine trækker 2400 og den har ikke slået sikringen endnu. Men ja, man skal lige bruge hovedet :)
Jeg kører med 13 og 16A.

I mit tilfælde vil den blive brugt, når intet andet kører.
Det vil sige, at jeg kører på job inden resten af familien er vågne og intet elektronik er tændt udover alm. standby-strøm mv.

Men du har ret alligevel og selvfølgelig vil der komme tidspunkter hvor der er noget belastning. Den tid den glæde :)

Jeg er spændt på performance på den i hvert fald.

Re: Motorvarmer (El)

: 7. dec 2014, 11:31
af Fabia Combi
Jeg havde aldrig problemer med min Kenlowe, der trak 13 A 1-faset.

Re: Motorvarmer (El)

: 12. dec 2014, 16:26
af ebbe
Lyder som en god gave til PD'en...

Kristian - er den monteret allerede og evt. tidlige erfaringer ?

Lurer på samme truck-version pga. mængden af kølervæske.
Når bilen skal køre/varmes op er der ikke så meget andet der suger strøm i huset ;o)

Re: Sv: Motorvarmer (El)

: 13. dec 2014, 04:21
af Kristianskaffe
ebbe skrev:Lyder som en god gave til PD'en...

Kristian - er den monteret allerede og evt. tidlige erfaringer ?

Lurer på samme truck-version pga. mængden af kølervæske.
Når bilen skal køre/varmes op er der ikke så meget andet der suger strøm i huset ;o)
Min bil står hos mekanikeren, da jeg skulle have lavet rigtig mange forskellige ting.

Den bliver monteret inden jul, hvor jeg skal hente den.

Jeg skal nok give en tilbagemelding, straks jeg får den prøvet. Mht. truck udgaven, så spurgte jeg firmaet hvilken en jeg skulle købe og deres klare anbefaling var den.

Mit sammenligningsgrundlag er som sagt 3 tidligere benzin - og dieselfyr.

Mvh
Kristian

Re: Motorvarmer (El)

: 18. dec 2014, 13:36
af Kristianskaffe
Min mekaniker har lige sendt denne mail (bad ham prøve den. Er jo meganysgerrig :D

"Hot frog virker også ok, motor og slanger bliver godt varme og kunne mærke lun luft fra luftkanalerne allerede ved start af motor. Efter kun 3-4 km var måleren allerede oppe i god temperatur"

Det virker jo som om at det er noget der dur :) . I kender vejret på Sjælland bedre end mig men det var fra kold i morges men jeg ved ikke hvor længe den havde kørt.
Det hører jeg lige om.

Re: Motorvarmer (El)

: 18. dec 2014, 17:19
af ebbe
ser godt ud og lyder som det virker :)

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 15:02
af Fabia Combi
Langtidserfaringer?

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 17:10
af Kristianskaffe
Jeg har lidt erfaringer efterhånden og kan sige at den virker ganske glimrende :)
Jeg testede den forleden hvor vi havde grim frost, dog uden termometer eller andet måleapparat. Det er på vej i posten :)

Efter 15 min. er frem-slangen ganske lun og dejlig at røre ved, enheden er ligeledes. Efter 30 minutter er den ganske vand. Gummislangen er helt blød og retur-slangen er ved at være godt lun. Varme i kabinen efter ganske kort tid.

Lader jeg den stå i en time så er der varme i kabinen allerede fra tænding.

På et engelsk forum er der en gut, som har installeret en magen til. Hans erfaringer sætter jeg ind her:

A few weeks ago I fitted a coolant heater so that the engine could be warmed up before use to enable rapid defrosting. This morning there was a nice heavy frost so I switched on the power feed (inside the house) at 07:30 and went out to the car at 08:30.

Den af-isede rude er efter 2 min. i tomgang.

ps. Hvis der er nogen af jer, der har nogle gode idéer til sådan en sammenkobling, så sig endelig til. Jeg kan ikke finde noget rigtig godt synes jeg. Brugeren siger at det er noget han har klunset sig til og det hedder "Amphenol"

Mvh.
Kristian

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 17:33
af ebbe
fik du ikke bestilt ledningssættet til den ? Amphenol er åbenbart et firma der gør meget i den slags stik.

min er på vej inkl. slangesæt og ledninger

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 17:44
af Kristianskaffe
Nej, jeg dummede mig, da jeg bestilte og fik ikke dette med http://shop.strato.de/epages/10116541.s ... ucts/67200

Nu skal jeg give 50 € + 20 € i porto (eller noget i den stil) og tænker at jeg må kunne finde et sæt et andet sted... lige pt. må jeg leve med at motorhjelmen skal åbnes hver gang, men tænker at det giver mig en undskyldning for at lave gasdæmpning på den ;)

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 18:20
af ebbe
jeg fik det hele sendt for 12 euro - måske det er billigere med blot kablet.
Prøv at skrive til dem - de virker da ret flinke og imødekommende - og ikke mindst er den tyske porto/forsendelse heldigvis ikke så "exclusiv" som i DK

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 18:30
af Kristianskaffe
Det er de bestemt også. Og jo, du har nok ret.
Glæd dig til at få din :)
Hvilken version har du valgt?

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 18:45
af ebbe
også en Truck-version - har 7 liter kølervæske i min A6'er
Med truck-versionen har den vel også en chance for at varme den op på kortere tid/med kortere varsel.

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 18:54
af Kristianskaffe
ebbe skrev:også en Truck-version - har 7 liter kølervæske i min A6'er
Med truck-versionen har den vel også en chance for at varme den op på kortere tid/med kortere varsel.
Tror bestemt at 30 min. på en dag hvor den ikke er bundfrossen er en god start i hvert fald. Det håber jeg lidt på.
Jeg har carport og skal ikke ise af og hvis den bare tager spidsen af en grim koldstart, så er jeg godt tilfreds. Men tror den er god, når man lige lærer den at kende og finder ud af hvordan man skal stille timer mv.

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 20:19
af Kristianskaffe
ebbe skrev:også en Truck-version - har 7 liter kølervæske i min A6'er
Med truck-versionen har den vel også en chance for at varme den op på kortere tid/med kortere varsel.
Husk at skrive dine erfaringer, så du kommer så langt :)

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 20:22
af Fabia Combi
De 7 liter vand cirkulerer så i mindst 100 kg motorblok, så selve vandvolumenet er mindre vigtigt.

Re: Motorvarmer (El)

: 2. jan 2015, 21:26
af ebbe
enig - det er tungt kram vi har liggende ude foran
truckversionen må dels kunne varme og cirkulere bedre

Jeg vil prøve at sætte min Delphi-tester på og logge varmeudviklingen fra hhv. kold og varm motor.
lige nu glæder jeg mig til at modtage den ;o)