Dugproblem med klima i Golf 4

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Rasmus M
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. aug 2008, 21:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Rasmus M » 26. feb 2009, 10:27

Ja jeg har skrevet herinde omkring klimaanlægget i denne bil før. Men det bliver værre og værre. Når jeg starter bilen og klimaanlægget starter op så begynder alle ruder at dugge og ikke bare lidt men ruder dugger fuldstændig til. Selvom jeg skruer helt op for blæseren så kan det ikke afdugge ruderne. Klimaanlægget skal køre i 15-20min før det er nogenlunde afdugget. Hvor kan alt den fugtighed komme fra ?

Jeg har haft en Bosch tester på og tjekket om der er nogen fejl på klimaet og den kommer op med en stillermotor som åbenbart er defekt. Nu er den Boschtester ikke så fin at den fortæller mig ligenøjagtig hvilken motor der er defekt.

Kan det værre den stillermotor der er roden til hele kabinen dugger til når bilen startes ? Og at klimaet har MEGET svært ved at afdugge ruderne igen ?

Håber der er nogen der lidt erfaring omkring dette og kan hjælpe mig.

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Kimb » 26. feb 2009, 10:50

Hvor længe siden er det du har fået serviceret dit klima-anlæg ?? Hvilken temperatur har der været udenfor når du har haft problemet (klima-kompressoren slår ikke til, hvis der udenfor er under 4 grader) ?? Normalt skal klima-anlægget trække fugten ud af luften, og afdugge ret hurtigt, men ikke hvis udendørstemperaturen er under 4 grader !
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Tch16
Nyt medlem
Indlæg: 239
Tilmeldt: 23. jun 2008, 19:51
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 4100 Ringsted.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Tch16 » 26. feb 2009, 11:20

Min Bora duggede engang også helt vildt indenfor. Det var den ene baglygte der var flækket et sted man ikke lige kunne se med det blotte øje. Så da den blev skiftet var det slut med det dug i bilen. Så Kan også være andre ting end lige dit klima anlæg. Det min erfaring i hvertfald.
Vw Passat Variant 3bg 2.0 - 2001. Sku en god bil.

Brugeravatar
HeineM
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vognsild
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af HeineM » 26. feb 2009, 11:29

en typisk ting ved golf 4 er der kommer vand ind under beklædningen på døren. det plejer at komme ind omkring højtaleren, check om der er vand på dør listen når du åbner døren når der har regnet..
Golf IV TDI HIGHLINE - opdateret til Can-bus system, nu med PD-TDI motor, Endelig færdig..
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=122461
Campingvogns Opbevaring i Stålhald send PB
Incl. Vagcom & Login udlæsning
golfivtdi@forum.dk

Rasmus M
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. aug 2008, 21:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Rasmus M » 26. feb 2009, 12:42

Jeg har lige lavet klimaservice på den. Der er også det problem at den først vil køle når man skruer temperaturen ned under 18 grader så anlæget står på LO. Hvis den står på 18 grader eller derover så er der ingen køling og luften er lidt varm/lun. Det er som om spjældet for temperaturregulering først lukker helt for varmen når man beder om maks. køling.

Temperaturen udenfor er som nu mellem 0-6 grader.

Jeg kan ikke forstille mig at der kommer vand ind i dørene. Når først duggen er væk efter lang tid så forbliver den væk. Duggen kommer lige efter man har startet bilen og klimaanlægget og det går ret stærkt. Hvis man slukker for klimaet så dugger det ikke så hurtigt. men jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige det med sikkerhed. Jeg må nok bare prøve at adskille dørene og tjekke for utætheder.

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Kimb » 26. feb 2009, 13:56

Jeg gentater lige mig selv. Din klimakompressor kører IKKE når udendørstemperaturen er 4 grader eller derunder !!! Så virker dit klimaanlæg bare som en almindelig blæser, og ikke spor andet !! Først når udendørstemperaturen er over 4 grader, så virker dit klimaanlæg som det skal. Dette for at beskytte anlægget mod tilfrysning !! ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Rasmus M
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. aug 2008, 21:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Rasmus M » 26. feb 2009, 17:03

Jeg er med på at du siger den ikke køre når temperaturen er under 4 grader. Men jeg forstår så bare ikke at det så skal resultere i at hele kabinen dugger til i løbet af få sekunder og det tager det meste af et kvarter at afduggen den igen. Men sådan er det nok bare for op midt på dagen hvor temperaturen stiger til 7-10 grader så er der ingen problemer.

Gossa
Aktiv medlem
Indlæg: 2692
Tilmeldt: 25. jul 2008, 11:58
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus området
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Gossa » 26. feb 2009, 17:17

Du skal huske, at kulden som kommer ind i bilen jo kondenserer hvis du kører op med varmen.

Er der så under de 4-6 grader, så vil bilen dugge til hvis du ikke frisker luften (du kan jo enten køle ned og hvis det ikke virker, så almindelig udluftning via vinduerne).

Når du er ved at være færdig med din tur (helst 5 minutter før!), så skift til køling helt ned til det laveste niveau.
Og luft ud v.hj.a. lettere nedrullede vinduer.
På den måde sørger du for at tørre tørreelementet, så der ikke er varme/fugt deri - når du starter igen, så vil denne fugt blive smidt i hovedet på dig og bilen dugger.
Den varme som bilen ender op med, den indeholder jo fugt og det kondenserer når den køles ned over nattet - endnu et sted der giver dug.

Derfor: sæt til køligste indstilling og luft rigtigt godt ud inden du stiller bilen fra dig - så dugger den ikke så tit mere, det er et afprøvet tip ....
mvh
Gossa

SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.

Audi A6 Avant, 2.8 AUT, 1998

Rasmus M
Helt nyt medlem
Indlæg: 36
Tilmeldt: 21. aug 2008, 21:15
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af Rasmus M » 26. feb 2009, 22:23

Ja det kan selvfølgelig være en mulighed for at undgå at den dugger men det lyder stadig mere som noget en Alfa ejer ville have gavn af at gøre. Det jeg ikke kan forstå er at stort set samme klimaanlæg i min tidligere golf 3 overhovedet ikke på noget tidspunkt havde tendens til at dugge vinduerne til uanset temperatur udenfor og om man havde luftet ud eller ej. Det virkede fuldstændig upåklageligt. Hvis det endelig begyndte at dugge så kunne klimaanlægget uden problemer fjerne duggen inden for 2min. Det virker lidt mærkeligt at en nyere Golf 4 med stort set samme klimaanlæg i en nyere version nærmest virker bedre som dugfremstiller end dugfjerne eller for den sags skyld klimaanlæg.

Men tak for svarene indtil videre. Jeg må se hvad jeg kan gøre ved problemet.

pondus
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:13
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dugproblem med klima i Golf 4

Indlæg af pondus » 26. feb 2009, 22:27

Det kunne jo være stillemotoren til recirkulationen!
Så får du masser af dug.

MVH

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"