Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Daniel Alban
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 6. jun 2016, 10:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af Daniel Alban » 1. maj 2017, 21:59

Hej. Jeg vil meget gerne høre Jeres erfaringer med hvilken temperatur i stiller Jeres klima på, og dermed får en behagelig kabinetemperatur.

Jeg har haft en Passat B7 fra 2011 i ca. 9 måneder nu. Min oplevelse er at temperaturen ikke matcher den indstilling jeg sætter på drejeknappen. Der er bestemt ikke noget galt med hverken AC eller varmeren, for den laver uden problemer massere af begge efter behov. Jeg synes dog ikke at jeg kan få en tilstrækkelig kølig temperatur i kabinen, når solen står på i foråret hvor det typisk er omkring 12-14 grader udenfor (bilen er sort). Jeg har den stående på 18 (laveste) men synes ofte det føles for varmt, hvilket det jo ikke burde. Derfor må jeg til tider skrue ned på LO i 30-40 sekunder, men så bliver der alt for koldt, og den må tilbage på 18. Når jeg befinder mig indenfor i lokaler med diverse klimaanlæg, passer 22-23 grader altid helt perfekt. I bilen føles 18 som sagt ofte for varmt. Om vinteren skal jeg modsat have den op på 22-23 grader, men igen er det afhængigt at hvor meget sol der står på.

Så hvidt jeg ved baserer Climatronic sine indstillinger efter en række faktorer, deriblandt sollys. Det virker lidt som om at mit system underkompenserer for dette?

I sommers da vi kørte rundt i Kroatien synes jeg aldrig temperaturen kom under 30 grader i kabinen (aflæst fra medbragt termometer), selvom knappen stod på 18-19 stykker. Den burde vel kører på fuld køling indtil kabinetemperaturen når ned på det knappen er indstillet til?

Hvad er Jeres erfaring med Climatronic? Sidder i også og skruer op og ned afhængigt af sollys, eller kan I have den stående mere eller mindre fast på 22 (hvilket jeg havde regnet med jeg kunne da jeg fik bilen) og så glemme alt om det?

På forhånd tak :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af HansH » 2. maj 2017, 06:16

Daniel Alban skrev: Så hvidt jeg ved baserer Climatronic sine indstillinger efter en række faktorer, deriblandt sollys. Det virker lidt som om at mit system underkompenserer for dette?

I sommers da vi kørte rundt i Kroatien synes jeg aldrig temperaturen kom under 30 grader i kabinen (aflæst fra medbragt termometer), selvom knappen stod på 18-19 stykker. Den burde vel kører på fuld køling indtil kabinetemperaturen når ned på det knappen er indstillet til?

Hvad er Jeres erfaring med Climatronic? Sidder i også og skruer op og ned afhængigt af sollys, eller kan I have den stående mere eller mindre fast på 22 (hvilket jeg havde regnet med jeg kunne da jeg fik bilen) og så glemme alt om det?
Korrekt - der sidder en sollyssensor oppe i forruden, midt på instrumentbordet. Sådan en lille blanksort "knop". Den bør levere input til klimaanlægget.

Det lyder forkert, at du med en indstilling på 18-19gr stadig har 30gr i kabinen. I den situation burde den køle for fuld skrue - dvs. klimakompressoren arbejder max, men den bør også køre på max blæsertrin. På samme måde som hvis du kommer ud og starter bilen når den har været parkeret i solen. Så kører motoren lige et minuts tid og så går blæseren op på max.
Hvad trin kører blæseren på når du savner køling ?

Min (også B7) står fast på 22 og det regulerer jeg kun meget, meget sjældent. En enkelt gang kan jeg finde på at sætte den ned på 21.5 eller 21.0, men det ender altid med at jeg ret hurtigt stiller den tilbage, for den får hurtigt reguleret den grad.
I min gamle B6 stod den fast på 21, men jeg tror godt anlæggene kan være kalibreret en smule forskelligt. Desuden kunne den gamle kun regulere i hele grader, så det var enten 22 eller 21.

Jeg har aldrig prøvet at debugge et klimaanlæg, men jeg ville nok starte med at sætte VCDS på og se om der er logget fejl i [08].
Derefter vil jeg tro at man kan køre nogle tests med VCDS. Dels hvor man tester om f.eks. spjældmotorer regulerer som de skal, og dels aflæse hvilke inputs sensorerne leverer.. osv.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Daniel Alban
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 6. jun 2016, 10:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af Daniel Alban » 2. maj 2017, 08:15

Hej Hans. Tak for Input. VCDS er vel noget diagnose værkstøj? Hvordan kobler jeg op på det? Med min laptop, eller skal jeg en tur på ebay?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af HansH » 2. maj 2017, 08:21

VCDS i original version koster lidt mønt .... ca 3.500kr.
Der findes også Kinakopi på ebay til en brøkdel ... typisk 150-200kr. Kinaversion er ikke pålideligt til alt.

Mulighed #1 er at du finder en vagcars bruger med VCDS via kortet: http://www.vagcars.dk/phpbb/vcds.php
.. hvorefter du PBer et par stykker i nærheden og hører om de har tid og lyst til at hjælpe.

Mulighed #2 er at anskaffe dig selv en Kinakopi til små penge, og forsøger dig med den. Der er dog lidt der skal læres, inden man ved hvordan tingene hænger sammen og kan få det optimale ud af VCDS... om end du kan finde meget hjælp ved bare at google rundt, spørge herinde osv. Alle hobbyisterne har VCDS så der er masser af viden at hente på nettet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af styker » 2. maj 2017, 21:09

Det er nok fornuftig at finde en med vcds på kortet oppe i toppen of få tjekket div temperatursensorer i klimaanlægget om de måler korrekt.
For hvis en er defekt og giver en forkert værdi til klimaanlægget kan det jo ikke finde ud af det.

Da du var i Kroatien kørte du så på recirkulation , for ellers kommer anlægget på en urimelig hård opgave hvis det skal prøve at køle 30-40 grader varm udeluft ned til 22.
Plus den konstante tilførsel af varme fra fartvind plus sol.

Daniel Alban
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 6. jun 2016, 10:39
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Climatronic - kabinetemperatur matcher ikke indstilling

Indlæg af Daniel Alban » 4. maj 2017, 21:50

Da du var i Kroatien kørte du så på recirkulation , for ellers kommer anlægget på en urimelig hård opgave hvis det skal prøve at køle 30-40 grader varm udeluft ned til 22.
Plus den konstante tilførsel af varme fra fartvind plus sol.
Hmm. Det har jeg faktisk ikke tænkt var nødvendigt. Jeg synes faktisk temperaturen i kabinen var mere behagelig dernede. Sikkert fordi udetemperaturen var så høj at anlægget gav mere gas. Herhjemme med 12-16 grader udenfor køler den sikkert ikke nok hvis f.eks. solsensoren er død. Dermed for lidt køling. Desuden er det vel ikke en god idé at kører med recirkulation konstant? Så får man jo aldrig skiftet luften ud? Ved godt at aircon affugter og renser delvist, men der skal vel stadig frisk luft ind jævnligt. I køkørsel og i byer bruger jeg ofte recirkulation for at undgå forurening, men også fordi det hjælper med at køle som du siger. Min erfaring er til gengæld at når man kommer på motorvej køler den bedre igen, da hastigheden gør at luften er koldere pga. vindmodstanden, så der er det ikke nødvendigt med recirkulation.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"