Bruger i Aircon Rens?

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af Frederik » 9. maj 2017, 13:52

Jeg har en enkelt gang fået et værksted til (ifbm service) at bruge en rensepatron i min gamle bil da der begyndte at lugte af sur mælk fra bakterier i AC'en.

Altså en af de spraydåser som placeres i en lukket bil med AC på max og recirkulation.

Jeg så forleden at de kunne købes for 39kr (Basta Airconrens) hos Jem og Fix.

Er de noget værd og har det nogen forbyggende effekt (eller ulemper) at bruge dem en gang i mellem - også hvis bilen lugter rent?

dalix
Nyt medlem
Indlæg: 166
Tilmeldt: 1. sep 2008, 16:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af dalix » 9. maj 2017, 14:37

Har ikkelige nogen erfaring med basta ac rens - men kan anbefale Sonax ac rens som fungerer på samme måde
Golf V GTI 2005 stage 1

Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af Frederik » 9. maj 2017, 15:24

Mon ikke indholdet er ca det samme?

Men bruger du det regelmæssigt eller hvordan?

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1570
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af styker » 9. maj 2017, 15:31

Hører også gerne erfaringer da jeg selv overvejer en omgang pga dårlig lugt.
Sonax produkter er så rasende dyre i DK.
Bare man skal bruge 2 eller 3 sonax produkter er det meget billigere ved autoteilemann f.eks.
https://www.autoteilemann.de/p/653286/s ... se-323400/
billigste i DK er 89kr.
Man kan jo så f.eks. snuppe 5 liter fælgrens med
https://www.autoteilemann.de/p/255390/s ... x%20felgen

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af erlingvj » 9. maj 2017, 15:34

Har købt en ozon-kanon - langt billigere set over tid og langt mere effektivt.
Vedhæftede filer
WP_20170509_16_36_29_Pro.jpg
WP_20170509_16_36_29_Pro.jpg (103.79 KiB) Vist 5337 gange

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af ferraridk » 9. maj 2017, 16:39

erlingvj skrev:Har købt en ozon-kanon - langt billigere set over tid og langt mere effektivt.
Hvad hedder modellen og hvor kan den købes?

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af erlingvj » 9. maj 2017, 17:31

Den er købt for 3-4 år siden for 99€ i et tysk byggemarked.
Modellen hedder GL-2108 men den laves nok ikke mere.

Søg "Ozongenerator" på Ebay.de - så finder du en.

Billige modeller fra Kina koster kun godt 200 DKK, men udsender også kun 1/3 så meget ozon.
http://www.ebay.de/itm/Neu-Ozonizator-O ... 1953588339

ferraridk
Nyt medlem
Indlæg: 182
Tilmeldt: 20. jan 2010, 23:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af ferraridk » 9. maj 2017, 17:47

Super, tak for info

Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af Frederik » 9. maj 2017, 18:20

Hvordan (hvor hyppigt og længe) anvender du den ozonkanon i bilen? (Er det ikke noget med at det er ret gift og angriber visse former for gummi?

Og mit spørgsmål; givet det mening at bruge AC rensepatroner regelmæssigt til forebyggelse? 40kr er jo ret billigt hvis det rent faktisk forbedrer luftkvaliteten st bruge den feks 2 gange om året.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af erlingvj » 9. maj 2017, 20:09

Ozon O3 er en instabil luftart der fx angriber baktusser. Det ene iltatom hopper over på baktussen og uskadeliggør den. Resten O2 = ilt.
Ozon er kun farligt for levende væv, herunder baktusser.

Min "kanon" er ret kraftig, så 20 min. er nok. Herefter luftes bilen ud i 10 min.

De der kemiske sprays er da langt farligere. Ozon er så instabilt at det ikke "lever" ret lang tid og herefter er der absolut ingen kemiske påvirkninger.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af Nicklossi » 9. maj 2017, 20:41

Ren ozon er giftigt, og det er også skadeligt for gummi - dog ikke noget der skader ved brug i en halv time eller sådan.

Til trådstarter: Har du prøvet at skifte kabinefilteret?

Frederik
Nyt medlem
Indlæg: 263
Tilmeldt: 8. apr 2017, 21:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 28 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af Frederik » 9. maj 2017, 20:45

Nicklossi skrev:Ren ozon er giftigt, og det er også skadeligt for gummi - dog ikke noget der skader ved brug i en halv time eller sådan.

Til trådstarter: Har du prøvet at skifte kabinefilteret?
Jeg spørger blot af ren nysgerrighed. Har absolut igen problemer med lugt eller AC i min bil. Jeg faldt blot over de billige rensepatroner i Jem og Fix og spørger derfor generelt om det er noget folk herinde bruger forebyggende?

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af erlingvj » 9. maj 2017, 21:03

Et kortvarigt højt ozon-niveau skader ikke gummi og gummi (herunder bildæk) får ikke ozon-revner i nær samme grad som for fx for 20 år siden, fordi der anvendes andre typer gummi.
Ozon findes også i naturen, fx er koncentrationen ret høj i en nåleskov og kun meget høje doser er farligt. Ozon kan være giftigt, men det kan bordsalt og alkohol jo også være. Selv vand kan man dø af, hvis man drikker for meget.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af TorbenRasmussen » 10. maj 2017, 07:06

Ozon fra en ozonkanon efterladt i bilen hele dagen VIL begynde at tære på interiøret. Det er lidt vævende svar der gives, men ozon er altså skadeligt for paneler mv. i bilen, hvis du lader den køre for lang tid (det afhænger naturligvis også af koncentrationen som kanonen leverer). Jeg tror den generelle anbefaling er, at maskinen ikke kører mere end 6-8 timer og så skal bilen have lov at stå et par timer bagefter og lufte ud. Lad endvidere være med at bruge generatoren imens bilen står i et lukket rum, men det giver nok sig selv.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af mobilos » 10. maj 2017, 07:15

Jeg bruger Sonax regelmæssigt (1 gang om året), og det virker efter hensigten. Har haft problemer for nogle år siden med en Avensis, hvor A/C lugtede fælt. Jeg skifter kabinefilter i samme ombæring. Sonax er dyr i Danmark. Jeg plejer at købe den i Kroatien når jeg er på ferie. Koster en flad 50`.

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Bruger i Aircon Rens?

Indlæg af thg » 10. maj 2017, 07:54

Nu er effekten af de der aircon dåser (uanset mærke) meget begrænsede, da de overhovedet ikke kommer ordentlig ind imellem lamellerne i fordamperen, hvor bakterier og lugten netop opstår. Derudover er de fleste af aircon dåserne med parfume eller andet der skal prøve at "overdøve" den dårlige lugt, hvilket kan fremkalde allergigener og ikke mindst hvad nytter det så, hvis bakterierne (svamp/mug/skimmel) stadig er der, men bare ikke kan lugtes, fordi man har "overdøvet" lugten med parfume?

Jeg er ret sikker på at de der ozonmaskiner for længst er testet som ikke værende sunde og jeg tvivler også på hvor mange bakterier sådan en kan fjerne fra fordamperen!

Læs denne her test fra det tyske svar på "Astma og allergi Danmark", så ses det helt tydeligt at der skal noget mere til end bare en hurtig spraydåse, for at fjerne bakterierne: http://ex.tunap.com/assets/files/Automo ... a-Sept.pdf

Og her en video af det testvindende produkt (dette er dog IKKE et hjemmeprodukt, da det kræver specielværktøj og det skal derfor laves på et værksted der har det): https://www.youtube.com/watch?v=HOhtS9e0O4c

Her lidt uvildig info om ozon maskiner: http://www.indeklimaportalen.dk/indekli ... _problemer
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"