Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 1. mar 2018, 19:02

Tilskudsvarmeren (Webasto) i min Touran 1,6 TDI årg. 2015 blev i sin tid opgraderet til oliefyr kombineret med en timer 1533. Det har virket upåklageligt indtil i dag.
Imidlertid lod jeg mig af min egen magelighed lokke ;) til at købe en fjernbetjening - Telestart T100HTM - og idag blev det hele monteret i henhold til den medfølgende monteringsvejledning. Alt "plug and play" så det burde ikke volde problemer.
Men, men - der er noget galt. Ganske vist er der forbindelse mellem håndsenderen og modtageren, men når jeg vil starte fyret, er det kun ventilationen, der går i gang.
Jeg forsøgte så at få gang i fyret ved at starte det på timeren, som jeg har gjort indtil nu, men resultatet var desværre det samme. Ventilationen kører, men fyret tænder ikke.
Skal der kodes, førend fyret vil kendes ved fjernbetjeningen?? Det ville være lidt mærkeligt, når der bliver etableret kontakt til fyret, og når nu timeren heller ikke kan tænde op i fyret.
Jeg vil være meget taknemmelig for forslag til, hvor jeg bør starte en fejlfinding.
Venlig hilsen,
Georg

Knudsen-7280
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 18. nov 2017, 06:02
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Knudsen-7280 » 1. mar 2018, 21:54

sailor99 skrev:Tilskudsvarmeren (Webasto) i min Touran 1,6 TDI årg. 2015 blev i sin tid opgraderet til oliefyr kombineret med en timer 1533. Det har virket upåklageligt indtil i dag.
Imidlertid lod jeg mig af min egen magelighed lokke ;) til at købe en fjernbetjening - Telestart T100HTM - og idag blev det hele monteret i henhold til den medfølgende monteringsvejledning. Alt "plug and play" så det burde ikke volde problemer.
Men, men - der er noget galt. Ganske vist er der forbindelse mellem håndsenderen og modtageren, men når jeg vil starte fyret, er det kun ventilationen, der går i gang.
Jeg forsøgte så at få gang i fyret ved at starte det på timeren, som jeg har gjort indtil nu, men resultatet var desværre det samme. Ventilationen kører, men fyret tænder ikke.
Skal der kodes, førend fyret vil kendes ved fjernbetjeningen?? Det ville være lidt mærkeligt, når der bliver etableret kontakt til fyret, og når nu timeren heller ikke kan tænde op i fyret.
Jeg vil være meget taknemmelig for forslag til, hvor jeg bør starte en fejlfinding.
Venlig hilsen,
Georg
Et vildt gæt herfra og jeg aner ikke om det korrekt. Jeg har et Webasto fyr i min Octavia3 og en T91 fjernbetjening til. Det skulle være muligt at kunne starte ventilationen med fjernbetjeningen om sommeren, så der kan komme noget frisk luft ind i bilen, på samme måde som man starter fyret om vinteren. Kunne det tænkes at fjernbetjeningen står til ventilation alene og at kontrolpanelet i bilen overgår til samme indstilling?
Skoda Octavia 1.4tsi combi DSG 2014.

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 1. mar 2018, 22:31

Tak for svar!
Nej, den står udelukkende til opvarmning.
Men tidligere i dag blev der udlæst og slettet fejl pga af fejlmelding på adaptivt lys.
Der har siden opgradering af fyret ligget en fejl, som meldte en manglende fjernbetjening.
Jeg fik i aften den tanke, at mekanikeren hos VW muligvis har slettet alle fejl, og at bilens system nu ikke ved, at der er et oliefyr???
Jeg må nok hellere komme forbi VW i morgen til et tjek.
Mvh.
Georg

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 1. mar 2018, 22:56

Ved du hvilket opgraderingskit der er blevet brugt? Webasto, originalt VW, eller noget andet?

Det fra Webasto eller VW som er det samme kit er ikke umiddelbart kompatibelt med T100. Det står også i vejledningen til opgraderingskittet. Du behøver ikke at spørge VW om løsningen, for det ved de ikke en noget om.

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 1. mar 2018, 23:19

Det er Webasto.
Jeg har spurgt hos Webasto.DK og fået at vide, at T100 fungerer fint med mit opgraderingskit. Samme svar fik jeg fra Padborg Elektro.
Jeg har ikke selv haft noget at gøre med opgradering fra tilskudsvarmer til oliefyr, det klarede VW i sin tid, så jeg har ikke set noget desangående, men det undrer mig. Så jeg kører nu alligevel forbi hos VW i morgen for at høre, hvad de har at sige.
Men tak for dit input.
Mvh.
Georg

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 1. mar 2018, 23:36

Når du har været hos VW og de ikke kan lave det, så er du velkommen til at spørge mig om hvad løsningen er :mrgreen:

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 1. mar 2018, 23:42

Det vil jeg enormt gerne tage imod :D ! Jeg har læst en del af dine indlæg, så jeg er ikke i tvivl om, at du er meget vidende. Hvad jeg ikke forstår er, at jeg fra Webasto kan få en klar besked på, at T100 er kompatibel med min opgradering, når det så ikke er tilfældet alligevel.
Nu giver jeg VW en chance og vender så frygteligt tilbage.
Mvh.
Georg

Brugeravatar
sapi100
Medlem
Indlæg: 648
Tilmeldt: 7. aug 2012, 15:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 2660
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sapi100 » 2. mar 2018, 10:41

Fyret skal kodes til remote, du har kun haft et ur før.
Ellers VCDS på og se om der er kontakt til fyret, hvis ikke så nok sikringen i motorrummet er gået.
Du kan tvang starte fyret med VCDS med can signal, du har jo originalt opgraderet tilskudsvarmer.
mvh Sapi
VW Touran 2.0 TDI 140Hk 2007
Seat Mii 1.0 75Hk 2013
Seat Alhambra 1.9TDI PD 115Hk 2002
Ting til salg på DBA http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-621825/

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 2. mar 2018, 11:14

Jeg prøver med kodning til fjernbetjening, som foreslået, tak!

Ellers kan jeg berette, at Blackfinger havde ret i, at de hos VW ikke aner, hvad der er los. Vi havde en lang snak, og jeg måtte konstatere, at jeg vidste i hvert fald lige så meget (og det er ret lidt ;) ), men jeg fik tilbudt, at jeg kunne stille bilen op på mandag, så ville de se på det! :shock: Og det tør jeg sørme ikke, for jeg ser for mig en lang snabel ned i min pensionistpung :( , og en masse kroner, der forsvinder.

Så Blackfinger, jeg er nede på knæ og kunne særdeles godt bruge din hjælp, når du har tid.

Mvh.
Georg

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 2. mar 2018, 11:28

Godt så. Med til T100 kittet er der et ledningsnet, det er kaldet ESV adaptoren. Til den er T100 modtageren, 1533 timeren og temperaturføleren der gør at du kan se temperaturen i din fjernbetjening forbundet. Det sidste stik på ESV adaptoren er forbundet til ledningen der går til fyret.

Ved det stik på ESV adaptoren er der en rød, en brun en sort og en gul ledning. Den gule er måske pakket en smule ind i isoleringstapen. Den gule ledning skal klikkes ind i kammer 1 i stikket (markeret med streger på stikket). Skulle den sorte allerede sidde i kammer 1 så kan den tages ud ved at stikke en spids genstand ind i hullet i siden af stikket. Den sorte ledning isoleres. Så skulle det gerne virke.

Lang forklaring, men nemt at lave.

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 2. mar 2018, 12:44

Hej Blackfinger!
Mange tak.
Da jeg er en ældre herre :), vil jeg lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt.
Det sidste stik på ESV er forbundet med ledningen, der går til fyret - det må være den ledning, der tidligere var sat på timer 1533, er det korrekt?
Den gule må være den, der giver signal til at tænde fyret - korrekt?

Er den sorte, som tages ud af kammer 1, blot en stel ledning, der ikke er behov for?

Jeg når det ikke mere i dag, men det kribler i fingrene, og jeg melder tilbage her, når det er gjort. - Da jeg var omkring VW, konstaterede jeg, at fyret stadig virker som tilskudsvarmer, så jeg kan da heldigvis holde kabinen varm, når jeg skal køre med fruen i dag ;) .
Hvad mener du mht. kodning - er det nødvendigt at fortælle bilens system, at der nu findes en fjernbetjening? Indtil nu har der altid været en fejlmelding om, at en fjernbetjening ikke kunne findes. Men kodning eller ej, så burde fyret vel virke både med fjernbetjening og med timer, når jeg har udført operationen efter dine forskrifter?
Indtil nu har jeg holdt fingrene langt væk fra alt det her med elektronik, men det kan da være, at jeg skal begynde at interessere mig lidt for den side også. Ellers har jeg holdt mig til min gamle 3-cylindrede Saab 96 fra 1964, når "mekanikeren" kom over mig :) .

Tak for hjælpen og god weekend! Jeg giver som nævnt en melding, når jeg har haft ESV adapteren under behandling.

Bedste hilsner,
Georg :D

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 2. mar 2018, 12:58

2 x korrekt.

Den gule er et W-Bus signal (digitalt) til at starte fyret.

Den sorte er +12V som bruges til at starte andre fyr, såsom Thermo Top C og E. Overflødig i dette tilfælde.

Min erfaring er( så vidt jeg husker) at fjernbetjeningen virker som den skal selvom fyret ikke er kodet til den. Det giver bare en "skønhedsfejl" i fejlloggen.

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 2. mar 2018, 13:11

Tak!
Der er dog noget, jeg ikke forstår, men det er nok heller ikke nødvendigt. Men det er et 4-polet stik, som har siddet i timeren indtil nu med farverne rød(1)gul(2)sort(3)grå(4). Dette stik er et hanstik, som er fjernet fra timeren.
Fra ESV adapteren kommer der nu et hunstik, hvor jeg formoder, at belægningen svarer til hanstikket. Dvs at sort er i kammer 3. Dette stik kobles med det tidligere timerstik.
Så har vi et ESV stik, som skal monteres i timeren. Dette har formodentlig samme belægning som det oprindelige timerstik.

Jeg er virkelig meget spændt på at få det hele i hænderne igen ;) .

Jeg melder retur!

Mvh
Georg

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 2. mar 2018, 13:28

Efter mit diagram så er stikket fra fyret belagt således: 1 gul, 2 sort, 3 rød 4 brun. Men det er ikke umuligt at de kan have lavet ændringer på det.

Men for at gøre det enkelt så skal rød i hanstikket til rød i hunstikket, og tilsvarende med brun og gul. Så vil jeg mene at det er som det skal være.

Og når du nu har det skilt ad så tjek lige at der i stikket på 1533 uret er en gul ledning i kammer 1.

Og ser det ikke ud som forventet, så se lige partnummeret på ESV ledningen.

sailor99
Helt nyt medlem
Indlæg: 25
Tilmeldt: 23. jan 2017, 00:43
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af sailor99 » 2. mar 2018, 14:29

Ja, chef :D !
Ved du hvilken Webasto top, der er anvendt til opgradering? Er det E, C eller noget helt andet??
Og hvor ville jeg gerne have tid til at gå ud og skrue lidt lige nu, men vi skal køre klokken 16, så jeg må hellere lade være for ikke at få vrøvl ;) .

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp med hensyn til montering af fjernbetjening til Webasto

Indlæg af Blackfinger » 2. mar 2018, 14:33

Det er en Webasto Thermo Top V EVO, med VW specifikationer.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"