Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 19. apr 2018, 21:00

Jeg synes ikke at luften bliver ordentlig kold selvom der lige er fyldt kølemiddel på. Hvis man sætter temp på minimum, er det så korrekt, at luften skal være ca. 5 grader ?

Jeg har ingen fejl i vcds på klima.

Lige nu er der overhovedet ingen forskel i temp. på luften uanset om klima står på maks køling, eller econ. Når jeg trykker fra econ til auto, så kan jeg høre kortvarigt at omdrejninger ændrer sig, og lyden af luften ændrer sig også, så der er et eller andet der kobler ind. Det er 3 år siden der blev fyldt kølemiddel på, og som jeg husker det, så holdte den allerede op med at køle året efter. Mekaniker sagde til mig at påfyldningsmaskinen selv tjekkede om systemet var utæt inden den fyldte på, men kan det godt være utæt nok til at maskinen ikke fanger det, og så det er væk et år efter.

Er der mon nogen der har specifik erfaring med en superb 2002 - hvor plejer det at gå galt med utætheder ? Selvom det ikke er så tit at det er så varmt her i DK, så var det da meget rart at det virkede :)
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

mobilos
Nyt medlem
Indlæg: 351
Tilmeldt: 6. mar 2017, 08:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 35 times
Been thanked: 39 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af mobilos » 20. apr 2018, 06:45

Fabrikanten fylder ca. 10 % mere kølemiddel end normen er, fordi det miljøvenlig kølemiddel har det med at forsvinde med tiden. Så, efter ca. 2 år fra påfyldningsdatoen køler anlægget bedst. Efter de 2 år aftager effekten lidt år efter år. Til sidst køler den dårlig eller slet ikke, og anlægget skal fyldes på igen.
Jeg skal dog sige at jeg har ikke oplevet at anlægget kræver påfyldning på de biler jeg havde. Det har virket uden problemer og tilfredstillende. Det er sådan det virker. Hvis systemet er utæt, så er det noget helt andet.

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1852
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 223 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af carstenhjorth » 20. apr 2018, 13:06

Fik engang en forklaring af en kølemand, da jeg spurgte til hvorfor et køleanlæg i bilen skulle efterfyldes når man jo aldrig gør det på et køleskab f.eks.
Han sagde at kølemidlet er så flygtigt at det kan trænge igennem gummislanger, og dem er der ingen af i et køleskab, men de er nødvendige i en bil pga motorens bevægelser.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Jettadriver » 20. apr 2018, 16:34

Jeg forstår ikke helt det du skriver - du skriver først at den ikke køler selvom der lige er fyldt kølemiddel på, og længere nede står der så at det er 3 år siden?

Er systemet meget utæt kan kølemidlet jo fise ud 5 minutter?

Er det intet kølemiddel på skal utætheden findes først - typisk tæret rør eller stenslag i kondensatoren.

Er der kølemiddel på må fejlen ligge et andet sted - i VCDS måleværdiblokkene kan man kontrollere om kompressoren arbejder som den skal. Gør den det bør fordampertemperaturen ligge helt nede på 2-3 grader teoretisk set, men kommer der stadig varm luft er det måske temperaturspjældne der ikke arbejder rigtig.

Svært at give et kort svar på ...
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 20. apr 2018, 17:00

Jettadriver skrev:
20. apr 2018, 16:34
Jeg forstår ikke helt det du skriver - du skriver først at den ikke køler selvom der lige er fyldt kølemiddel på, og længere nede står der så at det er 3 år siden?

Er systemet meget utæt kan kølemidlet jo fise ud 5 minutter?
Nej jeg udtrykte mig måske heller ikke helt klart.

Det er 3 år siden der blev fyldt kølemiddel på. Efter påfyldning syntes jeg at luften var kølig, men bestemt ikke kold, som i 5 grader. Eller også er jeg bare ikke god nok til at mærke temperaturen.

Allerede et år efter påfyldning synes jeg ikke der var nogen kølende effekt egentlig.

Ham der påfyldte kølemiddel fortalte mig at det ikke var muligt at påfylde kølemiddel på et klimaanlæg der havde en stor utæthed. Det apparat der suger gammel kølemiddel ud og påfylder nyt, laver en tryktest inden det påfylder nyt kølemiddel, og hvis det er meget utæt, så stopper apparatet og nægter at fylde kølemiddel på. Så en kæmpe læk kan mit anlæg jo vel ikke have, ud fra den oplysning.

Når jeg trykker auto, altså kobler kompressoren ind, så kan jeg tydeligt høre at nogle spjæld kører, og blæseren går vist også kortvarigt ned i omdrejninger, men når det er sagt, så siger vcds godtnok at jeg har nogle fejl på nogle spjældmotorer. Men hvis jeg har dirigeret luften ud af åbninger på instrumentbordet og kører econ, så er luften jo lige så varm som udenfor. Trykker jeg så auto og og helt ned på low, så hører jeg nogle spjæld kører men luftstrømmen ændrer overhovedet ikke temperatur.

Jeg har som sagt fejl på 3 af de spjældmotorer under instrumentbord, men jeg forstår det ikke helt, for luften kommer derhen hvor jeg trykker på klimaanlæg. Defroster virker. Og også luft til ansigt/fødder. selve de motorer der melder fejl koster ikke rigtigt noget, men jeg fik at vide at det at skifte dem ville koste adskillige tusind, fordi hele instrumentbordet nærmest skulle splittes ad.

Jeg ville blive lykkelig, hvis du kunne fortælle mig hvad jeg selv kan tjekke. Er der noget jeg kan gå ud og se/føle i motorum som kan sige noget om hvor fejlen er ? Hvor i vcds skal jeg kigge, og efter hvad ? Er der nogle slanger jeg kan prøve at mærke på under instrumentbord ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1564
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 176 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af styker » 20. apr 2018, 17:15

Til en begyndelse kan du jo gå ud og mærke på kølerørene om det ene bliver nær iskoldt når kompressoren kører.
Bliver det koldt så kan du jo fortsætte fejlsøgningen i selve klimaanlægget.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 45 times
Been thanked: 393 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Blackfinger » 20. apr 2018, 17:20

Hvis spjældet der blander varm og kold luft ikke virker så kan du ikke regulere temperaturen.

I øvrigt kan et klimaanlæg på en ældre bil sagtens tabe næsten alt kølemidlet på tre år.
Også selvom fyldestationen ingen utætheder finder.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 20. apr 2018, 17:59

styker skrev:
20. apr 2018, 17:15
Til en begyndelse kan du jo gå ud og mærke på kølerørene om det ene bliver nær iskoldt når kompressoren kører.
Bliver det koldt så kan du jo fortsætte fejlsøgningen i selve klimaanlægget.
Ok det vil jeg prøve.

Jeg tog nogle screenshots med vcds, og hvis 5 minutters kørsel med kompressoren tændt er nok til at noget skal blive koldt, så gør det det ikke. Er 5 min nok til at det skal blive koldt hvis det virkede ?
ma_2.JPG
ma_2.JPG (58.08 KiB) Vist 3346 gange
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 20. apr 2018, 18:01

Blackfinger skrev:
20. apr 2018, 17:20
Hvis spjældet der blander varm og kold luft ikke virker så kan du ikke regulere temperaturen.

I øvrigt kan et klimaanlæg på en ældre bil sagtens tabe næsten alt kølemidlet på tre år.
Også selvom fyldestationen ingen utætheder finder.
Ok det vil sige sikkert også på 2 år så. Men så skal man jo faktisk påfylde kølemiddel hvert eneste år ? Men når slanger osv er 15 år gamle så er der måske så mange små utætheder, at man skal skifte alt hvis det skal blive tæt igen ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Jettadriver » 20. apr 2018, 19:20

Kig efter en måleværdier der hedder noget i retning af temperature after evaporator - hvis den køler skal den ned omkring 2-5 grader?

Kig også efter en der viser belastning på kompressoren. Den måles i ampere og ved fuld smadder skal den vist vist ca. 0,8 ampere ved fuld køl. Er den 0 ampere kører kompressoren ikke! Du kan vist også finde noget kølemiddel tryk, målt i bar....
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Jettadriver » 20. apr 2018, 19:23

Viser det sig at den er tom for kølemiddel bør du finde en der kan tryk prøve anlægget. Her bruger man typisk nitrogen.
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af HenrikH29 » 20. apr 2018, 19:43

Der kan også påfyldes kølemiddel med spormiddel, så er det nemt af finde en evt. lækage. Ved lækagen kommer der neongrøn kølemiddel ud.

Og den med at maskinen ikke vil fylde på, hvis utæthed, kan du ikke regne med. FIk forrige år påfyldt min bil fordi var helt tom. Maskinen fyldte fint på (mekaniker sagde det samme som din). En uge efter var den tom igen. Påfyldningen var med spormiddel, så det var let at konstatere at kondenseren var utæt. Men det kostede så desværre 1.200 kr. bare i kølemiddel og påfyldning at finde ud af det.

Brugeravatar
Emmert
Nyt medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 9. nov 2014, 21:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Mørke 8544
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Emmert » 20. apr 2018, 20:18

Nu arbejder jeg selv med køleanlæg anlæg til daglig.
Et køleanlæg må ikke tabe sit kølemiddel og det vil et almindeligt anlæg heller aldrig gøre hvis det er lavet rigtigt..

Men på et anlæg på en bil der bruger man desværre slanger med koblinger, set i forhold til et rigtigt anlæg hvor man bruger kobberrør..
Men du har helt sikkert en utæthed et sted, sikkert en slange eller din ekspansionsventil der sidder ved din fordamper (der hvor din kabineblæser sidder inde under instrumentbordet)
Jeg ville prøve at få fundet utætheden i stedet for at fylde kølemiddel på hele tiden, da det er noget svineri mod miljøet i længden.



Sent from my iPhone using Tapatalk

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 21. apr 2018, 01:53

Ja det er jeg enig med dig i :)

Men jeg synes altid jeg har fået fyldt spormiddel i, det troede jeg de altid gjorde ?
Men hvis det er 3 år siden, måske 4, at jeg fik det fyldt på, og det var væk igen det første år, vil der så stadig være spor, eller er det mon væk nu efter så længe ?

Vsr det korrekt forstået, at man kan påfylde noget andet, og forhåbentligt billigere, når man bare skal trykprøve det og lede efter utæthed ?
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 21. apr 2018, 01:58

Jettadriver skrev:
20. apr 2018, 19:20
Kig efter en måleværdier der hedder noget i retning af temperature after evaporator - hvis den køler skal den ned omkring 2-5 grader?

Kig også efter en der viser belastning på kompressoren. Den måles i ampere og ved fuld smadder skal den vist vist ca. 0,8 ampere ved fuld køl. Er den 0 ampere kører kompressoren ikke! Du kan vist også finde noget kølemiddel tryk, målt i bar....
Jeg kan hverken finde strømforbrug på kompressor eller tryk på kølemiddel. Jeg har kigget i HVAC styreenheden, skal jeg kom kigge et andet sted ? Fordamper temperatur, den er kun meget lidt lavere end udendørstemperatur, så den køler ikke en meter. Men det var jo meget rart at finde ud af om det er kompressoren der ikke kører, eller det er fordi alt kølemiddel er væk.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Henrik2800 » 21. apr 2018, 06:41

Små utætheder pga. stenslag på air con kondensoren er meget normalt. Samlinger og selve kompressoren kan også være utæt.

Hvis anlægget har været efterfyldt på et værksted, så er der sandsynligvis påfyldt spormiddel. Utæthed kan så ses med en UV-lampe.
Billede

Eller som en olie-plet, da kølemidlet trækker olie med ud.
Billede

https://www.nst.com.my/cbt/2017/05/2371 ... con-system
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 107 times
Been thanked: 224 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af mojo » 21. apr 2018, 08:01

Aircondition anlægget slår fra med en fejlkode hvis det ikke er tryk nok på anlægget.
Jeg skal selv lige til at tjekke op på mit eget når jeg kommer hjem fra ferie. Jeg har købt en komplet kuffert med sporemiddel lampe koblinger. Fik det på bud for 37kr plus moms. Normalpris 2500. Der er til 10 tests.
Måske kan vi smide på din også. Eller Du kan prøve med lampen.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af ac242 » 21. apr 2018, 09:20

min Octavia fik aldrig kontrolleret klima anlæg. det virkede bare i alle de 9 år jeg havde den.
min Mitsubishi havde tabt alt kølemiddel efter 5 år. der var ingen utætheder ved kontrol og påfyldning
der gik så lige et år før konen brokkede sig ved et tilfælde. :roll:
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 21. apr 2018, 11:05

Henrik2800 skrev:
21. apr 2018, 06:41
Små utætheder pga. stenslag på air con kondensoren er meget normalt. Samlinger og selve kompressoren kan også være utæt.
Ok så man skal bruge en uv lampe til at finde utætheder ? Og tror du at man kan finde dem efter 3-4 år ?
These users thanked the author MikkelVitus for the post:
Henrik2800
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af MikkelVitus » 21. apr 2018, 11:05

mojo skrev:
21. apr 2018, 08:01
Aircondition anlægget slår fra med en fejlkode hvis det ikke er tryk nok på anlægget.
Jeg skal selv lige til at tjekke op på mit eget når jeg kommer hjem fra ferie. Jeg har købt en komplet kuffert med sporemiddel lampe koblinger. Fik det på bud for 37kr plus moms. Normalpris 2500.Billede Der er til 10 tests.
Måske kan vi smide på din også. Eller Du kan prøve med lampen.
Det vil jeg da bestemt sige ja tak til - meget gerne!
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Henrik2800 » 21. apr 2018, 17:50


Ok så man skal bruge en uv lampe til at finde utætheder ? Og tror du at man kan finde dem efter 3-4 år


Hvis kølingen var OK sidste år, og kølemiddel er tabt i løbet af vinteren,
så er der en god chance for at se spormiddel og/eller olien ved lækagen kan ses.

Selv synes jeg ikke, at spormiddel ses særlig tydeligt,
men olien der er trukket med ud ses tydeligere.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af HenrikH29 » 21. apr 2018, 19:08

Hvis utætheden er stor nok, ses sporemidler let :lol:

På min gamle Mondeo var utætheden sådan at det forsvandt på en uge. Dryppede simpelhen ned på asfalten - ligne sgu at man havde nakket en alien :lol: :lol:

Brugeravatar
Emmert
Nyt medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 9. nov 2014, 21:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Mørke 8544
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Emmert » 21. apr 2018, 20:28

Sporemiddel burde du kunne se selvom der intet kølemiddel er på.. det sætter sig alle steder og er ikke til at få af så prøv at få fat i sådan en lygte

Ellers så få fyldt nitrogen på, gerne en 15-20 bar, så kan du enten høre eller se din utæthed hvis du sprøjter sæbevand på (så bobler det op)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 107 times
Been thanked: 224 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af mojo » 21. apr 2018, 20:38

Prøv aldrig en UV sporelampe i dit køkken eller på badeværelset. Jeg måtte til at vaske skabe af og gøre badeværelse rent efter lillemor så det i uv lys.

Quasimodo
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 17. apr 2014, 06:40
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Quasimodo » 21. apr 2018, 20:53

mojo skrev:Prøv aldrig en UV sporelampe i dit køkken eller på badeværelset. Jeg måtte til at vaske skabe af og gøre badeværelse rent efter lillemor så det i uv lys.Billede
Så prøv en gang i soveværelset ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro

Markhh
Medlem
Indlæg: 623
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 31 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Markhh » 21. apr 2018, 21:15

Sæt aldrig mere end 12 bar til dit a/c anlæg med nitrogen. Det kan skade din kompressor .

Desuden er det let at se utætheder med uv lys og gule briller hvis der er spore middel på.

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Jettadriver » 22. apr 2018, 22:27

HenrikH29 skrev:
20. apr 2018, 19:43
Der kan også påfyldes kølemiddel med spormiddel, så er det nemt af finde en evt. lækage. Ved lækagen kommer der neongrøn kølemiddel ud.
Det er ikke tilladt at fejlsøge med kølemiddel!
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hvor tit skal man påfylde kølemiddel ?

Indlæg af Kildevang » 23. apr 2018, 20:03

Hmm Teoretisk kan de skade systemet hvis der kommer 12-15 bar i systemet men helt seriøst er der nogen der har set det ske??

Jeg har lavet en del A/C i min tid...! Og nej du kan ikke altid se hvor det er utæt med sporemiddel... F.eks hvis det er Plastproppen i toppen tørfilteret på mange VAG biler, så er den eneste måde at teste de på ved at fylde Gas på systemet til formålet og så sniffer på...!

Som også tidligere nævnt så er det ikke Iorden/tilladt at fejlsøge med Kølemiddel...!

Få nu en proff til at kigge på det anlæg i stedet for at ræse rundt i alt muligt hvis nu at.....

Dem der har prøvet at få sådan en gang kølemiddel ud i et lokale ved hvad jeg taler om...! Stop nu bare og få en til fejlfinde på det som ved hvad han/hun laver...!

Jeg kan i slagelse...! og laver en del af det..! Jeg kan træffes på 22610115!!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"