Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af MikkelVitus » 7. jun 2018, 01:07

Nå jeg troede at mekanikere kunne deres kram.
Jeg havde lavet en aftale med et bilpartner værksted forleden, om at skulle skifte den g65 sensor og så fylde kølemiddelpå anlægget. Da jeg så henter bilen er beskeden at sensoren ikke er blevet skiftet fordi den sad for godt fast, og han var bange for at ødelægge de alurør sensoren sidder på. Jeg troede at mekanikere havde remedier til sådan noget. Men jeg fik da lov til at betale for tiden, hvilket jeg nu ikke synes er helt rimeligt. Han sagde at han havde haft fronten af bilen, men det synes jeg nu ikke det ser ud som om, og de sparsomme mærker der er på ventilens møtrik de peger ret meget nedad, så jeg tror han har forsøgt fra neden.

Er der en herindefra, ikke så langt fra Vejle, der vil have mod på, at skifte den sensor for mig ? Og har du kølemiddel er det alle tiders. Måske sensoren kan nåes nedefra, den sidder ret langt nede, men når jeg kigger i skodas værkstedsmanual skriver de at ffronten skal af. Jeg er ligeglad, bare den bliver skiftet. Jeg har selv en anden sensor. Jeg betaler naturligvis for det.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af DanielSan » 10. jun 2018, 16:36

VW Odense skiftede en G65 højtryks føler på min G5. Der skulle de have hele fronten af, desværre. Det lyder dog ikke rimeligt, at du skulle betale for arbejdsløn, når mekanikeren ikke har skiftet delen.


Sent from my iPad using Tapatalk

Markhh
Medlem
Indlæg: 625
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af Markhh » 12. jun 2018, 19:24

Til trådstarter hvad er det dog for en bil? Det er svært at hjælpe eller søge hjælp når man ikke ved hvilken bil det er.

Til dig den anden. Selvfølgelig skal han da betale for et forsøg på af skifte den især hvis hele fronten har været af. Testere og andet betaler jo ikke sig selv og mekanikeren skal da have deres løn så hvis der er brugt en time om det er fejlfinding eller forsøg på at skifte ting så skal man da betale for det. Med det sagt så håndtere de det forkert hvis det er foregået som trådstarter siger. De skulle have ringet og sagt til ham at de ikke lige kan løsne den og det muligvis vil koste et nyt a/c rør/slange og så de sammen kunne tage stilling derfra.

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af MikkelVitus » 12. jun 2018, 19:51

Hej Mark.

Sorry det er en Octavia 2005, 2.0 tdi .

Der er flere ting som er galt. Det foregår præcis som jeg beskrev, at da værkstedet ringer og siger bilen er klar, siger de at de forresten ikke kunne få den sensor af, fordi de var bange for at ødelægge de andre alurør.

Det var mig selv der sagde til dem at ifølge skodas værkstedsmanual, så skulle hele fronten af. Og da jeg så skulle betale, så var timeforbruget på 2,25 timer fordi de jo havde haft fronten af, og lavet et olieskift, og brændstoffilter og luftfilter. Jeg er ret sikker på fronten ikke har været af, selvom værkstedet siger det. Jeg har haft et endoskop kamera nede og kigge på møtrikken på sensoren og den har tydeligvis kun været forsøgt drejet meget skråt nedefra.

Jeg har haft snakket med skoda, og spurgt dem direkte hvad de ville have gjort. De siger at de er klar over at den sensor kan sidde rigtig godt fast, men de har noget opløsningsmiddel og noget værktøj til at holde fast i de alurør så der ikke sker noget med dem, selvom sensor sidder meget godt fast. Skoda siger også, at hvis de kom til at ødelægge andre alurør ved den operation, så ville kunden ikke komme til at betale. Som de siger er det jo deres produkt, og selvfølgelig skal de kunne skifte reservedele uden at ødelægge andre dele.

Og så er det faktisk at jeg begynder at synes, at det autopartner værksted ikke har handlet som de burde. For det første er jeg meget i tvivl om at de overhovedet har haft fronten af. For det andet, så reklamerer de med at de er nøjagtigt lige så gode som mærkevareværkstederne - og dermed mener jeg faktisk at jeg som kunde skal stilles ens - og hvis de ikke hverken bruger den korrekte metode, eller har det korrekte værktøj til at holde igen på de alurør - så mener jeg faktisk at det er urimeligt at jeg bliver faktureret for tiden, når de ikke er lykkes med opgaven.

Så kan jeg ikke huske om jeg skrev at autopartner fakturerede 477,- kr for et brændstoffilter - skoda tager 395 for et originalt. Men det var nok efter at jeg fik ham til at tage 0,5 time af regningen, så tænkte han lige at filterprisen skulle ha fuld skrue.

Altså jeg sætter aldrig mere mine ben på et autopartner værksted.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Markhh
Medlem
Indlæg: 625
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af Markhh » 12. jun 2018, 20:03

De har ikke/bruger ikke de samme værkstedshåndbøger som regel, de kan dog tilkøbe sig til det men tænker det er de færreste der bruger det.

Der er ikke værktøj der kan komme ned og modholde på rørret da det er oppe i selve føleren de irre man kan dog være heldig at man kan få det løsnet med noget spray af en art. At de vil betale det ville jeg skam tage meget i mod for man kan ikke forvente at et værksted/importør skal stille garanti for at en sensor/rør som bliver udsat for så meget temperatur forskel og på en 13 år gammel så kan alt sidde fast. Så hvis de har sagt de vil betale hvis de ødelægger noget vil jeg klart køre der ned.

Med det hele sagt kan jeg godt forstå din frustration, men man kan ikke forvente at de uautoriserede kan det samme med det halve værktøj/info/kurser mm derfor er deres timepris også meget lavere. Man gider bare ikke blive taget i nummeren og dey kan godt lyde lidt som om du måske er

MikkelVitus
Nyt medlem
Indlæg: 487
Tilmeldt: 12. jan 2012, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 12 times
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til skift af g65 sensor 2.0 tdi

Indlæg af MikkelVitus » 12. jun 2018, 20:45

Nej jeg har bestemt forventet for meget. Men når de reklamerer med at man lige så godt kan køre til autopartner som at køre på autoriseret værksted, så forventer man jo som kunde at det er rigtigt.

Når jeg i løbet af 10 sekunder kan finde komplet skoda mk2 værkstedsmanual på nettet - så må de jo være sinker hvis de ikke kan. Søg på octavia mk2 replace g65 pressure sensor - voila:
https://workshop-manuals.com/skoda/octa ... mpartment/

Det kræver man søger lidt rundt, men helt ærligt.

Alle manualer er tilgængelige.

Og ja skoda oplyser at de har noget væske der opløser det fastirrede aluminium, og når hele fronten er af, så har de værktøj til at fiksere den studs som sensor sidder på, så der ikke er andet der går i stykker.
Skoda Octavia 1.2 tsi, 2011.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"