Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 18. okt 2018, 20:13

I min Passat B8 har jeg har fået eftermonteret orig. fyr hos VW i Flensborg. Det virkede upåklagelig indtil jeg første gang røg ned på ca. halv tank fuld. Så ville det ikke køre mere, men det prøvede at starte op og gik i fejl.
Jeg var ved VW i Fredericia og få skiftet logoet (radaren) og fik dem til at læse fejl på fyret i samme ombæring. Han sagde det var noget med flammefejl eller ingen flamme.

Næste gang jeg så tankede op, så prøvede jeg fyret igen og det virkede alle gange (ca. 8-10 gange) indtil tank niveuet nåede 29 liter tilbage (ifølge Min VW app). Så ville det igen ikke køre, men forsøgte kun at starte. Ned og tanke op og fyret sprang i gang igen her til formiddag.
Kan det være rigtig at fyret ikke kan (måske må) køre når det, når tanken er halv tom?

I mine 2 tidlige biler har jeg selv monteret fyr, men ville godt have det "fuld" integreret denne gang + er blevet lidt magelig :D

Så i dag pillede jeg bagsædet ud for at finde tank tilslutningen. Første billede er hvad jeg tror er slangen til brændstof til fyret (ret mig endelig!).
Den pillede jeg op, for at måle den og den er 20 cm lang fra bund til lille "knop"/udposning på slangen. (billed #2)
Af de 20cm rager små 4 cm op over tankstilslutningsdækslet. Så prøvede jeg at putte en stiv ledning ned i hullet og der er 23cm fra, hvor den knop sad, til hvad jeg tror er bunden. Altså kun 3 cm til forskel.

Så googlede jeg efter en Webasto indbygningsmanual til Passsat, der fandt jeg så benzin tanktilslutning på en side (diesel ser lidt anderledes ud), den foreskriver de til at være 20 cm.

Men er det virkelig bare slangen der er for kort eller overser jeg noget?
Vedhæftede filer
IMG_0050 kopi.jpg
Mulig brændstofslange til fyr med rød pil?
IMG_0050 kopi.jpg (124.14 KiB) Vist 1346 gange
IMG_0069 kopi.jpg
Slangen pillet op og målt
IMG_0069 kopi.jpg (105.43 KiB) Vist 1346 gange
IMG_0070.jpg
Slangens normal placering
IMG_0070.jpg (110.54 KiB) Vist 1346 gange
tank tilslutning.jpg
Webasto manual
tank tilslutning.jpg (31.01 KiB) Vist 1346 gange

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af larslyn » 18. okt 2018, 20:19

jeg synes at det lyder plausibelt at det er pga den er et stykke oppe i tanken... på min kones ikke vw med eftermonteret webasto kan fyret heller ikke køre når tanken er lige under kvart
These users thanked the author larslyn for the post:
Sunny

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Blackfinger » 18. okt 2018, 20:55

Da fyret generer en fejl så tror jeg også at det er på grund af manglende brændstof = for kort dykrør.

Det er sådan at moderne biler med originalt fyr ved hvor meget brændstof der er tilbage i tanken. Så ved for lidt brændstof starter det ikke, og derfor giver det ingen fejl.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
Sunny

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 18. okt 2018, 21:37

Blackfinger skrev:Da fyret generer en fejl så tror jeg også at det er på grund af manglende brændstof = for kort dykrør.

Det er sådan at moderne biler med originalt fyr ved hvor meget brændstof der er tilbage i tanken. Så ved for lidt brændstof starter det ikke, og derfor giver det ingen fejl.
Det er også det jeg synes at have læst, hvis indholdet var lavt. Så ville den ikke en gang prøve.

Jeg må have forlænget slangen lidt.

Brugeravatar
Nicklas123456
Aktiv medlem
Indlæg: 2181
Tilmeldt: 17. feb 2014, 22:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 160 times
Been thanked: 187 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Nicklas123456 » 19. okt 2018, 09:03

Mit fyr i min Passat B8 org. monteret ved VW virker hele tiden, det er KUN når den går på reservetank at fyret ikke starter, så blinker fjernbetjeningen bare.

Min er godt nok en benzin 2.0TSI, men jeg tænker da at dit fyr burde virker under halv tank også - man kan jo ikke kører rundt og tanke hvergang bilen er på halv tank, bare for at fyret skal virke 😏
These users thanked the author Nicklas123456 for the post:
Sunny
Fordi livet er for kort til andet end VAG :P

Nuværende bil:
VW Passat B8 2.0 TSI 280HK 4Motion Variant R-Line
Tidligere biler:
VW Passat 3C 2.0 TFSI 200HK Variant Highline
Audi A4 1.8T Quattro 1999
VW Vento 1.8 1997

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af ph » 19. okt 2018, 10:25

Jeg syntes at det er helt vildt at 3.cm over bunden =så kan den kun suge til tanken er halvtom! ...det giver imho ingen mening... med mindre at slangen bliver skubbet op, når du sætter enheden ned i tanken??

er der en god grund til at de har valgt at bruge en slange frem for et metalrør?

JEG ville henvende mig hos dem som har monteret det!!!
These users thanked the author ph for the post:
Sunny
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af AU-R8 » 19. okt 2018, 10:37

På Mercedes er det under 12% eller 15% det ikke starter.
Så får man besked i app
These users thanked the author AU-R8 for the post:
Sunny

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Blackfinger » 19. okt 2018, 13:02

Grunden til at der ikke er brugt et metalrør er at tankarmaturet er forberedt til netop dette originale plasticrør.

Tankarmaturet skal ikke demonteres, og der skal ikke bores. Der er bare en tut der skal snittes af med en kniv.
Vedhæftede filer
5G0054960.jpg
5G0054960.jpg (76.69 KiB) Vist 1217 gange
These users thanked the author Blackfinger for the post:
Sunny

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 19. okt 2018, 18:49

ph skrev:Jeg syntes at det er helt vildt at 3.cm over bunden =så kan den kun suge til tanken er halvtom! ...det giver imho ingen mening... med mindre at slangen bliver skubbet op, når du sætter enheden ned i tanken??

er der en god grund til at de har valgt at bruge en slange frem for et metalrør?

JEG ville henvende mig hos dem som har monteret det!!!
Nej tænker kun grunden er at den slange følger med i er færdig kit til Passat.

Monteret selv et metalrør i min første golf. Efter 6 år da jeg solgte bilen pillede jeg fyret ud og ville have haft metalrøret ud. Men der var så godt som ingenting tilbage Billederustet væk. Tror næsten det var held at det virkede.

Så da jeg satte fyr i min sidste bil, Octavia. Der kørte jeg også bare slangen direkte i tanken. Ned til bunden og så trak ca. 1 cm. op igen. Det virkede upåklagelig i 8 år.

Så af egen erfaring foretrækker jeg slange løsningen. Hvis bare den er lang nok Billede

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af vwcaddy » 11. mar 2019, 16:04

Hej Sunny.
Fik du ordnet dit fyr?
Mvh.
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 11. mar 2019, 17:52

vwcaddy skrev:Hej Sunny.
Fik du ordnet dit fyr?
Mvh.
Jeps, jeg satte et stykke længere brændstofslange på. End det originale, siden da har fyret altid startet!

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af vwcaddy » 11. mar 2019, 20:33

Ok, tak for svar. Har selv lige været hele rumlen igennem med samme fyr, dog selv monteret. Jeg købte det hos https://shop.ahw-shop.de/nachruestung-s ... il-1.4-tsi, og det er en fin komfortopgradering af bilen.

Men; dykrøret, der medfølger fra VW i pakken, er ikke anbefalelsesværdigt: Det er for slattent i sin opbygning, og "slasker" rundt i tanken, med ujævn brændstoftilførsel som konsekvens. Mit fyr meldte fejl på flamme konsekvent efter to gange brug af fyret pga. luft i systemet. Efter mange gange fejlsøgning og bekymringer, blev det medfølgende (originale VW) dykrør udskiftet til den faste model fra Webasto. NU virker det - langt om længe...
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 12. mar 2019, 10:12

vwcaddy skrev:
11. mar 2019, 20:33
Ok, tak for svar. Har selv lige været hele rumlen igennem med samme fyr, dog selv monteret. Jeg købte det hos https://shop.ahw-shop.de/nachruestung-s ... il-1.4-tsi, og det er en fin komfortopgradering af bilen.

Men; dykrøret, der medfølger fra VW i pakken, er ikke anbefalelsesværdigt: Det er for slattent i sin opbygning, og "slasker" rundt i tanken, med ujævn brændstoftilførsel som konsekvens. Mit fyr meldte fejl på flamme konsekvent efter to gange brug af fyret pga. luft i systemet. Efter mange gange fejlsøgning og bekymringer, blev det medfølgende (originale VW) dykrør udskiftet til den faste model fra Webasto. NU virker det - langt om længe...
Jeg synes også den slange der fulgte med originalt virker slatten og bøjede lidt, så kunne godt forstå hvis den aldrig nåede ned i bunden af tanken.

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af vwcaddy » 12. mar 2019, 13:00

Ja, helt rigtigt med slangen/røret.

Har du haft udfordringer med friskluft til forruden med det nye panel med fyrknappen?
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 14. mar 2019, 21:49

vwcaddy skrev:Ja, helt rigtigt med slangen/røret.

Har du haft udfordringer med friskluft til forruden med det nye panel med fyrknappen?
Nej, det synes jeg ikke. Ingen dug på forruden.
Eller andet specifik du tænker på?

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af vwcaddy » 15. mar 2019, 06:59

Ja, desværre. Med det nye panel med fyrknap, kan jeg ikke blæse luft på forruden med MAX defrost knappen eller med den "almindelige" knap med luft til forrude. Blæser kører på fuld tryk, men kun inde under instrumentbordet. Med det gamle panel med REST knappen virker alt som det skal. Selvfølgelig virker fyret ikke med panelet med REST knappen.
Enten er mit nye panel med fyrknap defekt eller en forkert model?
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Sunny
Nyt medlem
Indlæg: 211
Tilmeldt: 30. okt 2008, 18:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 320 times
Been thanked: 8 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af Sunny » 20. mar 2019, 09:35

vwcaddy skrev:
15. mar 2019, 06:59
Ja, desværre. Med det nye panel med fyrknap, kan jeg ikke blæse luft på forruden med MAX defrost knappen eller med den "almindelige" knap med luft til forrude. Blæser kører på fuld tryk, men kun inde under instrumentbordet. Med det gamle panel med REST knappen virker alt som det skal. Selvfølgelig virker fyret ikke med panelet med REST knappen.
Enten er mit nye panel med fyrknap defekt eller en forkert model?
Jeg prøvede i går at bruge den alm. knap til fuld blæs op på forruden, den fungerer fint nok.

vwcaddy
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 6. feb 2012, 13:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Amager
Has thanked: 46 times
Been thanked: 30 times

Re: Fyr kan ikke starte, når tank er halv tom/fuld

Indlæg af vwcaddy » 20. mar 2019, 10:08

Tak for svar. Må søge lidt videre, min virker ikke optimalt mht. blæs på forruden.
BMW 125i Sport F20 Glacier Silver.

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"