Side 1 af 1

Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 09:52
af jcn
Hej med jer - Vi fik monteret et Webasto fyr i vores 2016 1.6TDi Touran i efteråret.
Jeg har haft fyr i alle mine biler de sidste 20 år - men der er et problem denne gang, som jeg aldrig har set før.

Fyret varmer og kører som det skal.
Men når det har kørt lidt tid, bilen er varm og man skal afsted, så er der som regel helt dugget til i sideruderne på bilen.
Det tolker jeg, som at luften der blæses ind på en eller anden måde er meget fugtig (og varm).

Installatøren bad mig checke om pollenfilteret var vådt, da det kunne pege på at afløbet fra airconditionanlægget måske var stoppet til og at det kunne være årsag til duggen.
Men pollenfilteret er knastørt.

Hvor skal jeg kigge/åbne op for at checke teorien yderligere? Hvor er afløbet placeret?

Eller - har I en anden ide til, hvad der kan være årsag til dug i bilen når fyret kører?

Takker på forhånd.

Mvh
Jens Christian

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 10:18
af donfetaful
Har du fået skiftet forrude? Tænker der er vand i kabinen et sted, der så fordamper når fyret kører

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 10:22
af jcn
Hej - der er ikke skiftet rude i vores tid - men det kan ikke afvises.

Vi har ikke opdaget nogen spor efter vand nogen steder og kabinen fornemmes tør.

Jeg glemte måske også at skrive, at så snart man starter bilen og air-con har kørt nogle få minutter, så er alt dug-fri og fint.

Hvis der kom vand ind fra ruden, ville det så ikke være mærkbart/synligt i fodrummene foran f.eks.?

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 10:54
af Ztrejfer
Har intet fyr installeret i min bil, men kunne heller ikke identificere evindelig dug på ruderne - indtil jeg opdagede en lidt utæt motoroliedunk i bagagerummet. Selvom dette jo ikke er vand, fordampede der åbenbart en eller anden form for væske fra udslippet, der fik ruderne til at dugge - for da jeg fjernede dunken forsvandt også problemet som dug for solen.

Pointen er naturligvis, at dug på ruderne altså ikke nødvendigvis stammer direkte fra vand, andre typer væsker eller væskeudslip i eller ind i kabinen kan være årsag.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 11:08
af jcn
God pointe - det må jeg lede efter...
Men forsvandt dit dug når Air-con kørte? Eller var det der hele tiden?

Så snart vi kører i bilen med AC tændt, så forsvinder duggen hurtigt.
AC tørrer jo også luften i et eller andet omfang.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 11:10
af Blackfinger
Puds ruderne med en klud med lidt opvaskemiddel på. Det forhindrer dug.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 11:21
af Ztrejfer
jcn skrev:
12. jan 2019, 11:08
God pointe - det må jeg lede efter...
Men forsvandt dit dug når Air-con kørte? Eller var det der hele tiden?

Så snart vi kører i bilen med AC tændt, så forsvinder duggen hurtigt.
AC tørrer jo også luften i et eller andet omfang.
Før problemet var der faktisk oftest en dugfri bil at komme ud til om morgenen. Så begyndte ruderne imidlertid at være duggede altid, hvilket jeg så lagde mærke til: "Hmmm...."

Her hjalp det at starte Air-con, men den skulle så køre hele tiden for at holde bilen dugfri, hvilket ikke havde været normalt. Konklusion: væske i bilen. Aktion: undersøgelse.

Fandt da også motoroliedunken, men da der var tale om olie og at dunken desuden var pakket ind i en næsten lukket plastikpose, tillagde jeg først ikke denne at være problemet. Først da jeg endelig fjernede den og problemet derefter straks forsvandt, dukkede bilens indre klima frem af tågerne, og jeg blev en erfaring rigere.

Så måske burde man som det første checke det område, hvor luftindtaget til fyret er placeret (går ud fra der er et sådant luftindtag)? Kan der her være mistanke om, at der indsuges dampe fra en eller anden form for væske?

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 11:32
af jcn
Vildt nok ...
Jeg søger lidt mere :-)

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 12. jan 2019, 23:54
af ph
gætter på at den også dugger, hvis du går ud og sætter tænding på, og starter blæseren...
uden at motor eller fyr er startet.

Hvis.... så prøv at slukke klimakompressor 10.min før du er hjemme men lad blæseren blæse varm luft ind.
vent x-timer og start fyret

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 13. jan 2019, 01:21
af preben76
Fugtige måtter kan også være årsagen. Der skal ikke ret meget fugt til før det giver duk på ruderne med det vejr vi har for tiden.
Man kan købe sådan en anti fugt ting til at absorbere fugten i harald skrald. Det er sådan en lille kasse med en pose med noget inden i. Prøv at sætte sådan en på gulvet natten over og se om det ikke hjælper.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 13. jan 2019, 07:56
af jcn
Tak for mange gode ideer.
Vi går på jagt :-)

Jens Chr

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 14. jan 2019, 17:10
af pondus
På min forrige Touran sidder der et spjæld som lukker ned for friskluft jo hurtigere man kører Hvis det sidder og klemmer har du problemet. Nyt spjæld eller stepmotor så dur det igen

Mvh
Pondus

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 14. jan 2019, 18:11
af jcn
Hej Pondus -det lyder meget meget interessant. Kan du pejle mig i retning af, hvor det spjæld sidder, så jeg ved, hvor jeg skal lede 👍🙂

På forhånd tak.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 16. jan 2019, 13:42
af pondus
Højre side Hvis du tager handskerummet ud kan du se det .. Hvis du kigger ned udefra motorrummet i luftindtaget kan du også se det så vidt jeg husker,
Håber det kan hjælpe dig

Mvh

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 16. jan 2019, 14:03
af jcn
Takker - jeg forsøger en af dagene.

Re: Dug fra parkeringsvarmer - hvor er problemet?

: 26. jan 2019, 10:42
af steinar
Prøv å endre h or du setter luftsrømmen, setter jeg luften opp på front ruten dugger det, setter jeg den ut av midtdyserne gjør det det ikke, virker som om det kommer litt for lite luft fra viften og så blir det en kamp mellom varm luft opp på ruten og kulden på utsuden, litt som en dug fisk bayer om sommeren , koldt i glasset og varm sommer få glasset til å dugge,