Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Alt vedr. klima, aircondition o.lign
Besvar
hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af hrnielsen » 1. nov 2008, 17:03

Hej

Efter at det er begyndt at blive lidt koldt i vejret er min Passat 3bg begyndt at dugge om morgen. Ikke lige fra start der er det ikke noget problem. Men jeg når jeg samler nogle kollegaer om efter ca 10min kørsel så begyder bagruderne at dugge.

Nå, nu til det egentlige spørgsmål.
Kan det passe at med klima anlæg i "auto" så kan det ikke holder bliven dug fri om vinteren?

Har læst noget om at AC ikke køre ved ude temp på under 5grader (Det er en tysk manual jeg har, så det må tages med forbehold ;) ).

Køre AC når man aktivere "defrost" eller hvad det nu hedder. Den der kan der blæser al luft om i forruden?

På forhånd tak

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af i-s » 1. nov 2008, 17:11

hrnielsen skrev:Hej

Efter at det er begyndt at blive lidt koldt i vejret er min Passat 3bg begyndt at dugge om morgen. Ikke lige fra start der er det ikke noget problem. Men jeg når jeg samler nogle kollegaer om efter ca 10min kørsel så begyder bagruderne at dugge.

Nå, nu til det egentlige spørgsmål.
Kan det passe at med klima anlæg i "auto" så kan det ikke holder bliven dug fri om vinteren?

Har læst noget om at AC ikke køre ved ude temp på under 5grader (Det er en tysk manual jeg har, så det må tages med forbehold ;) ).

Køre AC når man aktivere "defrost" eller hvad det nu hedder. Den der kan der blæser al luft om i forruden?

På forhånd tak
Slå den over på recir mens du afdugger.
/Søren.

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af hrnielsen » 2. nov 2008, 16:31

Det har jeg prøvet, men synes ikke rigtigt at det havde nogen effekt...men måske jeg bør give det et nyt forsøg og lidt mere tålmodighed.

Søren, er det ikke dig der har lavet artiklen med montage af en lysdiode i klimaanlæget? Kan du så se om AC køre ved lave ude temperature?

cshp
Nyt medlem
Indlæg: 411
Tilmeldt: 16. jun 2008, 07:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 23 times

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af cshp » 2. nov 2008, 17:19

Det er fuldstændig rigtigt at AC ikke kan starte under x antal grader. Jeg skal dog la det være usagt om det lige er 5 grader for VW, men jeg ved det er det for BMW.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af i-s » 2. nov 2008, 18:32

hrnielsen skrev:Det har jeg prøvet, men synes ikke rigtigt at det havde nogen effekt...men måske jeg bør give det et nyt forsøg og lidt mere tålmodighed.

Søren, er det ikke dig der har lavet artiklen med montage af en lysdiode i klimaanlæget? Kan du så se om AC køre ved lave ude temperature?
Ja, det er korrekt.
Nede omkring den temperatur, så starter kompressoren ikke. Hvis den gør, så slukker den i løbet af et par minutter. Hvis man sætter den på recir, så kører den hele tiden.

Men sig mig, virker dit klima anlæg overhovedet ?? Altså kan den køle om sommeren ??
/Søren.

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af hrnielsen » 2. nov 2008, 20:16

Men sig mig, virker dit klima anlæg overhovedet ?? Altså kan den køle om sommeren ??
Det håber jeg da. Det kunne fint køle i sommers.
Det er heller ikke sådan at bilen dugger hele tiden. Som nævnt så er det når samler et par kollegere op, hvor af den ene lige har cyklet 7km. Så han "damper" sikkert en del ;)

Jeg kun haft bilen i ca. 2md og havde nok bare forente at dug ikke kunne forekomme i en VW. Og hvis der kom dug så ville det forsvinde hurtigt med klima i "Auto" eller super hurtigt ved nogle af de andre tiltage.
Måske har jeg bare haft lidt for store forventninger!

Tak for svarene.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af i-s » 2. nov 2008, 21:27

hrnielsen skrev:
Men sig mig, virker dit klima anlæg overhovedet ?? Altså kan den køle om sommeren ??
Det håber jeg da. Det kunne fint køle i sommers.
Det er heller ikke sådan at bilen dugger hele tiden. Som nævnt så er det når samler et par kollegere op, hvor af den ene lige har cyklet 7km. Så han "damper" sikkert en del ;)

Jeg kun haft bilen i ca. 2md og havde nok bare forente at dug ikke kunne forekomme i en VW. Og hvis der kom dug så ville det forsvinde hurtigt med klima i "Auto" eller super hurtigt ved nogle af de andre tiltage.
Måske har jeg bare haft lidt for store forventninger!

Tak for svarene.
Ok, jeg har ingen problemer med det. Men nu kører jeg heller ikke rundt med dampende cykelryttere. Selvom det er en VW, så kan den ikke ophæve naturlovene.
/Søren.

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 264 times
Been thanked: 666 times

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af Tonny » 2. nov 2008, 21:47

i-s skrev:Selvom det er en VW, så kan den ikke ophæve naturlovene.
Ikke dem alle ihvertfald :D

Jeg syntes også min dugger for nemt, jeg tror jeg vil prøve tricket med recirkulering af.

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af Passatg 3c » 5. nov 2008, 11:29

Jeg læste for leden at man skulle lave en blanding af 2 dele eddike og 1 del varmt vand og tørre de rene ruder af i det på indersiden :) . Så skulle de ikke dugge så let. Jeg har ikke prøvet, men det er da et forsøg værd.
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af hrnielsen » 9. dec 2008, 20:07

Jeg læste for leden at man skulle lave en blanding af 2 dele eddike og 1 del varmt vand og tørre de rene ruder af i det på indersiden . Så skulle de ikke dugge så let. Jeg har ikke prøvet, men det er da et forsøg værd.
Har du prøvet det?

Ikke dem alle ihvertfald

Jeg syntes også min dugger for nemt, jeg tror jeg vil prøve tricket med recirkulering af.
Hvad synes du om tricket?
Jeg har prøvet det nogle gange men synes stadig, at bilen har relativt svært ved at afdugge. I hvert fald når jeg sammenligner med min gamle bil (Pug 306 fra 2000).

Mit "store" problem er at få at afdugget passagere dørene. Selv efter 30min kørsel er der ikke meget effekt at de tiltag jeg gør..defrost, recir :cry:

Findes der nogle tricks for dette?

cte
Nyt medlem
Indlæg: 200
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tilst - Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af cte » 9. dec 2008, 20:24

Tror problemet ligger i at stolpen mellem for og bagdør er så tyk at luften ikke kommer ind på sideruden.
Min har samme problem,(dog kun AC) men hvis blæseren kører på fuld speed og jeg benytter luftdyserne, så kan den lige klare det på omkring 30 min. men det larmer jo en del -al det vind :roll:
Du skal regne at jo mere fugtige/våde personerene er jo mere dugger det da der på det tidspunkt er varme i bilen og kulde på ruden. Våd varm luft + kold rude = dug.
Hilsen Claus T. Eriksen
Tiguan R-Line 2.0 TDI :)
Polo 6R 1.2 Comfortline
2013-2020 Passat CC 1.8 TSI
2006-2013 Passat 2.3 VR5 Trendline
1998-2006 Audi 80 2.0 S
2009-2018 Audi A4 1.6

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Clima/AC v. ude temp under 5 grader?

Indlæg af hrnielsen » 9. mar 2009, 19:08

Hej

Ved godt at det er ved at være lidt tid siden at denne tråd har været oppe og vende, men har lige et uddybende spørgsmål.

[quote="i-sSlå den over på recir mens du afdugger.[/quote]

Så sent som i dag prøvede jeg trickset med recir. Men det blev det faktisk meget være af. Bilen begyndte at dugge hurtigere end uden recir.

Kan man der af konkludere at der er noget galt med anlægget....tilstoppet filter eller lignende?

Og lige en anden ting. De små runde lufthuller der er i inistrumentborde i hverside er det ikke menningen at der skal blæse lige meget luft ud af dem når defrost knappen er aktiveret??


Mvh
Martin

Besvar

Tilbage til "Klima/Aircon"