mont. af oliefyr.

Det gamle Teknik forum. Indlæg bliver flyttet herfra til de nye underfora. Det er ikke muligt at oprette nye emner, kun besvarer allerede oprettet emner her.
Gossa
Aktiv medlem
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus området

Re: mont. af oliefyr.

Indlæg af Gossa » 29. okt 2010, 07:28

G3 GT skrev:
Det er også rigtigt, men fyret starter ikke af sig selv ligesom et tilskudsfyr gør på f.eks Touran diesel man skal selv tænde fyret hvis man vil have det til at køre
Snakker du et benzinfyr?
På alle diesler er da tilskudsvarmer og fyret fungerer jo principielt på samme måde.
mvh
Gossa

SEAT Alhambra Signo 2001 TDI PD.
Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Blackfinger » 29. okt 2010, 12:38

Gossa skrev:På alle diesler er da tilskudsvarmer og fyret fungerer jo principielt på samme måde.
Det er der da ikke. Det er faktisk de færreste VAG dieselbiler der har tilskudsfyr.
3AA 907 044 AJ klimapanel med parkeringsvarmer knap sælges.

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 29. okt 2010, 13:40

Blackfinger skrev:
Gossa skrev:På alle diesler er da tilskudsvarmer og fyret fungerer jo principielt på samme måde.
Det er der da ikke. Det er faktisk de færreste VAG dieselbiler der har tilskudsfyr.
Færreste?
Er du sikker på det?
Når jeg spørger er det fordi man jo altid har sagt, at diesel motorer generelt ikke kan genere tilstrækkelig med overskudsvarme til osse at opvarme kabinen?
Er det så kun større biler hvor dette problem er gældende?
Eller hvordan hænger det sammen?
mvh
Gossa

Reflexsilber, Elektrisk-, Vinter- og Teknikpakker, Parkeringsvarmer m/ T70 fjernbetjening, Sony Ericsson BT installation.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem

Indlæg af Blackfinger » 29. okt 2010, 13:51

Gu er jeg da sikker. Dem der ingen tilskudsfyr har er måske så heldige at de har en elektrisk "brødrister" i luftintaget til kabinen.

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 29. okt 2010, 17:22

Blackfinger skrev:Gu er jeg da sikker. Dem der ingen tilskudsfyr har er måske så heldige at de har en elektrisk "brødrister" i luftintaget til kabinen.
Er der nogle "retningslinier" man kan gå udfra omkring hvilke biler der har tilskud på?

Det med brødristeren:
jeg havde fået forståelsen, at brødristeren havde afløst tilskudsvarmeren ...
mvh
Gossa

Brugeravatar
Zutsko
Nyt medlem

Indlæg af Zutsko » 30. okt 2010, 07:55

Gossa skrev:Når jeg spørger er det fordi man jo altid har sagt, at diesel motorer generelt ikke kan genere tilstrækkelig med overskudsvarme til osse at opvarme kabinen?
Er det så kun større biler hvor dette problem er gældende?
Eller hvordan hænger det sammen?
Blackfinger har ret, det er de færreste (før 2007-08) der har tilskudsvarme i form af et fyr. Der sidder som regel gløderør til at hjælpe med at varme vandet op som på nedenstående billede:

Billede
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem

Indlæg af Blackfinger » 31. okt 2010, 16:35

@Gossa. I grove træk, så har følgende VAG dieselbiler et tilskudsfyr: Touran, nogle af de første Passat 3C, Touareg, Audi Q7, Sharan og Seat Alhambra.

Ellers er der ingen Seat eller Skoda der har det.

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 31. okt 2010, 17:23

Blackfinger skrev:@Gossa. I grove træk, så har følgende VAG dieselbiler et tilskudsfyr: Touran, nogle af de første Passat 3C, Touareg, Audi Q7, Sharan og Seat Alhambra.

Ellers er der ingen Seat eller Skoda der har det.
Jeg ved, at ihvertfald T4 og nogle T5ere har tilskudsvarmere .....
Den nye Sharan der kom i sommer (og derfor også Alhambra!) har ligeledes en tilskudsvarmer.
Og når jeg ser på din liste, så kunne det se ud som om, at større biler udstyres med en kabinevarmer.
mvh
Gossa

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem

Indlæg af Blackfinger » 31. okt 2010, 17:31

Jeg kører i en T5, den har ikke tilskudsvarmer. Når jeg skriver i grove træk er det fordi jeg ikke blankt kan afvise at man kan tilkøbe en tilskudsvarmer til visse modeller. Og Sharan og Alhambra har jeg jo nævnt.

Men som skrevet før er det de færreste VAG biler der har en. Sådan er det bare.

G3 GT
Nyt medlem
Geografisk region: Vestjylland
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af G3 GT » 1. nov 2010, 13:18

Grossa, jeg kan ikke finde nogen steder på Eberspächer.de de fortæller hvad et fyr skal koste inkl montering, kan du ikke smide et link?
Så vidt jeg ved montere eberspacher ikke fyr, de producerer dem kun derfor har de ikke rigtigt indflydelse på hvad et værksted vil have for at montere.

Da jeg arbejde med at montere fyr solgte vi ca en opgradering hver gang vi havde solgt 10 oliefyr så nej de fleste fyr er ikke opgraderede tilskudsvarmere, heller ikke på dieselbiler.

Et eftermonteret fyr er beregnet til at varme kabine og motor op inden kørsel.
Et tilskuds fyr kører kun når motoren er startet og ude temp er under 5-7 grader sådan er det.

Brugeravatar
Zutsko
Nyt medlem

Indlæg af Zutsko » 1. nov 2010, 13:51

G3 GT skrev:Et eftermonteret fyr er beregnet til at varme kabine og motor op inden kørsel.
Et tilskuds fyr kører kun når motoren er startet og ude temp er under 5-7 grader sådan er det.
Nemli ja... ;) men hvis man nu har en VW med tilskudsvarme i form af et fyr, er det ikke "ADD-ON modul" det hedder for at få lavet så fyret også kan varme kabinen og startes inden kørsel.?
There is only one rule: Ducati
"Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere."
- Colin Chapman

G3 GT
Nyt medlem

Indlæg af G3 GT » 1. nov 2010, 19:34

Zutsko skrev:
G3 GT skrev:Et eftermonteret fyr er beregnet til at varme kabine og motor op inden kørsel.
Nemli ja... ;) men hvis man nu har en VW med tilskudsvarme i form af et fyr, er det ikke "ADD-ON modul" det hedder for at få lavet så fyret også kan varme kabinen og startes inden kørsel.?
Man kan opgradere stort set alle tilskudsfyr til parkeringsvarmere også selvom det ikke er en vag.
Mener en touran koster ca 6200+ montering.. Det kan man ikke selv gøre med mindre man har en webasto tester..

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 2. nov 2010, 14:54

G3 GT skrev:Grossa, jeg kan ikke finde nogen steder på Eberspächer.de de fortæller hvad et fyr skal koste inkl montering, kan du ikke smide et link?
Så vidt jeg ved montere eberspacher ikke fyr, de producerer dem kun derfor har de ikke rigtigt indflydelse på hvad et værksted vil have for at montere.
Jeg havde ikke tidligere lagt mærke til, at man blev videre dirigeret til:

http://www.eberspaecher-standheizung.co ... start=true

Her vælger man så en motorstørrelse og bilstørrelse, når man går videre skal man vælge hvilken type aktivering af fyret man vil have o.s.v.
Tilsidst skal man indkaste sit (tyske) postnummer, hvorefter de forhandlere/montører der er i det pågældende område, vil blive vist sammen med en vejledende totalpris.
G3 GT skrev: Et eftermonteret fyr er beregnet til at varme kabine og motor op inden kørsel.
Ja, enig ...
Og et fabriksmonteret fyr gør det samme .... ;-)
[Selvom at nogle senere årgange af Sharan/Alhambra havde fået fjernet muligheden for motorvarmen ved kodning. Tror at det var N75 og det kunne ihvertfald ændres v.hj.a. VCDS]

G3 GT skrev: Et tilskuds fyr kører kun når motoren er startet og ude temp er under 5-7 grader sådan er det.
Ja- enig (igen!) :-)

Og de tilskudsvarmere der er på store biler/mini busser er nogle gange muligt at ombygge til deciderede fyr ("standhzieung").

Ombygningssættene flyder på eBay for ca. €199.
mvh
Gossa

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 2. nov 2010, 15:03

G3 GT skrev:
Zutsko skrev:
Man kan opgradere stort set alle tilskudsfyr til parkeringsvarmere også selvom det ikke er en vag.
Mener en touran koster ca 6200+ montering.. Det kan man ikke selv gøre med mindre man har en webasto tester..
Som jeg skrev ovenover - så kan de fås til nogle af bilerne til €199 - hertil
Den ombygning du omtaler, er (såvidt jeg forstår!) også en omprogrammering af systemet, men det ved Blackfinger vist?
Men derudover må der jo være montering af uret o.s.v. .....
mvh
Gossa

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 3. nov 2010, 14:10

Zutsko skrev: ..... men hvis man nu har en VW med tilskudsvarme i form af et fyr, er det ikke "ADD-ON modul" det hedder for at få lavet så fyret også kan varme kabinen og startes inden kørsel.?
Jeg ved ikke med alle andre, men jeg set forskellige som "kun" kræver noget programmering og evt. noget ledningstræk + relæ/kontakt .....
mvh
Gossa

G3 GT
Nyt medlem

Indlæg af G3 GT » 3. nov 2010, 16:51

Gossa skrev:
Zutsko skrev: ..... men hvis man nu har en VW med tilskudsvarme i form af et fyr, er det ikke "ADD-ON modul" det hedder for at få lavet så fyret også kan varme kabinen og startes inden kørsel.?
Jeg ved ikke med alle andre, men jeg set forskellige som "kun" kræver noget programmering og evt. noget ledningstræk + relæ/kontakt .....
Det er forskelligt, på f.eks en touran skal fyret opdateres og der skal monteres styring for kabine blæseren, hvis det er en af de første kan det være motorstyringen også skal opdateres.

På andre skal der monteres ekstra vandpumpe og styring for vandpumpe og blæsere, det mener jeg man skal på bla T5..

Men hvis du kan købe en trylle boks på eBay der kan det hele, så er det jo nemt..

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 4. nov 2010, 10:34

G3 GT skrev:.....

Men hvis du kan købe en trylle boks på eBay der kan det hele, så er det jo nemt..
Åh nej, ingen trylle boxe ;-)

I øvrigt mangler jeg det jo ikke....

Men det jeg har set, er, opgraderingskits fra tilskud til fyr .... (og det kræver naturligvis, at den tilskudsvarmer der allerede er monteret fra fabrikken er identisk med det fabriksmonterede fyr).
Noget ledningstræk plus noget styring i form af (almindeligvis) et ur ....

Men for at opsummere:
der er dieselbiler som slet ikke har tilskud som bl.a. Blackfinger allerede beskrev ovenfor, der er biler med tilskudsvarmere som skal opdateres og dist er der biler med tilskudsvarmere som ganske enkelt kan laves om til parkeringsvarmere.

Men den opdatering til eks. Touranen er vel "bare" en omprogrammering?
Jeg mente at have set at en opgradering er en omprogrammering og på en eller anden måde kan man kun bruge den programmering een gang så det ikke kan gentages på andre biler?
mvh
Gossa

G3 GT
Nyt medlem

Indlæg af G3 GT » 4. nov 2010, 13:34

Yes der ingen garanti for at en diesel bil har tilskuds fyr.

En opgradering er meget forskellig fra bil til bil, på nogen skal der kun relæ, ur og lidt ledninger, og på nogen skal der vandpumpe, styring, ur, ændring af vandkredsløbet og andre småting.
Den du har set til 199€ er vel bare til en bil hvor der ikke skal meget til, prisen passer lige med et ur og lidt ledninger.

Så vidt jeg husker følger der en dongle med til et touran opgradering så man kun kan opgradere et fyr pr sæt, ledningsnettet kan man sagtens selv lave men opgraderingen af fyret kan ikke undværes.

Jeg mangler heller ikke, har 5kw med R+ fjernbetjening..

asej
Medlem
Geografisk region: Nordsjælland

Indlæg af asej » 4. nov 2010, 13:56

Webasto har en liste med biler der har tilskudsvarmer - i hvert fald hvilke biler de laver upgrade kits til - ved ikke hvor opdateret den er:

http://www.webasto-bilvarmer.dk/fileadm ... adekit.pdf
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI
Nuværende: '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut

Gossa
Aktiv medlem

Indlæg af Gossa » 4. nov 2010, 14:29

G3 GT skrev:Yes der ingen garanti for at en diesel bil har tilskuds fyr.

En opgradering er meget forskellig fra bil til bil, på nogen skal der kun relæ, ur og lidt ledninger, og på nogen skal der vandpumpe, styring, ur, ændring af vandkredsløbet og andre småting.
Den du har set til 199€ er vel bare til en bil hvor der ikke skal meget til, prisen passer lige med et ur og lidt ledninger.
Jeps, det er sådan set småting, ikke noget med pumper eller andre større komponenter ...
G3 GT skrev: Så vidt jeg husker følger der en dongle med til et touran opgradering så man kun kan opgradere et fyr pr sæt, ledningsnettet kan man sagtens selv lave men opgraderingen af fyret kan ikke undværes.
Jeps, det med donglen som sikkert begår selvmord efterfølgende, det mente jeg jo nok ...
Så må man jo bare håbe, at der ikke sker en programmeringsfejl som ødelægger dongle, men ikke færdiggør fyret ....!
G3 GT skrev: Jeg mangler heller ikke, har 5kw med R+ fjernbetjening..
Min er noget ældre, hvorfor det er med en Telestart T70, men det virker godt nok alligevel :-)
Lige bortset fra at det står til udskiftning, da der skal skiftes sliddele derinde og det p.t. ligner en cigarryger som har gang i en hel masse ´garer - kæft hvor det oser, godt at miljøtilsynet ikke kommer på besøg .... ;-)

Men jeg har fundet et firma i Tyskerlandet som sælger renoverede varmeelementer.
mvh
Gossa

G3 GT
Nyt medlem

Indlæg af G3 GT » 4. nov 2010, 15:55

asej skrev:Webasto har en liste med biler der har tilskudsvarmer - i hvert fald hvilke biler de laver upgrade kits til - ved ikke hvor opdateret den er:

http://www.webasto-bilvarmer.dk/fileadm ... adekit.pdf
Men det er ikke en garanti for at der er tilskuds fyr i ens bil selvom den står på listen.

Besvar

Tilbage til "Teknik"