Batteriskift på Octavia 5E

Besvar
k_thy
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. maj 2024, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Batteriskift på Octavia 5E

Indlæg af k_thy » 15. maj 2024, 08:41

Hej

Jeg har prøvet at søge på forummet, men har kun kunnet finde poster om ældre modeller. Jeg har et dødt batteri på en Octavia 5E 1.4 TSI med start/stop. Jeg søgte på både THansen og Biltemas sider, der begge sagde at jeg skulle bruge et 60Ah batteri som dette.

Dum (og desperat) som jeg var, kiggede jeg selvfølgelig ikke på batteriet i bilen før jeg købte det viste batteri. Da jeg kom hjem og åbnede motorhjelmen, ser jeg at det gamle batteri er et større Moll 69Ah:

Billede

Så vidt jeg har kunnet læse mig til skyldes det større batteri, at det skal kunne trække start/stop-systemet. Det nærmeste jeg har kunnet finde der ligner er det her 70Ah AGM fra Biltema.

Er der en venlig sjæl der kan hjælpe en nybegynder og fortælle om det "lille" batteri vil virke, eller om jeg skal ud og købe et nyt AGM-batteri?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13441
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3292 times
Been thanked: 4658 times

Re: Batteriskift på Octavia 5E

Indlæg af HansH » 15. maj 2024, 08:52

Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Du har købt et batteri af typen EFB, som betegnes som velegnet til biler med start/stop system.
AGM er ligeledes velegnet.
Deres karakteristika er - høj startspænding og kan tåle flere af- og opladninger end et almindeligt batteri.

Dvs det problem du står tilbage med er hvor meget overarm det har.
Du har købt et 60Ah, hvor det afdøde i din bil er 69Ah.

Umiddelbart tænker jeg at dit nyindkøbte batteri muligvis nok vil kunne få din bil ud og køre.
Men spørgsmålet er jo hvor længe det holder ? Og hvordan det ser ud når det bliver koldt, og der er brug for mere batterioverarm ved start
9Ah er jo immervæk ca 13% mindre overarm ....

Hvis du har mulighed for det, ville jeg gå tilbage til butikken og høre om du må bytte det op til et kraftigere.
Hvis det ikke er muligt, så ville jeg da bare sætte det i, og så se om det kan starte bilen (det tror jeg nu nok), og så bare køre med det til det ikke kan mere.
These users thanked the author HansH for the post:
k_thy
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

k_thy
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14. maj 2024, 21:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Batteriskift på Octavia 5E

Indlæg af k_thy » 15. maj 2024, 11:01

Tak for svar! Uanset hvad man ellers måtte synes om THansen har de 365 dages returret, så det lille ryger retur og så køber jeg mig et med flere 💪💪💪 😁

Besvar

Tilbage til "Hjælp til reparation & montering"