Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Korreborg » 4. apr 2019, 13:24

Velkommen til VW :D Alt er stenslag, og intet fejler noget :D

Kan trøste med, at den Kuga der går længst ifølge spritmonitor går under 11km/l :D ;)
Og tror ikke der er mange som her på forum, som vil modsige mig, hvis jeg siger at en Kodiaq er en VÆSENTLIG bedre bil 8-)

NEDC er en standard test, og foretages omkring 25 graders varme, og producenterne kender testen, så de gør ALT hvad de kan for at få bilen til at gå langt netop efter denne test. Og forhandlere gør alt hvad de kan for at sige, at man godt kan få den til at kører den som den er opgivet til. Og det kan man som regel også, men det er nærmest umuligt :)
Jo mere ekstraudstyr du har, jo mere vejer bilen, og jo mere umuligt bliver det. Den nye WLTP retter op på mange af problemerne med den gamle test. Blandt andet skal den opgøres med præcist det udstyr den sælges med. Så en bil panoramatag og store fælge vil være opgivet til færre km/l end en som ikke har det. Ikke at det lige hjælper dig :)
Hvis ikke du har set det, så er din bil opgivet til 13,2km/l efter WLTP normen. Og sikkert lidt mindre alt efter ekstra udstyr
These users thanked the author Korreborg for the post (total 4):
RFalleBrianDSDanielB12MogensR
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 4. apr 2019, 15:29

Jeg er helt klar over at efter vi købte vores bil ændrede Skoda deres oplysniger i div brochure og hjemmeside. Men alt andet lige er det vel det der står på ens registreringsattest der gælder.

Men for nu lige at melde klart flag. Vores største bekymring og ærgelse med bilen er de problemer vi har haft med manglende træk på Motor/gear, rystelser under kørsel og fejl på div. sikkerhedsudstyr.
Selv hvis Skoda har ret i deres påstand om at en opdatering af bilens software vil afhjælpe disse problemer fremover, hvad så med den skade/øget slidtage der allerede er forvoldt. Med de oplevelser vi har haft hvor bilen ikke vil/kan køre i en kortere periode og omdrejningene svinger omkring 12-1400 stykker og bilen føles som om den kun er koblet 25% til med træk, mens den samtidig bremses elektronisk. Disse periodiske oplevelser vil da uundgåeligt medføre større stress at vitale dele af motoren og gearkasse og i sidste ende direkte skade på "det svageste led" i konstruktionen.
Samtidig har bilen kørt 6.300km nu med en ifølge Skoda "fejl"-justeret motor, godt nok er jeg ikke mekanikker men det er nu ganske alm viden at så langt med en motor der enten bliver "smurt" for meget eller for lidt, er noget der giver skader.
Er der nogen der har kendskab til om man kan teste/undersøge for dette?

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af pwh » 4. apr 2019, 17:30


Michael S skrev: Disse periodiske oplevelser vil da uundgåeligt medføre større stress at vitale dele af motoren og gearkasse og i sidste ende direkte skade på "det svageste led" i konstruktionen.
Nej - her har du altså ikke ret.

For at være helt ærlig, så virker din argumentation famlende, og som om du nu hvor du har set dig sur på forhandleren/mærket/bilen etc.,og nu er fast fokuseret på at finde noget du kan hænge dem til tørre på.

Tag mod et godt råd.
Læn dig tilbage, slap af og forsøg at glemme de første måneders uheldige episoder, og nyd din fine nye bil (som forhåbentlig er fejlfri efter nært forstående opdatering).
Jeg er overbevist om at du hverken vinder sagen, eller bliver lykkeligere af at fortsætte jagten...

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

These users thanked the author pwh for the post (total 2):
Passatg 3cBrianDS

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 4. apr 2019, 19:06

Du har ret i at jeg er sur. Sur over at betale over en halv million kroner for en bil der indenfor de første to uger laver numre hvor man tænker "røg gearkassen lige eller hvad". Det er jeg sur over. Og jeg er gal over at forhandleren der har tjent gode penge på salget ikke så meget som gider at kigge på bilen, først da vi nævner at vi vil kontakte FDM kan de finde tid til at "se" på den. Hvilket i praksis betyder at de kobler obd stikket til for så at fortælle mig at siden der ikke er nogle fejlkoder lagre i bilen, fejler den intet.
Vi har syninger i kabinen der trevler op, på en nu tre måneder gammel bil.......helt ærligt, vores 8 år gamle Saab havde sgu ingen syninger der gav op, tror faktisk aldrig jeg har haft en bil før hvor syningerne gav efter.

Så jo, du har på sin vis ret i at jeg har set mig sur på bilen og forhandleren, men derfor skal tingene altså være i orden alligevel. En forhandler er nødt til at yde kundeservice i det omfang at han fejlsøger og udbedre fejl/mangler ved den vare han har haft økonomisk gevinst ved at sælger såfremt det er indenfor garanti perioden. Det er sgu et minimum at de overholder alm købelov.
Istedet er vi blevet mødt at uvilje fra det sekund vi gjorde opmærksom på at de ikke havde udleveret bilen iht det aftalte, og endnu mere uvilje da vi reklamerer over de fejl vi oplever med bilen.
Deres uvilje og mangel på høflighed kan jeg tolerere, men ikke deres mangel på at udbedre fejl/mangler ved det leverede produkt som jeg har betalt mange penge for.
These users thanked the author Michael S for the post (total 3):
OgopogokGlerupDanielB12

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Tommy » 4. apr 2019, 20:47

Hvilke fejl har du med klimaanlæg og parkeringssensorerne/træk ?
Hvad er det galt med selen ?

Det med motorudsættere skal nok blive rettet med sw Update...
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af SkodiaqDK » 4. apr 2019, 20:53

Tommy skrev:
4. apr 2019, 20:47
Hvilke fejl har du med klimaanlæg og parkeringssensorerne/træk ?
Hvad er det galt med selen ?

Det med motorudsættere skal nok blive rettet med sw Update...
Jojo... Nu har problemet jo været der i over et år på 1.5 tsi. Såååå det er muligt det nok skal blive fikset, men over ét år er godt nok imponerende ringe, og det illustrerer vel bare endnu engang at man skider på sine kunder?
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
Ogopogo

jkdg
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af jkdg » 4. apr 2019, 20:56

SkodiaqDK skrev:
4. apr 2019, 20:53
Tommy skrev:
4. apr 2019, 20:47
Hvilke fejl har du med klimaanlæg og parkeringssensorerne/træk ?
Hvad er det galt med selen ?

Det med motorudsættere skal nok blive rettet med sw Update...
Jojo... Nu har problemet jo været der i over et år på 1.5 tsi. Såååå det er muligt det nok skal blive fikset, men over ét år er godt nok imponerende ringe, og det illustrerer vel bare endnu engang at man skider på sine kunder?
Eller at de første modeller bevidst triller ud med mindre fejl som man opdager og måske efterfølgende kan rette med kampagner... det står vel også i deres svar?

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Tommy » 4. apr 2019, 20:58

SkodiaqDK skrev:
4. apr 2019, 20:53
Tommy skrev:
4. apr 2019, 20:47
Hvilke fejl har du med klimaanlæg og parkeringssensorerne/træk ?
Hvad er det galt med selen ?

Det med motorudsættere skal nok blive rettet med sw Update...
Jojo... Nu har problemet jo været der i over et år på 1.5 tsi. Såååå det er muligt det nok skal blive fikset, men over ét år er godt nok imponerende ringe, og det illustrerer vel bare endnu engang at man skider på sine kunder?
Det er jo et problem der vedrører hele VAG koncernen. Så den lokale forhandler er faktisk uden skyld i lige den sag.
Men det er da langt fra tilfredsstillende.
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 4. apr 2019, 21:03

Ang. brændstoføkonomien, så er det desværre en smule naivt at regne med hvad der står i NEDC målingerne, uagtet at WLTP er kommet til sidenhen, og i nogle tilfælde er lidt for pessimistisk.

En stor SUV vil ikke gå langt på literen, og sammenligningen med Octavia 2.0 TSI 190 HK er helt ude af proportioner.
Octaviaen her en væsentlig bedre aerodynamik, den er sandsynligvis en del lettere, og har mindre hjul mv.
Kodiaq med samme motor har 4x4 det vejer, der er modstand, og det koster brændstof, den er tungere og har aerodynamik som det den er - en SUV.
Hvis du kan få en Octavia op på 17 km/l med denne motor, så er det ikke urealistisk at du kører 10-11 stykker i en Kodiaq.

Glem brændstof økonomien, du må kigge på spritmonitor.de og prøve bilen på en længere (og realistisk) køretur inden du bestemmer dig næste gang.

Ang. mangler ved levering, det er to sæt hjul, et anhængertræk og nogle andre mindre ting.
Der må have været et sæt hjul på bilen da i fik den leveret? Hvis ikke det var et af de tilkøbte sæt, har i så valgt at få tre sæt? I min verden er det en mindre forseelse at de glemmer nogle ting, som uden stor smerte kan efterleveres.

Ang. fejlene på bilen, det er uheldigt, men det kan blive en svær kamp for jer, og hvis i har advokat på risikerer i at hænge på regningen selv, medmindre i vinder sagen ;-)

Jeg har haft en Skoda der meldte fejl på front assist (den havde ikke acc), bremser, motorstyring, osv. - altså stort set alt hvad den kunne melde fejl på. Fejlen viste sig at være et meget lille stykke metal ved en ABS sensor, og alle fejl forsvandt derefter og kom ikke tilbage mens jeg havde bilen. Jeg siger ikke det er fejlen ved din, men en lille ting kan betyde meget.

Udsæt på motor mv. har i prøvet en tilsvarende bil forinden? eller i det mindste efterfølgende?
Bare for at sammenligne om det er "normalt"?

Dette er ikke for at forsvare forhandleren, men jeg synes ikke længere sagen er så klart til jeres side som det så ud i starten af tråden.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

u_bull
Medlem
Indlæg: 731
Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 176 times
Been thanked: 341 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af u_bull » 4. apr 2019, 21:26

Korreborg skrev:
4. apr 2019, 13:24
Hvis ikke du har set det, så er din bil opgivet til 13,2km/l efter WLTP normen. Og sikkert lidt mindre alt efter ekstra udstyr
Udmærket - det er i store tal hvad jeg ligger på i min Kodiaq (1.4TSi med Landberg)

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af pwh » 5. apr 2019, 06:09

Jeg forstår godt du er sur og skuffet over den dårlige service.
Men det ændrer ikke på at du ikke har en sag ift. at lade handlen gå tilbage.

Så vidt jeg kan læse, så er du blevet hjulpet i en vis udstrækning, så pt. er jeres tvist en opdatering af motorstyring, en sikkerhedssele der skal fikses, og syninger i et sæde? Eller er der mere?
Den med brændstofforbruget kommer du ingen vegne med...

Uanset hvad, så håber jeg at du kan finde ro på den ene eller anden måde

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

These users thanked the author pwh for the post:
BrianDS

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af KBAndersen » 5. apr 2019, 09:46

Kan sagntens følge dig MichaelS. Sikke en lorte sag. Det er en virkelig elendig forhandler service. Hold nu op. Jeg var blevet eder rasende på stedet, hvis man blev modtaget med sådan en arrogance.
Tror at inden jeg havde forladt forhandleren, havde sælger stået og grædt i et hjørne (Ironi kan forekomme)

Nej, men det er sgu noget l.. når man har lagt 500k sure penge og det ikke er i orden.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af EsbenJ » 5. apr 2019, 10:32

Kan trådstarter ikke lige lægge et billede op af den syning der allerede efter 3 mdr er ved at gå? Det vil jeg gerne se, så jeg kan holde øje med det i fremtiden.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author EsbenJ for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 5. apr 2019, 16:17

Tak for jeres svar, allesammen.
Til information ang brændstoføkonomi, vores bil en model 1.5tsi med forhjulstræk. Den vejen "kun" 150kg mere end en Octavia stcar men jeg er helt med på det med luftmodstanden. Det er for vores vedkommende mest iriterende fordi vores andet valg havde været en RAW4 hybrid der uden problemer går 19km/l under vores testkørsel. Denne havde dog mindre plads til baggage/værktøj så da Skoda kunne levere en bil der næsten går det samme valgte vi dette. Derfor føler vi os nok også ekstra "snydt" i når den så i virkeligheden kun går 12km/l. Men enig med dem af Jer der mener dette mere er et psykologisk irritationsmomenter vi desværre nok ikke får noget ud af at brokke over. Det afgøre bare vores tillid til Vag fremover.

Mht sele osv.:
Vi fik eftermonteret anhængertrækket hos Skoda idet det var i restordre ved levering af bilen. Jeg har idag ladet mig fortælle (fra et andet skodaværksted) at når man montere sådan et træk, så splittes bilen ad fra forsæderne og bagud. Også bagsæder og seler er afmonteret.
Dette er afgørende idet vi efter at have fået monteret træk, oplever at vores 3årige datter for en mindre flyvetur i kabinen ved en opbremsning fordi selen bare løber ud.
Samme Skodamand kunne også oplyse at vores "software problemer" højest sandsynligt skyldes installationen af "MinSkoda", som de på hans værksted har haft mange biler med elektroniske fejl i motorstyring, pga "minskoda".

Vi har en aftale med FDM på torsdag, så må vi se hvad de finder og vurdere.

Da vi køber bilen diskuterer/taler vi med sælger om hvilken model der vil være bedst for os, idet jeg ofte trækker tung vægt på trailer. 1500kg +.
Sælger og teknisk mekanikker hos Skoda bedyre at den gearkasse der sidder i en kodiaq 1.5tsi er rigeligt stærk til sådan brug, og at bilen jo ved alm brug uden trailer vil have væsentligt bedre brændstoføkonomi en den model med 2.0tsi og 4x4.
Vores valg var ikke taget ud fra prisen idet vi har købt ekstraudstyr for de "sidste" knap 100.000kr op til hvad en "standart" model med 2.0tsi 4x4 koster. Vel at mærke ekstraudstyr som er valgt til fordi der var "penge tilovers" i puljen.
Efter lidt over 6.000km i bilen kan vi allerede mærke at gearskiftet er blevet betydeligt mere markant og det er som om den nogle gange "slipper" ved igangsætning med tung trailer.
Ham jeg har talt med idag forklarede at det skyldtes at vores er en tørpladekobling istedet for den vådpladekobling der ligger i kodiaq 2.0tsi.
Er der nogen meninger herinde vedr. dette??? Og er der nogen der har bud på hvordan vi ændre dette, evt en anden gearkasse eller skal man "bare" sælge lortet og købe noget helt tredje inden den går total i stykker????
Går ud fra det er relativt svært at få hængt sælger op på at han faktisk lovede os at den bil vi købte sagtens kunne holde til vores behov for tungt træk.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 5. apr 2019, 16:57

En i familien har sådan en 2018 Rav4 hybrid, og den kører ikke mere end 12-13.

Der findes en lang tråd med DQ200 som er gearkassen i jeres. Mange har haft problemer med den. Vi har den i vores polo, og har ikke haft problemer.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Bnielsen
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 28. aug 2012, 22:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 165 times
Been thanked: 37 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Bnielsen » 5. apr 2019, 17:39

+1 på RAV 4 forbrug. Min nabo som sælger Toyota siger 10-12 er realistisk.


—————-
bnielsen
Touran 1.4 TSI DSG 2016
These users thanked the author Bnielsen for the post:
BrianDS

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af SkodiaqDK » 5. apr 2019, 18:41

DanielB12 skrev:
5. apr 2019, 16:57
En i familien har sådan en 2018 Rav4 hybrid, og den kører ikke mere end 12-13.

Der findes en lang tråd med DQ200 som er gearkassen i jeres. Mange har haft problemer med den. Vi har den i vores polo, og har ikke haft problemer.
Der er dq381 i 1.5tsi kodiaq. Ja, jeg var også overrasket.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 5. apr 2019, 18:59

SkodiaqDK skrev:
5. apr 2019, 18:41
DanielB12 skrev:
5. apr 2019, 16:57
En i familien har sådan en 2018 Rav4 hybrid, og den kører ikke mere end 12-13.

Der findes en lang tråd med DQ200 som er gearkassen i jeres. Mange har haft problemer med den. Vi har den i vores polo, og har ikke haft problemer.
Der er dq381 i 1.5tsi kodiaq. Ja, jeg var også overrasket.
Vel ikke med forhjulstræk? Og så fortæller OPs ven da heller ikke sandheden, for den er med vådkobling, både dén og dq380 som er til tohjulede-træk

Edit: det har den simpelthen. Står en del i denne tråd (uden at have nærlæst den)
https://www.briskoda.net/forums/topic/4 ... nt=5179919

Men er dq380/1 ikke rimelig stabil?
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
BrianDShodel
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 5. apr 2019, 19:16

Michael S skrev:Tak for jeres svar, allesammen.
Til information ang brændstoføkonomi, vores bil en model 1.5tsi med forhjulstræk. Den vejen "kun" 150kg mere end en Octavia stcar men jeg er helt med på det med luftmodstanden. Det er for vores vedkommende mest iriterende fordi vores andet valg havde været en RAW4 hybrid der uden problemer går 19km/l under vores testkørsel. Denne havde dog mindre plads til baggage/værktøj så da Skoda kunne levere en bil der næsten går det samme valgte vi dette. Derfor føler vi os nok også ekstra "snydt" i når den så i virkeligheden kun går 12km/l. Men enig med dem af Jer der mener dette mere er et psykologisk irritationsmomenter vi desværre nok ikke får noget ud af at brokke over. Det afgøre bare vores tillid til Vag fremover.

Mht sele osv.:
Vi fik eftermonteret anhængertrækket hos Skoda idet det var i restordre ved levering af bilen. Jeg har idag ladet mig fortælle (fra et andet skodaværksted) at når man montere sådan et træk, så splittes bilen ad fra forsæderne og bagud. Også bagsæder og seler er afmonteret.
Dette er afgørende idet vi efter at have fået monteret træk, oplever at vores 3årige datter for en mindre flyvetur i kabinen ved en opbremsning fordi selen bare løber ud.
Samme Skodamand kunne også oplyse at vores "software problemer" højest sandsynligt skyldes installationen af "MinSkoda", som de på hans værksted har haft mange biler med elektroniske fejl i motorstyring, pga "minskoda".

Vi har en aftale med FDM på torsdag, så må vi se hvad de finder og vurdere.

Da vi køber bilen diskuterer/taler vi med sælger om hvilken model der vil være bedst for os, idet jeg ofte trækker tung vægt på trailer. 1500kg +.
Sælger og teknisk mekanikker hos Skoda bedyre at den gearkasse der sidder i en kodiaq 1.5tsi er rigeligt stærk til sådan brug, og at bilen jo ved alm brug uden trailer vil have væsentligt bedre brændstoføkonomi en den model med 2.0tsi og 4x4.
Vores valg var ikke taget ud fra prisen idet vi har købt ekstraudstyr for de "sidste" knap 100.000kr op til hvad en "standart" model med 2.0tsi 4x4 koster. Vel at mærke ekstraudstyr som er valgt til fordi der var "penge tilovers" i puljen.
Efter lidt over 6.000km i bilen kan vi allerede mærke at gearskiftet er blevet betydeligt mere markant og det er som om den nogle gange "slipper" ved igangsætning med tung trailer.
Ham jeg har talt med idag forklarede at det skyldtes at vores er en tørpladekobling istedet for den vådpladekobling der ligger i kodiaq 2.0tsi.
Er der nogen meninger herinde vedr. dette??? Og er der nogen der har bud på hvordan vi ændre dette, evt en anden gearkasse eller skal man "bare" sælge lortet og købe noget helt tredje inden den går total i stykker????
Går ud fra det er relativt svært at få hængt sælger op på at han faktisk lovede os at den bil vi købte sagtens kunne holde til vores behov for tungt træk.
Det er korrekt bilen skilles ad for at montere træk, det med selen kan desværre være derfra, men det er mekanikeren der er problemet ikke bilen.
Hvis jeres behov var en stor trailer og brændstoføkonomi havde jeg peget på en diesel uden at blinke en 2.0 TDI 150 tænker ville have været et bedre match BilledeBillede

Det er vist nærmere dårlig rådgivning, men jeg selv undersøger altid en del inden, og spørger gerne en anden hvis jeg bliver rådet imod det jeg havde tænkt mig, hvilket det lyder til i er blevet.

Mht MinSkoda har jeg ikke haft problemer i Skoda og VW, men prøv da at pille den ud og se om det hjælper?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af SkodiaqDK » 5. apr 2019, 19:37

Jeg er ikke vildt imponeret af dq381. Kunne bedre lide automatgearet i min mondeo.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
DanielB12

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 5. apr 2019, 21:44

Altså nu er jeg tømre ikke mekanikker, så jeg håber I vil bære over med mig.
Som jeg er informeret kommer kodiaq 1.5tsi forhjulstrukket med en dq200/250 tørpladekobling, kodiaq 2.0tsi med en dq381 vådpladekobling.
De to TDI modeller kommer også med vådpladekoblinger.

Vores overvejelse da vi købte bilen var at vi gerne ville have en bil med så fornuftig brændstoføkonomi som muligt, men at den jo skal kunne leve op til det vi som familie skal bruge den til. Jeg SKAL kunne køre ofte med tung trailer(min 1600kg) ifb med mit arbejde.
Samtidig køre jeg relativt mange korte ture, så derfor er en benzin at foretrække frem for diesel.
Vi køre dog også på bilferie til Sydfrankrig/Spanien.
Vores budget var på ca 500-550.000kr, og vi havde som udgangspunkt udset os en kodiaq 2.0 tsi 4x4 da vi syntes en Raw4hybrid havde lige i underkanten bagagerum til værktøj mm. Modsat en bedre km/l.
Alt dette taler vi med sælger om en han foreslår en 1.5tsi da den jo "går væsentligt længere" end en 2.0tsi.
Så falder emnet således på gearkassen da jeg havde luret at der var en våd/tør-kobling til forskel.
Sælger fortæller så at deres tørpladekobling er en nyere udviklet gearkasse der sagtens kan holde til tungt træk på krogen og at forskellen tør/våd skyldes produktudvikling. Bilen er jo godkendt til 2500kg i tyskland. Den 2.0tsi med vådkobling er bare en "gammel" konstruktion.
Dette hiver han desuden deres tekniske mekanikker over for at bekræfte.

Så jo, jeg indrømmer gerne at jeg på nuværende tidspunkt bare føler mig helt igennem snydt og bedraget. Vi skulle aldrig have købt bilen med den type motor/gearkasse idet det tilsyneladende ikke kan holde til vores brug/behov,
Samtidig en masse fejl/mangler på netop vores bil.

Spørgsmålet er jo bare, hvad gør en klog nu og hvordan kommer vi videre????
Vi har minus tillid til værkstedet og ønsker ikke at de roder/montere/udbedre yderligere på bilen da vi også gerne vil se vores børn vokse op.
Samtidig kan det ikke være rigtigt at vi skal brænde inde med en bil hvor vi bare venter på en større reparation grundet vores brug af bilen med de behov vi nu engang har. Vi har været meget åbne overfor Skoda mht hvilke kriterier bilen SKAL opfylde for at vi kan bruge den. Dette indebære 1800kg på krogen 2-3 gange om ugen.

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af KMDTHY » 5. apr 2019, 21:56

Find lige PR sedlen på din bil i bagagerummet eller en af de første sider i dit servicehæfte(hvis nye biler da har sådan en med leveret i dag?) - den ser om trængt sådan her ud.

Der står din motor og gearkassekode på.

På billedet her er gearkassekoden ERT
Vedhæftede filer
PR_Nummern.jpg
PR_Nummern.jpg (38.11 KiB) Vist 3099 gange
These users thanked the author KMDTHY for the post:
DanielB12
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 6. apr 2019, 09:42

Et sådan skilt har jeg ikke i bilen, hverken i bagagerummet, motorrummet eller ved nogle af døråbningerne/dørstolperne.
Ej heller i instruktionsmanualen hvor der ellers er plads til service-stempler. Intet.

Er der muligvis et sted jeg har overset??

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af DanielB12 » 6. apr 2019, 09:47

I bagagerummet siddet det i nødhjuls-brønden.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Michael S
Helt nyt medlem
Indlæg: 47
Tilmeldt: 18. mar 2019, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af Michael S » 6. apr 2019, 09:58

vores er 5pers. vi har ikke en brønd i bagagerummet. under bundmåtten ligger der et punkteringskit og noget pu-skum. Intet andet.

Får også lige kigget efter i manualen og den indeholder faktisk kun info om hvem der har solgt bilen og bilen 1 og evt 2 ejer.
Vi har ikke fået et egentlig servicehæfte med, hvis et sådan skal være en "bog" for sig sammen med de andre ting i den sorte lomme/mappe med instruktionsbog mm. :shock:

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2019, 10:16

Michael S skrev:vores er 5pers. vi har ikke en brønd i bagagerummet. under bundmåtten ligger der et punkteringskit og noget pu-skum. Intet andet.

Får også lige kigget efter i manualen og den indeholder faktisk kun info om hvem der har solgt bilen og bilen 1 og evt 2 ejer.
Vi har ikke fået et egentlig servicehæfte med, hvis et sådan skal være en "bog" for sig sammen med de andre ting i den sorte lomme/mappe med instruktionsbog mm. :shock:
Service bogen er elektronisk i dag, så det er et meget tyndt hæfte med en smule information.

Hvis du løfter bundmåtten og evt. indsatsen til dit servicekit, så burde der være et klistermærke deromme et sted.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af HansH » 6. apr 2019, 10:27

Prøv at poste bilens stelnummer.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af GaSelle » 6. apr 2019, 14:06

Nu er det ikke voldsomt mange biler, jeg har monteret træk på - men to Superb´er har jeg da gjort det på. På ingen af dem har selerne været ude. Den ene havde forberedelse fra fabrikken, så der var det kun beklædningen i bagagerummet. Den anden trak jeg "hele vejen", og det var kun det lille stykke "sædepude" mellem dør og selve ryghynden i førersiden der var ude, og så beklædning langs gulvet.

Jeg er i øvrigt uforstående overfor, hvorfor de sætter "MinSkoda" i nye biler, når de har Skoda Connect?
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af larslyn » 6. apr 2019, 16:25

det kan være René ved hvor meget der skal skilles, jeg ville anbefale at prøve at få en aftale hvor de køber den tilbage, og i derefter finder en anden bil, enten toyota'en eller Kuga'en som i har kigget på, jeg tænker at uanset om den bil kommer til at køre 100km/ltr. så bliver i aldrigt tilfredse med den grundet det møgforløb i har været igennem (dette er ikke men som at i agerer forkert eller er urimelige) jeg tvivler på at de kommer til at tage den tilbage, desværre kan man ikke sammenligne en bilhandel med nogen anden handel eller ydelse imo, så uanset står i med l....n som kunde.... jeg tror ikke i slipper for at få en økonomisk lussing hvis i skal af med bilen

jeg ville aldrig vælge en dsg hvis jeg meget ofte lå og kørte med semitung trailer, men det er nok pga. det jeg har læst om vw's dsg hér på forummet.... + at jeg hellere kører med manuel når der skal trækkes ting efter bilen

jeg bliver overrasket hvis den opdatering afhjælper de motorproblemer du beskriver

det eneste punkt hvor jeg synes i selv måske har været for blåøjet er som andre har skrevet den med brændstoføkonomi.
held og lykke med sagen

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

Indlæg af BrianDS » 6. apr 2019, 16:33

larslyn skrev: ...

jeg ville aldrig vælge en dsg hvis jeg meget ofte lå og kørte med semitung trailer, men det er nok pga. det jeg har læst om vw's dsg hér på forummet.... + at jeg hellere kører med manuel når der skal trækkes ting efter bilen
....
DSG er nu ikke noget problem, jeg ville ikke have nogen kvaler med en tung trailer eller campingvogn bag min - men jeg har også valgt en 2.0 TDI DSG6 med vådkoblinger - det kører altså godt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Erfaringer med forhandlere"