Side 5 af 6

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 14:08
af HansH
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Og ja, HansH har ret, vi er færdige med den bil.
Arr... det har jeg ikke skrevet :)
Mon ikke du tænker på CULT's indlæg...
CULT skrev:
8. apr 2019, 11:29
.. Dog virker det til at trådstarter ikke vil den bil mere ..

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 14:09
af Michael S
Jo...undskyld.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 14:28
af BrianDS
Michael S skrev:Så uanset hvad man gør som kunde kan man ikke lade handlen ophæve. Man har bare ikke en sag. Det bilen fejler, er ikke en samlet fejl, det er flere små fejl der ikke kan behandles som en samlet ting men deles ud i små bider for at gøre det lettere/mere overskueligt for forhandleren at "bortforklare" de fleste af dem. Og dem der så er virkelig alvorlige, feks at bilen sætter ud og ikke vil køre, det er så "ekeltstående" tilfælde der ikke i sig selv er nok til at tage bilen retur.
Men gæt engang kære forhandlere..... Som kunde opleves en bil med fejl/mangler ret meget som en samlet enhed.

Og ja, HansH har ret, vi er færdige med den bil. Vi har ikke haft andet en brok og bøvl med den siden vi hentede den d 04-01 og vi er ved at gå under herhjemme fordi vi har brugt en mildelsvær formue på noget der "samlet set" i vores perspektiv ikke fungere som det skal. Og ikke udfylder den funktion det var tiltænkt.
Den med at gå andre steder hen og få "løst" problemerne dur jo ikke når vi i første omgang vil have handlen til at gå retur. Iøvrigt vil de andre værksteder jo ikke røre bilen fordi der er startet garantisag op på den i Brøndby. Så vi er stavns bundet til et værksted der opkræver 625kr pr fejlsøgningsopstart.
Virkelig fed kundeservice Skoda, SMC, VAG.
Har i prøvet et andet værksted? Og sådan bare stille og roligt forklaret de udfordringer der stadig er der, og at i gerne vil have et andet blik på dem?

Jeg siger ikke bilen er fejlfri, men at den forhåbentlig kan fikses så den er det.

Umiddelbart ser jeg heller ikke en mulighed for at lade handelen gå tilbage, medmindre de har forsøgt at udbedre fejl uden succes, men det lyder ikke til de kan finde nogle fejl de kan/vil anerkende, eller?!?
Det fremgår heller ikke tydeligt om nogle af fejlene opleves direkte relateret til kørsel med tung trailer på 1500+ kg? Den skulle kunne klare 1800 kg uden problemer.
Bilen har også cylinderfrakobling (ACT), hvilket kan virke “forkert” for nogen når det slår til og fra, uden bilen dog fejler noget.

Det gør det heller ikke nemmere at bilen er mere end tre måneder gammel, den må trods alt have kørt normalt noget af tiden, ellers ville den vel holde på værkstedet?

Jeg er ikke selv forhandler, jeg forsøger bare at se det objektivt - og jeg kan se det er meget svært hvis det er enkeltstående sporadiske “fejl”.
Den du helt sikkert kan bevise er vel der hvor syningerne rejser sig, og her kan du evt. også poste et billede herinde så vi kan se om vi har oplevet noget lignende.

Jeg håber du får dig en bil du er tilfreds med, og hvis det ikke lader sig gøre pga. økonomi, så håber jeg du får en bil du kan leve med, og som ikke volder dig problemer.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 16:57
af martinta
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Så uanset hvad man gør som kunde kan man ikke lade handlen ophæve.
Det er i hvert fald svært.
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Men gæt engang kære forhandlere..... Som kunde opleves en bil med fejl/mangler ret meget som en samlet enhed.
Nu går jeg ikke ud fra den skal tages bogstaveligt :-) Men der er ikke mange forhandlere herinde (eller jo, det er der, men ikke nogen jeg lige kan genkende i den her tråd).
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Vi har ikke haft andet en brok og bøvl med den siden vi hentede den d 04-01 og vi er ved at gå under herhjemme fordi vi har brugt en mildelsvær formue på noget der "samlet set" i vores perspektiv ikke fungere som det skal. Og ikke udfylder den funktion det var tiltænkt.
Hvilket er helt forståeligt, jeg vil dog pege på mit forslag fra tidligere. Få lavet en liste over de ting der er galt (ikke det der har været galt) og snak med forhandleren om dem (og personligt vil jeg foreslå at snakke med et andet værksted, uanset hvad du måtte have fået at vide fra SMC)
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Den med at gå andre steder hen og få "løst" problemerne dur jo ikke når vi i første omgang vil have handlen til at gå retur.
Nej, lige der er du fanget. Det med at lade en handel gå tilbage er en aftale der skal laves mellem dig og den forhandler som du har købt bilen ved.
Michael S skrev:
8. apr 2019, 14:01
Iøvrigt vil de andre værksteder jo ikke røre bilen fordi der er startet garantisag op på den i Brøndby. Så vi er stavns bundet til et værksted der opkræver 625kr pr fejlsøgningsopstart.
Virkelig fed kundeservice Skoda, SMC, VAG.
Importøren af SEAT og Skoda er den samme i Danmark, en garanti sag håndteres igennem importøren. SEAT kan flytte sager rundt, så det giver ikke meget mening at Skoda ikke kan.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 19:00
af QT1410
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 12:52
........Ser man på de tidligere indlæg mht. Rav4 så er det heller ikke en sikker vinder for brændstoffet
RAV4 Hybrid 14,4 km/l gennemsnit. Bedste 18,1 km/l Dårligste 12,2 km/l
Tiguan 12,0 km/l
Kodiaq 11,6 km/l

RAV4 er bare ikke lækker som VAG og gammeldags/kedelig indeni

Links til Gazelles billeder fra Spritmonitor.de: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 0#p1552200

Billede
Billede
Billede

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 19:21
af Michael S
Dette er den mail vi sendte til salgschefen hos SKoda i brøndby d 29-01-19, efter et temmelig dårligt forløb statende umiddelbart efter vi skrev under på købet d 26-09-18.
Efter denne mail blev sendt er tingene bare eskaleret dag for dag indtil vi nu står med det ene ben på vej i retten og en lovgivning der bestemt favorisere forhandleren.

mail fra d 19-01-19:

Kære .......(salgschefen)

Vi har henvendt os gentageene gange vedr. fejl/mangler på vores nye Kodiaq. En bil vi hentede hos Jer fredag d. 4-01-2019.
Til vores skuffelse blev den leveret på nogle andre fælge end dem vi havde bestilt. Disse er endnu ikke blevet leveret/skiftet.
Vores sommerdæk på tilkøbte fælge måtte vi også se langt efter, men de skulle efter sigende være ankommet hos Jer.
Vores anhængertræk kunne åbenbart ikke leveres sammen med bilen, og hvad værre er, vi har endnu ikke endnu fået besked om hvornår det evt. kan monteres. Jeg mangler det anhængertræk hver eneste dag, da jeg arbejder som tømre/entreprenør og har behov for at kunne have en trailer med.
Desuden har der været div. småfejl på bilen bla. med klimastyringen, rat/sæde varme og så tre oplevelser hvor bilen nærmest sætter ud og ikke vil trække. Nærmest som om kopling/gearkasse ikke er i indgreb. Dernæst skal nævnes at bilen maksimalt har præsteret at køre 12,7 km/L, holdt op imod de lovede 18 km/L bare ikke i orden. Da vi kiggede på bil og endte med en Skoda, fravalgte vi bla. en Ford Kuga netop pga den kun gik 13,5km/L ved blandet kørsel. Dette er simpelthen uacceptabelt lavt, især for så svag en motor. Da vi købte Jeres Kodiaq indgik vores "gamle" Saab i handlen, til sammenligning var det en bil med en 2.0 turbo motor med 258hk/370nm og den kørte gennemsnitligt 12,8km/L. Man må kunne forvente noget bedre km/L resultater af en motor der er halv størrelse i en bil der vejer omtrent det samme.

Da vi som sagt har henvendt os mange gange uden rigtigt at komme nærmere en løsning, føler vi tiden er inde til at kaste håndklædet i ringen.
Vi ønsker derfor at ophæve handlen med øjeblikkelig virkning,selvfølgelig med de juridisk fastsatte takst/ydelse for os pr antal kørte km i bilen. Denne takst bør være omkring 0.50kr pr km. Bilen har pt. kørt knap 2.000km.
Ifølge dansk lov har I til og med torsdag d 07-02-2019 til at acceptere ophævelsen, ellers vil sagen blive overdraget til FDM og juridisk fulgt op.
Manglende svar er at tolke som en afvisning, hvorfor sagen vil gå videre via det juridiske system.
Hvis I vælger at afvise vores krav om ophævelse, forlanger vi en skriftlig begrundelse.

Vi er dybt chokerede over det forløb vi har været igennem indtil nu og deraf mildest talt skuffede over at en stor forhandler kan have så dårligt styr på at gennemføre en relativt simpel bilhandel.

Håber vi høre fra Jer snarest så vi kan få sagen lukket og hver især komme videre.
Mvh



Det er muligt ovenstående ikke i sig selv giver ret til en ophævelse, men jeg ville men at det hos de fleste værksteder ville betyde at man "kom op af stolen" ifht at finde en gangbar løsnig for kunden så man undgår yderligere reklamationer og i bedste fald får en tilfreds kunde der anbefaler ens forretning videre.
Dette var ikke tilfældet her.....desværre.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 19:25
af Michael S
Dette var svaret vi fik på før omtalte mail ang ophævelse af handel:

Kære Michael

Det er ærgerligt at i ikke føler jeres nye KODIAQ og salgsforløbet lever op til jeres forventninger.
Vores forretning lever af tilfredse kunder og dem møder vi heldigvis oftest i hverdagen.
Derfor har hele organisationen på tværs af salg , service og reservedele - arbejdet fokuseret på samtlige af jeres henvendelser for at sikre bedst mulig oplevelse og forløb.

Som tidligere nævnt har vi gennemgået forløbet og korrespondancen med advokat fra Autobranchen Danmark - og har følgende kommentarer :

Herunder er jeres punkter kort opsummeret :

1. Salget / Leveringen :

Svingbart træk til Kodiaq - grundet national restordre status for samtlige kodiaqs i perioden var det ikke muligt at levere ved afhentningen af bilen - Delen og monteringen er meldt klar til jer
Alufælgene - en miskommunikation som desværre fremkommer til tider - Delene og monteringen er ligeldes meldt klar til jer

2. Bilen
Bemærkninger til 1,5 Tsi motor - Er fra SKODA fabrikken / VAG koncernen et seriebestemt og officielt forbedringspunkt - Løsningen er en software opdatering som fra SKODAs side er bekræftet og forventes klar Q2/2019
Klima anlægget indvendigt - Løsningen er en software opdatering som er tilgængeligt - kan udføres samtidig med ovenstående punkter.

Baseret på ovenstående oplysninger er hovedparten af ankepunkterne løsningsklar når i ønsker - Det ene resterende har vi en bekræftet løsning rent teknisk
Vi kan derfor ikke efterkomme ønsket om at vurdere sagen som værende hæveberettiget.

Så snart det passer med jeres kalender er vi tilgængelige for at udføre monteringen.

Ha en god aften

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 19:30
af Michael S
Senere i forløbet hvor vi har erfaret at Nordania endnu ikke har fået vore finansiering på plads sender vi følgende mail:

Kære ........(salgschefen)

Vi oplever desværre stadig periodiske problemer med vores bil til trods for at I har haft den inde til undersøgelse/reparation af 2 omgange.
Efterfølgende har i konstateret at I mener vores “oplevelser” kan repareres via en software opdatering engang i andet kvartal af 2019.
Vi gjorde Jer i den forbindelse opmærksomme på at andet kvartal ikke i vores optik er “indenfor rimelig tid” i forhold til købstidspunktet af bilen hvilket kun bidrager negativt til den samlede oplevelse af at handle bil hos Jer.
Vi har derfor følgende krav vi ser frem til at få besvaret:
- Et løfte om at den opdatering I kan levere vil løse alle de reklamerede udfordringer med bilen.
- en præcis dato og bookning for indlæsning af omtalte software opdatering.
- En afklaring på finansieringsaftale via Nordania finans. Det er nu 2 uger siden vi gjorde Jer opmærksomme på dette, denne henvendelse har I endnu ikke besvaret.
- økonomisk kompensation for uheldig/dårlig behandling gennem hele forløbet. Vores merudgift på denne bil kontra det af Jer lovede, beløber sig på min. 60.000kr over 8år.
- Udbede os dokumentation i form af nul-faktura for hver af de to værkstedsbesøg hvor I har udlæst data fra bilen.
- En garanti fra Jer på at de ovennævte punkter leveres til os uden omkostninger/udgifter af nogen art.

Vi ser frem til at modtage Jeres svar på ovennævte punkter indenfor fem hverdage dog senest torsdag d 14-03-2019 kl 1500, ellers vil sagen blive overdraget til FDM og bilklagenævnet mm.

Mvh


Dette var deres svar:

Kære Michael

Som tidligere nævnt ved dit besøg og dialog med <<>> vil vi opdele din henvendelse i den tekniske del samt den procesmæssige del. nedenstående er samtidig udformet efter vejledning med ABDKs juridiske afdeling.
Jeg vil besvare dine spørgsmål som ikke vedrører dine tekniske spørgsmål til bilen. Mens min kollega <<>> fremadrettet bedes modtage dine henvendelse af tekniske karakter .

Opdatering - Som besvaret i tidligere mails foreligger der information om software opdatering på global plan som vi derfor afventer release på fra VAG koncernen.

Rimelig tid - kan ikke defineres af hverken undertegnede eller jer - men er alene en betragtning af hvilken karakter og kompleksitet som omhandles - det samme gør sig for såvidt også gældende når antallet af afhjælpningsforsøg vurderes.
Datoerne som du har påført i dine mails vil derfor ikke danne grundlag for rimelig tid.

Nordania - Processen er aktiveret og igangsat hos vores samarbejdspartner Nordania / Danske Bank , hvor langt den er nået ved vi enten fredag eller mandag
Til jeres info har vores fokus været jeres direkte henvendelser fremfor en bagvedliggende proces med vores samarbejdspartner Nordania - derfor denne ekstra responstid

Placering af bilen ifbm værkstedsbesøg - dette er allerede omhandlet med <<>> tidligere i dag - men for at opsummere vores politik kører vi aldrig privat i kundebiler mens bilen har været i vores varetægt
hvis i har aflæst km tal efter afh ved besøget fremgår dette også helt tydeligt at bilen ikke har kørt en væsentligt afstand.

Fejlfinding - Vi stiller gerne vores ekspertise samt fabrikssystemer til rådighed for at afhjælpe jer ved eventuelle fejl på bilen
vi skal dog oplyse om at ved fremtidige fejlfinding på vores SKODA værksted hvor vi ikke kan diagnosticere fejl som ligger udover det forventelige ved serieproduktet faktureres fejlfinding 625,- pr opstart

Jeres krav til yderligere kompensation kan vi desværre ikke imødekomme - men vi står gerne til rådighed for at finde en fælles løsning eventuelt ved et møde i butikken.

God aften


Til orientering kan jeg nævne at jeg ikke aner hvad han mener med "yderligere kompensation" da vi mig bekendt endnu ikke har modtaget en sådan af nogen art.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 19:52
af BrianDS
QT1410 skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 12:52
........Ser man på de tidligere indlæg mht. Rav4 så er det heller ikke en sikker vinder for brændstoffet
RAV4 Hybrid 14,4 km/l gennemsnit. Bedste 18,1 km/l Dårligste 12,2 km/l
Tiguan 12,0 km/l
Kodiaq 11,6 km/l

RAV4 er bare ikke lækker som VAG og gammeldags/kedelig indeni

Links til Gazelles billeder fra Spritmonitor.de: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 0#p1552200

http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=171257
http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=171256
http://www.vagcars.dk/phpbb/download/file.php?id=171255
I min verden er der ikke den store forskel på de tal, og hvis en Toyota hybrid klarer 1 km/l ekstra gør det nok ikke en afgørende forskel.
De høje tunge biler bruger bare mere brændstof.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 20:16
af Michael S
Bare som input, jeg har for nylig prøvekørt en 2019 model Raw2 hybrid, forhjulstræk. Kørte en tur rund om Arresø ved en 13-tiden uden synderlig trafik. Alt trip mm nulstillet inden start.
Jeg fik den ved normal kørestil til at går 17.2 km/l.
Det skal siges jeg er "lokalkendt" i området og derfor køre 80km/t hvor man må og kan køre 80, ikke som mange "udefra" der fedter rundt med 45km/t.
Det skal ikke forståes som om jeg køre som om alt er stjålet, det er slet ikke sådan. Jeg køre bare det man må, nogle steder hvor folk der ikke kender vejene måske tænker "dette her sving tager vi helt stille".

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 20:18
af BrianDS
Michael S skrev:...
Jeg er lidt nysgerrig for hvad der er gået forud for disse mails, for du starter temmelig hårdt og uden muligheden for mægling eller yderligere dialog, men kræver at handelen går tilbage.
Derefter tilbyder forhandleren at udbedre alle dine punkter med undtagelse af forbruget som de ikke er herre over.
Software opdateringen er de heller ikke herre over, og den bliver helt sikkert ikke frigivet tidligere bare fordi der er nogle kunder der sætter en deadline, det er det for vigtigt til - det vil sige de skal teste det inden.

Senere “truer” du dem igen med deadlines og advokater, fordi de ikke kan garantere en levering som de ikke selv kender, fordi de ikke vil kompensere brændstofforbruget (som er delvist afhængig af den der fører bilen) og sidst men ikke mindst at i ikke har fået finansieringsaftalen på plads (jeg gætter på at det ikke koster jer noget at det bliver forsinket).

Hvis du som selvstændig tømrer bliver konfronteret på den måde fx ved en opgave hvor nogle varer ikke kan leveres som du havde forventet, hvad ville du så gøre?
Ville du sige at kunden får eventuelle betalte beløb tilbage og du piller alt dit arbejde ned og fører det tilbage til oprindelig tilstand så de kan få en anden til at udføre arbejdet - evt. med et andet produkt?
Jeg vil på ingen måde forsvare forhandleren, men hvis du presser dem op i en krog gør du det meget svært for dem at hjælpe dig.


Sådan helt nøgternt er du nok ikke i en position hvor handelen går tilbage, så jeg tænker det er mest gavnligt for dig at du via konstruktiv dialog forsøger at få udbedret de fejl der ikke er udbedret endnu.

Så vidt jeg forstår er det en opdatering af motorstyringen som er “på vej” og eventuelt en syning som har “rejst sig”, og som skal repareres?

Ang. kompensation hvis handelen kunne gå tilbage så tænker jeg ikke det ville være i nærheden af 0,50 kr/km, det er ikke realistisk i forhold til fx lejepriser for “lånebiler” der ofte er på 200 kr/dag + 1 kr/km, det vil så på det givne tidspunkt være omkring 7.000 kr for en lille måneds “leje”, dertil kommer at specielt bestilt udstyr vil medføre yderligere omkostninger. Så fradraget ville i givet fald blive væsentligt større, baseret på specielle ønsker for tilvalg fra jeres side og tiden der er gået - tænker jeg?!
Jeg kender dog ikke reglerne for det.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 20:32
af BrianDS
Michael S skrev:Bare som input, jeg har for nylig prøvekørt en 2019 model Raw2 hybrid, forhjulstræk. Kørte en tur rund om Arresø ved en 13-tiden uden synderlig trafik. Alt trip mm nulstillet inden start.
Jeg fik den ved normal kørestil til at går 17.2 km/l.
Det skal siges jeg er "lokalkendt" i området og derfor køre 80km/t hvor man må og kan køre 80, ikke som mange "udefra" der fedter rundt med 45km/t.
Det skal ikke forståes som om jeg køre som om alt er stjålet, det er slet ikke sådan. Jeg køre bare det man må, nogle steder hvor folk der ikke kender vejene måske tænker "dette her sving tager vi helt stille".
Det lyder imponerende - og din egen bil vil med de samme vilkår gå 12 km/l?
Du nævnte at du prøvekørte en 1.4 TSI til omkring 15,6 km/l, men hvad kørte en tilsvarende Toyota på det givne tidspunkt, siden i valgte Kodiaq?

Toyotaen har også en klar fordel på en kort køretur hvis den har fuldt opladede batterier, hvor den altid vil være mere økonomisk, turen rundt om Arresø er såvidt jeg lige kan finde ud af omkring 40-50 km med landevej og lidt byer? Toyotaen får hjælp af hybrid teknikken til accellerationerne og lader op på landevejen, men det lyder alligevel flot i forhold til hvis en Kodiaq med samme kørestil kører 12 km/l

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 20:51
af QT1410
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 19:52

I min verden er der ikke den store forskel på de tal, og hvis en Toyota hybrid klarer 1 km/l ekstra gør det nok ikke en afgørende forskel.
De høje tunge biler bruger bare mere brændstof.
14,4 i stedet for 12,0 eller 11,6 km/l får du til en forskel på 1 km/l? Den går 20% længere på literen end Tiguan og 24% længere end Kodiaq

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 20:52
af BrianDS
QT1410 skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 19:52

I min verden er der ikke den store forskel på de tal, og hvis en Toyota hybrid klarer 1 km/l ekstra gør det nok ikke en afgørende forskel.
De høje tunge biler bruger bare mere brændstof.
14,4 i stedet for 12,0 eller 11,6 km/l får du til en forskel på 1 km/l? Den går 20% længere på literen end Tiguan og 24% længere end Kodiaq
Indrømmet jeg kiggede på de 12,2 vs 11,6

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 21:01
af QT1410
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 20:32


Toyotaen har også en klar fordel på en kort køretur hvis den har fuldt opladede batterier, hvor den altid vil være mere økonomisk, turen rundt om Arresø er såvidt jeg lige kan finde ud af omkring 40-50 km med landevej og lidt byer? Toyotaen får hjælp af hybrid teknikken til accellerationerne og lader op på landevejen, men det lyder alligevel flot i forhold til hvis en Kodiaq med samme kørestil kører 12 km/l
RAV4 er ikke plug-in hybrid og kan måske køre 1 km på el ved 30 km/h. Der er over 30 km rundt om Arresø, men vejene er perfekte til hybrid, da det går op og ned ad bakke og med langsomme sving, hvor al bremseenergien lagres i batterierne.
Til ligeud motorvejskørsel er Toyota hybrid ikke særlig fremragende og de hysteriske motoromdrejninger enerverende, men Toyota insisterer på at komme deres Atkinson-cycle gaffeltruckmotorer i hybridbilerne.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 21:10
af larslyn
hvor langt havde de kørt i bilen ved det værkstedsbesøg som du har klaget over?

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 21:11
af BrianDS
QT1410 skrev:
BrianDS skrev:
8. apr 2019, 20:32


Toyotaen har også en klar fordel på en kort køretur hvis den har fuldt opladede batterier, hvor den altid vil være mere økonomisk, turen rundt om Arresø er såvidt jeg lige kan finde ud af omkring 40-50 km med landevej og lidt byer? Toyotaen får hjælp af hybrid teknikken til accellerationerne og lader op på landevejen, men det lyder alligevel flot i forhold til hvis en Kodiaq med samme kørestil kører 12 km/l
RAV4 er ikke plug-in hybrid og kan måske køre 1 km på el ved 30 km/h. Der er over 30 km rundt om Arresø, men vejene er perfekte til hybrid, da det går op og ned ad bakke og med langsomme sving, hvor al bremseenergien lagres i batterierne.
Til ligeud motorvejskørsel er Toyota hybrid ikke særlig fremragende og de hysteriske motoromdrejninger enerverende, men Toyota insisterer på at komme deres Atkinson-cycle gaffeltruckmotorer i hybridbilerne.
Selvom den ikke plugin har den vel stadig er batteri til at føde elmotoren?

Jeg kan så læse at det med en meget tung trailer og en Rav4 hybrid kan blive en udfordring, og når jeg læser denne anmeldelse ville jeg ikke turde vælge sådan en med CVT gear Billede

Citat: “Påhængsvægten er en svaghed. Hybriden, som ventes at blive den langt mest solgte, må kun trække 800 kg, med mindre man tilvælger firehjulstræk. Så bliver tallet rimelige 1.650 kg. Begge dele er som på forgængeren. Er stor trækvægt vigtig, er den almindelige benzin-udgave løsningen. Den klarer 2.000 kg, dog kun 1.500 med automatgear (CVT).”
Kilde: https://fdm.dk/motor/forpremiere/2019-0 ... aerke-aner

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 21:27
af QT1410
Batteriet har kun energi nok til få kilometers kørsel i ikke-plug-in udgaven. Da der er minimum 35km rundt om Arresø har det ingen betydning.

Trådstarteren har behov for at trække 1500 kg trailer, så 1650 rækker.

Der er ingenting, som i slet ingenting, der slides ved igangsætning og ændring af udveksling og kørselsretning med en Toyota Hybrid CVT.
Der er ingen kobling og intet der flyttes, bremses eller går ind og ud af indgreb.
Gearkassen består af reduktionsgear, et planetgear, differentialet og de to kombinerede motor/generatorer.

Jeg ved godt hvad jeg ville vælge, hvis jeg skulle manøvrere meget rundt med en tung trailer.

Det skal jeg ikke, og de momentløse og hurtigt roterende motorer er slet ikke min kop te.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 8. apr 2019, 21:40
af QT1410
CVT i ikke-hybrid RAV4 er det man traditionelt forstår ved CVT, altså kilerem som i Audi Multitronic.
Fæces med fæces på

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 10. apr 2019, 21:11
af Korreborg
Så du skriver d. 19/1 for at ophæve købet på en bil du henter 4/1??? :shock:
Michael S skrev:
8. apr 2019, 20:16
Kørte en tur rund om Arresø ved en 13-tiden uden synderlig trafik. [...]Jeg fik den ved normal kørestil til at går 17.2 km/l.
Det skal siges jeg er "lokalkendt" i området og derfor køre 80km/t hvor man må og kan køre 80, ikke som mange "udefra" der fedter rundt med 45km/t.
Det skal ikke forståes som om jeg køre som om alt er stjålet, det er slet ikke sådan. Jeg køre bare det man må, nogle steder hvor folk der ikke kender vejene måske tænker "dette her sving tager vi helt stille".
Du kører en tur på landevej, og kører 80, i en del varmere vejr end i januar. Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg gætte på at du vil køre mere end 12km/l på samme tur i din Skoda.
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.
Min undren er; I har efter hvad du selv forklarer fået 4 ud af 5 punkter, og det sidste punkt er, i mine øjne, en klar misforståelse fra din egen side. Altså det kan du ikke få med dit kørselsmønster. (Heller ikke i en RAV4.)
Så, igen i mine øjne, står du tilbage med nogle uheldigheder som er blevet/bliver rettet.

Det eneste som bør være smadret, er din tiltro til Skoda Brøndby = Find en anden forhandler til at passe på bilen fremover.

Lige til sammenligning, min er opgivet til 21,7km/l
Mine tankninger i Dec, Jan og Feb = 16,09-13,08-14,50-13,19-16,35-14,14-14,76-14,73-14,63-15,07
Jeg smiler hver gang jeg kører i bilen.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 09:02
af ph
QT1410 skrev: RAV4 er bare ikke lækker som VAG og gammeldags/kedelig indeni
Jeg har stadig tilgode at prøve en vag som ikke er røv trist indvendigt ....lidt lige som opel gaaab
og mængden af hård plastik i en vag er da lige til at blive deprimeret over

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 09:17
af Passatg 3c
ph skrev:
QT1410 skrev: RAV4 er bare ikke lækker som VAG og gammeldags/kedelig indeni
Jeg har stadig tilgode at prøve en vag som ikke er røv trist indvendigt ....lidt lige som opel gaaab
og mængden af hård plastik i en vag er da lige til at blive deprimeret over
Ok, hvad mener du så er "the shit" og uden for meget hård plast?

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 10:16
af GaSelle
Passatg 3c skrev:
11. apr 2019, 09:17
ph skrev:
QT1410 skrev: RAV4 er bare ikke lækker som VAG og gammeldags/kedelig indeni
Jeg har stadig tilgode at prøve en vag som ikke er røv trist indvendigt ....lidt lige som opel gaaab
og mængden af hård plastik i en vag er da lige til at blive deprimeret over
Ok, hvad mener du så er "the shit" og uden for meget hård plast?
Honda selvfølgelig. De kører også så langt på literen, at man skal tappe benzin af hver anden uge.

Spøg til side - jeg synes nu heller ikke de nye Toyota´er er triste indvendigt. Prøvede den nye Corolla Hybrid i sidste uge, og det var en meget positiv oplevelse (i modsætning til den Yaris Hybrid, jeg selv havde for nogle år siden). RAV4 synes jeg også virker helt fin indeni; jeg føler i hvert fald ikke, der er mere "Premium" i en Kodiaq/Tiguan.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 14:18
af Michael S
Så kom dømmen fra FDM.
Fejl på følgende:
- Syninger i føresæde.
- Fejlkode i motorstyring.
- Fejlkode i afstandregulering.
- Fejlkode i ratstammekontaktgruppe.
- Fejlkode i kombiinstrument.
- Fejlkode i anhængerstyreenhed.

Der skal åbenbart en vag-tester til for at kunne se de underliggende fejldetaljer og få forklaring på hvad de hver især betyder/gør ved bilen.
Ydermere kunne FDM-manden se at bilen var blevet "renset" for software samme dato som montagen af trækket.

Dette giver muligvis god mekanisk mening når man monteret et træk, det skal jeg ikke dømme om.
Men (følgende er en personlig holdning) jeg kunne forestille mig brådne kar i branchen hvor det ihvertfald giver RIGTIG god mening når man har bilen inde for at montere træk og ved at der ligger en klagesag på bilen der kunne resultere i et "tvunget" tilbagekøb. I den sammenhæng virker det næsten for let at slette egne spor for at kunne afvise kundens krav.
Men det er måske at tillægge Dem (Skoda i Brøndby) for meget.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 14:27
af BrianDS
Michael S skrev:Så kom dømmen fra FDM.
Fejl på følgende:
- Syninger i føresæde.
- Fejlkode i motorstyring.
- Fejlkode i afstandregulering.
- Fejlkode i ratstammekontaktgruppe.
- Fejlkode i kombiinstrument.
- Fejlkode i anhængerstyreenhed.

Der skal åbenbart en vag-tester til for at kunne se de underliggende fejldetaljer og få forklaring på hvad de hver især betyder/gør ved bilen.
Ydermere kunne FDM-manden se at bilen var blevet "renset" for software samme dato som montagen af trækket.

Dette giver muligvis god mekanisk mening når man monteret et træk, det skal jeg ikke dømme om.
Men (følgende er en personlig holdning) jeg kunne forestille mig brådne kar i branchen hvor det ihvertfald giver RIGTIG god mening når man har bilen inde for at montere træk og ved at der ligger en klagesag på bilen der kunne resultere i et "tvunget" tilbagekøb. I den sammenhæng virker det næsten for let at slette egne spor for at kunne afvise kundens krav.
Men det er måske at tillægge Dem (Skoda i Brøndby) for meget.
Der skal i hvert tilfælde lægges nogle nye koder i softwaren når du montere træk, ellers vil du have gule lamper på rigtig mange systemer. Da min Touran var klar, og bare manglede koderne var der fejlkoder på flere systemer, og det kunne godt minde om den liste du poster her. Det blev selvfølgelig løst inden levering ved hjælp af de nye “koder” så bilen var software mæssigt klar til trækket.
Umiddelbart ser jeg det ikke som et tegn på brodne kar eller lignende. Fejlkoderne kender jeg ikke til, men hvis de er opstået i forbindelse med trækket, så kan det være de bare skal slettes?!

Syningen i førersædet må så skulle fikses, det samme med fejlene hvis ikke de er fikset endnu.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 15:05
af Michael S
Da bilen fik monteret ræk beholdt de den netop 1 dag yderligere for at kode bilen ifht trækket. Så da jeg fik bilen efter montage af træk var det ifølge værkstedet med alle dertil hørende nyeste software opdateret.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 15:10
af BrianDS
Michael S skrev:Da bilen fik monteret ræk beholdt de den netop 1 dag yderligere for at kode bilen ifht trækket. Så da jeg fik bilen efter montage af træk var det ifølge værkstedet med alle dertil hørende nyeste software opdateret.
Det er nok derfor den er “slettet” men det kan være de ikke fik ryddet op i fejlkoderne efterfølgende. Ved du om FDM kunne se hvornår fejlkoderne var kommet?

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 15:32
af GaSelle
Det er helt normal procedure, at der kommer fejl ved montering af udstyr, batteripolerne har været afmonteret osv - og at man så sletter fejlene bagefter.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 15:34
af Michael S
Hvordan kan det være hver gang man som kunde vil reklamere over noget så skal man "bevise" dit og dat overfor værkstedet.
Men når tager værkstedet i at lyve, så hedder det pludselig "mis-kommunikation". Eller når værkstedet bliver grebet i at køre rundt i ens bil uden fagligt grundlag, så er ens gps tracker ikke ret præcis. Men da de solgte varen var gps'en præcis indenfor meget få meter.
Get the point?????

Hvorfor skal "tvivlen" altid komme dem til gode der har størst indsigt i hvad problemet er og som samtidig sidder med det professionelle ansvar, netop når dette ansvar skal placeres?

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 11. apr 2019, 17:11
af CULT
Michael S skrev:Hvordan kan det være hver gang man som kunde vil reklamere over noget så skal man "bevise" dit og dat overfor værkstedet.
Men når tager værkstedet i at lyve, så hedder det pludselig "mis-kommunikation". Eller når værkstedet bliver grebet i at køre rundt i ens bil uden fagligt grundlag, så er ens gps tracker ikke ret præcis. Men da de solgte varen var gps'en præcis indenfor meget få meter.
Get the point?????

Hvorfor skal "tvivlen" altid komme dem til gode der har størst indsigt i hvad problemet er og som samtidig sidder med det professionelle ansvar, netop når dette ansvar skal placeres?
I hvad forbindelse har de kørt rundt i bilen og hvor langt? Må vi se de syninger der ikke dur?
En fejlkode behøves ikke betyde noget. Det kan for eksempel være en sprunget pære på traileren eller en sensor der er beskidt så de andre styrenheder melder fejl på at de ikke får de rigtige meddelser tilsendt osv.
Jeg tror den software der kommer burde løse motor problemet men jeg begriber ikke at de ikke får fingeren ud og får det færdig gjort, der kører alligevel en del biler rundt med den motor/gearkasse


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro