Side 3 af 6

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 17:33
af Madmax
Der står på Skoda.dk at anhængerforberedelse er standard på Kodiaq Style.

GaSelle skrev:
Jeg er i øvrigt uforstående overfor, hvorfor de sætter "MinSkoda" i nye biler, når de har Skoda Connect?
Connect er Skoda fabrikkens opfindelse. MinSkoda er Semler gruppens.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 17:50
af GaSelle
Pablo skrev:
6. apr 2019, 17:33
Der står på Skoda.dk at anhængerforberedelse er standard på Kodiaq Style.

GaSelle skrev:
Jeg er i øvrigt uforstående overfor, hvorfor de sætter "MinSkoda" i nye biler, når de har Skoda Connect?
Connect er Skoda fabrikkens opfindelse. MinSkoda er Semler gruppens.
Det ved jeg godt. Men jeg forstår ikke man sætter MinSkoda i, når bilen er født med Connect. Det er jo ‘dobbelt konfekt’.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 20:24
af Michael S
Som sagt er jeg tømre, ikke mekanikker. Jeg går ud fra at når en bilproducent reklamere med automatgear i en bil der i dk er godkendt til 1800kg på krogen, så kan motor og gearkasse klare en sådan belastning. også selvom man skulle gøre det hver dag. Jeg er med på ting i en vis grad bliver slidt hurtigere ved tung beladtning men ligesom producenterne har taget højde for øget slid på starter mm ifbm start/stop funktionen, så er der som kunde ingen grund til at mistænkte dem for ikke at have gjort ligesådan ved designet af gearkassen. Altså at kan holde til den slid/påvirkning der kommer ved jævnligt regelmæssig kørsel med tung trailer.
Men netop for at imødekomme evt. bedre/mere fordelagtige løsninger forklarede vi jo dette for sælger, hvorefter han stadig pegede på en 1.5 tsi med tørkobling som det bedste valg til vores behov. Ingen grund til at "smide penge væk" ved den 2.0tsi model vi startede handlen omkring.

Helt ærligt, hvorfor gør en sælger sådan? Regner han med at vi kommer tilbage og smider flere penge efter ham for at få en 2 liters istedet? Og tænker han på ingen måde på sit bilsalg imorgen, for hvis han behandler alle som han har gjort os så bliver de da snart begæret konkurs.....

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 20:33
af Michael S
Har iøvrigt undersøgt muligheden for at handle vores kodiaq ifbm køb af en 2019 Raw4hybrid. Det er jo en cvt hvilket ihvertfald er en helt anden opbygning af gearkasse. Vi har også en yaris hybrid nemlig.
Men økonomisk skal der lige tages godt tilløb inden enderne kan mødes. Og det er umiddelbart for stort et tab.
Helt principielt mener jeg personligt også det er forkert at vi som forbrugere/kunder hos Skoda skal lide et stort økonomisk tab på baggrund af dere mangelfulde/forkerte rådgivning. Problemerne efterfølgende med bilen burde kun opmuntre dem til at finde en løsning ud fra hvad der gør os som kunder tilfredse, og ikke ud fra at de bare vifter os af for at slippe for besværet.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 20:49
af larslyn
Michael S skrev:
6. apr 2019, 20:33
de bare vifter os af for at slippe for besværet.
det tror jeg sagtens kan være en taktik hos nogle forhandlere.... håber det bedste for jer

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 20:53
af SkodiaqDK
Michael S skrev:
6. apr 2019, 20:24
Som sagt er jeg tømre, ikke mekanikker. Jeg går ud fra at når en bilproducent reklamere med automatgear i en bil der i dk er godkendt til 1800kg på krogen, så kan motor og gearkasse klare en sådan belastning. også selvom man skulle gøre det hver dag. Jeg er med på ting i en vis grad bliver slidt hurtigere ved tung beladtning men ligesom producenterne har taget højde for øget slid på starter mm ifbm start/stop funktionen, så er der som kunde ingen grund til at mistænkte dem for ikke at have gjort ligesådan ved designet af gearkassen. Altså at kan holde til den slid/påvirkning der kommer ved jævnligt regelmæssig kørsel med tung trailer.
Men netop for at imødekomme evt. bedre/mere fordelagtige løsninger forklarede vi jo dette for sælger, hvorefter han stadig pegede på en 1.5 tsi med tørkobling som det bedste valg til vores behov. Ingen grund til at "smide penge væk" ved den 2.0tsi model vi startede handlen omkring.

Helt ærligt, hvorfor gør en sælger sådan? Regner han med at vi kommer tilbage og smider flere penge efter ham for at få en 2 liters istedet? Og tænker han på ingen måde på sit bilsalg imorgen, for hvis han behandler alle som han har gjort os så bliver de da snart begæret konkurs.....
Det er Ikke en tørkobling i har. Det er muligt sælger troede det da han solgte Jer bilen, og det forventede mange også at det ville være. 1.5 tsi karoq der er det en tørkobling. Ikke i kodiaq. Der er det den samme som 2.0 tsi samt 2.0 tdi 150hk.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 21:53
af Michael S
Dette er ny info for mig... Det bliver mere og mere indviklet.
Jeg har fundet frem til Skodas brochure hvor de viser hvilke varianter bilen kommer i, der står der ved alle modellerne at de leveres med en "Elektrohydraulisk betjent dobbeltpladekobling". Men er alle DSG gear ikke det??

Uanset, Jeg køre bilen til FDM på torsdag hvor de kigger bilen efter ud fra de bresevne fejl osv vi har oplevet. Så må vi se hvad de siger. Det bør sgu ikke være så svært at finde ud af hvilken gearkasse der er i min bil, og FDM kan sikkert også fortælle om det holder til ofte kørsel med tung trailer.

Vi føler os stadig røvrendt af Skoda-Brøndby både ifbm selve købet men især pga forløbet efter vi fik bilen udleveret.
Uanset hvordan dette takles fremad rettet kommer vi nok aldrig aldrig aldrig til at eje en VAG-bil igen. Og såfremt de for medhold og vi ikke har mulighed for at ophæve handlen, bliver dette vores hidtil korteste ejerskab af en bil nogensinde. Den ryger ud så hurtigt det overhovedet kan lade sig gøre hvor det økonomiske tab er til at bære.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 21:58
af HansH
Michael S skrev:
6. apr 2019, 21:53
Det bør sgu ikke være så svært at finde ud af hvilken gearkasse der er i min bil..
Nej. Slet ikke.
Hvis bare du smider bilens stelnr, som jeg tidligere har opfordret til :)
Evt i PB hvis du foretrækker det.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 22:30
af Michael S
Har prøvet at sende det med pb til hansH.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 6. apr 2019, 23:32
af BrianDS
Michael S skrev:Dette er ny info for mig... Det bliver mere og mere indviklet.
Jeg har fundet frem til Skodas brochure hvor de viser hvilke varianter bilen kommer i, der står der ved alle modellerne at de leveres med en "Elektrohydraulisk betjent dobbeltpladekobling". Men er alle DSG gear ikke det??

Uanset, Jeg køre bilen til FDM på torsdag hvor de kigger bilen efter ud fra de bresevne fejl osv vi har oplevet. Så må vi se hvad de siger. Det bør sgu ikke være så svært at finde ud af hvilken gearkasse der er i min bil, og FDM kan sikkert også fortælle om det holder til ofte kørsel med tung trailer.

Vi føler os stadig røvrendt af Skoda-Brøndby både ifbm selve købet men især pga forløbet efter vi fik bilen udleveret.
Uanset hvordan dette takles fremad rettet kommer vi nok aldrig aldrig aldrig til at eje en VAG-bil igen. Og såfremt de for medhold og vi ikke har mulighed for at ophæve handlen, bliver dette vores hidtil korteste ejerskab af en bil nogensinde. Den ryger ud så hurtigt det overhovedet kan lade sig gøre hvor det økonomiske tab er til at bære.
Det er ikke VAG’s eller bilens skyld at i har fået dårlig rådgivningBillede

Det kunne lyde til sælger har lagt primært vægt på brændstoføkonomien som helt sikkert er bedre i jeres 1.5 TSI sammenlignet med en 2.0 TSI 4x4.
Havde en 2.0 TDI 150 med forhjulstræk været inde i billedet ville den sikkert både klare traileren bedre og have bedre brændstoføkonomi.

Jeg forstår godt hvis du ikke kommer tilbage til forhandleren, men bilerne er altså ikke så ringe generelt som det kunne lyde til, så her du været mere end uheldig.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 07:15
af HansH
Michael S skrev:
6. apr 2019, 22:30
Har prøvet at sende det med pb til hansH.
I så fald er det ikke lykkedes. Har ikke modtaget pb..

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 07:40
af HansH
Gearkassekode er SWL og er en DQ381.

Michael S_PR data.jpg
Michael S_PR data.jpg (50.21 KiB) Vist 2928 gange
Snap9.jpg
Snap9.jpg (13.75 KiB) Vist 2928 gange

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:33
af Michael S
Er det så godt eller skidt????

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:41
af HansH
Michael S skrev:
7. apr 2019, 08:33
Er det så godt eller skidt????
Indtil nu - med streg under indtil nu - har DQ381 et bedre ry end DQ200. Men den har heller ikke været på markedet så længe som DQ200, og derfor er langtidserfaringerne ikke til stede på samme måde.
Omvendt har vi allerede en tråd herinde, hvor tvivlsomme oplevelser med DQ381 så småt er dukket op.

Til gengæld er det skidt for din sælger, som fortæller dig at du køber en 1.5 TSI med 7-trins DSG kasse med tørkobling, for det stemmer ikke.

På den positive side.. hvis du kan bruge det til noget.. så sparer det dig også for overvejelsen om hvorvidt du mht. gearkasse havde været bedre stillet med en 2.0. Det havde du ikke, for den var også kommet med en DQ381.
Bortset fra hvis du havde købt en 4x4 (var det sådan en du overvejede?) - for så ville den være kommet med en DQ500.
Den (altså DQ500) har jeg ikke rigtig hørt noget om, hverken positivt eller negativt. Den er qua sin (mindre) udbredelse ikke så eksponeret.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:48
af SkodiaqDK
HansH skrev:
7. apr 2019, 08:41
Michael S skrev:
7. apr 2019, 08:33
Er det så godt eller skidt????
Indtil nu - med streg under indtil nu - har DQ381 et bedre ry end DQ200. Men den har heller ikke været på markedet så længe som DQ200, og derfor er langtidserfaringerne ikke til stede på samme måde.
Omvendt har vi allerede en tråd herinde, hvor tvivlsomme oplevelser med DQ381 så småt er dukket op.

Til gengæld er det skidt for din sælger, som fortæller dig at du køber en 1.5 TSI med 7-trins DSG kasse med tørkobling, for det stemmer ikke.

På den positive side.. hvis du kan bruge det til noget.. så sparer det dig også for overvejelsen om hvorvidt du mht. gearkasse havde været bedre stillet med en 2.0. Det havde du ikke, for den var også kommet med en DQ381.
Bortset fra hvis du havde købt en 4x4 (var det sådan en du overvejede?) - for så ville den være kommet med en DQ500.
Den (altså DQ500) har jeg ikke rigtig hørt noget om, hverken positivt eller negativt. Den er qua sin (mindre) udbredelse ikke så eksponeret.
My2019 2.0 tsi 4x4 har også dq381. Og jeg må trække 2200kg.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:53
af Michael S
Da vi bestilte vores bil kunne man kun få den 2.0tsi med tilhørende 4x4. Og ligeledes kun få 1.5tsi uden 4x4.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:53
af Michael S
Iøvrigt... er dq381 en våd eller tør kobling??

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:55
af BrianDS
Michael S skrev:Iøvrigt... er dq381 en våd eller tør kobling??
DQ381 er 7 trins vådkobling til 4x4
DQ380 er 7 trins vådkobling til forhjulstræk
Ellers skulle de to gearkasser være ens men det ser ud til de også sætter DQ381 i biler med forhjulstræk Billede

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:56
af HansH
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:48
HansH skrev:
7. apr 2019, 08:41
På den positive side.. hvis du kan bruge det til noget.. så sparer det dig også for overvejelsen om hvorvidt du mht. gearkasse havde været bedre stillet med en 2.0. Det havde du ikke, for den var også kommet med en DQ381.
Bortset fra hvis du havde købt en 4x4 (var det sådan en du overvejede?) - for så ville den være kommet med en DQ500.
Den (altså DQ500) har jeg ikke rigtig hørt noget om, hverken positivt eller negativt. Den er qua sin (mindre) udbredelse ikke så eksponeret.
My2019 2.0 tsi 4x4 har også dq381.
Yes - jeg tager sidste afsnit i mig igen.
Tjekkede lige ETKA igen, og jeg synes det er svært at blive klog på en rød tråd igennem de forskellige kombinationsmuligheder.
Derudover kan man ikke være sikker på at Semler markedsfører alle kombinationerne i DK.
Så... stryg den sidste udtalelse fra protokollen :)

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:57
af HansH
Michael S skrev:
7. apr 2019, 08:53
Iøvrigt... er dq381 en våd eller tør kobling??
??

Jeg skrev:
Til gengæld er det skidt for din sælger, som fortæller dig at du køber en 1.5 TSI med 7-trins DSG kasse med tørkobling, for det stemmer ikke.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:58
af Michael S
Helt ok HansH, men bare for at være helt indforstået.....vores bil ern en 1.5tsi uden 4x4, med en dq381 kobling??

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:58
af BrianDS
BrianDS skrev:
Michael S skrev:Iøvrigt... er dq381 en våd eller tør kobling??
DQ381 er 7 trins vådkobling til 4x4
DQ380 er 7 trins vådkobling til forhjulstræk
Ellers skulle de to gearkasser være ens men det ser ud til de også sætter DQ381 i biler med forhjulstræk Billede
Edit: DQ381 ser ud til at være den opdaterede version af DQ380

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:58
af SkodiaqDK
HansH skrev:
7. apr 2019, 08:56
SkodiaqDK skrev:
7. apr 2019, 08:48
HansH skrev:
7. apr 2019, 08:41
På den positive side.. hvis du kan bruge det til noget.. så sparer det dig også for overvejelsen om hvorvidt du mht. gearkasse havde været bedre stillet med en 2.0. Det havde du ikke, for den var også kommet med en DQ381.
Bortset fra hvis du havde købt en 4x4 (var det sådan en du overvejede?) - for så ville den være kommet med en DQ500.
Den (altså DQ500) har jeg ikke rigtig hørt noget om, hverken positivt eller negativt. Den er qua sin (mindre) udbredelse ikke så eksponeret.
My2019 2.0 tsi 4x4 har også dq381.
Yes - jeg tager sidste afsnit i mig igen.
Tjekkede lige ETKA igen, og jeg synes det er svært at blive klog på en rød tråd igennem de forskellige kombinationsmuligheder.
Derudover kan man ikke være sikker på at Semler markedsfører alle kombinationerne i DK.
Så... stryg den sidste udtalelse fra protokollen :)
My2018 der var der kun dq250 (1.4 tsi) og dq500 i resten. Foruden manuelt.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:59
af BrianDS
Michael S skrev:Helt ok HansH, men bare for at være helt indforstået.....vores bil ern en 1.5tsi uden 4x4, med en dq381 kobling??
DQ381 DSG gearkasse med forhjulstræk er korrekt. Ingen 4x4

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 08:59
af SkodiaqDK
Michael S skrev:
7. apr 2019, 08:58
Helt ok HansH, men bare for at være helt indforstået.....vores bil ern en 1.5tsi uden 4x4, med en dq381 kobling??
Ja!

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 09:04
af Michael S
Nå men det lyder jo til at hverken forhandler eller sælger egentlig har været helt klar over hvilken bil de reelt har solgt os......virkeligt cool som forbruger når der efterfølgende er problemer med skidtet.

Nogen forslag til hvordan jeg griber sagen an så jeg får en bil er fungere mekanisk og kan holde til at trække +1600kg på krogen, ofte.????

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 09:06
af BrianDS
Michael S skrev:Nå men det lyder jo til at hverken forhandler eller sælger egentlig har været helt klar over hvilken bil de reelt har solgt os......virkeligt cool som forbruger når der efterfølgende er problemer med skidtet.

Nogen forslag til hvordan jeg griber sagen an så jeg får en bil er fungere mekanisk og kan holde til at trække +1600kg på krogen, ofte.????
Det burde den bil du har fået kunne klare.
Selvom en diesel med større moment nok havde været mere oplagt (og bedre brændstoføkonomi)

Hvis du slæber den store trailer kan du altid forvente en ringe brændstoføkonomi Billede

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 09:13
af DanielB12
Nu må det ikke tages ilde op, men det lyder altså lidt til at du/TS har været noget så naiv i jeres søgen efter en ny bil, og virkelig har troet at sælger var på jeres side, og ikke bare ville sælge dén bil, der gav den største provision. Lidt som når folk bliver overrasket/skuffet/sure over, at deres bankrådgiver eller ejendomsmægler (no offence til de professioner) er mere en sælger, end en rådgiver...

Sagt på en anden måde, når du nu har haft de meget konkrete ønsker/krav til brændstofsforbrug og muligheder for at trække en tung trailer ofte eller hver dag, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke har undersøgt tingene noget bedre inden købet. Lyder jo til, at I bare er sprunget i med begge ben i alt hvad sælger har sagt.

(Har ingen aktier hos sælger eller noget)

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 09:48
af AAMS
DanielB12 skrev:
7. apr 2019, 09:13
Nu må det ikke tages ilde op, men det lyder altså lidt til at du/TS har været noget så naiv i jeres søgen efter en ny bil, og virkelig har troet at sælger var på jeres side, og ikke bare ville sælge dén bil, der gav den største provision. Lidt som når folk bliver overrasket/skuffet/sure over, at deres bankrådgiver eller ejendomsmægler (no offence til de professioner) er mere en sælger, end en rådgiver...

Sagt på en anden måde, når du nu har haft de meget konkrete ønsker/krav til brændstofsforbrug og muligheder for at trække en tung trailer ofte eller hver dag, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du ikke har undersøgt tingene noget bedre inden købet. Lyder jo til, at I bare er sprunget i med begge ben i alt hvad sælger har sagt.

(Har ingen aktier hos sælger eller noget)
Aaarh, Daniel....

Forestil dig, at du sender et ikke billyndigt vennepar ind til en forhandler med 550.000kr. i hånden. Dine ikke bilkyndige venner har styr på deres krav. De kommer altså med +en halv million og hatten i hånden. Det må ikke gå galt.

Jeg vil give dig ret i, at uvidenhed fritager ikke for ansvar (her købers ansvar for hvad hans penge går til), men sælger står altså i en situation og med et “bilkyndigt” forståelses mæssigt overtag rent psykologisk, hvor han bare ikke må handle mod bedre vidende. Det lyder det list som han har gjort. Så jeg vil give dig delvist ret - men synes heller ikke den skal gå helt ukommenteret hen 🙂

Jeg ville også selv sætte mig godt ind i tingene, men det kan være svært som almindelig forbruger. Se blot hvordan vi “bilkyndige” fjumrer rundt i denne tråd mellem gearkassetyper, forbrug og installation af et aftageligt træk. Det ér svært at gennemskue.

Jeg synes også det virker til, at trådstarter får meget svært ved at få en god oplevelse - rimeligt eller ej. Find fred med det. Du har ikke fået et dårligt produkt. Du har bare ikke fået det produkt du regnede med. Det er heldigvis en helt anden situation end at stå med en dårlig bil til +500k.

Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby

: 7. apr 2019, 09:51
af MrPedersen87
Michael S skrev:
7. apr 2019, 09:04
Nå men det lyder jo til at hverken forhandler eller sælger egentlig har været helt klar over hvilken bil de reelt har solgt os......virkeligt cool som forbruger når der efterfølgende er problemer med skidtet.

Nogen forslag til hvordan jeg griber sagen an så jeg får en bil er fungere mekanisk og kan holde til at trække +1600kg på krogen, ofte.????
Hej Michael. Jeg er ked af at sige det, men du kan altså ikke forvente en sælger ved alt om hvordan de forskellige gearkasser klarer sig, når de har kørt i x antal år. De holder sig som oftest til facts om hvad de har fået afvide fra importøren/fabrikken. De er sælgere ikke mekanikere.

Jeg bider lidt mærke til at du i starten skrev at værkstedet har sagt at ved en ny reklamation kostede det xxx kr, i opstart. Jeg er selv i branchen, og det lyder til at vi er helt ude i ekstremerne. Enten anker du over vanvittige ting som egentlig virker som de skal eller også er værkstedet dårlige til at finde fejlene.. (finder de ikke årsagen til fejlen, kan de ikke fakturere deres brugte timer nogen steder, end til dem selv)

Som jeg ser det prøver du at finde mange grunde til at købet skal gå retur. Jeg er ked af at sige det, men jeg tvivler på du har en sag. Hvis du skulle gå hen og vinde og den blev købt retur, er det normalt en bekostelig affære, du får ikke alle pengene retur.