Re: Vores oplevelse med Skoda Brøndby
: 7. apr 2019, 10:35
Kære allesammen. Tak for Jeres svar og udtryk for personlige holdninger.
Min holdning er den at når man som kunde henveder sig til en bilforhandler med nogle specifikke krav som i vores tilfælde var/er følgende:
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.
Den sælger vi handlede med hos Skoda-Brøndby rådede os ud fra ovenstående til en 1.5tsi 5pers model.
Han fortalte at bilen havde en tørpladekobling men at vi jo kunne tilkøbe en 150.000km forsikring til bilen som dækker evt skade hvis uheldet alligevel skulle være ude.
Det skal siges at han da vi spørger ham direkte ind til om gearkasse/kobling nu faktisk kan holde til vores behov og om det alligevel ikke er bedre at vælge den model med 2.0tsi og 4x4 idet vi tænker (måske lidt konservativt) at en 1.5liters motor jo ikke er så stor endda og gearkasse/kobling muligvis er en forstærket udgave når der er 4x4, hiver han sin kollega der er teknisk et eller andet mekanikker over for at bekræfte/afkræfte at den 1.5-løsning kan holde. Dette bekræfter han.
Da vi ikke har nogen faglig viden hverken om automatgearkasser generelt eller om DSG, løber vi tør for agumenter for ikke at vælge en 1.5tsi løsning idet Skoda også lover den vil gå væsentligt længere på literen.
Samtidig er det en løsning der giver økonomisk plads i budget til at vælge en pænere kabine som stod på vores "nice to have" liste. Det med gearkasse/kobling holdbarhed mm stod på vores "need to have".
Så helt ærligt. Vi føler ikke vi som kunder har mulighed/ansvar for at handle meget anderledes. Havde vi nu insisteret på en anden løsning og det vidste sig at være noget møg, så ville forhandleren som udgangspunkt have ret i at vi i så fald til dels havde handlet imod hans anbefaling/rådgivning.
Og det med at sælger "kun" er sælger det holder simpelthen ikke.
Alle ved at sælger "naturligvis" vil dreje handlen i en retning hvor hans fortjeneste er størst men han har altid et rådgivende ansvar overfor kunden på linie med feks en bankrådgiver. De må ikke rådgive imod kundes krav/kriterier til et produkt.
Min holdning er den at når man som kunde henveder sig til en bilforhandler med nogle specifikke krav som i vores tilfælde var/er følgende:
- Bilen SKAL kunne trække en tung trailer OFTE, min +1600kg. Ofte, som i et par gange om ugen.
- Den skal være med automatgear, i den ikke fagkyndige forstand at jeg slipper for fysisk at røre i suppen konstant.
- Der skal være bedst mulig plads i bagagerummet af hensyn til værktøj og ferieoppakning.
- Bedst mulig brændstoføkonomi idet vi bruger bilen privat også, til ferie sydpå mm.
- Det skal være en benzinmotor da vi i hverdagen køre flere "små" ture.
Den sælger vi handlede med hos Skoda-Brøndby rådede os ud fra ovenstående til en 1.5tsi 5pers model.
Han fortalte at bilen havde en tørpladekobling men at vi jo kunne tilkøbe en 150.000km forsikring til bilen som dækker evt skade hvis uheldet alligevel skulle være ude.
Det skal siges at han da vi spørger ham direkte ind til om gearkasse/kobling nu faktisk kan holde til vores behov og om det alligevel ikke er bedre at vælge den model med 2.0tsi og 4x4 idet vi tænker (måske lidt konservativt) at en 1.5liters motor jo ikke er så stor endda og gearkasse/kobling muligvis er en forstærket udgave når der er 4x4, hiver han sin kollega der er teknisk et eller andet mekanikker over for at bekræfte/afkræfte at den 1.5-løsning kan holde. Dette bekræfter han.
Da vi ikke har nogen faglig viden hverken om automatgearkasser generelt eller om DSG, løber vi tør for agumenter for ikke at vælge en 1.5tsi løsning idet Skoda også lover den vil gå væsentligt længere på literen.
Samtidig er det en løsning der giver økonomisk plads i budget til at vælge en pænere kabine som stod på vores "nice to have" liste. Det med gearkasse/kobling holdbarhed mm stod på vores "need to have".
Så helt ærligt. Vi føler ikke vi som kunder har mulighed/ansvar for at handle meget anderledes. Havde vi nu insisteret på en anden løsning og det vidste sig at være noget møg, så ville forhandleren som udgangspunkt have ret i at vi i så fald til dels havde handlet imod hans anbefaling/rådgivning.
Og det med at sælger "kun" er sælger det holder simpelthen ikke.
Alle ved at sælger "naturligvis" vil dreje handlen i en retning hvor hans fortjeneste er størst men han har altid et rådgivende ansvar overfor kunden på linie med feks en bankrådgiver. De må ikke rådgive imod kundes krav/kriterier til et produkt.