Anders D skrev:Det er ikke noget jeg tror. Omvendt er det ikke helt faktabaseret
På min Superb kan jeg komme kørende, parkere og lade bilen holde i tomgang og bilen holdes med ABS blokkens funktion hvor den holder trykket på kaliberen.
Åbner jeg døren eller fjerner nøglen 'trækker' den den elektriske parkeringsbremse.
Det er så sådan at jeg MENER at have oplevet, at mens den har holdt i tomgang (om det så er 5 eller ti minutter under en kodning uden mulighed for oplader) ved jeg ikke. Men det er i den situation jeg MENER at have oplevet at den efter X antal minutter aktiveres. Mit forbehold går på at jeg ikke har læst om det i en manual eller tjekket tilpasningskanalerne.
Det er jo også lidt lige meget. For bilen sørger jo for at slippe trykket ved igangsætning i begge tilfælde.
Play4Fun, jeg svarede som jeg gjorde fordi du spurgte til antal sekunder.. altså som på traditionel Hill hold, hvor en mekanisk ventil i ABS blokken kun holder trykket ved x antal graders hældning og i nogle få sekunder. Som på min Fiat for eksempel
Det er således ikke tilfældet på rigtig Hill hold. Så dit spørgsmål var relevant nok det var nok mere at jeg som læser misforstod.
Nuvel det kan godt være man kan begrænse funktionen på en MQB bil således den slipper efter nogle sekunder. Jeg ved man kan tilpasse timingen fsva. hvornår den slipper ift. koblingkontaktens deaktivering. Det virker dog så godt på min ab fabrik at jeg ikke har fundet anledning til at modificere.
Derudover er det en fantastisk komfortabel funktion som gør kørslen virkelig komfortabel. Jeg kunne sagtens have levet med auto hold og manuel parkeringsbremse. Auto hold og parkeringsbremse er rent mekanisk jo to fuldstændig forskellige ting. Det eneste de har til fælles er at de har til formål at bremse bilen i to forskellige scenarier. Plus at kontakterne sidder nogenlunde det samme sted nede ved gearstangen
Fun fact: Hvis man har en bil som min med 210 Km/t front assistent samt auto hold er forudsætningerne 75% tilstede for opgradering til ACC. ABS blokken er den korrekte (pånær softwarerevision) og radaren ligeså. De sidste 20% er nye betjeningsarme og afdækning, som jeg har på vej hjem. Hov, hvad med de sidste 5%? To ledninger fra radar til A5 kamera som jeg er ved at eftermontere så predictive road recognition kan komme til at fungere i samspil med navigationsdata. Men det er så en helt anden snak