På ferie - Motorlampen lyser :(

Besvar
aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 6. aug 2017, 12:04

TLDR; Motorlampen i min Seat Leon 5F 1.6 tdi lyser og glødetråden blinker. 'Strandet' i Tjekkiet. Detaljer nedenfor

Ingen røde advarselslamper, de lyser kun gult.

Hej,

Konen og jeg er på kør selv ferie i vores Seat Leon 5F 1.6 TDI, som lige har været til 90k service. Turen til Kroatien gik uden problemer og da varmen blev for meget for os, gik turen til Tjekkiet også fint.

Problemet opstod da vi efter en overnatning kørte fra hotellet og ikke havde noget turbo tryk, ingen fejl beskeder eller lamper lyste. Jeg har én gang oplevet det før og dengang snakkede jeg med et Seat værksted om det, som sagde jeg skulle slukke motoren og tænde igen, herefter forsvandt problemet og har ikke vist sig før nu (omkring 2 år efter). Slukkede og tændte igen, turbotryk kom tilbage og vi kørte til et shopping center.
Da vi kørte derfra lyste Motorlampen nu og glødetråden blinkede, ingen ladetryk. "Error start stop system" blev kort vist i displayet ved speedometeret, intet at se i radioen.
Kørte straks ind til siden og ringede til en ven der er Mekaniker, han mente at det kunne være EGR ventilen eftersom ladetrykket kom tilbage efter bilen blev slukket og tændt igen. Herefter stoppede glødetråden med at blinke, men Motorlampen lyste forsat. Vi trillede forsigtigt til den nærmeste campingplad små 10 km væk, så vi kunne få sat teltet op.

Dagen efter (idag) har jeg lige startet bilen for at kigge efter fejlbeskeder.. And wouldn't you know it, Ingen lamper lyser :S

Min manual er på tysk og mit tyske er ikke stærkt nok i tysk til at finde en forklaring der.

Vi har snakket med Seat safe(Seat's vejhjælp) og de har anbefalet os selv at kører til et Seat værksted på mandag. Eftersom motoren ikke går ujævn eller andet der tyder på alvorlige fejl, burde det ikke være et problem. Og de havde bedre erfaringer med at man som ejer selv afleverede bilen (hvis muligt), når man var i udlandet. Hvis vi skulle være udtrykke ved at kører den de 8 km til værkstedet, ville de gerne transportere den.

Det skal lige nævnes at bilen er chippet og i samme omgang fik EGR-MOD (hvor den, som jeg forstod det, blev slået fra). Derfor tænker jeg det måske ikke er den, men et løst/skadet/ødelagt kabel eller måske en sensor..

Nogle gode forslag? Vi kører bilen på værksted på mandag, men vil gerne være forberedt :)



Sent from my iPhone using Tapatalk

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 128 times
Been thanked: 32 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af Chr-Hj » 6. aug 2017, 13:19

Hvem har chippet den :?: for der er måske svaret.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

varmlose
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 29. jun 2008, 14:10
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 41 times
Been thanked: 12 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af varmlose » 6. aug 2017, 14:30

Vi har prøvet om nået der minder om det du skriver det var trykslange mellem turbo og intercooler også 1,6 TDI
Lige så snart du giver gas efter den har været slukket kommer gløderør i gul frem og blinker du må køre til nærmeste værksted i følge vores instruktion bog den gang

aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 6. aug 2017, 14:34

Chr-Hj skrev:Hvem har chippet den :?: for der er måske svaret.

WD tuning. For knap 2 år siden, Rune lavede filen. Den har kørt fejlfrit frem til nu.
Senest rettet af aaroe 6. aug 2017, 14:36, rettet i alt 1 gang.

aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 6. aug 2017, 14:35

varmlose skrev:Vi har prøvet om nået der minder om det du skriver det var trykslange mellem turbo og intercooler også 1,6 TDI
Lige så snart du giver gas efter den har været slukket kommer gløderør i gul frem og blinker du må køre til nærmeste værksted i følge vores instruktion bog den gang
Krydser fingre for at det kunne være problemet, ville være noget billigere end turbo eller EGR ventil :)

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af Bopjensen » 6. aug 2017, 14:38

Men hvis den har været til service for nylig, så er den tuning vel væk, og du har fået VW's skandale SW update i stedet for?

aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 6. aug 2017, 14:41

Bopjensen skrev:Men hvis den har været til service for nylig, så er den tuning vel væk, og du har fået VW's skandale SW update i stedet for?
Så skal de have lagt noget på hvor den forsat er ret frisk, for den føles ikke langsommere efter den havde været hos dem. Min stod heller ikke på listen over biler der skulle ind og opdateres, så tvivler. Den var også til service sidste august, kan ikke huske hvornår de begyndte at opdatere

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1310
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 128 times
Been thanked: 32 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af Chr-Hj » 6. aug 2017, 14:51

Der har været meget snak om wd filer på det seneste, og det er ikke positivt.
Men om det er det, skal jeg ikke kunne sige.
Vw Touran 5T 2,0TDI DSG Highline
Vw Polo Aw 1,0 DSG Comfortline

aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 6. aug 2017, 14:56

Chr-Hj skrev:Der har været meget snak om wd filer på det seneste, og det er ikke positivt.
Men om det er det, skal jeg ikke kunne sige.
I know, Af samme oversag ville jeg ikke skrive det i første omgang, for det plejer at dreje emnet over på mudderkast istedet. Skal ikke kunne udelukke at det kan være derfor, men der har intet været i godt 2 år, ikke det mindste. Så tænker problemet ligger et andet sted :)

aaroe
Nyt medlem
Indlæg: 167
Tilmeldt: 17. mar 2013, 18:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 7 times

Re: På ferie - Motorlampen lyser :(

Indlæg af aaroe » 13. aug 2017, 11:00

Lille update.

Bilen er ikke omfattet af NOX skandalen og har derfor ikke fået opdateret softwaren ved sidste service.
Advarselslamperne stoppede med at lyse dagen efter oplægget her, men vi ville dog gerne have den grundigt tjekket igennem alligevel.

Vi fandt et værksted i Tjekkiet som kunne hjælpe os, de kunne se at det var en ladetryks sensor (G31?) som havde sendt forkert info tilbage til ECU'en (gætter jeg på, han sagde "main unit"). Han tilbød at bestille en hjem og skifte den for ~350-400 dkk, men ville anbefale os at vi ventede og så om fejlen kom tilbage, da sensoneren ellers så fin ud nu.

Vi hørte efterfølgende hjem mere eller mindre 9 timer non-stop uden det mindste problem :)


Problemet skyldtes altså ikke chip tuningen, hvis nogle forsat skulle mistænke denne.

Jeg holder ekstra øje med bilen og skifter sensoren om nødvendigt.

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"