U0609 fejl - hvad betyder det?

Besvar
havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

U0609 fejl - hvad betyder det?

Indlæg af havsgaard » 2. maj 2018, 16:11

Hej

Jeg har både en OBDELEVEN samt en 'normal' bluetooth elm327 obd2 dongle, som jeg bruger sammen med Torque pro.

Udlæser jeg fejl fra ecu'en via Obdeleven, så melder den i engine 01, 'unknown - intermittent' - jeg får ikke en decideret kode udlæst.

Når jeg udlæser fejl via elm327 donglen, får jeg en sporadisk Engine U0609 fejl - men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad det er eller hvad den fejl er et udtryk for, måske nogen af jer kloge herinde ved det?
Det er når jeg udlæser fra en T-ROC 1.5 DSG - jeg vil dog tro at de fleste registre og lign. er tæt ved identiske på en golf 7.5.

Jeg har prøvet på google, men synes jeg får svar i både øst og vest, og det virker mest som om at U0609 fejlen kan være alt muligt.
Senest rettet af havsgaard 4. maj 2018, 08:42, rettet i alt 2 gange.

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: U0609 fejl - hvad betyder det?

Indlæg af havsgaard » 4. maj 2018, 06:34

Jeg har gjort mig en observation - som måske kan give en indikation til nogen om hvornår det sker.

Under en køretur, har jeg scannet flere gange løbende, og ikke fundet noget fejl.
Lige inden jeg så slukker bilen, med motoren tændt, DSG i P, laver jeg endnu en scan - ingen fejl.

Slukker bilen, trykker på den elektroniske håndbremse, stadig med DSG i P. Derefter sætter jeg tænding til,
laver endnu en scan, så kom fejlen igen med 'pending fault'. Altid den samme U0609.

Nu kender jeg ikke til hvornår fejl i ECU rent faktisk bliver logget, er det løbende under kørsel, eller er det først når man slukker bilen? - det vil jo forklare hvorfor jeg ikke ser den under kørsel når jeg laver en scan.

Kan det have noget at gøre med kombinationen af DSG P + håndbremse, og noget man bare skal ignorere?

VWuser
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 31. okt 2014, 12:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: U0609 fejl - hvad betyder det?

Indlæg af VWuser » 4. maj 2018, 07:04

Don't fix anything that ain't broken ;)

Som jeg læser dit indlæg får du ikke nogen form for advarsel fra bilen om at der er noget galt - men at du "leder" efter fejl?

Selv får jeg altid fejlmeddelelser på en temperaturmåler i det opvarmede rat, samt at en spænding er for høj til hødjejusteringen til forlygterne, men det hele fungerer upåklageligt så jeg har ikke bedt værkstedet om at kigge på det - der er jo garanti på bilen... ;) Sletter jeg koderne, er de der efter den efterfølgende køretur. Bruger også (bl.a) OBDeleven til min Golf 7.5.

Måske du skulle få fat i en bruger herinde der har VCDS tæt på hvor du bor (Vestjylland er et vidt begreb) for at se om de lave en fejludlæsning der indeholder lidt mere info.
2018 Golf Variant MK7.5 1.5 TSi EVO 150 Highline DSG
OBDeleven

havsgaard
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. aug 2013, 14:51
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 15 times

Re: U0609 fejl - hvad betyder det?

Indlæg af havsgaard » 4. maj 2018, 08:42

Jeg glemte i den oprindelige indlæg, at skrive, at det var i Engine 01 - fejlen forekommer - men ja, if it aint broken, don't fix it, jeg hader bare fejl jeg ikke kan forklare :D

Jeg får også fejl i rat temp føler, den er der altid - men den anden i 01, den virker sporadisk, og jeg kan ikke helt finde ud af i hvilke situationer den forekommer.

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"