Automatisk nærlys på Toledo

Besvar
Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 4. dec 2018, 09:21

Hej

Jeg har købt mig en Seat Toledo årgang 2015.

Som det er nu, så har bilen automatisk kørelys, som tænder, når bilen startes. Men kørelyset er som bekendt kun 21w, så jeg skal manuelt tænde for nærlyset (55w), så snart det bliver lidt mørkt – og det gør det hurtigt på denne tid af året!

Jeg ville derfor gerne have automatisk NÆRlys på bilen.

Jeg har forespurgt hos to Seat-værksteder. Det ene gider ganske enkelt ikke at besvare mine henvendelser, og det andet siger at det kan ikke programmeres… De mener at lyskontakten blot skal være på ”ON” (drejet helt til højre), og at lyset så vil slukke, når jeg fjerner nøglen – det gør det så ikke...

Kan det skyldes et defekt relæ, ligesom her: viewtopic.php?t=106891 ?

Input modtages gerne! :)

Mathias B Jensen
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 9. mar 2014, 22:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 29 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Mathias B Jensen » 5. dec 2018, 19:13

Lyset slukker når du låser bilen.
Men ellers bør det kunne kodes så du har nærlys på altid.
Smid mig en besked/mail hvis det er noget du vil have lavet.
VCDS, Odis, VCP.

Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 5. dec 2018, 23:10

Nope, lyset slukker heller ikke, når jeg låser bilen...

Det undrer mig meget at et autoriseret Seat-værksted kategorisk afviser at det kan lade sig gøre - jeg er næppe den første, der har haft et ønske om automatisk nærlys...

Jeg vender lige tilbage, hvis ikke jeg finder nogen lidt tættere på :)

Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 13. dec 2018, 14:38

Jeg fik det ene Seat-værksted til at undersøge det igen - her er svaret, jeg fik:

Vores tekniker siger at det ikke kan lade sig gøre at kode nærlyset, da den er født med kørelys.

Kan der være noget om snakken?

Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 18. dec 2018, 21:23

Mystikken breder sig…

Jeg har i dag været hos en hjælpsom sjæl, der med sin VCDS gerne ville prøve, om ikke det kunne lade sig gøre at få nærlyset til at tænde automatisk.

Men han sagde at det var lidt underligt. Han kunne godt gå ind i menuen, og sætte et flueben ud for ”Nærlys tænder automatisk” (eller hvad der nu stod). Men når han gik tilbage til hovedmenuen, så kunne han se at kodningen ikke var slået igennem. Han skulle også kunne køre en slags test, hvor man får demonstreret, hvilke ændringer, der er foretaget – men det virkede heller ikke.

Jeg er ganske ny VAG-ejer, og har først for nylig fået øjnene op for hvor meget, man egentlig kan med kodning. Eller rettere, burde kunne…

For funktioner så som coming home og leaving home skulle det også være muligt at indkode. Og sidespejlene skulle angiveligt også (kunne omkodes til at) klappe ind automatisk. Det kan min Seat bare ikke. Jeg har da også undret mig over sidespejlene. At man på en bil fra 2014 selv skal slå spejlene ind. Det er (som jeg har forstået det) slet ikke muligt at omkode nogle af de indstillinger, bilen har nu.

Den hjælpsomme sjæl foreslog bl.a. at jeg tog bilen ind på VW-værksted, og fik dem til at lægge helt ny ECU-software ind. Men jeg har lidt på fornemmelsen at det ikke er helt billigt – eller hvad?

Well, jeg har i bund og grund 3 spørgsmål:

1. Kan det tænkes at min bil ab fabrik ganske enkelt er kodet til, at man ikke kan omkode nærlys, coming home-lys, sidespejle etc., så det blot er vilkår, jeg må acceptere?

2. Vil et VW-værksted kunne åbne op for en skattekiste af nye muligheder ved at lægge ny ECU-software ind – og hvad koster’ed?

3. Hvis det er en fejl at man tilsyneladende slet ikke kan omkode noget som helst, vil det så være omfattet af (brugtvogns-)garantien? Jeg har købt bilen for 1½ måned siden. Jeg spørger, fordi jeg gerne vil vide det inden jeg kører skytset i stilling over for forhandleren.

Jeg takker på forhånd for svar! :)

Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 19. dec 2018, 12:31

Kan man fremskaffe et vognkort, sådan at jeg kan se hvad bilen var udstyret med/indstillet til fra fabrikken?

Kan man fra fabrikkens/leverandørens/forhandlerens side finde på at sælge en given bil f.eks. uden automatisk nedblænding, fordi kunden har valgt det, og derved kan få bilen x kr. billigere - men bilen har faktisk udstyret til automatisk nedblænding; det er blot et spørgsmål om kodning? Og kan det lade sig gøre at "låse" ECU'en sådan at intet kan omstilles efterfølgende?

Jeg forsøger blot at finde ud af, hvad kodning egentlig anvendes til...

Jeg var jo ret imponeret over at høre, hvor mange ting min bil egentlig kunne kodes til - hvis det ellers havde virket... :(

Palle1000
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 27. sep 2020, 00:02
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Palle1000 » 27. sep 2020, 00:05

Fandt du mon en løsning, eller fik svar på dine spørgsmål? Vh

seatleon111
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 24. maj 2018, 19:19
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af seatleon111 » 27. sep 2020, 06:40

Har du et autoscan fra vcds? Det burde kunne kodes, alt efter hvad for en bcm du har.
Hvor er du i landet? 🙂
Har VCP, VCDS, ODIS-E, ODIS-S. Etka og Elsawin.
Nuværende bil:
Golf 7.5 1.5 TSI 130HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af i-s » 27. sep 2020, 20:38

seatleon111 skrev:
27. sep 2020, 06:40
Har du et autoscan fra vcds? Det burde kunne kodes, alt efter hvad for en bcm du har.
Hvor er du i landet? 🙂
Det er næsten 2 år siden han har været på sidst, så chancen for du får svar på det er vist minimal.
/Søren.

Toledo75
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 4. dec 2018, 08:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 7 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af Toledo75 » 28. sep 2020, 10:58

Jeg får skam stadig besked, når der er nye indlæg i tråden ;)

Jeg fik dengang kontakt til en venlig sjæl, der havde sådan en vcds. Jeg husker det ikke helt, men det var noget med at han godt kunne sætte et kryds/flueben i feltet vedr. kørelys. Men når han trykkede "Gem", ja, så blev det ikke gemt. Om det skyldes en fejl i bilens elektronik eller at det bare ikke kan lade sig gøre fra fabrikkens side; det fandt jeg ikke ud af. Nu har jeg vænnet mig til selv at tænde for lyset, når vejret/manglende dagslys kræver det.

Jeg forsøgte også at finde en anden lyskontakt, men alle dem, der er på markedet (inkl. tvivlsomme Kina-butikker), passer lige netop ikke til min bil.

Nu er det skrevet på listen over ting, jeg skal tjekke, inden jeg køber min næste bil!

stevi
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 7. maj 2014, 10:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 3 times

Re: Automatisk nærlys på Toledo

Indlæg af stevi » 15. okt 2020, 18:23

Jeg tror sådan set også at din bil reagerer rigtigt nok. Kørelys eller dagskørelys er netop til om dagen. Når det er mørkt skal lyskontakten helt til højre (medmindre bilen har lyssensor), ellers er der ikke lys i instrumenterne og fjernlyset vil heller ikke virke. Og måske er der heller ikke lys i baglygterne!!

At lyset ikke slukker når du stopper, hænger sammen med platformen bilen er bygget på. En nyere VAG f.eks. Golf 7 slukker for lyset ved stop selvom kontakten er i ON. Så på disse biler kan man lade lyset være tændt hele tiden...

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"