Hjælp tolkning af fejl på 2014 Beetle 1.2 TSI

Besvar
ulrik2800
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. maj 2014, 16:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Hjælp tolkning af fejl på 2014 Beetle 1.2 TSI

Indlæg af ulrik2800 » 23. jun 2019, 09:04

Hej VAG gurus,

Jeg har en 2014 Beetle 1.2 TSI, som i længere tid periodisk har tændt motor og ESP/ABS fejllamperne.

ABS fejlen sætter bilen i sneglemode (max 2000 rpm), men nulstiller igen når bilen stoppes og startes.

Når motorfejlen opstår er den permanent og kræver nulstilling.

Når bilen ikke er i sneglemode kører den egenligt ok, dog synes jeg tomgangen virker ret ujævn og til tider falder til at være næsten i stå. Motoren kunne også godt have mistet noget umph, men det har enten stået på længe eller er for lidt til at man lade sig mærke at det i daglig bykørsel.

Jeg har haft bilen hos både SMC og større alternativt værksted, men ingen af dem har kunne pege på hvad fejlen kunne være og bare nulstillet dem. Hos SMC mistænker jeg lidt at deres uvillighed til at at løse fejlene, var at sidst den var inde var et par måneder inden min 3 års serviceaftale på bilen udløb.

Som computernørd (med meget lidt forstand på biler) tænkte jeg at den ged kunne jeg sku godt urede med fejlkoderne og lidt googling, så jeg købte en OBDEleven dims. Desværre må jeg nok erkende at det var lidt mere kompliceret en jeg havde regnet med.

Så her står jeg nu med en bil som konen er ved at være godt træt af, og kunne godt bruge lidt hjælp så jeg kan give et værksted lidt kvalificeret modspil.

Jeg har indsat mit seneste scan af motor og brakes på bilen nederst, men har ved et tidligere scan også set lidt flere fejl på motoren. (trouble koder øverst)

Er der nogen derude, som har nogen som helst ide om hvad disse fejl kan skyldes? Motorfejlene luger jo en del af problemer i luftindtaget/blanding.

Jeg ved ikke om man kan få mere info ud af fejlene med VSCD, hvis det er tilfældet betaler jeg gerne for et scan (i Københavnsområdet).

Mange mange tak for hjælpen.

Ulrik

Trouble codes:
P260000 - Coolant Pump Control Circuit open
Passive
P227900 - Intake Air System Leak
Passive
P227900 - Intake Air System Leak
Passive
P307A00 - Intake system Air flow too low
Passive
P010600 - Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Range/Performance
Active
P017200 - Fuel Trim,Bank1 System too Rich
Active


Car: Volkswagen Beetle
Year: 2014
Body type: Cabriolet
Engine: CBZB 77 kW (105 HP) 1.2 l
Mileage: 39810 KM

---------------------------------------------------------------
01 Engine

System description: SIMOS10.12A��
Software number: 03F906070JD
Software version: 5428
Hardware number: 03F907309R
Hardware version: H10
Serial number: 00000000000000
ODX name: EV_ECM12TFS02103F906070JD
ODX version: 004006
Long coding: 001900D6232400080000

Trouble codes:
P227900 - Intake Air System Leak
Passive
P010600 - Manifold Abs.Pressure or Bar.Pressure Range/Performance
Active
P017200 - Fuel Trim,Bank1 System too Rich
Passive


---------------------------------------------------------------
03 Brakes

System description: ESP MK60EC1
Software number: 1K0907379BM
Software version: 0164
Hardware number: 1K0907379BM
Hardware version: H46
Long coding: F43B40F8092800FC2F1102EA90210040A1100010

Trouble codes:
00778 - Steering angle sensor No signal/communication
Passive
01314 - Engine control module (ECM) Please read DTC
Passive

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Hjælp tolkning af fejl på 2014 Beetle 1.2 TSI

Indlæg af kGlerup » 23. jun 2019, 12:22

Den er utilfreds med tryk i indsugningsmanifolden.
Mine bud: Enten er der en i utæthed i systemet, eller også måler den trykket forkert.
Den må have en MAP (Manifold pressure) sensor. Måske denne er ringe, eller forbindelsen dårlig til den.

ulrik2800
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18. maj 2014, 16:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp tolkning af fejl på 2014 Beetle 1.2 TSI

Indlæg af ulrik2800 » 23. jun 2019, 13:23

Tusind tak for svaret.

Har været ret forvirret, da det meste jeg har læst omkring disse fejl henviser til en MAF og ikke MAP. Da jeg nævnte for værkstedet at det muligvis var relateret til MAF'en sagde de bare at sådan en er der ikke i bilen.

Siden jeg så din besked har jeg fundet en udenlandsk gut med en Audi, som lød til at have de samme symptomer endda også at ESP lampen lyste. Hvordan det så kan hænge sammen med trykket i indsugningen.

Nå men en ny MAP koster ikke alverden og selv ser ud til at kunne skiftes, selv af en som bliver nervøs når noget ikke har tastatur og mus.

Jeg skriver tilbage når jeg har skiftet MAP'en måske kan andre bruge mine erfaringer.

Ulrik

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Hjælp tolkning af fejl på 2014 Beetle 1.2 TSI

Indlæg af kGlerup » 23. jun 2019, 14:01

Før du investerer i stumper bør du i det mindste finde pågældende sensor på motoren og gå stik og ledninger efter for synlige fejl. Det kunne jo være helt åbenlyst.. :)

Besvar

Tilbage til "Diagnose/Kodningshjælp søges"