Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Besvar
Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 3. jan 2017, 16:34

Jeg har lige været igang med, at bygge tilskudsvarmeren om til P-varmer med kittet fra http://www.zuheizer-upgrade.de
Det er nemt at montere. Tager ca 3-4 timer. Og har sat en Webasto htm100 fjernbetjening på, til at starte fyret med.

Problemet kommer, når jeg trykker start på fjernbetjeningen. Fjernbetjeningen skriver ok. Og starter modulet fra zuheizer. Den starter blæseren i bilen, men ikke selve fyret. Det er som om den ikke kan komme i kontakt med fyret i Touranen. Den gule ledning fra modulet er monteret i den tomme stikplads (pin 2) på fyret.

Fyret kører fint når jeg tvangs starter det med vcds. Der er iøvrigt helt ny vandpumpe på den.

Jeg tænker at fyret skal kodes med vcds for, at denne "pin 2" kan kommunikere med modulet. Nogen som har et bud?

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af DJ_Gran » 3. jan 2017, 16:47

Torpedo53 skrev:Jeg har lige været igang med, at bygge tilskudsvarmeren om til P-varmer med kittet fra http://www.zuheizer-upgrade.de
Det er nemt at montere. Tager ca 3-4 timer. Og har sat en Webasto htm100 fjernbetjening på, til at starte fyret med.

Problemet kommer, når jeg trykker start på fjernbetjeningen. Fjernbetjeningen skriver ok. Og starter modulet fra zuheizer. Den starter blæseren i bilen, men ikke selve fyret. Det er som om den ikke kan komme i kontakt med fyret i Touranen. Den gule ledning fra modulet er monteret i den tomme stikplads (pin 2) på fyret.

Fyret kører fint når jeg tvangs starter det med vcds. Der er iøvrigt helt ny vandpumpe på den.

Jeg tænker at fyret skal kodes med vcds for, at denne "pin 2" kan kommunikere med modulet. Nogen som har et bud?
Er ret sikker på der skal ny software i fyret før du får det til at virke, hvis det var en tilskudsvarmer? Det kan VCDS ikke.
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Blackfinger » 3. jan 2017, 17:32

Ny software er ikke nødvendig.

Er stikbenet i pin 2 klikket ordentligt i?

Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 3. jan 2017, 18:35

Blackfinger skrev:Ny software er ikke nødvendig.

Er stikbenet i pin 2 klikket ordentligt i?
Det er jeg ret sikker på at det er. Jeg har først skubbet den lilla låseclips ud. Så stikket kan komme helt i bund.
Ved du hvilket signal, modulet sender ud af den gule ledning? Tænker på at måle det med et multimeter.
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg (156.21 KiB) Vist 1633 gange

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Blackfinger » 3. jan 2017, 18:57

Modulet sender et digitalt W-Bus signal på den gule ledning. Det kan du ikke måle med et multimeter.

Jeg har aldrig oplevet et modul fra zuheizer.de der var defekt på nogen måde.

Du har vel ikke flyttet på nogle af dipswitchenene inde i modulet?

Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 3. jan 2017, 19:09

Blackfinger skrev:Modulet sender et digitalt W-Bus signal på den gule ledning. Det kan du ikke måle med et multimeter.

Jeg har aldrig oplevet et modul fra zuheizer.de der var defekt på nogen måde.

Du har vel ikke flyttet på nogle af dipswitchenene inde i modulet?
De står alle på "off"

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Blackfinger » 3. jan 2017, 19:38

Så har jeg ingen bud på hvad fejlen kan være.

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af DJ_Gran » 3. jan 2017, 20:53

Blackfinger skrev:Ny software er ikke nødvendig.

Er stikbenet i pin 2 klikket ordentligt i?
Helt sikker? Jeg har ført lavet en touran hvor vi skulle have nyt software i, for ellers kørte blæseren bare. Og fyret startede ikke.
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Blackfinger » 3. jan 2017, 20:56

Jeg er helt sikker. Det er kun Webastos i øvrigt alt for dyre kit der kræver software opdatering.

Det fra zuheizer.de har jeg monteret 40 gange, så det kender jeg ret godt.

Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 4. jan 2017, 18:19

Det kan nu godt være at dj-gran har fat i noget :!:
Hvis man kigger inde på hjemmesiden. Står der, at der kan være problemer med signalet med årgang 2008 omkring 6 måned.
Men da min er fra august 2007. Tænkte jeg at det ikke ville være et problem. Men det tyder på, at min har et af de print som ikke kan kommunikere med modulet.

Jeg har fået svar fra Uwe fra zuheizer-upgrade. Måske kan det være til gavn for andre.


Das sieht allerdings nicht gut aus, vom blinken der LED und dem Starten des Lüfters scheint von der Installation alles richtig zu sein, das Heizgerät wird angesprochen, antwortet auch und gibt alle 8 Sekunden den Befehl zum Heizbetrieb raus. Auch hast du schon mit VCDS/VAG-Com den Zuheizer getestet und er auch nicht verriegelt.
Ich vermute dass dein Touran von einem Probleme betroffen ist welches vereinzelt bei Fahrzeugen, die meistens in der zweiten Jahreshälfte 2008 gebaut sind auftritt. Man kann es leider nicht am Softwarestand des Zuheizers oder dessen genauen Baudatums erkennen. Ich habe da zwei Beispiele von Fahrzeugen bei denen das Heizgerät innerhalb eines Zeitraums von 6 Wochen produziert wurden, und wo beide Geräte den selben Soft- und Hardwarestand haben. Bei einem funktionierte die Umrüstung problemlos, beim anderen nicht.

Der Fehler liegt in irgend einer Form in der Software des Zuheizers, dieser erkennt den Befehl des „Zuheizen“, welches mein Zusatzsteuergerät sendet nicht und verweigert seine Arbeit. Hierbei ist es egal ob der Versuch der Ansteuerung von meiner Box, oder über die Webasto Diagnosesoftware ThermoTest erfolgt, er startet nicht und in der Diagnosesoftware erscheint die Fehlermeldung “NAK: Unbekannter negativer Acknowlede Code =x23!“. Im normalen Betrieb, also als Zuheizer während des Motorlaufs, gibt es keine Probleme.

Ein testen ob dein Fahrzeug wirklich von diesem Fehler betroffen ist geht nur mit Diagnosesoftware ThermoTest, wie man das in Eigenregie vornehmen kann habe ich auf meiner Hompage unter Tipps beschrieben.
Hierzu muss man sich direkt mit dem „W-Bus“ zum Zuheizer verbinden, das gelbe Kabel welches du zum Heizgerät verlegt hast.
Gern kann ich dich dabei mit Infos unterstützen.

Bei betroffenen Fahrzeugen den Fehler zu beseitigen ist nach meinem Kenntnisstand nur durch Austausch des Heizgeräts, oder des auf dem Zuheizer verbauten Steuergeräts möglich. Es besteht nicht die Möglichkeit über eine VW-Werkstatt eine neue Software aufspielen zu lassen, da die Testgeräte von VW das nicht zulassen, weil ja eine aktuelle Software vorhanden ist. Auch eine Neuinstallation der gleichen Software, wie man es von seinen PC kennt wenn etwas mal nicht funktioniert, können die VW-Werkstätten nicht durchführen.

Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 4. jan 2017, 19:17

DJ_Gran skrev:
Blackfinger skrev:Ny software er ikke nødvendig.

Er stikbenet i pin 2 klikket ordentligt i?
Helt sikker? Jeg har ført lavet en touran hvor vi skulle have nyt software i, for ellers kørte blæseren bare. Og fyret startede ikke.

Var det sådan en software opgradering du lavede? Eller skiftede du printet?

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af DJ_Gran » 4. jan 2017, 19:24

Blackfinger skrev:Jeg er helt sikker. Det er kun Webastos i øvrigt alt for dyre kit der kræver software opdatering.

Det fra zuheizer.de har jeg monteret 40 gange, så det kender jeg ret godt.
Ahh ja, du har ret. Har os monteret sådan en GSM boks fra et eller andet noname firma der skulle man ikke opdatere... Det virkede dog ret dårligt...
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Blackfinger » 4. jan 2017, 19:46

Den perfekte GSM løsning er et opgraderingskit fra zuheizer.de+TC3 eller TC4 GSM modul fra Webasto.

@Torpedo53. Nu har du gjort nysgerrig. Skal jeg sætte min Webasto tester på så vi kan se om du har det problem som Uwe beskriver?

Torpedo53
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 13. jan 2014, 17:35
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nykøbing
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kodning af tilskudsvarmer fra zuheizer-upgrade.de

Indlæg af Torpedo53 » 29. jan 2017, 18:53

Så er der en opdatering på denne tråd. Som andre sikkert vil kunne få glæde af.

Det er ikke muligt, at bruge dette ombygningssæt fra ovennævnte side/forhandler hvis man har en tilskudsvarmer med reservedels nummer 5k0 963 271 c. Det havde min, og den kunne ikke kommunikere med tilskudsvarmeren.
Efter noget søgning på nettet fandt jeg ud af, at VW selv har opgraderet nogle af disse tilskudsvarmere. Selve min tilskudsvarmer er en standard 1k0 815 065. Men som er blevet opdateret af VW (sikkert ifb. med et service) til 5k0 963 271 c.
Jeg har idag skiftet kun selve styringen til en "standard" 1k0 815 065. Og det ser ud til at det virker fint. Jeg kan starte den med fjernbetjeningen.

Så mit råd til andre er: Tjek jeres styring på tilskudsvarmeren (kan gøres med vcds).

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"