Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Besvar
A-Jim
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. aug 2017, 20:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af A-Jim » 2. aug 2017, 21:45

Hej alle,

nu ved vi jo, at mange nye biler er udstyret med 2 pærer i tågelygtehuset. Den ene pære er tågelyspære og den anden er kørelyspære. Men der er også nogle biler( eks. Hyundai i10 & mitsubishi spacestar), hvor de kun er udstyret med 1 pære i tågelygtehuset, som er kørelyspære.

Os der ejer vag-biler er jo så heldige, at vi kan kode mange ting om. Min skoda octavia er udstyret med tågelygter og vi kan jo kode tågelygterne om til kørelys og vi kan endda skrue op og ned for lysstyrken.

Er det pludseligt er lovligt at kode den til auto, da pæren ikke er tågelygterpære(mener det er 35watt) mere, men kørelyspære på 15 watt?

Mvh, jim
Senest rettet af A-Jim 5. aug 2017, 15:51, rettet i alt 3 gange.

A-Jim
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. aug 2017, 20:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af A-Jim » 5. aug 2017, 12:02

Fandt lige artiklen fra lolland falster politi:

leder af sydsjællands og lolland-falsters færdselspoliti erik mather opfordrer bilisterne til at huske reglerne for brug af tågelygter; tågelygter må kun bruges når det er meget tåget eller der er stærk nedbør, som også nedsætter sigtbarheden.
- og så er det vigtigt, at huske at slukke tågelygterne, når der enten ligger en eller flere bilister bag en. Bagtågelygten skal jo vise en bagfra kommende bil, at man nærmer sig en anden bil. Men når bilisterne kan se hinandens biler, er tågebaglygten ikke længere nødvendig, men kun til gene for den bagved kørende bil.
- tågelygterne foran på bilen, skal naturligvis heller ikke være tændt, når man møder en modkørende.
Det er faktisk ikke ulovligt, at køre med tågelygterne tændt, når det er tåge eller stærk nedbør. Heller ikke når man møder andre bilister, men man skal tænke sig om og tage hensyn, siger erik mather.
- brug kun tågelygten, når det er nødvendigt. En god trafikant slukker tågelyset, når man møder en anden bil eller der kører en bil bag ved en.
nogle bilister bruger tågelygterne som kørelys i al slags vejr. Og det er faktisk helt lovligt, fortæller erik mather. Dog skal tågelygterne så være med reduceret lysstyrke, og bilens øvrige nærlys og kørelys skal være slukket.
kører man med tågelygter med fuld styrke tændt, når det ikke er nødvendigt, kan det udløse en bøde på 1000 kroner. Og den type bøder deler færdselspolitiet ud dagligt, fortæller erik mather. Mange glemmer simpelthen at slukke for tågelygterne, når det bliver fint vejr igen.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af Anders D » 5. aug 2017, 12:55

Svaret på dit spørgsmål findes i Færdselsstyrelsens vejledning til syn af køretøj.

6.12.001 Generelle bestemmelser

Det er forkert at spændingen SKAL dæmpes ved brug af tågelygter til kørelys. Men den MÅ dæmpes til 11 volt hvis det er nærlyset man bruger.. Nuvel tågelys: Funktionen må gerne være tilsluttet automatik hvis bilen er nyere end 1/4-1996.


De 15 watt opfylder følgende:

Kørelys skal have en lysstyrke på mellem 400 cd og 1200 cd.

Denne bestemmelse kan anses for opfyldt, såfremt lampen har et effekt-
forbrug på mellem 15 W og 21 W og er anbragt foran en parabol.

Enten har ham Erik ikke læst loven eller også har journalisten misforstået. Mon ikke de mener om aftenen sammen med nærlys.

A-Jim
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. aug 2017, 20:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af A-Jim » 5. aug 2017, 13:05

Har også kodet min tilbage efter jeg tog billeder. Vil ikke risikere noget :roll:

nej, tror da han mener om dagen, for han skriver jo ''og bilens øvrige nærlys og kørelys skal være slukket''

men man hører jo forskellige ting, når man spørger de forskellige betjente eller synsmænd. De kan jo hellere ikke vide alt om alle de regler der.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af Anders D » 5. aug 2017, 13:08

Det forstår jeg ikke. Du har jo loven på din side, og kan bare have PDF'en med på din smartphone, hvis du skulle være uheldig at rende ind i en der ved mindre end du nu ved.

A-Jim
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. aug 2017, 20:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af A-Jim » 5. aug 2017, 13:15

I know, men jeg ville blive pænt træt af at, hvis jeg bliver stoppet hele tiden, for så at vise loven frem til betjenten.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af Anders D » 5. aug 2017, 13:22

Jeg har kørt med omtalte setup i ti år før LED blev the shit. Aldrig stoppet hverken af den eller andre årsager.

A-Jim
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 2. aug 2017, 20:33
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af A-Jim » 5. aug 2017, 13:27

Nu frister du mig til at gøre det :D
Fed Superb!

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af HamSjelv » 5. aug 2017, 15:44

Anders D skrev:Svaret på dit spørgsmål findes i Færdselsstyrelsens vejledning til syn af køretøj.

6.12.001 Generelle bestemmelser....
Læser man 6.12.001 ovre på retsinformation.dk står der nu ret klart at såfremt tågelygter anvendes som dagskørelys må de IKKE være tilsluttet automatik.

Der står intet om at tågelygter på reduceret spænding er lovlig som dagskørelys; Kun tågelygter på fuld spænding er lovligt som dagskørelys.

Bruger man tågelygter som dagskørelys SKAL lygter til markering være tændt også - slukkede baglygter er dermed ikke længere valgfrit.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af Anders D » 5. aug 2017, 15:58

Jeg har vist læst det forkert. Beklager. Men derudover er det næppe noget en normal trafikpolitibetjent ville gå op i og til syn tror jeg simpelthen ikke på de vil opdage det. Forstår heller ikke hvad problemet består i. På VW biler med auto kontakt vil automatikken selv sikre at de slukker om aftenen. Men det er rigtigt, at med automatik mener de også at når kontakten står i 0 må den ikke have tågelygter som kørelys. Det kan man faktisk godt kode op på vores biler. Så den er slukket i 0 men i auto og med dagslys kørelys tændt med positionslys.

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Reduceret Spændning Af Tågelygtepærer

Indlæg af Anders D » 5. aug 2017, 15:59

6.12.001 Generelle bestemmelser
e-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motor-
cykel/knallert dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendte køre-
lyslygter.
(1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters
opmærksomhed på køretøjet.
(2) Som kørelys kan anvendes
a) nærlyslygter,
b) tågeforlygter,
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding.
(3) Anvendes
a) nærlyslygter eller
b) tågeforlygter
som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys-
eller tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at
positionslygterne heller ikke tændes samtidig.
Anvendes
c) kørelyslygter eller
d) nærlyslygter med reduceret spænding
som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
(4) Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i
positions- eller nær-/fjernlysstilling.
Positionslyset kan være indrettet, så det kun kan lyse alene (uden kørelys), når
motoren er slukket.
Før 01.04.96: Gælder kun for kørelysautomatik tilsluttet kørelyslygter eller
tågeforlygter.

a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet køre-
lysautomatik.
Vejledning om syn af køretøjer
6. El-anlæg, lygter, reflekser m.v.
6.12 Kørelys
Side 236

Det var den fremhævede formulering der forvirrede mig.. troede det med 1996 gjalt for efterfølgende tekst.

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"