grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Besvar
Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af norn » 30. nov 2010, 19:00

mangler en guide til at grundindstille gaerkassen og koblingen på en lupo 3L
jeg har sat ny kobling i men hvis jeg juster koblingen så den passer med værdien i måleblok 002 så trækker den så hårdt at motoren går i stå når den skal sætte igang - strammer jeg kablet mer så koblingspunktet passer kan den ikke starte.... :(

what to do
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af SVK » 30. nov 2010, 20:01

Guide til grundindstilling:
http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=11

Hvilken spænding justerer du den ind til i kanal 08 måleblok 002?

Gennemfører den resten af grundjusteringen uden fejl?

Hvis den gennemfører uden fejl justerer du så creep point bagefter?

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af norn » 30. nov 2010, 21:34

jeg havde i forvejen justeret koblingskablet så føleren for koblingsposition viste 1,90 volt

jeg fandt så imellem tiden den her
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph ... sion_(085)
og en efterfølgende justering af trækpunktet så nu spiller det hele igen
Senest rettet af norn 30. nov 2010, 21:45, rettet i alt 2 gange.
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af SVK » 30. nov 2010, 21:36

Ok. Godt du fik det løst.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af norn » 30. nov 2010, 22:05

ja altså bilen kører helt som den skal nu trækpunkt og gaerskifte fungerer perfekt

men det er 1. punkt i grundindstillingen som jeg ikke har gjort for jeg ved simpelthen ikke hvad der er

Gear Actuator Adaptation
[Basic Setting - 04]
Block 014
[Go!]
1st field should change from WAIT to ADJUST.
Loosen the gear actuator nut and tighten it with zero-potential.
Switch selector lever in E or D and back to Tiptronic Mode.
1st field should show WAIT now, tansmission now does some shifts, you can monitor them in field 2 (Range: 0...28).
1st field should change from WAIT to (-), pull the selector lever to Minus and hold it for 5 seconds.
1st field should show STOP now, put the selector lever in position STOP and wait 5 seconds.
1st field should show KickDown now, floor the accelerator pedal completely (to kick down) and wait 5 seconds.
1st field should show N now, put the selector lever in position N.
1st field should show StartMot now, start the engine and let it idle 15 seconds.
1st field should change from SEARCHNG to IGN.OFF, put the selector lever in Position STOP.
Switch ignition off and wait 15 seconds.

er der nogen der ved hvad det punkt betyder
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

SVK
Medlem
Indlæg: 1480
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af SVK » 1. dec 2010, 21:53

Det må næsten være en fejl?

Jeg har ikke set det omtalt på Lupo3lklub.dk. Det er heller ikke omtalt i den danske vejledning, som har ligget derinde længe.
KMDTHY skrev:Grundjustering

Gearkassen skal grundjusteres hvis:

* Minimum for hver 30000 km
* Motoren er blevet skiftet/afmonteret
* Gearkassen er blevet skiftet/afmonteret
* Engine Control Module(ECU) er blevet skiftet
* Transmission Control Module er blevet skiftet
* Koblingen er blevet fjernet / justeret / skiftet
* Gear vælger eller aktuator er blevet fjernet / jueret / skiftet
* Gang steller er blevet fjernet / justeret / skiftet

1. Sørg for minimum strømforbrug, sluk blæser og sæt positionslys på, tilslut ekstra batteri eller/og en lader. Få forbindelse med bilen via VAG-COM, nøglen drejet men ikke startet
2. Vælg 02 Aut-trans
3. Fjern fejl hvis der er nogen.
4. Træk håndbremse og gearvælger i Tipptronic spor
5. Vælg 08 måleværdi og læs kanal 2
6. Display nummer 2 fra venstre skal vise mellem 1.8 og 2.0 V (det er en måling for hvor stramt koblingskablet er, jo løsere jo højere spænding) hvis man træder på bremsen stiger spændingen til 3.8V
7. Display nummer 3 fra venstre viser spændingen på bilen og skal være minimum 12V hvis den ikke er, skal der en lader på. (Som nævnt ovenfor)
8. Koblingskablet skal nu justeres så den viser 1.85V (der sidder en kontramøtrik str. 13mm som løsnes først, derefter justeres på bolten str. 10mm med en topnøgle, når de 1.85V er opnået træd da på bremsen for at se den vender tilbage til 1.85V, og spænd kontramøtrikken igen)
9. Så er vi klar til grundjusteringen gå tilbage til ”02 Aut-trans” vælg ”04 Basic adjustment” tast ”014 tryk go”
10. Display nummer 1 siger hvad du skal, display nummer 2 siger hvilket trin af 1-28 den er nået til.
11. Den startet med at sige ”Wait” vigtigt her må ikke røres ved bremse eller andre ting.
12. Efter ”Wait” kommer ”Adjust” efter ca 5 sek. flyttes gearvælgeren over i ”D” i ca. 5 sek. Og derefter tilbage i tipptronic sporet.
13. Derefter viser displayet igen ”wait” vigtigt her må ikke røres ved bremse eller andre ting. I display 2 køre den nu fra 0 – 28, man kan høre at den rykker rundt i gearene.
14. Derefter viser displayet ”(-)” her skal gearvælgeren trækkes tilbage i (-) og holdes der til displayet skifter og derefter slippes.
15. Derefter viser displayet ”STOP” Træd bremsen ned og sæt gearvælger i Parkering og slip bremsen.
16. Derefter viser displayet ”Kickdown” træd speeder helt i bund, og hold til display skifter.
17. Derefter viser displayet ”N!” træd på bremse og sæt den i neutral ”N” slip bremse.
18. Derefter viser displayet ”Startmot” drej nøglen og start bilen (Vigtigt hvis VAG-COM mister forbindelsen under starten må motoren ikke stoppes, start igen VAG-COM og gå til ”02 Aut/trans” vælg ”04 Basic adjustment” tast ”014 tryk go” den husker selv hvor den var kommet til)
19. Derefter viser displayet ”Searching” nu finder den koblingspunktet vigtigt her må ikke røres ved bremse eller andre ting
20. Derefter viser displayet ”IGN.OFF” drej tændingsnøglen så motoren stopper, Vent minimum 10 sek. Før der igen sættes tænding på, så er grundjusteringen overstået.

OSB! Det er ikke alle ECU versioner der køre punkt 19.

Creep Point:

Start med en normal grundjustering og afslut med tilpasning af krybepunktet.

1. Justering af kobling
2. Grundjustering af gearkassen
3.
02 transmission
08 measuring block
block 025
Tryk ( GO )
Start motoren, træk håndbremse og træd på bremse, sæt gearvælger i E / D
Du kan se antallet af (creep points) tilbage i felt 3. Den burde starte ved 5 og tælle ned til 0.
Træd på bremsen ca 3-4 sekunder, slip bremsen ca 3-4 sekunder træd igen på bremse 3-4 sekunder...
Bliv ved med det indtil felt 3 viser 0.
Hvis du ikke kan få den ned på 0 check for fejlkoder og udfør en grundjustering af gearkassen igen.
(Done, Go Back)
(Close Controller, Go Back - 06)
Stop motoren og vent mindst 10 sek. for du sætter tænding på igen.



RTFM Fejlkoder.
Skulle der med forventning opstå problemer, skulle der gerne komme en fejlkode.

(MVB) = Measuring Value Blocks

RTFM 7 = Potentiometer 2 for Gear Recognition (G240) Check Switches and Wiring/Connectors using Measuring Value Blocks (MVB) and Wiring Diagram.
RTFM 8 = Potentiometer 1 for Gear Recognition (G239) Check Switches and Wiring/Connectors using Measuring Value Blocks (MVB) and Wiring Diagram.
RTFM 9 = Reverse Light Switch (F4) Check Switches and Wiring/Connectors using Measuring Value Blocks (MVB) and Wiring Diagram.
RTFM 10 = Potentiometer Values fluctuating during Measurement Check the corresponding Potentiometers in Measuring Value Blocks (MVB) 015 to 018 Check Fault Codes (repair if necessary) and Perform Basic Setting again
RTFM 11 = Potentiometer Values Check the corresponding Potentiometers in Measuring Value Blocks (MVB) 015 to 018 Check Fault Codes (repair if necessary) and Perform Basic Setting again
RTFM 12 = Gear Actuator incorrectly adjusted or measured values out of specification. Potentiometer, Valves and Selector Finger at the Ball Heads for correct assembly and seating.

Kilde: http://kortlink.dk/ross-tech/7veb
Stjålet fra: http://www.lupo3lklub.dk/forum/viewtopic.php?f=22&t=11

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1827
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: grundindstilling af gaerkasse lupo 3L

Indlæg af johannes » 1. dec 2010, 23:13

Hvis man har VCDS har man også en informations pdf og i denne er der to forskellige vejledninger en dansk og en tysk.
Johannes

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"