Hjælp - Blinklys under sidespejle

Besvar
ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 11. mar 2017, 21:59

Jeg skal bruge lidt hjælp ... jeg har leget med noget kodning af 09 - cent. elect. (Seat Leon 1P - 2012) og i den forbindelse er jeg kommet til at lave noget der har gjort at blinklyset under sidespejlene ikke længere blinker når jeg aktiverer dem (gælder både H- og V-side) ... er der nogle der kan hjælp med input til hvordan jeg kan får dem aktiveret igen?

Har checket at pærerne er iorden ;)

Det skal siges at jeg har været så dum at jeg ikke har fået skrevet den originale coding ned den gang jeg begyndte at 'lege' :( ... kan godt se at dette var dumt gjort ... har med denne oplevelse lært at dette skal jeg huske fremad rettet.

Mvh. Anders

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 11. mar 2017, 22:02

?? Hvis det er med VCDS
Så kik i din Debug folder, der står der hvad du har leget med :-)

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 11. mar 2017, 23:57

Flbak skrev:?? Hvis det er med VCDS
Så kik i din Debug folder, der står der hvad du har leget med :-)
Hej Flbak

Tak for input ... det er rart at vide hvor man kan finde de originale indstillinger ;) .. selv hvis man glemmer at skrive dem ned.

Men det har desværre ikke løst mit problem.
Selvom jeg justerede indstillingerne tilbage til de originale .. så virker mine blinklys (på siden bilen) stadig ikke :( ... er der nogen der kan guide mig på vej ifht. hvad rette for at få dem til at virke igen??

/Anders

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 12. mar 2017, 08:14

Nu kender jeg ikke en Leon særlig meget, men er det et blinklys nede på forskærmen som markeret på billeder herunder der er problemet ?

Hvis ja, så prøv at kigge hvad du har i byte 2 bit 6 ...
Snap21.jpg
Snap21.jpg (104.58 KiB) Vist 3865 gange
Snap22.jpg
Snap22.jpg (265.57 KiB) Vist 3865 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 12. mar 2017, 13:03

HansH skrev:Nu kender jeg ikke en Leon særlig meget, men er det et blinklys nede på forskærmen som markeret på billeder herunder der er problemet ?

Hvis ja, så prøv at kigge hvad du har i byte 2 bit 6 ...
Den vedhæftede fil Snap21.jpg er ikke længere tilgængelig
Den vedhæftede fil Snap22.jpg er ikke længere tilgængelig
Det er lige præcis blinklyset nede på forskærmen ;)

Jeg har lige checket byte 2 bit 6 ... men den ser anderledes ud i min bil.
Jeg har også gennemgået de resterende bytes, men der er ingen der henviser til side turn signals :? :| ... så jeg er stadig på bar bund ifht. hvordan jeg kan få disse blinklys til at virke igen. :(
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Udklip.JPG (56.77 KiB) Vist 3831 gange

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 12. mar 2017, 13:41

Mystisk :-)
Hvad med Advarselsblink virker de der...
Måske kunne en batteri reset hjælpe .??

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 12. mar 2017, 13:43

Okay - jeg skulle lige skyde mig ind på hvilken platform for elektronik sådan en svend kører med :)
5K0 ... osv, så er jeg med.

Prøv lige at sende et screenshot af din byte 12 fra [09].
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 12. mar 2017, 14:19

@Flbak:
Advarselsblink virker fint ... bare ikke dem på forskærmen.

Batteri reset ... hvordan fungerer det? ... fjerner jeg bare en fra batteriet i 1-5 min eller hvordan?
Hvorfor skulle et batteri reset virke?



@HansH

Præcis en 5K0 937 086 M ;)

Her er screenshot fra byte 12
Vedhæftede filer
Udklip2.JPG
Udklip2.JPG (64.64 KiB) Vist 3798 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 12. mar 2017, 17:40

Ævv.. :( Jeg havde håbet at bit 7 ikke var sat. Men den ER jo sat hos dig.. ?!?
Din VCDS har et lille label issue (ikke unormalt). Min byte 12 ser ud som herunder (bemærk bit 7).

Kan du ikke - bare lige for sjovs skyld - prøve at gøre følgende:
* ændre hex værdi for byte 12 fra dit nuv. 95 til 15 (ret direkte oppe i værdifeltet)
* gem og afslut - tænding fra - tænding til - se om det gør nogen ændring ?
* hvis ikke, så ændre tilbage til 95 - gem og afslut - tænding fra - tænding til - se om det så virker

Hvis stadig ikke, så prøv Flbak's forslag med at pille en pol af batteriet i 20 min - på igen - og se om det så virker.
Snap23.jpg
Snap23.jpg (341.47 KiB) Vist 3766 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 12. mar 2017, 18:54

Batteri reset ... hvordan fungerer det? ... fjerner jeg bare en fra batteriet i 1-5 min eller hvordan?
Hvorfor skulle et batteri reset virke?


Det nulstiller dine styreenheder, og kan sommetider hjælpe hvis der er gået kuk i noget.
Du får måske nogle ekstra fejl hvis du laver en scan lige efter
Bilen skal lige køre en lille tur og lære værdierne igen

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 12. mar 2017, 22:07

HansH skrev:Ævv.. :( Jeg havde håbet at bit 7 ikke var sat. Men den ER jo sat hos dig.. ?!?
Din VCDS har et lille label issue (ikke unormalt). Min byte 12 ser ud som herunder (bemærk bit 7).

Kan du ikke - bare lige for sjovs skyld - prøve at gøre følgende:
* ændre hex værdi for byte 12 fra dit nuv. 95 til 15 (ret direkte oppe i værdifeltet)
* gem og afslut - tænding fra - tænding til - se om det gør nogen ændring ?
* hvis ikke, så ændre tilbage til 95 - gem og afslut - tænding fra - tænding til - se om det så virker

Hvis stadig ikke, så prøv Flbak's forslag med at pille en pol af batteriet i 20 min - på igen - og se om det så virker.
Snap23.jpg
Så har jeg prøvet at følge din vejledning med hex værdi ændringer til 15 og tilbage til 95 ... i begge tilfælde gjorde det ingen forskel :? ... træls (sagt på godt jysk).
Som jeg kan se, så har jeg ikke nogen bit 7 i byte 12 på min bil ... så hvad mener du, når du siger at bit 7 er sat hos mig?

Hvad mener du med at min VCDS har et label issue?

Jeg prøver Flbak's forslag i morgen aften.

/Anders

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 12. mar 2017, 22:21

ASR skrev: Som jeg kan se, så har jeg ikke nogen bit 7 i byte 12 på min bil ... så hvad mener du, når du siger at bit 7 er sat hos mig?

Hvad mener du med at min VCDS har et label issue?
Allerførst: alle bytes har 8 bits.
Selvom din VCDS ikke viser en beskrivelse for bit7, så betyder det ikke at den ikke er der. Det er den.
Det betyder bare at der i beskrivelsesfilerne på din VCDS installation ikke findes en beskrivende tekst for den bit. Funktionen er der bagved, uanset.

Det forudsætter at man forstår både det binære (base-2) og det hexadecimale (base-16) talsystem, for at kunne forstå det.
Værdien 95 (hex) svarer til 149 i vores normale (base-10) talsystem, og det svarer igen til binært 10010101
Når man snakker binært tælles bits fra højre mod venstre, dvs. 1-tallet længst til højre er bit0, 0'et som er nr 2 fra højre er bit1 osv.
Bit'en længst til venstre er altså bit7 - og som du kan se, havde den allerede værdien 1 i din opsætning. Det svarer til at fluebenet er sat i bit 7.
Bit 7 repræsenterer en værdi på hex 80. Dvs. hvis man vil sætte den, lægger man 80 (hex) til det tal der står oppe i talfeltet. Vil man fjerne fluebenet, trækker man 80 (hex) fra. Derfor jeg bad dig ændre værdien til 15 og derefter tilbage til 95 igen. Det svarer til at fjerne og derefter sætte fluebenet igen.

Bare fordi VCDS ikke giver dig en nice lille checkbox du kan sætte/fjerne et flueben i, betyder det ikke at man er kogt. Så fikser man det bare ved at redigere værdien direkte.
Men det kræver altså lige at man har fod på binær og hexadecimal.

Håber det gav lidt mening..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

ASR
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 8. jan 2011, 18:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ikast
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af ASR » 14. mar 2017, 18:25

HansH skrev:
ASR skrev: Som jeg kan se, så har jeg ikke nogen bit 7 i byte 12 på min bil ... så hvad mener du, når du siger at bit 7 er sat hos mig?

Hvad mener du med at min VCDS har et label issue?
Allerførst: alle bytes har 8 bits.
Selvom din VCDS ikke viser en beskrivelse for bit7, så betyder det ikke at den ikke er der. Det er den.
Det betyder bare at der i beskrivelsesfilerne på din VCDS installation ikke findes en beskrivende tekst for den bit. Funktionen er der bagved, uanset.

Det forudsætter at man forstår både det binære (base-2) og det hexadecimale (base-16) talsystem, for at kunne forstå det.
Værdien 95 (hex) svarer til 149 i vores normale (base-10) talsystem, og det svarer igen til binært 10010101
Når man snakker binært tælles bits fra højre mod venstre, dvs. 1-tallet længst til højre er bit0, 0'et som er nr 2 fra højre er bit1 osv.
Bit'en længst til venstre er altså bit7 - og som du kan se, havde den allerede værdien 1 i din opsætning. Det svarer til at fluebenet er sat i bit 7.
Bit 7 repræsenterer en værdi på hex 80. Dvs. hvis man vil sætte den, lægger man 80 (hex) til det tal der står oppe i talfeltet. Vil man fjerne fluebenet, trækker man 80 (hex) fra. Derfor jeg bad dig ændre værdien til 15 og derefter tilbage til 95 igen. Det svarer til at fjerne og derefter sætte fluebenet igen.

Bare fordi VCDS ikke giver dig en nice lille checkbox du kan sætte/fjerne et flueben i, betyder det ikke at man er kogt. Så fikser man det bare ved at redigere værdien direkte.
Men det kræver altså lige at man har fod på binær og hexadecimal.

Håber det gav lidt mening..
Det giver fint mening ... tak for forklaringen.

Nu har jeg så prøvet at tage strømmen i de 20 min og derved lave den af Flbak omtalte batteri reset, med en efterfølgende køretur ... men det har desværre ikke løst problemet ... bliklyset på forskærmen virker stadig ikke.
Andre forslag til hvad årsagen kan være og hvad der skal til for at aktivere dem igen?

Det er ved at frustrere mig grundigt.

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 14. mar 2017, 19:45

Har du haft ændret på byte 18 ??? Den skjulte lygtekonfiguration, ved ikke om sideblinklys er i den

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Blackfinger » 14. mar 2017, 20:21

Hvad med tilpasningskanalerne, har du evt. kodet noget om der?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 14. mar 2017, 22:24

Hmm... surt show :(

Kan være at vi snart er ude i at efterspørge en der har en Altea 2012'ish, som kunne lægge sin kodning op herinde.

Men Flbak stiller et relevant spørgsmål - er de sideblinklys en del af den programmering der ligger i EEPROM'en, og som er "skjult" bag byte18 ?
For så er vi (=du) nok desværre fucked, og så kan jeg kun komme i tanke om bruger i-s (Søren) der evt kan rede de tråde ud.

Til syvende og sidst er der jo muligheden at køre til aut. og få dem til at lægge factory settings i din BCM. Men det koster jo nok lidt mønt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 15. mar 2017, 12:45

Hvis det er et byte 18 issue, kan det måske hjælpe med denne fremgangsmåde foreslået af Dana fra Ross-tech
Til en med samme problem.
Kan se at byte 18 er 00 men der er måske ikke brugt denne måde.
Vedhæftede filer
IMG_0440.PNG
IMG_0440.PNG (73.41 KiB) Vist 3565 gange

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af HansH » 15. mar 2017, 12:55

Flbak skrev:Hvis det er et byte 18 issue, kan det måske hjælpe med denne fremgangsmåde foreslået af Dana fra Ross-tech
Til en med samme problem.
Kan se at byte 18 er 00 men der er måske ikke brugt denne måde.
Uha.. jeg ville godt nok tænke mig om.. ikke 1 eller 2, men 10 gange inden jeg overhovedet pillede ved byte18 :shock:

Nu ved jeg ikke hvilken kontekst denne opskrift er taget ud af ? En der også mangler sideblinklys på en Altea 2012 ?

Under alle omstændigheder: hvis jeg var TS, ville jeg kun overveje at begynde at røre ved byte18, hvis jeg vidste med 100% sikkerhed at jeg havde fucked den up - og dermed havde alt at vinde.
byte18 styrer hele lygteopsætningen, og risikoen for at der er meget mere end bare sideblinklys der ikke virker bagefter, er alt for stor til at jeg ville vove at gå den vej.

TS: hvis jeg var dig, ville jeg skrive en PB til bruger i-s herinde, forelægge ham dit problem, henvise til tråden her, og indledningsvis spørge ham om han positivt ved at sideblinklys på en Altea 2012 er del af default EEPROM lygtehåndteringen i BCM. Der er vist ikke andre brugere herinde som har så meget fod på virkemåden af BCM som han har.

Hvis han siger nej, så ville jeg holde mig langt, langt væk fra byte18.
Hvis han siger ja, så ville mit næste skridt være at få en aftale med ham. For så er han din bedste ven :)
Hvis han siger ved ikke, så ville jeg nok bare køre ned til VW og få dem til at parameterisere din BCM fra scratch og betale hvad det måtte koste. Kan vel ikke blive meget mere end en værkstedstime.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Flbak
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 1. feb 2016, 09:46
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 15 times
Been thanked: 29 times

Re: Hjælp - Blinklys under sidespejle

Indlæg af Flbak » 15. mar 2017, 13:51

Det ville jeg heller ikke :-)
Derfor spørger jeg også om han har pillet ved den,
og har han det kan der jo ikke ske mere en der allerede er sket

Besvar

Tilbage til "Brugen af VCDS/VAGCom"