Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Jeg søger anvisning på skift af tandrem på min t4 1998 med (tror jeg) acv-motor. Jeg har ikke pillet noget fra hinanden endnu, men forsøgt at indsamle info om emnet. Er der nogen der kan hjælpe med anvisninger på arbejdsgangen og hvad man især skal tage sig i agt for? Jeg er opsat på at lære at gøre det selv.
Det er mit indtryk, at der skal afmonteres knasttandhjul. Hvorfor? Hvad er der i vejen for at trække den gamle rem af og montere den nye, mens knast og krumtap er fastlåst på en eller anden måde? Jeg skal sikkert også skifte vandpumpe - problemer i det?
Remstrammeren forekommer at være automatisk, bare den bliver drejet til sit mærke, er det korrekt og er remspændingen herefter korrekt?
Jeg skal nok også skifte remmen til brændstofpumpen. Hvad er problemerne i forbindelse med dette? Jeg har læst at den skal stå på mærkerne ligesom ved tandremsskift, så man kan indsætte en blokeringspind gennem pumpehjulet. Så er alt vel fikseret og remmen til at skifte?
Jeg har også læst at pumpen skal indstilles med måleur bagefter - en procedure, jeg ikke helt forstår. Kan jeg gøre det lige så godt med vcds-softwaren? Prøve mig frem til kurverne ligger midt i feltet? Det gør den i øvrigt ikke nu, den ligger vist langt under, viser sig kun lige akkurat i bunden af billedet.
Det var en længere smøre, håber at nogen vil smide et svar. Jeg er ny her i forummet. Har prøvet at søge på emnet, foreløbig uden held (hvilket nok undrer mig lidt-kan jeg ikke finde ud af det?).
Det er mit indtryk, at der skal afmonteres knasttandhjul. Hvorfor? Hvad er der i vejen for at trække den gamle rem af og montere den nye, mens knast og krumtap er fastlåst på en eller anden måde? Jeg skal sikkert også skifte vandpumpe - problemer i det?
Remstrammeren forekommer at være automatisk, bare den bliver drejet til sit mærke, er det korrekt og er remspændingen herefter korrekt?
Jeg skal nok også skifte remmen til brændstofpumpen. Hvad er problemerne i forbindelse med dette? Jeg har læst at den skal stå på mærkerne ligesom ved tandremsskift, så man kan indsætte en blokeringspind gennem pumpehjulet. Så er alt vel fikseret og remmen til at skifte?
Jeg har også læst at pumpen skal indstilles med måleur bagefter - en procedure, jeg ikke helt forstår. Kan jeg gøre det lige så godt med vcds-softwaren? Prøve mig frem til kurverne ligger midt i feltet? Det gør den i øvrigt ikke nu, den ligger vist langt under, viser sig kun lige akkurat i bunden af billedet.
Det var en længere smøre, håber at nogen vil smide et svar. Jeg er ny her i forummet. Har prøvet at søge på emnet, foreløbig uden held (hvilket nok undrer mig lidt-kan jeg ikke finde ud af det?).
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Prøv at skrive eller melde dig ind på http://caravelle.dk/
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 16. aug 2009, 14:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nykøbing Sj
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Prøv at kigge lidt på det her
Min: VW Transporter T4 1996 2,5B 175Kkm
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
hej jakhammerjakhammer skrev:prøv at kigge lidt på det her
tak for din pdf. Hjælper noget. Det står nok lidt klarere når jeg får det pillet fra hinanden.
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
hej marcwinthermarcwinther skrev:prøv at skrive eller melde dig ind på http://caravelle.dk/
har kigget der, synes alle henviser til hr. Kriller - men det er lidt langt fra hvor jeg bor
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Medlem
- Indlæg: 690
- Tilmeldt: 16. aug 2009, 14:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nykøbing Sj
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Det var så lidt, jeg håber den kan hjælpe lidtmrpeter skrev:hej jakhammerjakhammer skrev:prøv at kigge lidt på det her
tak for din pdf. Hjælper noget. Det står nok lidt klarere når jeg får det pillet fra hinanden.
Råb op hvis du har brug for andet, så skal jeg se hvad jeg kan gøre
Min: VW Transporter T4 1996 2,5B 175Kkm
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Ved ikke hvor du bor på Fyn, men jeg har flere gange brugt Kriller (Give Auto). Tager halvanden times tid fra Sydfyn.. Har dog ikke T4 mere. Hvis du vil have numre til "orange" mekanikere på Sydfyn med forstand på VAG, så skriv en PB til mig Men kan godt anbefale dig at melde dig ind i Caravelle.dk - meget brugbar viden derinde..mrpeter skrev:hej marcwinthermarcwinther skrev:prøv at skrive eller melde dig ind på http://caravelle.dk/
har kigget der, synes alle henviser til hr. Kriller - men det er lidt langt fra hvor jeg bor
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6263
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2089 times
- Been thanked: 680 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Er der ikek 2 tandremme på den eller er det kun på 2.4?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Medlem
- Indlæg: 909
- Tilmeldt: 29. jul 2008, 18:17
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faaborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 5 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Nej, der er også to på en 2,5 TDi..jansom skrev:Er der ikek 2 tandremme på den eller er det kun på 2.4?
Audi Q7 3.0 TDi 245 Quattro, årg. 2011 (kørt 265.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
VW e-Golf 190, årg. 2015 (kørt 96.000 km.)
Honda VFR 800i, årg. 1999 (kørt 48.000 km.)
Honda ANF 125i, årg. 2012 (kørt 18.000 km.)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Nu kommer jeg lidt i tvivl... Mener du rem til pumpe også, eller hvad er nr. 2 tandrem for en? Måske er det slet ikke en ACV jeg kører med? På venstre side kan jeg kun se 1 tandrem (+ en kilerem selvfølgelig)MarcWinther skrev:Nej, der er også to på en 2,5 TDi..jansom skrev:Er der ikek 2 tandremme på den eller er det kun på 2.4?
- Vedhæftede filer
-
- acv_4.jpg (74.59 KiB) Vist 6421 gange
-
- acv_3.jpg (60.64 KiB) Vist 6421 gange
-
- acv_2.jpg (63.87 KiB) Vist 6421 gange
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Tandrem 1. Går fra krumtap til knastaksel
Tandrem 2. Går fra bagenden af knastaksel til brændstofpumpen
På en TDI skal pumpen ikke indstilles med mikrometer ur men med vcds
Tandrem 2. Går fra bagenden af knastaksel til brændstofpumpen
På en TDI skal pumpen ikke indstilles med mikrometer ur men med vcds
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Ahaa.. jeg var lige ved at blive nervøs. Tak.norn skrev:Tandrem 1. Går fra krumtap til knastaksel
Tandrem 2. Går fra bagenden af knastaksel til brændstofpumpen
På en TDI skal pumpen ikke indstilles med mikrometer ur men med vcds
Og fint med vcds - det har jeg, i modsætning til ur og adapter.
mv Peter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
mrpeter skrev:Ahaa.. jeg var lige ved at blive nervøs. Tak.norn skrev:Tandrem 1. Går fra krumtap til knastaksel
Tandrem 2. Går fra bagenden af knastaksel til brændstofpumpen
På en TDI skal pumpen ikke indstilles med mikrometer ur men med vcds
Og fint med vcds - det har jeg, i modsætning til ur og adapter.
mv Peter
Det er ikke så slemt at skifte tandrem på sådan en
Jeg plejer at ta køleren helt af , ikke kun vippe den ud , du skal aligevel ha vandet af for at skifte vandpumpen , så er det ret nemt at ta køleren af og det gir meget mer plads at arbejde på
Remskiven på krumtappen kan sidde ret godt fast
En god luftnøgle er et must
Jeg vil mene det rigtige modhold er vigtig at ha , tilfælde af at bolten sidder hårdt og den skal også spændes moment igen
Når køler og remskive er taget af så går det bare der ud af , lad vær med at løsne remskiven på knastakslen
Af med tandrem , skift omløber og strammerhjul og vandpumpen
På med remmen igen
Remskiven skal spændes med det rigtige moment
Det svinger lidt efter motortype og årgang
Så find det rigtige moment til din bil
Remskiven kan godt gå løs sådet er lidt vigtigt at du har styr på det lige her
Husk ny bolt
Den lille rem er også lige ud af landevejen
Der er to strammerhjul til den , den ene til at spænde remmen med , den anden til at flytte indsprøjtningen med
Når det hele er samlet igen drejer du krumtappen 2 omgange med håndkraft
Start motoren op og indstil indsprøjtningen med hjælp fra vcds
Det kan være nødvendigt at løsne remskiven på knastakslen til pumpen og flytte den lidt for at få indsprøjtningen til at passe 100%
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hvis der sidder den gamle type vandpumpe på, og man sætter en ny type på, uden at løsne knasthjulet, så passer taktningen ikke mere! Og det er noget nemmere at samle med hjulet taget af, og man skal være temmelig hårdhændet ved det inderste tandrems dæksel, hvis man ikke løsner det når vandpumpen skal ud.
Pumpen kan fint grundindstilles med ur, ellers så kan det tage noget tid at skyde sig ind, hvis ikke man er vant til at rode med det.
Pumpen kan fint grundindstilles med ur, ellers så kan det tage noget tid at skyde sig ind, hvis ikke man er vant til at rode med det.
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hej nornnorn skrev:mrpeter skrev:Ahaa.. jeg var lige ved at blive nervøs. Tak.norn skrev:Tandrem 1. Går fra krumtap til knastaksel
Tandrem 2. Går fra bagenden af knastaksel til brændstofpumpen
På en TDI skal pumpen ikke indstilles med mikrometer ur men med vcds
Og fint med vcds - det har jeg, i modsætning til ur og adapter.
mv Peter
Det er ikke så slemt at skifte tandrem på sådan en
Jeg plejer at ta køleren helt af , ikke kun vippe den ud , du skal aligevel ha vandet af for at skifte vandpumpen , så er det ret nemt at ta køleren af og det gir meget mer plads at arbejde på
Remskiven på krumtappen kan sidde ret godt fast
En god luftnøgle er et must
Jeg vil mene det rigtige modhold er vigtig at ha , tilfælde af at bolten sidder hårdt og den skal også spændes moment igen
Når køler og remskive er taget af så går det bare der ud af , lad vær med at løsne remskiven på knastakslen
Af med tandrem , skift omløber og strammerhjul og vandpumpen
På med remmen igen
Remskiven skal spændes med det rigtige moment
Det svinger lidt efter motortype og årgang
Så find det rigtige moment til din bil
Remskiven kan godt gå løs sådet er lidt vigtigt at du har styr på det lige her
Husk ny bolt
Den lille rem er også lige ud af landevejen
Der er to strammerhjul til den , den ene til at spænde remmen med , den anden til at flytte indsprøjtningen med
Når det hele er samlet igen drejer du krumtappen 2 omgange med håndkraft
Start motoren op og indstil indsprøjtningen med hjælp fra vcds
Det kan være nødvendigt at løsne remskiven på knastakslen til pumpen og flytte den lidt for at få indsprøjtningen til at passe 100%
Tak for dit svar. Det lyder jo ikke så giftigt endda med det overblik, du giver.
Hvad er grunden til at mange siger, at knasthjulet skal af? Jeg tænkte at det var noget i retning af at den nye rem måske er lidt kortere, så man kunne få tænderne til at passe med krumtaphjulet. Hvordan låser du knasten fast under operationen, hvis du ikke piller hjulet af i den anden ende og anvender den der låseplade? Eller det er måske ikke strengt nødvendigt at låse den?
Når du skriver omløber, mener du så den , der hedder 'Umlenkrolle' i billede acv_3 ovenfor?
Nu er jeg ved at få lidt mere mod på at gå i gang med det. Det virker som om det er til at have med at gøre at lave et stykke værktøj til modhold på krumtapremskiven, og jeg behøver så ikke at lave noget til modhold til knasten?
Når jeg måske skal finjustere pumpen, er det vel 'Antriebsrad ESP (Nockenwelle' på billede acv_4 du henviser til? Jeg har set nogle videoer, hvor man stiller det præcise tidspunkt tilsyneladende ved at løsne nogle bolte, som vist holder remskiven fast til akslen og dermed kan forskyde den en smule i nogle slidser. Er det korrekt?
Som du kan læse er jeg stadig en smule i tvivl, men det hjælper på det efterhånden.
Peter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hej pattmann.pattmann skrev:Hvis der sidder den gamle type vandpumpe på, og man sætter en ny type på, uden at løsne knasthjulet, så passer taktningen ikke mere! Og det er noget nemmere at samle med hjulet taget af, og man skal være temmelig hårdhændet ved det inderste tandrems dæksel, hvis man ikke løsner det når vandpumpen skal ud.
Pumpen kan fint grundindstilles med ur, ellers så kan det tage noget tid at skyde sig ind, hvis ikke man er vant til at rode med det.
Nå ja, der var lige en lille krølle der - det vil vise sig, når jeg får stumperne. Der er noget med 18 tænder på den gamle type og vist 20 på den nye? Jeg er måske ikke helt med på, hvorfor taktningen så ikke passer mere?
Vandpumpen løber vel 'frit' og indretter sig efter remmens tænder? Jeg antager, at du mener at man så er nødt til at flytte lidt på knasthjulet for at få remmens tænder til at passe, så derfor skal man løsne hjulet for ikke at flytte på selve knastakslen under operationen? Vil knasten være godt nok låst med låsepind i pumpehjulet mens man arbejder på krumtapsiden?
Tak for jeres indlæg allesammen, jeg bliver lidt klogere for hvert svar.
Peter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Remhjulet er større på de nye vandpumper ja, og da alle punkterne som de drejer om er fikserede, og tandremmen har samme længde, så flytter taktningen sig, du behøver ikke løsne noget for at remmen kan gå på, den "drejer" enten knast eller krumtap når du spænder den, og så har du balladen.
Der er ingen låsepind til pumpen på en tdi, men der sidder en bolt som kan spændes for at holde pumpen, men der er ingen fiksering/grundindstilling.
Alt efter årgang findes der også forskellige mærker på svinghjulet, det ene meget stort og tydeligt, det andet meget mindre, og med mærker lige ved siden af hinanden, der skal man huske at bruge 0 mærket.
Der er ingen låsepind til pumpen på en tdi, men der sidder en bolt som kan spændes for at holde pumpen, men der er ingen fiksering/grundindstilling.
Alt efter årgang findes der også forskellige mærker på svinghjulet, det ene meget stort og tydeligt, det andet meget mindre, og med mærker lige ved siden af hinanden, der skal man huske at bruge 0 mærket.
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hej igen pattmannpattmann skrev:Remhjulet er større på de nye vandpumper ja, og da alle punkterne som de drejer om er fikserede, og tandremmen har samme længde, så flytter taktningen sig, du behøver ikke løsne noget for at remmen kan gå på, den "drejer" enten knast eller krumtap når du spænder den, og så har du balladen.
Der er ingen låsepind til pumpen på en tdi, men der sidder en bolt som kan spændes for at holde pumpen, men der er ingen fiksering/grundindstilling.
Alt efter årgang findes der også forskellige mærker på svinghjulet, det ene meget stort og tydeligt, det andet meget mindre, og med mærker lige ved siden af hinanden, der skal man huske at bruge 0 mærket.
Nå ja jeg havde ikke fået lavet en ordentlig signatur med årgang mv. Det er en '98-er.
Ja, det er klart at hverken knast eller krumtap må rykke sig under monteringen og opstramning af remmen. Er det korrekt opfattet, at remstrammeren har mærker, og når den står, hvor mærkerne peger, er strammeren 'automatisk'?
Med hensyn til mærkerne håber jeg at man kan dobbeltchecke ved at se på både svinghjul og krumtapremskive - der skulle sidde mærker også, har jeg læst.
Jeg har ikke før hørt om låsning af pumpesiden med en bolt. Sidder der et gevindhul så man kan låse knasthjulet? Og hvis der gør, har jeg vel en grundindstilling, så jeg i det mindste kan starte og så bruge vcds derfra?
Er det gevindet, som den højre pil peger på, du skriver om?
Er det korrekt, at knasthjulet på krumtapsiden sidder på en konus, så det kan indstilles trinløst? Jeg synes jeg på et tidspunkt er stødt på et billede, hvor der er en rille til en not - men så kan den jo ikke flyttes...
Og sidder knasthjulet på pumpesiden fikseret i den låserille, der er på knasten? Jeg er i tvivl om hvorvidt man indstiller pumpen vha. knasthjul eller på hjulet på selve pumpen - eller...??
Ja, det er mange spørgsmål, tak for tålmodigheden
- Vedhæftede filer
-
- knast_pumpeside.jpg (14.47 KiB) Vist 6293 gange
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 122
- Tilmeldt: 27. aug 2008, 14:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
har lige skiftet tandrem på mine egne 2,5 tdi
Gør nogenlunde som følgendene, køleren behøves ikke at afmonteres
drej motor så mærke på svinghjul og inds. pumpe passer, lås inds.pumpe med den dertil indrettede låsebolt(sidder på pumpen, en afstandsskive skal blot fjernes, bolten spændes ind)afmonter ventildæksel pumpetandrem, og hjul, afmonter nu rem for knastaksel, nu kan låseplade monteres for korrekt indstilling af knast, løsn knastakselhjulet, det sidder på en konus, fingerspænd så det kan løbe frit rundt på knasten, monter nu
ny tandrem+div hjul og vandpumpe, du kan nu justere til korrekt stramhed på tandremmen, medens både motor og knastaksel står nøjagtig, spænd nu tandremhjulet med korrekt moment, fjern knastaksellåseværktøj, monter hjul for pumpe, det skal også kunne løbe frit rundt på knasten, monter rem og juster stramhed, spænd hjulet moment, skrug låsebolt ud af pumpen, start bilen, kontroller indsp.tidspunkt med tester, kan justeres med strammerhjulene
God arbejdslyst
Otto
Gør nogenlunde som følgendene, køleren behøves ikke at afmonteres
drej motor så mærke på svinghjul og inds. pumpe passer, lås inds.pumpe med den dertil indrettede låsebolt(sidder på pumpen, en afstandsskive skal blot fjernes, bolten spændes ind)afmonter ventildæksel pumpetandrem, og hjul, afmonter nu rem for knastaksel, nu kan låseplade monteres for korrekt indstilling af knast, løsn knastakselhjulet, det sidder på en konus, fingerspænd så det kan løbe frit rundt på knasten, monter nu
ny tandrem+div hjul og vandpumpe, du kan nu justere til korrekt stramhed på tandremmen, medens både motor og knastaksel står nøjagtig, spænd nu tandremhjulet med korrekt moment, fjern knastaksellåseværktøj, monter hjul for pumpe, det skal også kunne løbe frit rundt på knasten, monter rem og juster stramhed, spænd hjulet moment, skrug låsebolt ud af pumpen, start bilen, kontroller indsp.tidspunkt med tester, kan justeres med strammerhjulene
God arbejdslyst
Otto
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Tak Otto, det var da om noget kort og klart. Det eneste, jeg er i tvivl om (lige nu) er det med mærke på pumpe - jeg mener en anden sagde at der ikke er nogen grundindstilling - men det ser jeg nok, når jeg får det splittet ad.natmekanikeren skrev:har lige skiftet tandrem på mine egne 2,5 tdi
Gør nogenlunde som følgendene, køleren behøves ikke at afmonteres
drej motor så mærke på svinghjul og inds. pumpe passer, lås inds.pumpe med den dertil indrettede låsebolt(sidder på pumpen, en afstandsskive skal blot fjernes, bolten spændes ind)afmonter ventildæksel pumpetandrem, og hjul, afmonter nu rem for knastaksel, nu kan låseplade monteres for korrekt indstilling af knast, løsn knastakselhjulet, det sidder på en konus, fingerspænd så det kan løbe frit rundt på knasten, monter nu
ny tandrem+div hjul og vandpumpe, du kan nu justere til korrekt stramhed på tandremmen, medens både motor og knastaksel står nøjagtig, spænd nu tandremhjulet med korrekt moment, fjern knastaksellåseværktøj, monter hjul for pumpe, det skal også kunne løbe frit rundt på knasten, monter rem og juster stramhed, spænd hjulet moment, skrug låsebolt ud af pumpen, start bilen, kontroller indsp.tidspunkt med tester, kan justeres med strammerhjulene
God arbejdslyst
Otto
Med hensyn til at låse knasten med låsepladen kan jeg måske ikke regne med, at rillen passer, når motoren står på mærkerne? På billedet ser det ud som om rillen ikke er i midten. Det ser på billeder ud som om at værktøjet passer så underkant af rillen skal flugte med overfladen på topsykket ? Er det korrekt?
Jeg forestiller mig også, st der er mærker på krumtapsiden, som skal passe samtidig med det på svinghjulet. Og jeg er opmærksom på at man kan komme til at stille motoren en omgang forkert. Jeg har læst, at det er vigtigt, at man checker at de to knaster længst til venstre (set forfra bilen) begge peger op i luften. Men hvis jeg har ret i mine andre antagelser vil låsepladen ikke passe. Er det korrekt?
Og igen, tak for din punkt-for-punkt opskrift.
Det hele hjælper mig meget til at få et overordnet billede af hvad jeg kan vente mig.
(Og ja, jeg har hørt det før: Som han dog kan spørge, den mand )
mv Peter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Jeg kan nu fortælle, at jeg er kommet 'levende' igennem mit tand- og pumperemsskift, bilen kører fint efterfølgende. Det var jo trods alt til at have med at gøre
Jeg valgte at lade være med at løsne hjulet i pumpesiden, da bilen jo sådan set kørte fint, inden jeg begyndte. Jeg lavede et stykke værktøj til at fiksere hjulet med - der er meget passende et 8mm bolthul i topstykket lige bag hjulet, og et lille stykke fladjern med en rille i og et stykke ca. 16 mm rundjern skruet på fladjernet klarede den opgave - og fikserede pumpen med den låsebolt, der sidder i pumpen i forvejen. På med remmen og remstrammere på mærkerne og den var tæt på at være der. Herefter skulle der bare en meget lille justering på strammerhjulene for at få kurven til at stå tæt på midterlinien i VCDS'en.
Krumtapsiden gik også uden de større problemer, jeg måtte lige finde på et værktøj til kileremstrammeren, det blev et stykke fladjern med en lille klods med en 16mm udfræsning svejset på enden.
Tak til alle, der har bidraget med diverse oplysninger i forbindelse med mit projekt.
Peter
Jeg valgte at lade være med at løsne hjulet i pumpesiden, da bilen jo sådan set kørte fint, inden jeg begyndte. Jeg lavede et stykke værktøj til at fiksere hjulet med - der er meget passende et 8mm bolthul i topstykket lige bag hjulet, og et lille stykke fladjern med en rille i og et stykke ca. 16 mm rundjern skruet på fladjernet klarede den opgave - og fikserede pumpen med den låsebolt, der sidder i pumpen i forvejen. På med remmen og remstrammere på mærkerne og den var tæt på at være der. Herefter skulle der bare en meget lille justering på strammerhjulene for at få kurven til at stå tæt på midterlinien i VCDS'en.
Krumtapsiden gik også uden de større problemer, jeg måtte lige finde på et værktøj til kileremstrammeren, det blev et stykke fladjern med en lille klods med en 16mm udfræsning svejset på enden.
Tak til alle, der har bidraget med diverse oplysninger i forbindelse med mit projekt.
Peter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6263
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2089 times
- Been thanked: 680 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hvor dyrt og timetungt er det at skifte de to tandremme på en 2,4 D og kan det passe at det er med 90.000 km interval?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 11
- Tilmeldt: 10. dec 2014, 22:10
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Hej jansomjansom skrev:Hvor dyrt og timetungt er det at skifte de to tandremme på en 2,4 D og kan det passe at det er med 90.000 km interval?
Jeg mener at jeg kom af med godt 3000 for remme, vandpumpe, strammerhjul til begge sider, ny vibrationsdæmper og ny bolt til vibrationsdæmperen.
Remmen på vandpumpen havde kørt omkring 110.000 og var stadig i nogenlunde stand. Remmen på dieselpumpen var tilsyneladende ikke skiftet sidste gang og var ret fuld af revner - den trængte virkelig!
Jeg gik lidt rundt om det da det var første gang jeg lavede det, og jeg valgte at afmontere køleren helt for at få lidt bedre plads, og jeg klarede det på 2 eftermiddage (vel ialt 12-14 timer)
Det er til at have med at gøre - held og lykke med det og skriv igen hvis jeg kan hjælpe.
mrpeter
VW Transporter T4 2.5 TDI 102 HK
Årgang 1998
Peter
Årgang 1998
Peter
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 15. okt 2016, 08:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Jeg har skiftet tandrem på min 2.5tdi og køre også fin men jeg kan bare ikke finde nogle steder hvor der står nogle data hvad den skal stå på når jeg har tester på...... og er det rigtig man går ind på motor og Så grundjustering og så knal 4 ? Håber nogle kan hjælpe mig lidt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 15. okt 2016, 08:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Jeg har skiftet tandrem på min 2.5tdi og køre også fin men jeg kan bare ikke finde nogle steder hvor der står nogle data hvad den skal stå på når jeg har tester på...... og er det rigtig man går ind på motor og Så grundjustering og så knal 4 ? Håber nogle kan hjælpe mig lidt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1828
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: lidt syd for ålborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 26 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Måske er det den her du mangler
https://www.youtube.com/watch?v=MEguZWbEE9g
https://www.youtube.com/watch?v=MEguZWbEE9g
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 15. okt 2016, 08:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Tak for link nu har jeg prøvet og går også beder men er ok helt sikker om den ca skal være på den blå streg eller mellem. Blå og grøn. Tænker bare der må være en data hvor der står et tal som 1.5 for OT eller sådan noget . Lige som man stiller med ur ? Eller er jeg helt forkert på den
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1828
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: lidt syd for ålborg
- Has thanked: 11 times
- Been thanked: 26 times
Re: Tandrem Skift På 2.5 Tdi Transporter T4 102 Hk
Du skal sørge for motortemperatur er ok og den rigtige motor vælges så skal den stå på den blå streg som er midt mellem den
røde og grønne. Så står den dynamisk rigtig hvad man bruger i dag til justering af indsprøjtningstidspunkt. Førhen brugte man mikrometerur som man monterede i enden af pumpen og jeg mener den skulle løfte 0,55mm til topmærket
røde og grønne. Så står den dynamisk rigtig hvad man bruger i dag til justering af indsprøjtningstidspunkt. Førhen brugte man mikrometerur som man monterede i enden af pumpen og jeg mener den skulle løfte 0,55mm til topmærket