Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Alt vedr. bremser, styrtøj mv.
Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Charlimike » 8. apr 2015, 10:16

Korrekt. Kan ikke huske hvilke motor man skal op på i skoda, men i så fald skiftes der til multilink bagaksel. På Seat Leon er det på modeller med mere end 150 hk.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Trekster » 8. apr 2015, 10:28

magre skrev:Er jeg den eneste der tænker på om det har noget med bagakslen at gøre?

Mig bekendt er der forskel på bagakslens konfiguration på de mindre modeller og så fx 2.0 TDI...
Problemet er ikke relateret til bagakslen da det også er konstateret på diverse RS modeller.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af HHKP » 8. apr 2015, 11:07

Lad os samle noget data, så må vi se om vi kan finde en sammenhæng.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

MogensR
Nyt medlem
Indlæg: 339
Tilmeldt: 3. okt 2010, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af MogensR » 8. apr 2015, 12:36

Hvis problemet skyldes vibrationer og dermed lydbølger fra taget, så burde der være stor forskel på dem med og uden soltag.

Har dem med soltag samme problem ?
Mogens R.

-------------
2012 BMW F11 520d
2010 Opel Astra 1.6T 180

JSA
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 69 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af JSA » 9. apr 2015, 12:12

2valentin skrev:Min egen gør det, men jeg har en kammerat som har en fra november 13 den har heller ikke problemet.
Min er også fra november 13, og den gør det, især med fyldt bagagerum.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO
Honda NC 750 XAD

2valentin
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2015, 17:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af 2valentin » 12. apr 2015, 10:59

HHKP skrev:Lad os samle noget data, så må vi se om vi kan finde en sammenhæng.
Her du fået nogle data ind endnu.??
Jeg sender lige dem fra min kammerart's og min i løbet af i dag på din mail,

2valentin
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2015, 17:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af 2valentin » 12. apr 2015, 13:34

Måske en ny opdagelse.
Som jeg har skrevet i tidligere indlæg, har jeg en kammerart som har en Octavia som ikke har den irreterende subsonisk lyd.

I går lørdag kom der en og købte noget som jeg havde til salg, han kørte tilfældigvis også i en Octavia 3 diesel. Vi kom til
at snakke om den omdiskuterede lyd, han havde ikke problemet, men hav var dog frisk, stak mig nøglerne til hans bil, så kunne
jeg prøve den, den havde heller ikke lyden. Jeg mærkede på hans tag og den var betydelig mere fast end, den som er på min.
Det vil sige når man trykker ned på taget flere stedet, gav han's tag sig ikke så meget som på mit.

Her i formiddag Søndag kom min kammerart så med hans Octavia 3, hvor vi havde lavet en del test og kørsel, på forskellig underlag,
og igen hvor min havde lyden og min kammerarts ikke havde. Igen mærkede jeg på taget, og opdagede at hans tag var betydelig mere stiv
en den på min.

Det er som at taget på min, er lavet af en tynder plade, end de to andre som jeg her refererer til.

Er der andre der har opdaget dette ??

Så jeg tror at HHKP i sit tidligere indlæg med hensyn til lydisolering af taget, har en løsning på vores problem.

SLK
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 4. apr 2015, 19:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af SLK » 26. apr 2015, 19:40

Har ikke oplevet nogen støjgener eller rumlen i min nye Combi.

Hvis det er taget, som nogle mener, kan det tænkes der er forskel om man har tagrails på eller ej? Der er rails på min.

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 28. maj 2015, 15:41

Sikke stille der er i dette emne.

Er der kommet en løsning på jeres problem?

2valentin
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2015, 17:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af 2valentin » 28. maj 2015, 17:12

Hej chrsof
Jeg tror jeg har fået løst mit problem.
Jeg har fået justeret min bagklap, og nu har jeg ikke den irreterende trykken for ørene mere.
Men jeg synes dog stadig, at undervognen er hård, når man høre på eks. brosten og ligende.
Det med få lyddæmpet taget, tror jeg også på at det lille fjerne, en del af den hårde lyd.

Jeg kan dog ikke få et svar på, hvad det ville koste at løsne himlen, og få monteret lyddæmpning på,
mekanikeren mente det ville tage en hel dag. Jeg aner ikke om han har ret eller ikke.

Det er nok ikke noget Skoda vil betale for, da mekanikeren jeg talte med, mente at det ikke var taget
lyden kom fra, og forstået på hans bemærkning og attitude, var det nok heller ikke noget jeg skulle
komme mere ind på. (han uden at sige det mente nok ikke at jeg var helt rask i hatten).

Jeg nævnte at jeg havde set det med lyddæmpningen herinde. Og den kommentar jeg fik om dette
forum vil jeg holde for mig selv, men den var ikke særlig flatterende.

Men når jeg får energi til forsøget, vil jeg prøve at snakke med HHKP.

Men alt i alt er jeg blevet glad for bilen, i øvrigt kørte jeg 139km. med et avg. gennemsnit på 23,3 km/l
ved 85 - 90 km/t det er sq da kanon.

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 28. maj 2015, 17:41

Dejligt at høre at du er blevet tilfreds :-)

Men det hjalp ikke en "dyt" på min da de justerede bagklappen.

Men ingen tvivl om at det er en dejlig vogn.
2valentin skrev:Hej chrsof
Jeg tror jeg har fået løst mit problem.
Jeg har fået justeret min bagklap, og nu har jeg ikke den irreterende trykken for ørene mere.
Men jeg synes dog stadig, at undervognen er hård, når man høre på eks. brosten og ligende.
Det med få lyddæmpet taget, tror jeg også på at det lille fjerne, en del af den hårde lyd.

Jeg kan dog ikke få et svar på, hvad det ville koste at løsne himlen, og få monteret lyddæmpning på,
mekanikeren mente det ville tage en hel dag. Jeg aner ikke om han har ret eller ikke.

Det er nok ikke noget Skoda vil betale for, da mekanikeren jeg talte med, mente at det ikke var taget
lyden kom fra, og forstået på hans bemærkning og attitude, var det nok heller ikke noget jeg skulle
komme mere ind på. (han uden at sige det mente nok ikke at jeg var helt rask i hatten).

Jeg nævnte at jeg havde set det med lyddæmpningen herinde. Og den kommentar jeg fik om dette
forum vil jeg holde for mig selv, men den var ikke særlig flatterende.

Men når jeg får energi til forsøget, vil jeg prøve at snakke med HHKP.

Men alt i alt er jeg blevet glad for bilen, i øvrigt kørte jeg 139km. med et avg. gennemsnit på 23,3 km/l
ved 85 - 90 km/t det er sq da kanon.

Jens_J
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 11. jan 2012, 12:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 16 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Jens_J » 29. maj 2015, 10:54

Jeg endte til sidst med at have prøvet 3 Octavia'er 1 stk. 1.8 TSI og 2 stk. 1.4 TSI en med og en uden DSG, den manuelle 1.4 var den eneste jeg oplevede det i, jeg fandt det dog voldsomt generende på ujævn vej.
De 2 stk. 1.4 TSI var ca. lige gamle fra midt 2014, og 1.8 var fra 2013.

Det var klart medvirkende til at jeg valgte en anden bil da jeg var bange for at stå med en ny bil der led af det her.

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af rasmuzzen » 3. jul 2015, 19:08

I dag hvor der var rigtig varmt lagde jeg mærke til følgende. Jeg havde rullet begge de bagerste vinduer helt ned. Det giver dette undertryk. Jeg kunne følge underkanten på min bagsmæk ift. den bagerste midterste nakkestøtte. Det var tydeligt at se at bagsmækken er meget levende, den vibrerede meget op og ned kunne det tydeligt ses, så jeg tror også jeg skal have sænket mit beslag lidt så den lukker tættere til. Det er en HB.

MVH

LBH5500
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. jul 2015, 16:04
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af LBH5500 » 8. jul 2015, 16:31

hhkp skrev:lad os samle noget data, så må vi se om vi kan finde en sammenhæng.
vi har nu haft en octavia 3 i præcis en uge, og igår var jeg forbi skoda, for at snakked med dem om støjen...
Svar: det er er et lokalt problem vi har her med den gamle lillebæltsbro...
han sagde også, at problemet findes også lidt på golf 7, som er bygget på samme platform, men problemet er mindre på golfen.
Octavia II stc. 1,9 TDI 105 fra 2005, Octavia III hatchback 1,6 TDI 105 fra 2013.

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 8. jul 2015, 16:59

Træls at du har denne lyd, som du nok må forvente at leve med.
Overvej grundigt om du kan leve med den, ellers retur med den til forhandleren så hurtigt så muligt.

Kan oplyse at den også kan fremkomme i Seat Leon, men det hjælper jo ikke dig :-(

Kold Kaffe
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30. apr 2014, 19:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Kold Kaffe » 26. nov 2015, 17:02

Flere indlæg i forskellige medier/forum har teorier om hvad der kan være galt?

Eksempler/påstande:

- stationscar har det ikke?
- at der forskel på tagkonstruktion?
- multilink bagtøj er også en fordel?
- bagklappen er mistænkt?
- udluftningsklap er mistænkt?
- forskel på diesel og benzin?
- udetemperatur kan have en mindre indflydelse?
- at reservehjul kan afhjælpe?
- at andre VAG-biler har det? (jeg har prøvet Skoda Octavia stadionscar, Seat Leon, Golf VI - har ikke oplevet noget der bare kommer i nærheden af min Skoda Octavia 1.4 TSI III sedan).

Faktum: min bil er uuholdelig at køre i.

Tænker at 1.4 TSI sedan, måske ikke er den mest solgte model (der er i hverfald ikke mange brugte til salg). Så hvis forhandlere mener, at der er solgt mange skodaer uden problemer, så ligger det måske mere i hvad dette udsagn holdes op imod?

For mig virker det underligt, at flere trods alt, uanset antal solgte 1.4 TSI sedan, ikke har oplevet problemer med støj/trykken for øren/rumlen?

Jeg har stadig meget fokus på problemet og ser frem til at der sker noget enten fra flere personer eller at producent/forhandler snart indser problemet.

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 26. nov 2015, 18:59

Hej KoldKaffe.

Jeg er ikke helt enig i det du skriver (dette er min vurdering/erfaring)

Vores Octavia 1,2 TSI HB led voldsomt af problemet.
Trods 6-7 forsøg på at løse problemet lykkedes det ikke forhandleren at fjerne lyden.
Heldigvis valgte vi at skille os af med bilen, da vi simpelthen ikke troede på at der ville komme en løsning på problemet.

Jeg har oplevet samme problem i en Octavia 1,4 TSI stationcar, og i en Seat Leon 1,4 TSI stationcar (Ikke så slemt som i vores Octavia 1,2 TSI)

Vi fik udført følgende på værkstedet - Justeret bagklap X100, Nye støddæmpere, Nye fjedre, Justering af undervogn af teknikere fra selveste Skoda Tjekkiet. Men intet hjalp.

Jeg kan kun sige som jeg har skrevet tidligere at jeg er rigtig glad for at have afleveret bilen tilbage.
Nu kører jeg i en bil der har kørt 32000 km uden skuren i bremserne, bumlelyd, o.s v. ;-)

Jeg håber for dig at Skoda finder en løsning, men jeg er af den mening at det gør de ikke. Så havde de nok forlængst fundet fejlen.


Kold Kaffe skrev:Flere indlæg i forskellige medier/forum har teorier om hvad der kan være galt?

Eksempler/påstande:

- stationscar har det ikke?
- at der forskel på tagkonstruktion?
- multilink bagtøj er også en fordel?
- bagklappen er mistænkt?
- udluftningsklap er mistænkt?
- forskel på diesel og benzin?
- udetemperatur kan have en mindre indflydelse?
- at reservehjul kan afhjælpe?
- at andre VAG-biler har det? (jeg har prøvet Skoda Octavia stadionscar, Seat Leon, Golf VI - har ikke oplevet noget der bare kommer i nærheden af min Skoda Octavia 1.4 TSI III sedan).

Faktum: min bil er uuholdelig at køre i.

Tænker at 1.4 TSI sedan, måske ikke er den mest solgte model (der er i hverfald ikke mange brugte til salg). Så hvis forhandlere mener, at der er solgt mange skodaer uden problemer, så ligger det måske mere i hvad dette udsagn holdes op imod?

For mig virker det underligt, at flere trods alt, uanset antal solgte 1.4 TSI sedan, ikke har oplevet problemer med støj/trykken for øren/rumlen?

Jeg har stadig meget fokus på problemet og ser frem til at der sker noget enten fra flere personer eller at producent/forhandler snart indser problemet.

rtorp
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jun 2016, 12:10
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af rtorp » 14. jun 2016, 12:24

Jeg havde set frem til at modtage min o3 hb i style. Fik den for 2 uger siden.
Jeg registrerede den "rumlen" hurtigt. Troede det var dækkene (conti sport 5). Googlede mit problem og fandt frem til denne tråd, samt en meget lang tråd i både uk og de.

Jeg er nysgerrig om der har været nogen udvikling hos nogle af jer.

Jeg har selv prøvet at have bagklappen lukket, men ikke helt. Det gav ingen forskel. Jeg har klaget til forhandleren, som har flyttet låsebeslaget til bagklappen så den lukker mere tæt. Ingen ændring.

Det værste er når man kan høre det, så er fokus kun på det. Jeg har summen i ørerne når jeg har været ude at køre. Selv efter korte ture.

Hvad har jeres oplevelser været med jeres forhandler, skoda dk, fdm mv. Lytter de, eller ignorerer de problemet?

Kom der noget ud af brugeren hhkp's undersøgelse?

Føj for en sag.

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 14. jun 2016, 19:59

Mit svar er kort og godt. Tilbage til forhandleren med den. Du bliver aldrig glad for bilen, og så vidt jeg har hørt har de ikke fundet løsningen på problemet.
Du vil aldrig blive glad for bilen, og vil med garanti blive mere og mere irriteret over lyden - tro mig :-)


Er den købt fra ny?

rtorp
Helt nyt medlem
Indlæg: 13
Tilmeldt: 14. jun 2016, 12:10
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af rtorp » 15. jun 2016, 08:16

Ja bilen er sprit ny. Har nu kørt 900 km. Er for øvrigt en 1,4 tsi, med sportsundervogn.

Mener du den skal leveres/sælges tilbage? Gys et tab.

Min forhandler tager fat i importøren i dag, da de kan se at der tidligere er skrevet om problemet i skoda's interne indberetningssystem.

Toffe45
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. aug 2016, 19:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Toffe45 » 4. aug 2016, 20:31

Hej alle.

Har muligvis en midlertidig løsning på dette problem.

Jeg er også ejer af en octavia 3 hb 1.4 tsi elegance, med denne irriterende lyd/rumlen/buldren. Den er fra december 14 og det er 1.5 måned siden den blev købt.
Skoda har skiftet listen ved bagsmækken uden den mindst effekt. Jeg har lagt en tilpasset 3mm tyk gummimåtte under "tæppet" i bagagerummet uden den mindste effekt og ellers prøvet "tricket" med at køre med bagklappen halvt åben, som andre anbefaler herinde, uden den mindste effekt.

Det der slog hovedet på sømmet den anden dag, var at min kone kom hjem i går og sagde at nu var det helt tosset og den rumlede som aldrig før. Jeg kørte en tur og må give hende ret, den bulrede som aldrig før. Jeg kunne også konstatere at tanken var næsten tom. Derfor tankede jeg, og på vejen hjem, var det pludseligt mærkbart bedre. (den har i min 1.5 måned som ejer aldrig været kørt så tom)

det fik mig til at tænke, at enten kom buldre lydene fra tanken, som bliver værre jo mere den bliver tømt, eller også spiller vægten på benzinen ind. Derfor kørte jeg hjem og fordelte 4 stk. 40x40 havefliser af 15 kg. Stk. I bagagerummet, kørte en tur og vupti, min bil er som forvandlet og der er ingen buldren/rumlen tilbage.

Har nu kørt over 100 km. Med havefliser i bagagerummet og det virker bare. Om det så er noget med ophæng, fjedre eller noget tredje, vil jeg ikke kloge i.

Der er bestilt en tid ved skoda om 14 dage og så håber jeg at de kan finde en løsning, med den "nye" viden jeg kan bringe på banen

chrsof
Nyt medlem
Indlæg: 177
Tilmeldt: 23. sep 2014, 16:49
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 2 times
Been thanked: 3 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af chrsof » 4. aug 2016, 22:57

Bliver spændende hvad de siger mht. din løsning.

Jeg kan da kun blive glad på dine vegne hvis du har løst problemet med at smide fliser i.
Det er selvfølgelig ikke lige den mest optimale måde at løse problemet på :-)

Jeg ved dog at der var en herinde (kan ikke huske hvad han hed) der prøvede det samme bare med
oppakning af bagagerummet i en combi. Dette hjalp ikke ham.


Men det må sgu da kunne løses. Kan ikke passe at så dejlig en bil skal have sådan defekt :-(

2valentin
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 7. jan 2015, 17:13
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af 2valentin » 6. aug 2016, 08:25

Hej igen i tråden.
Ja efter at have fået min bagsmæk justeret, har jeg ikke mere rumlen fra bagenden, som jeg har skrevet længere oppe i tråden. :D

Jeg opdagede dog noget, som jeg tænkte kunne være lidt værd at se på. En af de få varme dage vi har haft her i sommer, var konen inde for at handle, holdte jeg på parkeringspladsen, med motoren og klimaanlæg startet, jeg synes nu det var rigeligt varmt, så jeg skruede fuldt op for blæseren. Hold da helt kæft hvor det begyndte at buldre helt vildt, men det var den samme bulrene lyd jeg havde før, men ikke nær så højt.
Så efter den opdagelse, er jeg begyndt at tro, at der er de ventiler som sidder i bag. For jeg holdt stille og alle vinduer var lukket.
Jeg ved godt, at de ventiler har været til diskussion mange gange før, men lyden ligner den som vi alle her oplevet.

Dette er bare et indput om en opdagelse som jeg oplevet, håber at nogle kan bruge det, eller måske et tilfælde for mig. ;)

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af AU-R8 » 6. aug 2016, 08:30

2valentin skrev:Hej igen i tråden.
Ja efter at have fået min bagsmæk justeret, har jeg ikke mere rumlen fra bagenden, som jeg har skrevet længere oppe i tråden. :D

Jeg opdagede dog noget, som jeg tænkte kunne være lidt værd at se på. En af de få varme dage vi har haft her i sommer, var konen inde for at handle, holdte jeg på parkeringspladsen, med motoren og klimaanlæg startet, jeg synes nu det var rigeligt varmt, så jeg skruede fuldt op for blæseren. Hold da helt kæft hvor det begyndte at buldre helt vildt, men det var den samme bulrene lyd jeg havde før, men ikke nær så højt.
Så efter den opdagelse, er jeg begyndt at tro, at der er de ventiler som sidder i bag. For jeg holdt stille og alle vinduer var lukket.
Jeg ved godt, at de ventiler har været til diskussion mange gange før, men lyden ligner den som vi alle her oplevet.

Dette er bare et indput om en opdagelse som jeg oplevet, håber at nogle kan bruge det, eller måske et tilfælde for mig. ;)
Det må jo være nemt at tjekke, prop en klud i hver. Fliseløsningen kan jo også lige sænke bilen bag så fartvinden om de ventiler er ændret, under bilen.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af svan » 6. aug 2016, 21:42

Synes jeg læste et sted at fænomenet også omhandler golf 7, det sjove er, at nogle her nævner at taget som værende levende, på golf 7 er der jo fjernet en afstivning omkring taget ved c stolpen, dette fører til krakelerede sealinger, kunne der være en sammenhæng med at nyere modeller ikke har fænomenet og samtidig er stivere i taget?

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af xbn » 7. aug 2016, 14:33

Jeg oplever det også, mest ved lave hastigheder. Med bagagerummet fyldt er det klart bedre.
Jeg vil prøve at lægge mærke til det næste gang tanken er ved at være tom. Det er en 1.2 hatch fra i år. Demobilen jeg prøvede var en combi, og jeg husker ikke at den havde sådan en resonanslyd.
For oven i rummet bag hjulene er der en slags ventilationshuller i filten, er der også det i jeres?

Problemet har været kendt længe, det er mærkeligt at der ikke er nogen klar løsning på det endnu.
Det er endda nævnt her på en af Skodas egne sider: http://www.skoda.com.au/news/skoda-octa ... nch-review

Its longer wheelbase improves cabin and cargo space considerably, while new-generation engines and transmissions, and a revised suspension tune, endow the Octavia with a cultured comportment let down only by acoustic resonance from the open rear structure.
Billede

Toffe45
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 4. aug 2016, 19:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Toffe45 » 10. aug 2016, 19:55

Så er min tank ved at være tømt og da der var ca. 1/3 tilbage begyndte rumlen så småt at vende tilbage.

Kører stadig rundt med mine 4 fliser og en gummimåtte i bagagerummet og det tager lige toppen af lyden.

Jeg hælder mere og mere til at rumlen/resonansen opstår i tanken og lyden så forplanter sig op igennem bunden af bagagerummet.

Men som skrevet tidligere får skoda bilen på mandag og så kan jeg kun vente i spænding..

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af xbn » 22. aug 2016, 19:45

Nu har jeg næsten lige tanket og synes at resonanslyden er væsentligt højere end da den næsten var tom.
Billede

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af i-s » 18. sep 2016, 19:21

Hej.

Var i dag ude og prøvekøre en ny Octavia hos en forhandler. Må indrømme, at jeg havde tænkt nogen måske var lidt fintfølende herinde. MEN hold da op. Det er da helt vild forfærdeligt at høre på. Vi havde næsten hovedpine efter en 20 min køretur. Jeg føler godt nok med jer .. det er da helt og aldeles uacceptabelt. Hvordan kan de finde på, at sende den på markedet med det problem.

Note: Det var en 1.4TSi hatchback DSG. Benzinmåler pegede lige der hvor området skifter fra rødt til hvidt.
/Søren.

Martin Terp
Helt nyt medlem
Indlæg: 83
Tilmeldt: 18. aug 2008, 00:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg, Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Skoda Octavia 3 - Støj Fra Bagtøj/bagagerum?

Indlæg af Martin Terp » 21. sep 2016, 18:40

Interessant læsning. Vi har lige købt en 2016 Octavia 1,2 TSI hatchback - og hverken bilen vi prøvekørte eller vores egen har vi kunnet høre lyden i - heldigvis... :-)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Undervogn"