Hvornår hælder i ekstra olie på?

Besvar
mduelund
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af mduelund » 26. mar 2009, 22:03

Hej...

Min kammerat som kører Touran 1,9 TDI venter til den kommer og siger genfyld olie. så får den en halv liter og så kører det igen.

Venter i også altid til den spørger på olie, eller hælder i lidt på engang imellem?

Jeg har nemlig kørt ca. 7000km siden mit sidste serviceeftersyn og oliepinden er nede omkring minimum, men skal jeg vente eller hva?

Bil:
Touran 2,0 TDI 136hk fra 2004. 112000km
/Michael

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af mart!n » 26. mar 2009, 22:12

Du skal da gøre det når du ser den mangler... Den har bestemt ikke bedre af at du venter til olielampen lyser... tværtimod...
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af kimhemm » 26. mar 2009, 22:15

Ja jeg checker også min med jævne mellemrum og fylder på

Når lampen først lyser er det fordi den virkelig mangler olie og det vil jeg ikke vente på
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
lune
Medlem
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:13
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af lune » 27. mar 2009, 06:57

Er det normalt at alle "nyere" motorer bruger olie? Min er fra 9-1992 og den bruger INTET.. i hvert fald ikke så man kan se det på pinden.
E70 3,0SD Mtech
Mini One 2002
Bmw z4 Coupe 3,0SI

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6241
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af jansom » 27. mar 2009, 08:04

Afhængig af bilmodel kan det vel være for sent at fylde olie på når olielampen lyser. Det er bestemt meget bedre at tjekke jævnligt og så hælde en slat på hvis det er nødvendigt.
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af Kimb » 27. mar 2009, 11:37

Det er ikke unormalt de nye TDI-biler bruger olie. Det bliver mindre med tiden. Det er på grund at de tolerencer motorerne er lavet med fra fabrikken. Når først stempelringene "sætter sig", så bliver olieforbruget mindre ! Jeg ville også fylde på, når man kan se der mangler. Det skal dog siges, at i de nyere biler er det lavet sådan, at olielampen kommer og lyser gult med check oil, når der mangler ca. ½-3/4 liter. I ældre biler er det for sent når først olielampen lyser ! ;)
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Brugeravatar
Roeden
Medlem
Indlæg: 1103
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 70 times
Been thanked: 70 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af Roeden » 27. mar 2009, 18:20

Mig bekendt er det kun i ældre biler den kommer med advarsel når det næsten er for sent.
I de fleste nye plejer der at komme en advarsel i displayet eller en gul olielampe, hvor den siger olieniveauet er lavt, dog ikke kritisk.
Roeden
Sommer: 07' MB CLK63 Cab
Hele året: 24' BMW i4 M50
Fruens:
21' MB GLE
tidligere:
22'Cupra Formentor VZ 310
21' MB S205 300d 9G-Tronic AMG night

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af Sorens2 » 27. mar 2009, 18:23

Jo mere olie der er i kredsløbet jo færre gange skal det "bruges" og dermed mindre slid på olien.
Altså skal den holdes så tæt på fuld som muligt.
Kommer den under halv mener jeg du er en slambert.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af dkfsk » 27. mar 2009, 18:41

Til daglig venter jeg til den gule olielampe lyser (nøjagtigt som foreskrevet i instruktionsbogen) men før længere ture bliver olien skiftet/efterfyldt
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
hestech
Medlem
Indlæg: 1254
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd-Vestjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af hestech » 27. mar 2009, 22:19

Du er en slambert

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af Uffe » 27. mar 2009, 23:18

Ah hva' fan' - hvad der er sparet er tjent. Kan jeg køre et helt interval (15.000km) uden at hælde ekstra olie på, så er det fjong.

Jeg tjekker det nogle gange mellem intervallerne, denne gang var den nået 1mm under "min", så fik den ½ liter (satans) og så var den nær ved "max" mærket.

Der kunne jeg nok lige have sparet lidt olie, der var kun 5000km til næste skift - en halv liter var muligvis lidt i overkanten...

Den plejer ellers ikke at bruge olie mellem intervallerne, men den har nok fået lidt for meget jesus på mellemaccelerationerne på motorvejen til at lade være med at spise lidt olie i den sidste tid...
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af kimhemm » 28. mar 2009, 13:22

Uffe skrev:Ah hva' fan' - hvad der er sparet er tjent. Kan jeg køre et helt interval (15.000km) uden at hælde ekstra olie på, så er det fjong.

Jeg tjekker det nogle gange mellem intervallerne, denne gang var den nået 1mm under "min", så fik den ½ liter (satans) og så var den nær ved "max" mærket.

Der kunne jeg nok lige have sparet lidt olie, der var kun 5000km til næste skift - en halv liter var muligvis lidt i overkanten...

Den plejer ellers ikke at bruge olie mellem intervallerne, men den har nok fået lidt for meget jesus på mellemaccelerationerne på motorvejen til at lade være med at spise lidt olie i den sidste tid...
Men tænk på hvad en ½-1 liter olie koster og regn det ud i forhold til hvor godt det er for motoren og hvad det kan spare dig for på længere sigt... så er der i min verden ingen grund til ikke at kigge den efter og fylde lidt op nøjagtig som SorenS2 også skriver
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af dkfsk » 28. mar 2009, 14:05

Sorens2 skrev:Jo mere olie der er i kredsløbet jo færre gange skal det "bruges" og dermed mindre slid på olien.
Altså skal den holdes så tæt på fuld som muligt.
Kommer den under halv mener jeg du er en slambert.

Søren S2
Nu må man jo gå ud fra at der er tilstrækkelig olie på bilen til at lave en forsvarlig smøring indtil den gule lampe lyser (på nyere biler) og hvis man bruger den foreskrevne olie at, den kan holde til den fremgangsmåde. Hvis bilen så ellers bliver sendt til service med de foreskrevne intervaller bliver al olien fornyet der og den kan klare en omgang til. Der er altså ingen grund (anden end den psykiske) til at efterfylde mere olie end nødvendigt eller foreskrevet.
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af Sorens2 » 29. mar 2009, 00:41

Så du mener altså at det der står i manualen er perfekt.
Intet kan optimeres ?
Hva der er nødvendigt efter fabrikanten er ikke altid den bedste løsning hvis du spør mig.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvornår hælder i ekstra olie på?

Indlæg af dkfsk » 29. mar 2009, 10:38

Sorens2 skrev:Så du mener altså at det der står i manualen er perfekt.
Intet kan optimeres ?
Hva der er nødvendigt efter fabrikanten er ikke altid den bedste løsning hvis du spør mig.

Søren S2
Jeg mener i bund og grund at hvis man har lyst til at bruge flere penge end nødvendigt så er det ens egen sag.
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Besvar

Tilbage til "Motor"