Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af SteffenR » 22. jul 2016, 10:03

Play4Fun skrev:Jeg har kamera i begge mine biler og i firmabilen.
For et par måneder siden reddet kameraet mig for at skulle betale for en skade.
Modparten sagde min datter overhalede inden om og videoen dokumentere tydeligt det ikke skete.
Jeg afgav min forklaring og modparten sin forklaring, men da han var fuld af løgn og sagde uheldet endda var sket andet sted end det egentligt var samt at min datter havde overhalet inden om på cykelstien, blev det for meget og forsikringsselskabet fik den her video tilsendt i format med GPS koordinater og g påvirkninger. Han fik hele skylden og måske en lærerstreg om ikke at lyve, så dashcam er kommet for at blive.

"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 22. jul 2016, 10:33

SteffenR skrev:
Play4Fun skrev:Jeg har kamera i begge mine biler og i firmabilen.
For et par måneder siden reddet kameraet mig for at skulle betale for en skade.
Modparten sagde min datter overhalede inden om og videoen dokumentere tydeligt det ikke skete.
Jeg afgav min forklaring og modparten sin forklaring, men da han var fuld af løgn og sagde uheldet endda var sket andet sted end det egentligt var samt at min datter havde overhalet inden om på cykelstien, blev det for meget og forsikringsselskabet fik den her video tilsendt i format med GPS koordinater og g påvirkninger. Han fik hele skylden og måske en lærerstreg om ikke at lyve, så dashcam er kommet for at blive.

Må få tage mig sammen og få nogen..
Så kunne han lære det, det er ikke nu man skal sige at man ikke var overrasket over førerens herkomst.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af SteffenR » 22. jul 2016, 10:41

AU-R8 skrev: Så kunne han lære det, det er ikke nu man skal sige at man ikke var overrasket over førerens herkomst.
Så det var Englandsvej, så skulle til og skrive det sammen, men undlod.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af ph » 22. jul 2016, 10:46

Decipher skrev:
ph skrev:Nææ ikke retten mod "nogen" men mod alle som kommer inden for linsens rækkevidde og i det øjeblik at man vælger at følge efter en som man filmer, så bliver det vel til overvågning af "nogen"??
Nej, for det er netop ikke "overvågning", hvis ikke det er rettet mod nogen eller noget bestemt, men blot er tilfældig optagelse.
Men Hvis man vælger at følge efter en man filmer så må det alt andet lige være overvågning af vedkommendes kørsel, og i det øjeblik man vælger at følge efter... så vil jeg altså ha svært ved at kalde det for en tilfældig optagelse!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 948
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 15 times
Been thanked: 24 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af madsobh » 22. jul 2016, 12:17

ph skrev:
Decipher skrev:
ph skrev:Nææ ikke retten mod "nogen" men mod alle som kommer inden for linsens rækkevidde og i det øjeblik at man vælger at følge efter en som man filmer, så bliver det vel til overvågning af "nogen"??
Nej, for det er netop ikke "overvågning", hvis ikke det er rettet mod nogen eller noget bestemt, men blot er tilfældig optagelse.
Men Hvis man vælger at følge efter en man filmer så må det alt andet lige være overvågning af vedkommendes kørsel, og i det øjeblik man vælger at følge efter... så vil jeg altså ha svært ved at kalde det for en tilfældig optagelse!
Må/skal man så slukke sit dashcam og derefter få passageren til filme med sin tlf Billede

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af donfetaful » 22. jul 2016, 12:32

Play4Fun skrev:video
Hvad koster sådan et setup?

DJ_Gran

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 22. jul 2016, 12:43

Findes der ikke små sugekop eller klister kabelholdere til forruden så man kan have ledningen lovligt i rudekanten.
Er vi stadig ude i de dyre eller kina modeller af dash cam, eller er der kommet noget fornuftigt til 700-1000,-
Senest rettet af AU-R8 22. jul 2016, 14:07, rettet i alt 1 gang.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af ph » 22. jul 2016, 13:40

madsobh skrev: Må/skal man så slukke sit dashcam og derefter få passageren til filme med sin tlf Billede

Sendt fra min SM-G935F med Tapatalk
:?: seriøst :?:
...Hvis du vælger at køre efter en anden, kun for at kunne fortsætte din optagelse af dennes kørsel, så tror jeg at det er ret ligegyldigt om du bruger et Dashcam eller en tlf. /...What ever til at optage med!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af DJ_Gran » 22. jul 2016, 14:04

donfetaful skrev:
Play4Fun skrev:video
Hvad koster sådan et setup?

DJ_Gran
Det jeg lavede i min egen ender i 1500,- men det viser ikke GPS eller hastighed, det filmer bare helt simpelt.
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af EsbenJ » 22. jul 2016, 14:12

Til AU/R8
Rollei DVR 110 koster ca 100 - 130 EUR og har gps indbygget. Den sidder i min Polo med ledning trukket skjult til sikringsboksen. Godt køb synes jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 22. jul 2016, 14:36

EsbenJ skrev:Til AU/R8
Rollei DVR 110 koster ca 100 - 130 EUR og har gps indbygget. Den sidder i min Polo med ledning trukket skjult til sikringsboksen. Godt køb synes jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser fin ud, men fylder den ikke for meget i forruden når den skal vinkles lodret.
Den her Blackvue er jo fin også, dog uden gps.
http://www.elgiganten.dk/product/foto-v ... CERUNNERDK

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af JerrilD » 22. jul 2016, 15:18

Jeg har overvejet at købe dette + en GPS antenne. Det er uden batterier.

https://www.amazon.co.uk/AUTO-VOX-Dashb ... B00UUQD9L6
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af EsbenJ » 22. jul 2016, 16:05

AU-R8 skrev:
EsbenJ skrev:Til AU/R8
Rollei DVR 110 koster ca 100 - 130 EUR og har gps indbygget. Den sidder i min Polo med ledning trukket skjult til sikringsboksen. Godt køb synes jeg


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ser fin ud, men fylder den ikke for meget i forruden når den skal vinkles lodret.
Jeg synes ikke det er slemt. Jeg har monteret det sådan og så sidder den lige under bagspejlet.
ImageUploadedByTapatalk1469199943.840389.jpg
ImageUploadedByTapatalk1469199943.840389.jpg (97.38 KiB) Vist 6986 gange
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Play4Fun » 22. jul 2016, 20:07

donfetaful skrev:
Play4Fun skrev:video
Hvad koster sådan et setup?

DJ_Gran

Ambarella 0803 hedder det. Det er med GPS, og viser g påvirkninger og hvor du køre via google maps når du smider filmen ind på din pc.
koster ca 700-800kr.
Det er monteret med dobbelt klæbendetæpe bag bakspejlet og man ser det stortset ikke , det er meget småt og filmer i 1296p altså bedre end full hd.
det er monteret med en ledningen som får strøm fra loftlyset. Så når bilen starter er der jo strøm til de læser lamper og kun når bilen er tændt ,, så det gør at kameraet automatisk starter og stopper når man sætter tænding på bilen.
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 287 times
Been thanked: 224 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af carstenhjorth » 22. jul 2016, 22:57

Dem har jeg 2 af, de har kørt i årevis uden problemer, meget stabilt.
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 28. jul 2016, 11:43

Har netop investeret i denne model med kamera i begge retning, super fed app, nemt og installere og fungere 100gange bedre end det gamle jeg havde.

Det er sgu sørgerligt at det er nået hertil at man er nød til at investere i sådan noget for at bevise sin påstand, de 2 gange jeg har haft med en forsikringssag at gøre, har begge gange været hvor modparten har løjet omkring hændelsen, til mit store held har der enten være overvågning på stedet eller også har modparten afsløret sig selv i en SMS besked til mig (truet), så ud fra denne statistik har jeg valgt denne løsning nu. Det er også mere set i lyset af hvis kæresten skulle blive ramt af en person der overfuser hende i håb om at hun ikke tør gøre noget ved det, der findes simpelhen for mange tosser i trafikken efterhånden, som tror de ejer vejene.

For mig er det bare en sort boks, jeg er for så vidt ikke interesseret i det den ellers filmer i løbet af dagen.
maxresdefault2.jpg
maxresdefault2.jpg (53.98 KiB) Vist 6811 gange

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 28. jul 2016, 15:02

fjeppe skrev:Har netop investeret i denne model med kamera i begge retning, super fed app, nemt og installere og fungere 100gange bedre end det gamle jeg havde.

Det er sgu sørgerligt at det er nået hertil at man er nød til at investere i sådan noget for at bevise sin påstand, de 2 gange jeg har haft med en forsikringssag at gøre, har begge gange været hvor modparten har løjet omkring hændelsen, til mit store held har der enten være overvågning på stedet eller også har modparten afsløret sig selv i en SMS besked til mig (truet), så ud fra denne statistik har jeg valgt denne løsning nu. Det er også mere set i lyset af hvis kæresten skulle blive ramt af en person der overfuser hende i håb om at hun ikke tør gøre noget ved det, der findes simpelhen for mange tosser i trafikken efterhånden, som tror de ejer vejene.

For mig er det bare en sort boks, jeg er for så vidt ikke interesseret i det den ellers filmer i løbet af dagen.
maxresdefault2.jpg
650 2 ch ? til hvor billigt ?

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 3. aug 2016, 10:06

2400kr er umiddelbart det billigste jeg har fundet det til, men det er også pengene værd, da det tog mig 1 time at sætte op, incl. føring af kabler og selve opsætningen af kameraet, og det er super nemt og hurtigt at give film ned fra kameraet, det gøres bare med telefonen direkte via det indbygget wifi hotspot, jeg har virkelig intet at klage over hvad dette produkt angår.

Det starter også automatisk optagelse selv når bilen er parkeret hvis nogen nærmer sig bilen i et af kameraets synsvinkler, og sætter et flag hvis bilen bliver rørt/ramt, det var faktisk en ting jeg ikke selv havde tænkte over gav god mening at have, så det er et virkelig gennemtænkt produkt.

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af JerrilD » 3. aug 2016, 11:53

fjeppe skrev:2400kr er umiddelbart det billigste jeg har fundet det til, men det er også pengene værd, da det tog mig 1 time at sætte op, incl. føring af kabler og selve opsætningen af kameraet, og det er super nemt og hurtigt at give film ned fra kameraet, det gøres bare med telefonen direkte via det indbygget wifi hotspot, jeg har virkelig intet at klage over hvad dette produkt angår.

Det starter også automatisk optagelse selv når bilen er parkeret hvis nogen nærmer sig bilen i et af kameraets synsvinkler, og sætter et flag hvis bilen bliver rørt/ramt, det var faktisk en ting jeg ikke selv havde tænkte over gav god mening at have, så det er et virkelig gennemtænkt produkt.
Hvor er det købt henne? :)
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 4. aug 2016, 05:34

Har også lige købt et 650 og 450 1 ch, plus en bruger herinde har et brugt 600.
Nemt at sætte op. Men undre mig da totalt at man ikke kan vende billedet SW mæssigt på hovedet.
Det giver ingen mening at det skal side som det gør, jo hvis man har en vestrestyret bil.
Holderen sidder så længst væk fra bakspejlet og for at kameraet ikke skal fange rammen på indersiden sidder det jo nærmest i midten i passagersiden.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 8. aug 2016, 13:53

JerrilD skrev:
fjeppe skrev:2400kr er umiddelbart det billigste jeg har fundet det til, men det er også pengene værd, da det tog mig 1 time at sætte op, incl. føring af kabler og selve opsætningen af kameraet, og det er super nemt og hurtigt at give film ned fra kameraet, det gøres bare med telefonen direkte via det indbygget wifi hotspot, jeg har virkelig intet at klage over hvad dette produkt angår.

Det starter også automatisk optagelse selv når bilen er parkeret hvis nogen nærmer sig bilen i et af kameraets synsvinkler, og sætter et flag hvis bilen bliver rørt/ramt, det var faktisk en ting jeg ikke selv havde tænkte over gav god mening at have, så det er et virkelig gennemtænkt produkt.
Hvor er det købt henne? :)
Proshop.dk, men Coolshop har dem vist billigere.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 8. aug 2016, 13:55

AU-R8 skrev:Har også lige købt et 650 og 450 1 ch, plus en bruger herinde har et brugt 600.
Nemt at sætte op. Men undre mig da totalt at man ikke kan vende billedet SW mæssigt på hovedet.
Det giver ingen mening at det skal side som det gør, jo hvis man har en vestrestyret bil.
Holderen sidder så længst væk fra bakspejlet og for at kameraet ikke skal fange rammen på indersiden sidder det jo nærmest i midten i passagersiden.
Har du forsøgt og firmware opdatere dem, jeg mener jeg så en switch inde i app'en der tillod at man vendte billedet på hovedet.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Dikal » 8. aug 2016, 14:11

Er er nogen herinde, der sælger en løsning lavet med skjulte ledninger osv?
Med 35-40.000km om året, så kunne det godt være interessant.
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 8. aug 2016, 14:21

fjeppe skrev:
AU-R8 skrev:Har også lige købt et 650 og 450 1 ch, plus en bruger herinde har et brugt 600.
Nemt at sætte op. Men undre mig da totalt at man ikke kan vende billedet SW mæssigt på hovedet.
Det giver ingen mening at det skal side som det gør, jo hvis man har en vestrestyret bil.
Holderen sidder så længst væk fra bakspejlet og for at kameraet ikke skal fange rammen på indersiden sidder det jo nærmest i midten i passagersiden.
Har du forsøgt og firmware opdatere dem, jeg mener jeg så en switch inde i app'en der tillod at man vendte billedet på hovedet.
Ja, som jeg læser det skal man vende det i det program på PCen man bruger, herunder deress eget, men det giver jo ikke lige mening hvis man skal se noget man tager direkte fra kamera til APP over wifi.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Decipher » 8. aug 2016, 14:27

AU-R8 skrev:Har også lige købt et 650 og 450 1 ch, plus en bruger herinde har et brugt 600.
Nemt at sætte op. Men undre mig da totalt at man ikke kan vende billedet SW mæssigt på hovedet.
Det giver ingen mening at det skal side som det gør, jo hvis man har en vestrestyret bil.
Holderen sidder så længst væk fra bakspejlet og for at kameraet ikke skal fange rammen på indersiden sidder det jo nærmest i midten i passagersiden.
Enig, jeg monterede det selv på hovedet af samme grund - du kan flippe billedet, når du afspiller video i VLC. Eneste minus ved den løsning er, at hastighed mv så kommer til at stå på hovedet, men det var ligegyldigt for mig. De kunne godt have tilføjet det i firmwaren.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 8. aug 2016, 14:33

Decipher skrev:
AU-R8 skrev:Har også lige købt et 650 og 450 1 ch, plus en bruger herinde har et brugt 600.
Nemt at sætte op. Men undre mig da totalt at man ikke kan vende billedet SW mæssigt på hovedet.
Det giver ingen mening at det skal side som det gør, jo hvis man har en vestrestyret bil.
Holderen sidder så længst væk fra bakspejlet og for at kameraet ikke skal fange rammen på indersiden sidder det jo nærmest i midten i passagersiden.
Enig, jeg monterede det selv på hovedet af samme grund - du kan flippe billedet, når du afspiller video i VLC. Eneste minus ved den løsning er, at hastighed mv så kommer til at stå på hovedet, men det var ligegyldigt for mig. De kunne godt have tilføjet det i firmwaren.
Det med hastighed havde jeg ikke lige set. Har vendt mit, men stadigt ret dumt, de fleste ting jeg har haft fat i kan man rotere. Burde ikke være så svært at klare. Ellers kunne de jo lave det sådan at linsen kan drejes 180 grader som på nogen action kameraer.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 9. aug 2016, 11:54

Jeg har virkelig svært ved at se hvorfor dette skulle være et problem, medmindre du sidder dagligt og hiver videoer ud, for mig, selvom det er vendt korrekt, har jeg kun 1 gang hivet en optagelse ud i den måned jeg har haft det for blot at demonterer det, skulle det ske at jeg en dag skal bruge det ved en trafikulykke, så overlever jeg nok af at skulle vende det den ene gang eller to, det er for mig kun en sort boks som kun skal bruges i yderste tilfælde.

I forhold til hvor nemt det er og montere, driftsikkerheden og alt det andet som det giver mig, så er det at jeg ikke kan montere det på hovedet virkelig i den absolut laveste ende af issues, hvis det overhovedet er et issue, ikke for mig ihvertfald.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 9. aug 2016, 12:13

fjeppe skrev:Jeg har virkelig svært ved at se hvorfor dette skulle være et problem, medmindre du sidder dagligt og hiver videoer ud, for mig, selvom det er vendt korrekt, har jeg kun 1 gang hivet en optagelse ud i den måned jeg har haft det for blot at demonterer det, skulle det ske at jeg en dag skal bruge det ved en trafikulykke, så overlever jeg nok af at skulle vende det den ene gang eller to, det er for mig kun en sort boks som kun skal bruges i yderste tilfælde.

I forhold til hvor nemt det er og montere, driftsikkerheden og alt det andet som det giver mig, så er det at jeg ikke kan montere det på hovedet virkelig i den absolut laveste ende af issues, hvis det overhovedet er et issue, ikke for mig ihvertfald.
Problem og problem, hvorfor ikke bare lave det ordentligt fra starten af. Vender også de andre jeg monterer, så intet problem. Nu er det bare det bedste og det dyreste man køber og så har man ikke lige fikset den lille fejl der.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 12. aug 2016, 12:44

Men nu kunne det jo så også blive en øjebæ for folk at teksten står på hovedet hvis det er syneligt.

Brugeravatar
Torslunde
Nyt medlem
Indlæg: 157
Tilmeldt: 6. feb 2015, 17:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 10 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Torslunde » 13. aug 2017, 22:52

Der var en modpart som ikke rigtig havde styr over sin trailer i Tuse rundkørslen for ca. 14 dage siden.
Det kostede en højre forlygte samt bulet forskærm og skrammet kofanger på min Fabia.

Modparten havde travlt med ikke at standse da jeg dyttede, og kender ifølge hans forsikringsselskab ikke noget til det.

Så videooptagelsen med tidsstempel, position og hastighed, er sendt til mit forsikringsselskab.

Så får vi se om et dashcam er noget værd.
Hvis man har travlt, skal man ikke køre i myldretiden.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"