Skift nu bare den gearolie!
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Skift nu bare den gearolie!
Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Senest rettet af N 25. aug 2016, 11:44, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 738
- Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Også på en manuel gearkasse?ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.
Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv )
Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv )
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Ikke også men JA på en manuel!Andersjensen skrev:Også på en manuel gearkasse?ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
min lupo skiftede jeg på ved 90K og det var ikke noget kønt syn
min Civic skiftede værkstedet på ved 60K og da sagde de at det så fint ud....
min CR-V fik skiftet ved 9x.000 og det mente de også så fint ud...
enten så har vi forskellig mening om hvad "ser fint ud" betyder ellers så sviner en vag bare gearolien meget mere end en Honda...
uanset hvad så vil jeg hellere skifte før det ser ud og føles som det gjorde på min Lupo3l ...så hvis den er std. for hvordan en vag behandler olien så ville jeg skifte ved 60K ...måske før! hvis det viste sig nødvendigt...
en aut. efter foreskrifterne...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
BTW dit ser da ok ud... sort joee men det fra min lupo var sort med metallic effekt ...på trods af det så kørte den fint i gearkassen og uden støj indtil bilen døde mange år og km senere...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Jeg regner med at skifte det igen efter ~50, så det kommer til at passe med 150, 200, 250, ...ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
Den sluger olie for 250 kr. pr. skift. Totalrenovering/ny gearkasse koster nok en god sjat mere, så hvorfor ikke bare passe på den?
Nu er der jo sikkert forskel på kapaciteten, afhængigt af hvilken motor/gearkasse kombination der er tale om. Men min tog 2,3 liter, og der var også hvad der stod i den i forvejen (fyldt op til påfyldningshullet).HHKP skrev:tror jeg har skiftet på 6-8 Bluemotion, alle har sagt at de køre meget bedre og lidt længer på L. en ting mere jeg er blevet overrasket over er at jeg har til gode at kunne tappe mere end 1,4L af !! Olie'en skal smøre OG køle så heller 2L end 1,4L der er masser af plads og så har man ikke 0,2L stående.
Jeg vil skifte første gang ved første service og der efter for hver 60000 km. (men nu køre jeg DSG så det kommer helt af sig selv )
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Det er en ret simpel procedure. Hvis du kan skifte motorolien, så kan du også skifte gearolien!Mike H skrev:Nok en rigtig god ide. Man skal nok være lidt vedholdende, hvis man vil have mærkeværkstedet til overhoved at skifte det... deres umiddelbare svar vil jo sikkert være - "den holder hele bilens levetid". Kan også være fordi de faktisk ikke har lært at gøre det I deres meget fine uddannelse.
Men dit billede får ihvert fald mig til at ville have det gjort - om jeg skal få automester til at gøre det... nu VW ikke vil have mine penge
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.Andersjensen skrev:Også på en manuel gearkasse?ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Godt oplæg N...
SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.
Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...
SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.
Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.Krog skrev:Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.Andersjensen skrev:Også på en manuel gearkasse?ph skrev:enig!
Det skulle bare ha været gjort ved 60K men det husker du så til næste gang
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Det er selvfølgelig korrekt og jeg burde have præciseret at der ikke er skifteinterval på dsg7 med tørkoblinger..Tor Morrison skrev:DSG 7 DQ200 har ikke skifteinterval, men DSG7 DQ500 er med oliebadet kobling og har derfor også 60.000 km. skifteinterval.Krog skrev:Der er ikke noget skifteinterval på hverken dsg7 eller manuel.Andersjensen skrev: Også på en manuel gearkasse?
De 60.000 km er skifteintervallet på dsg6.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- MKay
- Medlem
- Indlæg: 540
- Tilmeldt: 6. dec 2008, 16:32
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
- Has thanked: 13 times
- Been thanked: 10 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
I USA har de også andre typer produktansvar. Så her er udgiften til olieskift nok bedre end endnu et "class action lawsuit".HHKP skrev:DSG7 skulle også skiftes ved 40000 mils på den Jetta jeg havde i USA !!
Dem har de allerede tabt en del af. Bl.a. dsg6
Skoda Octavia 3
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?
Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.
Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.
/ *L*
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?
Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.
Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]
Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Sprint20 skrev:Godt oplæg N...
SørenS2 havde jo gang i noget lignende et par år siden. Med 'nyt', 'brugt' og 'billigt nyt' gearolie.
Og har da selv haft et par morsomme samtaler med kunder der havde set klistermærket på siden af deres BMW gearkasse hvor der står Lifetime oil. Når vi foreslog at det burde skiftes...
BMW Lifetime oil = 200000km
Men sjovt nok så skriver ZF at olien skal skiftes ved 100000km
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 495
- Tilmeldt: 17. sep 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 6 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Hvad er et bæretal?HHKP skrev:[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?
Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.
Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]
Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.
I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c
I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.
Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.
/ *L*
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2418
- Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8641 Sorring
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 125 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
cst er "bare" et tal for hvor lang tid det tager for en væske at løbe ud af forud bestemt hul størrelse ( evt. en "Ford kob" ) det siger ikke noget om hvor godt det smøre, eks. piskefløde har et cst tal på >1000 og alm. olie <20 men jeg tror olie smøre bedre end piskefløde desværre oplyser de ikke hvor stort et bære tal olie'en harLAKGT skrev:HHKP skrev:[*]Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?
Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.
Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse. [*]
Køb du bare den originale olie hos VW og du vil blive overrasket over hvor meget det hjælper. Du skal passe på med at købe noget andet, da den olie der skal på en Bluemotion er meget tynd men med et utroligt højt bærertal.
Hvad er et bæretal?
Jeg kan se at den olie Castrol foreskriver (i emissionernes hellige navn) er ekstrem tynd. 8cst ved 100c.
I de varme dage vi har haft, var der markant mere lyd fra gearkassen i 5/6 gear fra omkring 1800-2000 rpm. Når det hele var kørt godt varmt, super ringe oplevelse i øvrigt.
Der er indkøbt Castrol syntrans transaxle, altså den nye udgave af taf-x. Den har en tykkelse på 14.8cst ved 100c
I runde tal svarer den foreskrevne olie til en 10w-20 motorolie, og den nye der kommer på til en 10w-40.
Vi får se hvordan det spiller. Er det skidt, altså dårlige skift, MERE lyd etc. Så får den original olie på direkte fra VW, og så er jeg endnu en erfaring rigere omkring VW.
/ *L*
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Jeg har hældt Castrol Syntrans V FE 75W-80 på, som burde være det samme som den leveres med fra VW.LAKGT skrev:N skrev:Selvom VW siger, at gearolien ikke skal skiftes på en 6sp manuel, valgte jeg at gøre det alligevel.
Mange har spurgt hvorfor jeg vil "spilde" tid og penge på det, når nu VW siger, at det holder hele bilens levetid. Og mit svar er det samme, som når det gælder hyppige skift af motorolien: Bilproducenterne er interesserede i at få de løbende omkostninger til at se lavest muligt ud - jeg er interesseret i at holde min bil bedst muligt kørende.
Dertil tror jeg, at begrebet "hele bilens levetid" skal tolkes ud fra interesser og omstændigheder. Hos producenterne betyder det sikkert til den dag, hvor garantiperioden udløber (derefter taber de jo kun pengen på, at det fortsætter med at køre fejlfrit). I Tyskland betyder det vel 8-10 år max. I afgiftsplagede Danmark kører mange biler rundt, til de er 12-15 år... Og så er det jo heller ikke uden betydning, om det er en pendler bil, der kører 50.000 km. årligt, eller en pensionistracer der kun sniger sig op på 5.000 km.
Men nok om teorier, nu til beviser og resultatet! Olien er tappet af min 2014 BlueGT, der ved skiftet havde gået 104.798 km.
I begge bægere står der præcis 10 mm. olie. Den ene kommer direkte fra bilen, den anden er frisk fra Castrol dunken. Gæt selv hvad der er hvad!
Da der ikke sker nogen forbrænding i gearkassen, kan det ikke rigtig være andet end skidt og metalpartikler, der giver den flotte kulør. Åbenlyst ikke i mængder, der direkte ødelægger gearkassen. Men det vil unægteligt give større slid på alle de komponenter, som olien har til formål at smøre og beskytte. Hele ideen er jo at nedsætte friktionen, men det hjælper ikke meget (i længden), hvis olien samtidigt er et fint slibemiddel.
Før/efter forskellen er marginal ved driftstemperatur. Den glider en anelse lettere ind/ud af gear, og skiftet føles en smule mere præcist, men det er ikke en "nat og dag" oplevelse.
Koldstart er til gengæld en helt anden sag. Før olieskiftet gik den lidt trægt mellem 1-2-3, indtil at de var masseret igennem et par gange. Så det var altid med forsigtig hånd, indtil at den havde fået lov at vågne op. Med frisk olie glider den let og gelinde ind/ud af gear lige fra første skift. Lækkert!
Konklusionen må derfor blive: Skift nu bare det gearolie, hvis du holder af din bil og vil den det bedste!
Hvilken olie har du fyldt på, og har du bemærket nogen forskel på transmissionsstøj ?
Jeg ved VW foreskriver 75-80 olie, den er ret tynd når man kigger dataarket.
Overvejer selv at smide 75-90 på.
Min bluegt har en anelse mere støj fra gearkassen når den er kørt godt varm, holdt op i mod lydniveauet ved kold/semi-kold gearkasse.
/ *L*
Jeg har dog overvejet at forsøge med en lidt tykkere olie (evt. Redline), da jeg synes at olien virker liiige tynd nok. Det samme gør sig i øvrigt gældende for motorolien, hvor jeg gik fra 0W-30 til i 5W-30 i sommers, og vil nok prøve med 0W-40 ved det forestående olieskifte. Tynd olie giver måske nok pæne forbrugstal, men hvad hjælper det, hvis det er på bekostning af oliens primære funktioner?
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.
Første gang jeg stødte på muligheden var her:
http://www.automatikoelwechselsystem.de
- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie
Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:
http://www.bos.dk/olieskift/
http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/
Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?
Første gang jeg stødte på muligheden var her:
http://www.automatikoelwechselsystem.de
- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie
Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:
http://www.bos.dk/olieskift/
http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/
Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?
Audi A3
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 20. jul 2009, 14:59
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skift nu bare det gearolie!
måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.
- JerrilD
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2173
- Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Trekants Området
- Has thanked: 21 times
- Been thanked: 55 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.
Det jo logisk nok
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
Suzuki Jimny 1.5 Adventure
- NAndersen
- Nyt medlem
- Indlæg: 162
- Tilmeldt: 22. feb 2014, 12:35
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Skift nu bare det gearolie!
Ztrejfer skrev:Tænker også på at få skiftet gearolien inden længe - men gerne med en gennemskylning, så DSG7 er helt ren at trutte rundt med.
Første gang jeg stødte på muligheden var her:
http://www.automatikoelwechselsystem.de
- men lidt langt at køre til Berlin blot for at få skiftet gearolie
Der findes da også adskillige danske værksteder, der tilbyder noget lignende, her et par stykker:
http://www.bos.dk/olieskift/
http://www.uniauto.dk/kompetencer/autom ... erationer/
Er der mon nogen, der har anvendt disse former for gearoliegennemskylning enten i Tyskland eller her i Danmark?
Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det
Tidligere:
Seat Ibiza Cupra 220HK 348NM
Seat Ibiza Cupra 220HK 348NM
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 401
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:03
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 20 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?
De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri
-Thomas
De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri
-Thomas
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skift nu bare det gearolie!
Jeg fylder altid castrol syntrans trannsaxle på de manuelle gearkasser fra VW Det er den gamle Taf x fra castrol det spiller...
De 6 trins manuelle gearkasser kan godt være besværlige at fylde på..! jeg smider det som regelt på i hullet til Baklyskontakten, da der der sidder et hjul lige ud for påfyldningsproppen...!
Forsøger man at fylde på dem, af den store prop, kommer det meste ved siden af...!
De 6 trins manuelle gearkasser kan godt være besværlige at fylde på..! jeg smider det som regelt på i hullet til Baklyskontakten, da der der sidder et hjul lige ud for påfyldningsproppen...!
Forsøger man at fylde på dem, af den store prop, kommer det meste ved siden af...!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
- Ztrejfer
- Medlem
- Indlæg: 943
- Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 253 times
- Been thanked: 79 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
Er du sikker på, at Audi laver gennemskylnings-processen som på nedenstående video og link?NAndersen skrev:Audi Odense gør det gerne, så mon ikke andre Audi værksteder gør det
http://www.automatikoelwechselsystem.de
Audi A3
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Skift nu bare det gearolie!
audifirs skrev:måske almen viden, men husk nu alle der selv skifter gearolie: påfyldningsproppen skal altid løsnes før aftapningsproppen skrues af. gæt selv hvorfor.
Jeg kan simpelthen ikke lure hvorfor.
Så hvorfor?
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
- N
- Medlem
- Indlæg: 624
- Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 20 times
Re: Skift nu bare det gearolie!
En transferpumpe eller oliesuger/påfylder vil gøre det let at fylde gearkassen fra siden. Et stykke slange på oliedunkens tud burde umiddelbart også fungere lige så godt, hvis der fyldes på ovenfra motorrummet.kumse skrev:Har i nogle tips til hvordan man lettest får fyldt gearolie på igen?
De par gange jeg har gjort det, har det været bøvlet, og svinet en del, da påfyldningsstudserne ikke har været til at komme til uden lift. Har også forsøgt mig med at påfylde i kontrolhullet på siden af gearkassen, men det blev også noget værre svineri
-Thomas
Jeg har dog lift til rådighed, og kunne derfor fylde på uden at bruge andet end tuden.