Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Denne kategori er KUN for jeres egne STORE projekter – Styling, opbygninger, tuning, kitcar ol.
Forumregler
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 8. sep 2016, 20:03

SÅ er det vidst ved at være tid til en lille opdatering!

Jeg var ude ved damen i dag, og tænkte at jeg ligeså godt kunne få tjekket den satans manifold igennem for revner. Har nemlig fået at vide, at det er et kendt problem på de gamle 1.8t'ere.

Turbo'en pillede jeg også ud. Jeg kunne ligeså godt få den tjekket igennem også.

Jeg fik boltene skruet af manifolden og fik fjernet de 3 bolte som holder Turbo'en.

Og rigtig nok! Som jeg gik og frygtede, så er manifold en revnet
Billede
Billede

Nå men det er så okay. Havde nemlig gået og leget med tanken om, at få smidt en upgrade manifold på.
Videre til turbo'en!!

Jeg fik frakoblet alle olie/kølervæske -slanger fra blokken og diverse steder. Turbo'en fik jeg op, med hjælp fra en af drengene herhjemme fra. (Hold kæft et "wiggle-wiggle" arbejde, jeg har rodet mig ud i.... kølervæske i munden og det hele)

Til sidst fik vi "Sneglen" ud af "huset", og jeg gik straks i gang med at tjekke den efter.
Blev så mødt af dette syn i udstødnings kammeret:
Billede

Jeg ved ikke om i kan se det, men turbo'en er flækket rundt om wastegate klappen... Så nu skal der ofres ENDNU flere penge før den er køreklar..

Nå, skid da hul i det!
Er der evt. Nogle herinde fra, som skulle ligge inde med en k03s/k04 (som virker!) Som de gerne vil af med? [FACE WITH TEARS OF JOY] Søger også en Upgrade Manifold ;) (har dog fundet en til 975,- hos qualitec)

Har også lidt spørgsmål omkring mit projekt.

Min bil skal jo synes, inden den får skyggen af en vej at se igen.
Hvis jeg nu får mig en k03s/k04 lader og smækker den på med upgrade manifold. Vil jeg så skulle have den kørt ind, før den kan synes? Eller vil den bare ligge med "stock" ladetryk, som ecu'en kender fra min gamle k03?
Og kan jeg overhovedet få den synet med upgrade manifold/turbo?

Hvad ville være den bedste og billigste løsning? (Man ejer jo ikke alverden på lærlinge løn)65mu

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 8. sep 2016, 21:26

Er faktisk kommet lidt i tvivl om noget.
Efter som jeg har tjekket turbo'en, fandt jeg også ud af, at kompressor hjulet har en smule slør.
Er dette noget de har normalt? Mit spørgsmål er nok nærmere: kan jeg skifte udstødnings huset ud og beholde resten? Eller vil det bedst kunne betale sig at købe ny snegl?


Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Stefan
Medlem
Indlæg: 868
Tilmeldt: 28. apr 2010, 10:15
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 17 times
Been thanked: 15 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Stefan » 9. sep 2016, 09:03

Det er meget normalt, at de har en lille smule slør. Det forsvinder typisk, når der kommer olietryk på.

Den såkaldte "upgrade" manifold er højst sandsynlig en del ringere i kvalitet end en OEM. Buy cheap, buy twice.

Det er ikke lovligt at smide en anden turbo på og den kan risikere at dumpe syn pga. det. Det kræver også en indkøring, for at få en anden turbo til at spille. Motorstyringen er kalibreret til standardturboen. Så snart du skifter til en anden, passer kalibreringerne ikke længere og den vil ikke være i stand til at styre trykket korrekt.

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 9. sep 2016, 11:02

Stefan skrev:Det er meget normalt, at de har en lille smule slør. Det forsvinder typisk, når der kommer olietryk på.

Den såkaldte "upgrade" manifold er højst sandsynlig en del ringere i kvalitet end en OEM. Buy cheap, buy twice.

Det er ikke lovligt at smide en anden turbo på og den kan risikere at dumpe syn pga. det. Det kræver også en indkøring, for at få en anden turbo til at spille. Motorstyringen er kalibreret til standardturboen. Så snart du skifter til en anden, passer kalibreringerne ikke længere og den vil ikke være i stand til at styre trykket korrekt.
Så den smule slør den har er ikke betydelig? Så kunne jeg jo evt nøjes med at skifte udstødnings huset.

Mht upgrade manifold, så er den jo fra qualitec (har aldrig hørt andet end godt om dem)

Men hvad ville du så anbefale jeg gjorde?
Det skal holde!
Og det skal køre ordentligt!

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar
Reid
Medlem
Indlæg: 1439
Tilmeldt: 25. jul 2008, 15:02
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9500 Hobro
Has thanked: 14 times
Been thanked: 26 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Reid » 9. sep 2016, 11:05

Der findes rigtig mange skod dele til sådan en. Fx en billig manifold. Jeg har været der. Har du er link til den du tænker på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audi A6 3.0 V6 TDI 272 hk avant
Audi RS4 2.9 V6 450 hk

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 9. sep 2016, 12:21

Reid skrev:Der findes rigtig mange skod dele til sådan en. Fx en billig manifold. Jeg har været der. Har du er link til den du tænker på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.qualitec.dk/orginal-18t-manifold-high-flow
Det er denne her jeg har haft kigget på :)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

MartinP
Helt nyt medlem
Indlæg: 90
Tilmeldt: 14. jun 2008, 12:05
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af MartinP » 9. sep 2016, 19:35

Benzz skrev:
Reid skrev:Der findes rigtig mange skod dele til sådan en. Fx en billig manifold. Jeg har været der. Har du er link til den du tænker på?


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.qualitec.dk/orginal-18t-manifold-high-flow
Det er denne her jeg har haft kigget på :)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Min manifold var også flækket på min 1.8T AUQ. Jeg fik skiftet manifold, turbo og flexrør for 11tkr og det er OEM dele. Det var hos Bosch Allerød og de giver 3 års garanti.

Blot til info :)

Martin


Sent from my iPad using Tapatalk
Mvh. Martin

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af JerrilD » 9. sep 2016, 19:43

Var du ikke smed? Så det bare igang selv med at lave en :P
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 9. sep 2016, 19:52

JerrilD skrev:Var du ikke smed? Så det bare igang selv med at lave en :P
Nok er jeg smed, men mine TIG evner ligger sgutte til at kunne lave manifold selv i øjeblikket ;)

Kunne lave en i sort (y) ved bare ikke hvor godt det bliver.

Går faktisk i øjeblikket og arbejder på min egen oil catch (prototype) i sort stål. Senere skal jeg have lavet en i rustfri (når jeg har lært det).
Men nu gør øvelse jo også mester ;)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2171
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af JerrilD » 9. sep 2016, 20:24

Benzz skrev:
JerrilD skrev:Var du ikke smed? Så det bare igang selv med at lave en :P
Nok er jeg smed, men mine TIG evner ligger sgutte til at kunne lave manifold selv i øjeblikket ;)

Kunne lave en i sort (y) ved bare ikke hvor godt det bliver.

Går faktisk i øjeblikket og arbejder på min egen oil catch (prototype) i sort stål. Senere skal jeg have lavet en i rustfri (når jeg har lært det).
Men nu gør øvelse jo også mester ;)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Præcis ;) Skulle jeg have en ny uddannelse, skulle det fanme være rustfri klejnsmed :P
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 9. sep 2016, 20:48

JerrilD skrev:
Benzz skrev:
JerrilD skrev:Var du ikke smed? Så det bare igang selv med at lave en :P
Nok er jeg smed, men mine TIG evner ligger sgutte til at kunne lave manifold selv i øjeblikket ;)

Kunne lave en i sort (y) ved bare ikke hvor godt det bliver.

Går faktisk i øjeblikket og arbejder på min egen oil catch (prototype) i sort stål. Senere skal jeg have lavet en i rustfri (når jeg har lært det).
Men nu gør øvelse jo også mester ;)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Præcis ;) Skulle jeg have en ny uddannelse, skulle det fanme være rustfri klejnsmed :P
Det er også det jeg går efter ;)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Nicklossi » 13. sep 2016, 22:09

Hvor er der slår henne? Kan akslen hives op og ned, eller er det aksialt slør?
Hvis det er det sidste, så gør det ikke noget.
Det første, skal være MEGET minimalt, før det er uden betydning :)

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 14. sep 2016, 16:16

Nicklossi skrev:Hvor er der slår henne? Kan akslen hives op og ned, eller er det aksialt slør?
Hvis det er det sidste, så gør det ikke noget.
Det første, skal være MEGET minimalt, før det er uden betydning :)
Det er selve akslen med turbinerne på. Kan både bevæges op og ned og frem og tilbage, hvis man kigger direkte ind i kompressor huset. Bladene rører godt nok ikke siden af huset, men der er ikke mange mm imellem.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Nicklossi » 15. sep 2016, 20:50

Benzz skrev:
Nicklossi skrev:Hvor er der slår henne? Kan akslen hives op og ned, eller er det aksialt slør?
Hvis det er det sidste, så gør det ikke noget.
Det første, skal være MEGET minimalt, før det er uden betydning :)
Det er selve akslen med turbinerne på. Kan både bevæges op og ned og frem og tilbage, hvis man kigger direkte ind i kompressor huset. Bladene rører godt nok ikke siden af huset, men der er ikke mange mm imellem.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk
Jeg havde nok købt en ny turbolader. Evt. en brugt, hvor udstødningsdelen er i orden, og så en ny midterdel med nye lejer, aksel, osv. :)

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 4 GTI (reddet fra helvede)

Indlæg af Benzz » 13. maj 2017, 20:29

Sååååå er det fandeme ved at være 100 år siden at jeg sidst lagde noget op.

Siden sidst er der alligevel sket et par ting og sager. Jeg har fået monteret ny turbo (k03) og upgrade manifold. Og så har jeg forresten også fået smækket åbent filter på samt fået samlet resten af motorens komponenter.

Min kammerat og jeg var ude for at trille en lille tur i den. Den kørte pisse lækkert og amooth igennem alle gear. Liiiiige indtil den skulle bygge tryk.
Vi blev enige om at få et tryk ur monteret, så vi bedre kunne finde frem til fejlen.

Det der sker er at den første gang er at den skyder trykrøret ud af gummi røret efter turbo en.. Der var vidst en som havde glemt at spænde et spændebånd xD.

Da vi havde fået alle trykrørog vacuum slanger gået efter, tog vi igen en tur.
I starten trak den mega lækkert (1. Og 2. Gear), men ligeså snart den kom i 3. Så begyndte den at hakke helt vildt når den byggede tryk.

Min kammerat tog en video af tryk uret imens den fik noget at leve af, som jeg tænkte at jeg ville vise jer, men man kan jo ikke vedhæfte videoer herinde så jeg må vel igang med den bedste formulering af mit problem.

Når bilen bygger tryk, så går den fint indtil den rammer 1 bar. Derefter hopper den op på 1.5 bar og falder stille og roligt til 1 bar igen til at man rammer Redline. Lige fra begyndelsen hvor turboen spinder så hukker bilen helt vildt.

Vi har prøvet at pille stikket fra N75 fra for at se om det evt var noget andet end lige trykladningen den var gal med. Men den skyder stabilt 0.3 bar hele vejen til Redline.


Jeg beklager at det her er blevet mere til en fejlfinding blog end en build log. Men jeg har sgutte andre steder jeg kan spørge til råds i øjeblikket.

Jeg har forresten fået bestilt mig en tester fra Rosstech, som jeg håber er kan hjælpe mig lidt med mine problemer.
Ved i hvilke blokke jeg skal ind under for at tjekke efter evt. Boost leak osv?

Gode råd og konstruktiv kritik modtages med åbne arme! ;) Billede

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Store projekter"