Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 131
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 19:12
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer med andre dobbeltkoblinger end dsg.
Specielt om du har oplevet "mikroslip" som nogen har oplevet med DSG samt en subjektiv kommentar til den gearkasse du har erfaringer med / prøvekørt: skifter silkeblødt / hurtig etc
Specielt om du har oplevet "mikroslip" som nogen har oplevet med DSG samt en subjektiv kommentar til den gearkasse du har erfaringer med / prøvekørt: skifter silkeblødt / hurtig etc
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 18. dec 2015, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Vedr. Fords Powershift ("DSG"):
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Powe ... ansmission
De har også haft visse "problemer".
Jeg havde 3 dage med en 7 gears Mercedes C200? (lille diesel), 2014-2015, lejet fra AVIS.
Den virkede godt nok langsom i optrækket. Gearskiftende var meget mærkbare, men kontante og man fik følelsen af en vis robusthed i operationen - den ville kunne holde til alt.
*** 3/5 (komforten var ikke i højsæde).
Så havde jeg en Audi A3 (2015) i 2 dagen fra Eurocar , 1.4 TSI og S-tronic (DSG). Den var faktisk rigtig god. Generelt flydende gearskifte, virkede fornuftigt, jeg havde svært ved at vurdere om der var mikroslip - måske...
**** 4/5
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Powe ... ansmission
De har også haft visse "problemer".
Jeg havde 3 dage med en 7 gears Mercedes C200? (lille diesel), 2014-2015, lejet fra AVIS.
Den virkede godt nok langsom i optrækket. Gearskiftende var meget mærkbare, men kontante og man fik følelsen af en vis robusthed i operationen - den ville kunne holde til alt.
*** 3/5 (komforten var ikke i højsæde).
Så havde jeg en Audi A3 (2015) i 2 dagen fra Eurocar , 1.4 TSI og S-tronic (DSG). Den var faktisk rigtig god. Generelt flydende gearskifte, virkede fornuftigt, jeg havde svært ved at vurdere om der var mikroslip - måske...
**** 4/5
- Fanoe
- Nyt medlem
- Indlæg: 407
- Tilmeldt: 9. sep 2009, 13:35
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 38 times
- Been thanked: 39 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Er ret sikker på at C-klassen har en normal automatgearkasse og ikke DCT.Zwonkie skrev:
Jeg havde 3 dage med en 7 gears Mercedes C200? (lille diesel), 2014-2015, lejet fra AVIS.
Den virkede godt nok langsom i optrækket. Gearskiftende var meget mærkbare, men kontante og man fik følelsen af en vis robusthed i operationen - den ville kunne holde til alt.
*** 3/5 (komforten var ikke i højsæde).
Vi har haft en 2009 G6 (1,4 TSi / 160hk) med DSG og en 2013 A3 (1,8 TFSi / 180hk) med S-tronic og begge var meget komfortable gearkasser ved normal kørsel. Kom pedalen lidt hurtigt ned kunne skiftene dog sagtens mærkes.
Har lige haft en 2016 Mercedes A200d med DCT som lånebil hos Mercedes, og dens gearskifte syntes jeg var helt på højde med VAG's DSG / S-tronic. Og klart bedre end den 7G-tronic vi har i vores egen C-klasse.
Jacob F.
- AU-R8
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5842
- Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 293 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Har prøvet lidt af hvert.
VAG koncernens, her er Audi vådkobling 7 trins bedst, findes også i få VW
Ford i dem vi har i firmaet som DSG. Der er ikke lavet rep på dem.
Mercedes AMG, McLaren, Porsche PDK,
Porsches bedst, men det er vel også en våd S tronic.
Det sjoveste er at med let fod skifter Mercedesen op i 7 ved 45 km/t
Ud over de kendte tørkobling DSG probs har vi haft det i Golf 6 trins med fedteri i kobling.
Jeg har fået alle gearkasser til at give et hug på et tidspunkt, bortset fra Boxsteren.
I kan selv prøve at køre frisk slippe speederen i 1 s mens i lige træder på bremsen og så give den fuld spade, så skal i se en DSG blive i tvivl, man skal lige ramme det rigtigt.
VAG koncernens, her er Audi vådkobling 7 trins bedst, findes også i få VW
Ford i dem vi har i firmaet som DSG. Der er ikke lavet rep på dem.
Mercedes AMG, McLaren, Porsche PDK,
Porsches bedst, men det er vel også en våd S tronic.
Det sjoveste er at med let fod skifter Mercedesen op i 7 ved 45 km/t
Ud over de kendte tørkobling DSG probs har vi haft det i Golf 6 trins med fedteri i kobling.
Jeg har fået alle gearkasser til at give et hug på et tidspunkt, bortset fra Boxsteren.
I kan selv prøve at køre frisk slippe speederen i 1 s mens i lige træder på bremsen og så give den fuld spade, så skal i se en DSG blive i tvivl, man skal lige ramme det rigtigt.
-
- Medlem
- Indlæg: 1040
- Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Fords powershift i S-Max - leder tankerne hen mod en Lupo .... bare tarveligt.
Ferrari 458 - skifter hurtigt og føles lidt mere som en sekventiel gearkasse.
-der er stor forskel på måden den skifter i de forskellige programmer.
Porsche Panamera - skiftet kan virke lidt morfar agtigt - men presser man den lidt bliver skiftet ret kontant.
Ferrari 458 - skifter hurtigt og føles lidt mere som en sekventiel gearkasse.
-der er stor forskel på måden den skifter i de forskellige programmer.
Porsche Panamera - skiftet kan virke lidt morfar agtigt - men presser man den lidt bliver skiftet ret kontant.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 174
- Tilmeldt: 6. dec 2014, 21:50
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
DSG 6 & 7: Ingen problemer, utroligt bløde/hurtige skift. Ingen fedteri.
S-Tronic 6-trins: Super lækker, ingen problemer. Ingen fedteri.
Ford PowerShift DCT250:
Næsten-DSG-blødt. Ingen problemer på trods af større problemer "på nettet" ligesom bekendt med DSG7 herinde - dette er også tørkobling. Ingen fedteri.
Derudover CVT / Torque Converter kasser - men får ikke ud fra at dette har interesse?
S-Tronic 6-trins: Super lækker, ingen problemer. Ingen fedteri.
Ford PowerShift DCT250:
Næsten-DSG-blødt. Ingen problemer på trods af større problemer "på nettet" ligesom bekendt med DSG7 herinde - dette er også tørkobling. Ingen fedteri.
Derudover CVT / Torque Converter kasser - men får ikke ud fra at dette har interesse?
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4125
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
VW DSG både i diverse golf 5+6 GTI, R32, Altea, Touran, Passat. Alle med 6-trins vådkobling. Alle har kørt perfekt, på nær min touran hvor mehcatronicen var færdig. Selv min GTI nu som yder 300hk/400NM klarer jobbet til UG, men får den kniven er skiftene mærkbare, uden det dog føles forkert.
Min bror har en mondeo 170hk tdi fra 2015 med noget ala DSG, og selv han " som er inkarneret Ford mand " siger at DSG skifter bedre og mere glidende.
Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
Min bror har en mondeo 170hk tdi fra 2015 med noget ala DSG, og selv han " som er inkarneret Ford mand " siger at DSG skifter bedre og mere glidende.
Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
2020 Audi E-tron 55
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 77
- Tilmeldt: 7. feb 2014, 23:20
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 3 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Jeg har haft en Ford S-max 2.0TDCI 140hk med PowerShift. Den var fra 09/2012 og jeg havde den fra ny og ca. 2 år frem. Jeg nåede at køre 45.000 km i den. Den kørte uden problemer, dog føltes gearskiftene ikke så silkebløde som i min O3 1.4TSI 140hk. DSG7.
Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Seat Tarraco FR e-Hybrid i Oryxwhite og med alle krydser. Årgang 2021.
VW Touran Highline 2.0 TDI 150hk med DSG6. Årgang 2017.
VW Touran Highline 2.0 TDI 150hk med DSG6. Årgang 2017.
-
- Medlem
- Indlæg: 1040
- Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
F430 kører med 1 kobling - fungerer som en Lupo - bare meget bedre.Realtor skrev: Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!
- GranTurismo
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5598
- Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 328 times
- Been thanked: 376 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Jeg har prøvet Fords PowerShift et par gange. Den kører ok, men skifter dog ikke helt så hurtigt som DSG. Og har "kun" 6 gear hvor min har 7.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system
- Charlimike
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3244
- Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 210 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Jeg har ud over min Seat også en Renault Captur. Den har 6 trins dobbeltkobling (tørkobling). Det fungere fint, selvom det ikke altid reagere lige hurtigt.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart
"A problem shared is a problem halved"
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
altså som i en aygo Hvor det da virker sindsygt meget bedre end i Lupo og UpSwobber skrev:F430 kører med 1 kobling - fungerer som en Lupo - bare meget bedre.Realtor skrev: Af de sjovere har jeg fyret en F430 af her i sommers, og den skiftede lidt ala DSG, bare lidt langsommere og lidt mere voldsomt, men det kan nok også skyldes den V8 som brølede bag mig.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 131
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 19:12
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Det er derfor jeg overvejer at droppe VAG.Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Jeg har to primære krav: automat gear og lys der er bedre end halogen ( har xenon på audien og er svært tilfreds, specielt efter jeg skiftede til helt nye og med Osram Nightbreaker)
-
- Medlem
- Indlæg: 739
- Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Hvad med at finde en VAG med DQ250 (eller DQ500 hvis pengene er til det)? Hvis det alene er gearkassen som afskrækker dig. Der er ikke tilnærmelsesvist så mange problemer med dem som med DQ200.Backfixer skrev:Det er derfor jeg overvejer at droppe VAG.Dog er min O3 lige begyndt at glide i koblingerne og den har kun kørt sølle 33.000 km
Jeg har to primære krav: automat gear og lys der er bedre end halogen ( har xenon på audien og er svært tilfreds, specielt efter jeg skiftede til helt nye og med Osram Nightbreaker)
- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 131
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 19:12
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Hvilke modeller kører med dem 250/500?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Medlem
- Indlæg: 739
- Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Sådan lidt groft tegnet op er DQ250 alle motorer med 250+ NM, dvs. 2.0 TDI, 2.0 TSI og DQ500 er alle motorer med 400+ NM dvs. nogle 2.0 TDI (bi-TDI), 3.0 TDI, 2.5 TFSI, 3.0 TFSI, 4.0 TFSI (S6/S7) op til 600 NM.Backfixer skrev:Hvilke modeller kører med dem 250/500?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er sikkert nogle undtagelser, men det er groft tegnet op. I en Octavia er eneste med DQ250, RS-modellerne og 2.0 TDI 150 HK. Som eksempel.
Forskellen ligger i at DQ200 er en tørkobling og de andre varianter med vådkobling.
- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
En af de undtagelser er Audi Q3 / VW Tiguan, som har DQ500 på alle 2.0 TFSI og TDI (S-Tronic)Andersjensen skrev:Sådan lidt groft tegnet op er DQ250 alle motorer med 250+ NM, dvs. 2.0 TDI, 2.0 TSI og DQ500 er alle motorer med 400+ NM dvs. nogle 2.0 TDI (bi-TDI), 3.0 TDI, 2.5 TFSI, 3.0 TFSI, 4.0 TFSI (S6/S7) op til 600 NM.Backfixer skrev:Hvilke modeller kører med dem 250/500?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er sikkert nogle undtagelser, men det er groft tegnet op. I en Octavia er eneste med DQ250, RS-modellerne og 2.0 TDI 150 HK. Som eksempel.
Forskellen ligger i at DQ200 er en tørkobling og de andre varianter med vådkobling.
DQ500 er ikke skudsikker. Der har været produktionsfejl på visse årgange, og jeg har da også fået byttet min.
F31 330d
B8 Passat GTE
B8 Passat GTE
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 131
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 19:12
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Kan man se hvilken gearkasse samt software version vha VCDS ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Ja det kan manBackfixer skrev:Kan man se hvilken gearkasse samt software version vha VCDS ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
F31 330d
B8 Passat GTE
B8 Passat GTE
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 131
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 19:12
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Takker. Er det når man laver en 00 og står der direkte dq200 eller er der en anden typegengivelse ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 12. nov 2011, 18:40
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Når du laver en autoscan vil der stå alle informationer.Backfixer skrev:Takker. Er det når man laver en 00 og står der direkte dq200 eller er der en anden typegengivelse ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Min som ex:
-------------------------------------------------------------------------------
Address 02: Auto Trans (J743) Labels: 0BH-927-711.clb
Part No SW: 0BH 300 012 B HW: 0BH 927 711 G
Component: DSG DQ500-7A H11 2233
Revision: 00H11V01
Coding: 0014
Shop #: WSC 00000 000 00000
ASAM Dataset: EV_TCMDQ500021 001001
ROD: EV_TCMDQ500021_001_VW37.rod
VCID: 2264BE073577665282-8076
No fault code found.
-------------------------------------------------------------------------------
Det blå er software version
F31 330d
B8 Passat GTE
B8 Passat GTE
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 18. dec 2015, 19:11
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Har du prøvet anden dobbeltkobling end dsg ?
Nogle der har prøvet den nye DSG 7 som skulle komme sammen med den faceliftede golf?