Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Alt vedr. tuning af benzinmotorer
Besvar
Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af Benzz » 13. dec 2016, 22:58

Hey gutter.

Jeg har anskaffet mig en gammel Audi 100 fra '91 med en 2.3 10v motor i.
Jeg har haft søgt lidt rundt på nettet og fundet frem til, at man kan montere en turbo på dette svin! (Smiley med glimmer i øjnene)

I disse forskellige tråde har jeg hørt forskellige motorkoder såsom: AAR, AAN, ABY, 7A osv. Men jeg kan ikke rigtig finde rundt i alt det rod. Så jeg tænkte på om nogle af jer kunne hjælpe mig?
Fandt også en tråd hvor der blev anbefalet at smide et 20v topstykke på blokken for derefter at montere en turbo. Men hvad sker der præcist bruges?

Denne tråd er blot for at se om projektet kan lade sig gøre ;)

Håber i vil hjælpe.

Vh
Benjamin

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar
badlt762
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 12. jul 2010, 08:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af badlt762 » 15. dec 2016, 09:05

Tillykke med din 100, den skal du nok blive glad for.

Hvorvidt du kan få tryk på den originale blok med success er nok et spørgsmål om $$$ vs. evner.

AAN og ABY er de hæderkronede 5-cylindrede med turbo fra (UR)S2/4 og RS2 - begge omkring de 230 HK.
Begge motorer kan tunes helt åndssvagt hårdt - og der er stadig komponenter at hente til dem på eftermarkedet.

Min ene S4 (100 C4, 1993) havde godt 290 HK kun med chip - så potentialet er der.

Uden at være mekaniker, vil jeg mene du kommer længst med at skifte motor til en AAN (uden at jeg vil berøre FSTYR's holdning til den udskiftning).

HVIS du går ned af den vej, så få meldt dig ind i de engelske S2 forum: http://www.s2forum.com/

Hold os endelig opdateret på fremskridtet - og jeg bidrager gerne med de få erfaringer jeg har med UR-S4.

Vh
Rune
PS. Jeg har et sæt 17" Audi S4 Bolero fælge til dig, hvis du vil have OEM look ;)
Billede

Billede
3BG - '01 AZM - S4 '94 AAN - S4 '93 AAN - TT '00 APX - C4 '92 AAR

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af Benzz » 15. dec 2016, 21:40

Tusind tak for dit input ven ;)

Mht den AAN blok der. Nu ved jeg jo at de sidder i de gamle s2/4 eller ur-s2/4, som de også bliver kaldt. Men de er jo med quattro, hvorimod min kun er FWD. Kan det overhovedet komme til at gå sammen?
og hvad med gearkasse?

Må ærligt indrømme, at jeg ikke er den store mekaniker nørd. Dog har jeg da haft skruet i et par biler efterhånden ;)

Men hvis vi nu siger, at jeg får fat i sådan en AAN motor der fra en ur-s2/4. Hvad ville jeg så skulle bruge? Er godt klar over at der skal ledningsnet, styreboks osv med. Men vil det blive nødvendigt at få en anden gearkasse også? Den er jo forholdsvist højt gearet den som sidder i min (i hvert fald i forhold til Muttis 80'er 2.0e :D)
Hvad med trækaksler osv?

Måske skulle jeg finde en halv smadret bil med lige netop den motor i, og så ellers bare få den renoveret fra top til tå.

Og så vil jeg hellere end gerne dele projektet med jer ;) Men lige i øjeblikket handler det bare om at få min nuværende AAR (Fandt jeg frem til) motor til at spille.

Og så ellers få resten af bilen piftet lidt op med diverse ting fra andre lækre audier ;)
Tænker lygter, kofangere, skærme osv skal skiftes.
Så kunne jeg forresten godt tænke mig, at prøve og få modificeret en spoiler fra en 90'er over på. (Synes virkelig det er en lækker spoiler)

Så fik jeg vidst også skrevet en hel roman haha. Tid til at gå i seng...

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

Brugeravatar
badlt762
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 12. jul 2010, 08:59
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af badlt762 » 16. dec 2016, 15:03

Mojn

Jeg er ikke mekaniker eller i nogen grad kapabel ud i motorskift. Jeg tror det er en meget kostbar vej du er på vej ud af, med mindre du selv kan/vil lave de her ændringer.

Jeg ved ikke om det er gjort før, har ikke set nogen her i DK der har lavet den model. Du skal nok ud på de engelske fora for at lede - men med risiko for at være en stivstikker, så tror jeg du skal kæle for den motor du har, og acceptere den effekt den nu har.

Når du så har midlerne, så køber du den bil med den motor du vil bygge videre på, der allerede har trykladning, hvis det er den retning du vil i.

Ellers er der også UR S4/S6 med V8'eren fra A8'serien. De er billige i Tyskland, men Skat er helt uden jordforbindelse i afgiftsvurderingerne af dem.

Mit bedste råd er at forkæle den bil du har nu, ikke kaste for mange penge efter den end højst nødvendigt - og så købe dig en S4/6/1.8T/A6 2.7T Osv... når du har råd.

Du kan finde stumper hos bildelsbasen.se - her fik jeg bla. nye instrumenter og klimapanel for småpenge.
3BG - '01 AZM - S4 '94 AAN - S4 '93 AAN - TT '00 APX - C4 '92 AAR

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af Benzz » 17. dec 2016, 11:51

Hmm.. læste et sted at man kunne lave en såkaldt "ghetto 20v", ved at smide et 7a 20v topstykke oven på en 10v NA block.

Dog skriver folk at den skal på en NG/NF blok? Men min er jo en AAR så vidt jeg har forstået det. Er der virkelig så meget forskel på de blokke?

Ville SÅDAN en ombygning kunne lade sig gøre?

Vh.
Benjamin - den dumme lærling, som MEGET GERNE vil have lidt mere power ud af sin 5cyl ;)

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af svan » 18. dec 2016, 10:19

Du kunne også lede efter en motor fra en Audi 200, eks MC motoren er så vidt jeg kan se lavet frem til 91 og er en 10v med mølle, men du kommer nok ikke udenom skat

svan

Benzz
Helt nyt medlem
Indlæg: 52
Tilmeldt: 22. okt 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af Benzz » 18. dec 2016, 16:06

Nej det er jo lige der problemet ligger :/
Måske skulle man bare få fat i nogle skarpe knaster.

Læste et sted, at man kunne konvertere til fuldt elektronisk indsprøjtning også. Måske det var en mulighed?

Alle disse spørgsmål er jo selvfølgelig teoretiske (indtil videre) bare for at se om det overhovedet er muligt, at hive flere hypper ud af min nuværende motor.

Sendt fra min SM-G920F med Tapatalk

ostetyven
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 11. dec 2010, 19:27
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi 2.3 10v (turbo swap?)

Indlæg af ostetyven » 30. dec 2016, 20:50

der også adu(rs2) og 3b kværnen.

men mit bud er at glo lidt på s2forum.com der er tons af info...

du kan sagtens bruge en aan eller aby til at bygge i din.
men husk en aan eller en aby motor er DYR som i rigtig dyr komplet. bedste bud er at finde en urs4 i sverige tyskland til billige penge også smide den i
VW GOLF IV 1.8T helt std "endnu"

Besvar

Tilbage til "Benzintuning"