Mibir skrev:Som jeg skrev; mener at have hørt at det er en af forskellene.
Og er det rigtigt; så er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse.
Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label.
Eller du/ og f.eks. Gastrol ved måske bedre.
https://www.youtube.com/watch?v=-oBRfyqahS0
"... er jeg temmelig sikker på at VW godt ved hvad der er bedst for deres gearkasse"
Forkert. Medmindre at der er tale om en performance eller luksus model, så arbejde bilproducenterne kun ud fra to parametre: Hvor lidt kan vi slippe afsted med, og hvordan gør vi det billigst muligt. Hvis VW's egen olie er semisyntetisk, så er det fordi at de har vurderet, at det er en
tilstrækkelig løsning - ikke den bedste løsning.
"Det ville jo være 100 gange nemmere at finde en producent med et fuldsyntetisk produkt, som fik en VW label."
N-E-J-!
Der er et eller andet, som du har fået fuldstændig galt fat i - så lad os tage den fra bunden.
Mineralsk olie er fremstillet ved fraktioneret destillation af det sorte sovs, som vi henter op af jorden.
Syntetisk olie fremstilles på basis af mineralsk olie, som gennem yderligere raffinering forædles til en meget ren og kemisk ensartet olie. Det ekstra arbejde i at fremstille olien er grunden til, at den gerne koster dobbelt så meget. Og så er additiverne for det meste en hel del mere avanceret.
Fuldsyntetisk olie er 100% syntetisk olie, mens semisyntetisk olie er billig mineralsk olie tilsat lidt af the good stuff.
Syntetisk olie er ALTID bedre, af den simple årsag, at det er skræddersyet til at arbejde i f.eks. en motor eller gearkasse - modsat mineralsk olie, som bare egner sig godt til formålet.
Det forudsætter selvfølgelig, at man vælger
den rigtige olie til formålet. Men det gør sig i lige så høj grad gældende for mineralsk olie!
Og så kan du være 100% sikker på, at olien i VW dunken bare er et rebrandet standardprodukt. Formentlig fra Castrol, nu hvor de allerede har en officiel aftale mht. motorolie...