Opvarmning af motor med fyr
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Opvarmning af motor med fyr
Hvad skal jeg kigge efter, hvis jeg gerne vil finde en metode til at opvarme motoren i en bil med et fyr, UDEN diverse anordninger til at opvarme kabinen?
Er det blot et f.eks. Webasto EVO 5 fyr og så er det det, eller hvorledes?
Så vidt jeg kan se, er de forskellige fabrikanters formål primært at opvarme kabinen via forskellige relæ-anordninger. Dette her ingen interesse. Jeg skal blot kunne opvarme motoren før opstart.
Jeg har kigget på Defa varmere, men der er det nødvendigt, at bilen er i nærheden af en stikkontakt, og dette duer ikke.
Er det blot et f.eks. Webasto EVO 5 fyr og så er det det, eller hvorledes?
Så vidt jeg kan se, er de forskellige fabrikanters formål primært at opvarme kabinen via forskellige relæ-anordninger. Dette her ingen interesse. Jeg skal blot kunne opvarme motoren før opstart.
Jeg har kigget på Defa varmere, men der er det nødvendigt, at bilen er i nærheden af en stikkontakt, og dette duer ikke.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- qasq
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1516
- Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 10 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
På Webasto kan du bare lade være at forbinde ledningerne til kabine blæseren.
Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
Jeg har monteret et fyr på min golf 2. 1,6D og den varmer kun morteren op jeg kan få lavet så blæseren kan køre men er bange for at det tager for meget strøm. Jeg har en Webasto EVO 4 som jeg kan ringe til. Her er en film som du kan se.
https://www.youtube.com/watch?v=v6qYt7T6nhA&t=8s
https://www.youtube.com/watch?v=v6qYt7T6nhA&t=8s
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Ok, så det vil sige, at man blot kan købe f.eks. sådan et sæt her, montere det, og så er man kørende?
http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... oduct_id=6 (EVO 4)
Virker prisen fornuftig på dette sæt?
http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... oduct_id=6 (EVO 4)
Virker prisen fornuftig på dette sæt?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
Det var det jeg købte på nær timeren der er anderledes. Her er et link så kan du se timeren på min.Jannik skrev:Ok, så det vil sige, at man blot kan købe f.eks. sådan et sæt her, montere det, og så er man kørende?
http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... oduct_id=6 (EVO 4)
Virker prisen fornuftig på dette sæt?
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw1ZBUuP~l
Her er en der kan starte med telefonen
http://www.ebay.de/itm/STANDHEIZUNG-WEB ... Sw~gRVko-z
- hans123
- Nyt medlem
- Indlæg: 206
- Tilmeldt: 13. okt 2010, 18:59
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 4 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Er lidt nysgerrig.
Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.
Er du bange for strømforbruget ?
En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.
Er du bange for strømforbruget ?
En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
VW E-UP 2021
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 488
- Tilmeldt: 7. nov 2009, 11:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
Jeg stater motoren og lader blæseren køre ca 2 minutter og det tager is hurtig og olien bliver varm inden at motoren belastes. Tror det er godt for bilen.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Opvarmning af motor med fyr
Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.hans123 skrev:Er lidt nysgerrig.
Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.
Er du bange for strømforbruget ?
En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.
Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 23 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik nødvendigt, hvis du skulle noget skulle det være DEFA dyp koger der opvarmer kølvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved også olien). Men kræver strøm og at man husker at tilslutte det.Jannik skrev:Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.hans123 skrev:Er lidt nysgerrig.
Hvorfor vil du ikke have varme i kabinen ?
Ellers en fin sidegevinst sammen med varm motor og dugfrie rude.
Er du bange for strømforbruget ?
En kabineblæser på laveste trin bruger ikke meget mere end selve fyret. Der findes flere gode løsninger alt efter model.
Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.
Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.
Glem DEFA`s model der sidder på bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har prøvet).
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9164
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 399 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Du har da en helt sygelig fokus på olietemperaturen. Så længe moderne syntetisk letløbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader så smører den da udmærket ved en normal koldstart.
Det bliver noget andet der tager livet af den motor når den kun kører 5 km. ad gangen.
Det bliver noget andet der tager livet af den motor når den kun kører 5 km. ad gangen.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 24. okt 2012, 09:56
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Opvarmning af motor med fyr
Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr køre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9164
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 399 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Uden kodning??? Af hvad?vladmury skrev:Jeg anbefale dig en Eberspacher D5S fyr køre kun som motorvarmer. Dette betyder du skal bare montere den uden kodning.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 12
- Tilmeldt: 24. okt 2012, 09:56
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
kodning af kabinblæseren via bilens ecu
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Fyr i en lukket garage er en rigtig skidt idé, det har du helt ret i.Mikael M109R skrev: Fyr i en lukket garage er ik en god ide!, hvis garagen er opvarmet er det slet ik nødvendigt, hvis du skulle noget skulle det være DEFA dyp koger der opvarmer kølvandet (det cirkulerer og opvarmer hele blokken og derved også olien). Men kræver strøm og at man husker at tilslutte det.
Glem DEFA`s model der sidder på bundkar og opvarmer olien, det virker ikke (har prøvet).
Motoren (olien) ville primært skulle opvarmes på arbejdspladsen inden jeg kører hjem.
Sygelig ligefrem? Mon dog.Blackfinger skrev:Du har da en helt sygelig fokus på olietemperaturen. Så længe moderne syntetisk letløbsolie ikke ligefrem er udsat for sibiriske minus grader så smører den da udmærket ved en normal koldstart.
Det bliver noget andet der tager livet af den motor når den kun kører 5 km. ad gangen.
Moderne olier har et meget bredspektret brugsområde, men uanset hvor gode de er, er viskositeten ikke en helt vandret linje sammenholdt med temperaturen. En hurtig google søgning gav mig følgende eksempel på en 15W-40 olie:
Det er naturligvis vigtigt, at benytte en olie med den korrekte viskositet, sammenholdt med den temperatur, der er i omgivelserne, hvor motoren skal køre. Jeg benytter Castrol 5W-40.
Jeg fokuserer på olietemperaturen af den simple grund, at olie har en lavere specifik varmekapacitet sammenlignet med vand, og er derfor længere tid om at ændre temperatur, og da jeg ikke er interesseret i kabine varme, giver det mere mening for mig, at sørge for optimal viskositet for olien, således at slid på lejer, foringer og stempelringe minimeres.
Hvad helt nøjagtigt tager livet af motoren ved at køre korte ture, hvis motoren er optimalt opvarmet ved hver opstart?
Bilen er ikke udstyret med partikelfilter, og EGR ventilen er lukket permanent.
- Vedhæftede filer
-
- csm_Graph_Oil_Sotrax_15W40_1024_c4b9ba1e62.png (74.99 KiB) Vist 1948 gange
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
5.km i en dielselpram som du ikke vil ha kabinevarmer i
Det er sgu'da hurtigere at cyklen den smule, end det er at skrabe is af ruderne!
Det er sgu'da hurtigere at cyklen den smule, end det er at skrabe is af ruderne!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- stigc
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 95
- Tilmeldt: 17. okt 2015, 13:49
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Midtsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
Så skal du nok også lade på batteriet en gang i mellem, ellers løber du tør for strøm...Jannik skrev:
Jeg vil gerne undgå at skulle rode med klimaanlægget i bilen, og vil derudover også gerne holde prisen så lav som muligt.
Optimalt set ville jeg gerne nøjes med at opvarme olien.
Årsagen er, at jeg fremover får ca. 5 km på arbejde, og det bliver meget skidt for min Altea diesel meget hurtigt, hvis jeg ikke gør noget ved noget forvarmning de dage, hvor den skal afsted.
Bilen kommer til at holde i lukket garage med varme i gulvet.
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3409
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 581 times
- Been thanked: 877 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Altså når mit fyr kører, så er kølevandet ret hurtigt 90grader. Men selv efter det har kørt i 30-40min, og når jeg starter bilen så varer det noget tid inden olien viser 50grader. (Den viser -- indtil 50grader)
Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
Sendt fra min Samsung S7 med Tapatalk
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 23 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Normalt siger man at man skal køre lige så længe som fyret har kørt for at undgå afladning af batteriet. Skal selvfølgelig tages med et gran salt men alligevel.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6590
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 928 times
- Kontakt:
Re: Opvarmning af motor med fyr
Min erfaring siger mig, at man faktisk ofte skal køre dobbelt så længe som fyret har kørt. Ellers går man død for strøm.Mikael M109R skrev:Normalt siger man at man skal køre lige så længe som fyret har kørt for at undgå afladning af batteriet. Skal selvfølgelig tages med et gran salt men alligevel.
/Søren.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 31. jan 2015, 09:13
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Bording
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Opvarmning af motor med fyr
Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.
Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod.
Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1912
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 347 times
- Been thanked: 225 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Enig.RLund skrev:Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.
Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod.
Det må helt klart værre den beste og billigt løsning. Og de fungere udemærket.
Mercedes w124 280TE sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Scenariet er som følger:RLund skrev:Jeg tænker også det samme som Mikael. Hvis bilen alligevel holder inde i en varm garage, men det er motoren du tænker på, så ville en dyp koger være perfekt. Ihvertfald i din beskrevne situation.
Intet være end en fin garage der lugter langt væk af røg/sod.
Bilen holder i opvarmet garage hele året rundt. Her skal fyret ikke køre. Som vi kan se på de kurver, der er lagt i tråden, så har det ikke megen effekt, at varme olien yderligere op, end garagetemperaturen, som vel er ca. 15 grader om vinteren.
På mit nye arbejde, holder bilen naturligvis udenfor ligesom de fleste andre.
Her ville jeg gerne om vinteren have muligheden for at forvarme, men har ikke adgang til 230v, hvorfor en dypkoger ikke er en mulighed, desværre. Ellers var dette også et oplagt valg.
Batteriet vil lide under dette, og der er da også monteret fast tilslutning til en CTEK lader på batteriet.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 123 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.
Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.
Så starter du om morgenen med en motor, der er så varm som den vil blive efter 20 km kørsel, og har skåret halvdelen af de helt kolde starter fra.
4 kW fyr er alt for lille til en Altea
Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).
Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.
Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)
Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.
Så starter du om morgenen med en motor, der er så varm som den vil blive efter 20 km kørsel, og har skåret halvdelen af de helt kolde starter fra.
4 kW fyr er alt for lille til en Altea
Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).
Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.
Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 59 times
- Been thanked: 209 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Tak for et meget brugbart svar.QT1410 skrev:Jo flere af de helt kolde starter du kan undgå, des bedre.
Hvis bilen holder i garage vil du få rigtig meget ud af en kraftig (1-2kW) el-motorvarmer, der har indbygget cirkulationspumpe, hvorimod en fesen dypkoger på 350-400W ikke giver den store forskel, med mindre du bruger 20W-50 olie.
Så starter du om morgenen med en motor, der er så varm som den vil blive efter 20 km kørsel, og har skåret halvdelen af de helt kolde starter fra.
4 kW fyr er alt for lille til en Altea
Mht. roderiet med klimaanlægget, så skal du klippe EN ledning over for at sætte IPCU'en ind (hvis du har Climatronic).
Din Altea er forberedt for montage af fyr, men tag for guds skyld det modelspecifikke monteringsbeslag med, da fyret kun kan sidde på en måde i skærmkassen.
Folk, der er vant til det, kan montere 4 fyr om dagen på den platform. (ikke mig, men folk der ikke laver andet)
Det er noteret, at et 4kW fyr er for lille. Jeg må punge ud for et 5kW i stedet for.
Vi er helt enige om, at koldstarter skal undgås så vidt muligt.
Hvorledes er en Altea forberedt til fyr, har du noget info omkring dette?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 171 times
- Been thanked: 123 times
Re: Opvarmning af motor med fyr
Den deler platform med Golf IV og Octavia II, og har monteringsbolte i skærmkassen foran venstre forhjul, føringsvej for brændstofrør fra pumpe til fyr, forberedt slangestuds på pumpen i tanken og let adgang til at sætte IPCU'en ind i ledningsnettet.
Monteringsvejledning, hvor meget dog er underforstået, det er jo ikke IKEA.
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Seat/A ... 05_TDI.pdf
Indbygningssæt til Thermo Top C (ikke den nye model EVO): https://www.autoteilemann.de/p/649168/w ... -9012150b/
IPCU: https://www.autoteilemann.de/search/?q= ... c=&ms=true
Thermo Top C hos Padborg: http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... uct_id=793 DKK 5995 Dog uden ledningsnet og udstødning.
Thermo Top C er et godt fyr
Monteringsvejledning, hvor meget dog er underforstået, det er jo ikke IKEA.
http://doc.webasto-russia.ru/Car/Seat/A ... 05_TDI.pdf
Indbygningssæt til Thermo Top C (ikke den nye model EVO): https://www.autoteilemann.de/p/649168/w ... -9012150b/
IPCU: https://www.autoteilemann.de/search/?q= ... c=&ms=true
Thermo Top C hos Padborg: http://www.padborg-elektro.dk/index.php ... uct_id=793 DKK 5995 Dog uden ledningsnet og udstødning.
Thermo Top C er et godt fyr