Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. jan 2017, 17:01

i-s skrev:Forklaringen er at en af parameterne for regen. er hvor meget luft der er strømmet igennem luftmassemåleren. Når EGR er OFF, så skal alt luft igennem luftmassemåleren og derfor bliver det oftere. Så med mindre tuneren kan sætte den tærskelværdi op, så er EGR_OFF = Hyppigere_Regen.
En opdateret ECU øger EGR rate betydeligt.
Det må alt andet lige betyde at mænden af luft der passerer forbi luftmassemåleren er forholdsvis lavere .... da mere luft til forbrændingen nu kommer fra EGR.
Hvis din logik følges, skulle dette medføre længere tid mellem regenerering.

Imidlertid er faktum at der regenereres meget oftere på en opdateret bil.

Hænger det sammen ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Jannik » 6. jan 2017, 19:16

Synes ikke jeg har kunnet finde nogen positive tilbagemeldinger vedr. ændringerne i softwaren, efter folk har været forbi forhandleren, men her kommer da én så.
Mine forældre er meget positive overfor de ændringer, der er foretaget i motorstyringen af deres 05/2011 Altea XL med en 1,6 TDI motor.
Der er nu ikke længere motorbanken ved igangsætning og heller ikke mere nervøs motorgang også ved igangsætning.

De har så desværre slet ikke dagligt kørselsmønster, der passer til en diesel, så det bliver interessant at følge med i, om den begynder at brokke sig over regen af filteret.


Sent from my iPad using Tapatalk
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Turbotrim » 6. jan 2017, 21:27

jeg har lige mailet med landberg i dag og han siger man ikke kan lægge en gammel version i igen, men ritter siger man kan, hvordan ved man hva type software man havde inden ? :mrgreen:

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af xbn » 22. jan 2017, 19:29

250658 skrev:Jeg vil også komme med en lille klage. Passat 2,0-2011 er opdateret. Havde en del udsættere lige efter opdatering men blev lidt bedre efter 500-1000 km. men ikke væk. Har lige været omkring VW igen for en ekstra kontrol. De kan ikke fjerne udsætterne. SKI.. træls at køre med. Motor trækker/kører jævnt ved 80-90, men hvis man gearer ned til 5. og skal køre eks. 75 er der udsættere i ca. 5 sekunder, men ikke nok til at lagre fejl så det kan udlæses. Jeg er blevet henvist til at kontakte WV importøren. Så det er næste skridt. :?:
Min svoger har samme bil ca, og havde nogenlunde samme fejl efter opdateringen. Den tabte trækkraften helt i perioder, op til 3 uger mellem at det skete. Enden på det blev at alle dyser blev skiftet.
Under selve opdateringen fandt de også fejl på et gløderør, som blev skiftet.
Billede

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 23. jan 2017, 09:07

Turbotrim skrev:jeg har lige mailet med landberg i dag og han siger man ikke kan lægge en gammel version i igen, men ritter siger man kan, hvordan ved man hva type software man havde inden ? :mrgreen:
Jamen så må Ritter jo bare gøre det på en bil, og hvis det virker så må det være fordi det godt kan lade sig gøre (med mindre han siger at det er tilfældigt om det virker eller ej).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

2407
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af 2407 » 5. feb 2017, 17:26

HansH skrev:
i-s skrev:Forklaringen er at en af parameterne for regen. er hvor meget luft der er strømmet igennem luftmassemåleren. Når EGR er OFF, så skal alt luft igennem luftmassemåleren og derfor bliver det oftere. Så med mindre tuneren kan sætte den tærskelværdi op, så er EGR_OFF = Hyppigere_Regen.
En opdateret ECU øger EGR rate betydeligt.
Det må alt andet lige betyde at mænden af luft der passerer forbi luftmassemåleren er forholdsvis lavere .... da mere luft til forbrændingen nu kommer fra EGR.
Hvis din logik følges, skulle dette medføre længere tid mellem regenerering.

Imidlertid er faktum at der regenereres meget oftere på en opdateret bil.

Hænger det sammen ?

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk

2407
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. okt 2015, 18:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af 2407 » 5. feb 2017, 17:35

Nu gider jeg bare ikke den 2009 Polo 1.6 tdi mere. Har købt ny bil ved forhandler - ikke vw. Han spurgte ikke meget til min bil som indgik i handlen. Han Kørte ikke engang en tur. Jeg har brevet fra vw ( skat ) til at ligge. Skal hente den nye bil i uge syv. Kan jeg ikke bare ligge brevet i handskerummet?

Sendt fra min GT-I9305 med Tapatalk

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af SteffenStork » 5. feb 2017, 17:48

Min far har en Golf 6 2,0 TDI, og han fik en indkaldelse for et stykke tid siden til opdatering. Han har ikke gjort noget ved det, men fik alligevel bilen synet uden anmærkninger i denne uge. Hvordan kan det hænge samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Rittersport » 5. feb 2017, 18:18

ij6210 skrev:
Turbotrim skrev:jeg har lige mailet med landberg i dag og han siger man ikke kan lægge en gammel version i igen, men ritter siger man kan, hvordan ved man hva type software man havde inden ? :mrgreen:
Jamen så må Ritter jo bare gøre det på en bil, og hvis det virker så må det være fordi det godt kan lade sig gøre (med mindre han siger at det er tilfældigt om det virker eller ej).
Hvis den ønskede software er i min samling så kan det sagtens lade sig gøre.. har gjort det flere gange nu.. begge veje.. Ny--->Gl.---->Ny ingen problemer

Både 1,6 og 2,0 TDI.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Turbotrim » 5. feb 2017, 19:37

Rittersport skrev:
ij6210 skrev:
Turbotrim skrev:jeg har lige mailet med landberg i dag og han siger man ikke kan lægge en gammel version i igen, men ritter siger man kan, hvordan ved man hva type software man havde inden ? :mrgreen:
Jamen så må Ritter jo bare gøre det på en bil, og hvis det virker så må det være fordi det godt kan lade sig gøre (med mindre han siger at det er tilfældigt om det virker eller ej).
Hvis den ønskede software er i min samling så kan det sagtens lade sig gøre.. har gjort det flere gange nu.. begge veje.. Ny--->Gl.---->Ny ingen problemer

Både 1,6 og 2,0 TDI.
Vi skal have kigget på min en dag, er godt nok træt af den regenerere så tit :(

Brugeravatar
tief und breit
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:34
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Svendborg
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af tief und breit » 5. feb 2017, 19:39

SteffenStork skrev:Min far har en Golf 6 2,0 TDI, og han fik en indkaldelse for et stykke tid siden til opdatering. Han har ikke gjort noget ved det, men fik alligevel bilen synet uden anmærkninger i denne uge. Hvordan kan det hænge samme?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det samme har jeg.
Der står det op til en selv og de kan afvise den til syn hvis ikke denne opdatering er lavet.
MEEEEN mon de dog gør det

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af QT1410 » 5. feb 2017, 23:28

Det bliver slet ikke op til synshallen. Hvis ikke SMC/VW har meldt ind til Centralregistret at bilen er opdateret, efter at være blevet indkaldt, så går synet ikke igennem.
Når registreringsnummeret tastes ind vil der stå at bilen er låst, grundet udestående opdatering.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. feb 2017, 06:39

QT1410 skrev:Det bliver slet ikke op til synshallen. Hvis ikke SMC/VW har meldt ind til Centralregistret at bilen er opdateret, efter at være blevet indkaldt, så går synet ikke igennem.
Når registreringsnummeret tastes ind vil der stå at bilen er låst, grundet udestående opdatering.
Hvor har du den information fra ? Insider? :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af SteffenStork » 6. feb 2017, 06:43

QT1410 skrev:Det bliver slet ikke op til synshallen. Hvis ikke SMC/VW har meldt ind til Centralregistret at bilen er opdateret, efter at være blevet indkaldt, så går synet ikke igennem.
Når registreringsnummeret tastes ind vil der stå at bilen er låst, grundet udestående opdatering.
Men min far fik indkaldelse til opdatering for flere måneder siden, og har så lige fået indkaldelse til syn. Der var bilen ikke låst og den blev synet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af QT1410 » 6. feb 2017, 17:15

Så fik bilen 2 gode år mere.
Der skal vel nogle rykkere til før de låser den.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 6. feb 2017, 17:33

QT1410 skrev:Så fik bilen 2 gode år mere.
Der skal vel nogle rykkere til før de låser den.
Fedt !

Jeg efterlyser stadig et svar på, hvad din kilde er i forhold til den procedure du hævder der vil være omkring samspillet mellem importør og syn.-

Sagt på en anden måde: er det troværdig information - eller blot din egen forestilling om hvordan det kunne virke ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af QT1410 » 6. feb 2017, 19:02

Trukket lige ud af røven, men i tråd med hvordan tingene ellers foregår i Danmark, hvor der er tradition for at registrere bilrelaterede ting centralt, og ikke som i andre lande med ruden fuldt af klistermærker for syn, forsikring og vægtafgift.

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Biker » 7. feb 2017, 20:32

HansH skrev:
QT1410 skrev:Så fik bilen 2 gode år mere.
Der skal vel nogle rykkere til før de låser den.
Fedt !

Jeg efterlyser stadig et svar på, hvad din kilde er i forhold til den procedure du hævder der vil være omkring samspillet mellem importør og syn.-

Sagt på en anden måde: er det troværdig information - eller blot din egen forestilling om hvordan det kunne virke ?
https://www.trm.dk/~/media/files/public ... ngplan.pdf

Se kap 8
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

nellemanngro
Nyt medlem
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. nov 2015, 22:57
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af nellemanngro » 7. feb 2017, 22:40

VW´s forklaring på folk hvorfor folk synes at bílen kører anderledes efter opdateringen - som sædvanlig forklaring er det ikke en forringelse fra deres side af når vi snakker om denne lige præcis denne opdatering.

"En motorstyreenhed kan lagre/adaptere data om fx førerens kørselsmønster. I forbindelse med en
softwareopdatering kan disse lagrede værdier blive overskrevet, og bilens fører vil derfor kunne opleve, at
bilen/motoren umiddelbart efter opdateringen synes anderledes uden det skyldes fejl. I hvilket omfang det
kan give anledning til særlige udfordringer efter en softwareopdatering, kan vi på nuværende tidspunkt
vanskeligt vurdere, da vi indtil videre ikke har foretaget softwareopdateringer."

Side 10 i ovenstående PDF der linkes til.
Mvh. Martin Andersen

14´ Golf 1.4 Tsi.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 8. feb 2017, 07:21

nellemanngro skrev:VW´s forklaring på folk hvorfor folk synes at bílen kører anderledes efter opdateringen - som sædvanlig forklaring er det ikke en forringelse fra deres side af når vi snakker om denne lige præcis denne opdatering.

"En motorstyreenhed kan lagre/adaptere data om fx førerens kørselsmønster. I forbindelse med en
softwareopdatering kan disse lagrede værdier blive overskrevet, og bilens fører vil derfor kunne opleve, at
bilen/motoren umiddelbart efter opdateringen synes anderledes uden det skyldes fejl. I hvilket omfang det
kan give anledning til særlige udfordringer efter en softwareopdatering, kan vi på nuværende tidspunkt
vanskeligt vurdere, da vi indtil videre ikke har foretaget softwareopdateringer."

Side 10 i ovenstående PDF der linkes til.
Den er vist god nok.
I Tyskland beretter mange i hvert fald om, at bilen opfører sig anderledes på et antal parametre, umiddelbart efter opdateringen.
Efter 500-1000 km har disse ting (f.eks. brændstofforbrug) dog tilpasset sig, og er "faldet til ro" igen.

Så når man skal vurdere hvorvidt den kører ordentlig efter opdateringen, skal man nok lige give det de første måske 1000km indtil man kan se et blivende mønster.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HHKP » 8. feb 2017, 12:12

Rittersport skrev:
ij6210 skrev:
Turbotrim skrev:jeg har lige mailet med landberg i dag og han siger man ikke kan lægge en gammel version i igen, men ritter siger man kan, hvordan ved man hva type software man havde inden ? :mrgreen:
Jamen så må Ritter jo bare gøre det på en bil, og hvis det virker så må det være fordi det godt kan lade sig gøre (med mindre han siger at det er tilfældigt om det virker eller ej).
Hvis den ønskede software er i min samling så kan det sagtens lade sig gøre.. har gjort det flere gange nu.. begge veje.. Ny--->Gl.---->Ny ingen problemer

Både 1,6 og 2,0 TDI.

Lige for at få det skåret ud i pap, Kan du udlæse SW på alle modeller og genindlæse den efter en opdatering så der ingen forskæld er på bilen efter en tur hos VAG ?
Hvis ja, hvor lang tid tager det ?
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
stroma
Medlem
Indlæg: 504
Tilmeldt: 5. apr 2012, 18:32
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 11 times
Been thanked: 5 times

NOx- har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Indlæg af stroma » 9. feb 2017, 13:22

Fik lige min 170 hk Passat, NOx opdateret..

jeg syntes der er 2 ændringer - til den gode side:

Bilen tager hurtigere gassen - Så nu flytter den sig hurtigere end før... Foden sidder samme sted, Ikke med fuld fod på speeder ... og samme tryk
altså kvikker bil, selvom min 170 HK aldrig har været sløv... menere de bør ændre data på bilen fra 0-100 på 8,8 til 0-100 på 8,6 :lol:

Anden fordel.. den køre 2-4 km længere på literen...

Dejlige fordele...
men det er ikke sikkert alle oplever det samme.
Har læst på tysk forum, at de har oplevet bilen hakker lidt i det, ved accalation
Hilsen
Ryan

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: NOx- har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Indlæg af HansH » 9. feb 2017, 13:27

stroma skrev:Anden fordel.. den køre 2-4 km længere på literen...
Ryan .... tror du helt ærligt selv på det du her skriver ?

Må jeg spørge over hvor lang en strækning du har målt det forbrug ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
KMDTHY
Admin
Indlæg: 2155
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Thisted
Has thanked: 611 times
Been thanked: 459 times

Re: NOx- har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Indlæg af KMDTHY » 9. feb 2017, 13:39

HansH skrev:
stroma skrev:Anden fordel.. den køre 2-4 km længere på literen...
Ryan .... tror du helt ærligt selv på det du her skriver ?

Må jeg spørge over hvor lang en strækning du har målt det forbrug ?
Lidt underligt at alle andre skriver det modsatte :lol:
Billede 2023 ENYAQ 80 Sportline Ultra
Billede 2011 Superb TDI DSG Elegance 500.000 km
Billede 2005 Lupo 3L 605.000 km SOLGT efter 17 års ejerskab og 575.000 kørte kilometer. :cry: :)
NEtechVCDS + VCP - Vestjylland
| Støt VAGcars.dk - donér penge frivilligt. | Køb VAGcars.dk klistermærker! | Rapportér emner | FAQ og guider til VAGcars.dk | Forumregler |

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af QT1410 » 9. feb 2017, 14:04

Biker skrev:
HansH skrev:
QT1410 skrev:Så fik bilen 2 gode år mere.
Der skal vel nogle rykkere til før de låser den.
Fedt !

Jeg efterlyser stadig et svar på, hvad din kilde er i forhold til den procedure du hævder der vil være omkring samspillet mellem importør og syn.-

Sagt på en anden måde: er det troværdig information - eller blot din egen forestilling om hvordan det kunne virke ?
https://www.trm.dk/~/media/files/public ... ngplan.pdf

Se kap 8
Seks måneder efter anden rykker indberetter Skandinavisk Motor Co. stelnumre, der ikke er
opdateret, til Færdselsstyrelsen, hvorefter Færdselsstyrelsen udsender en meddelelse til
synsvirksomhederne om, at konkrete biler skal kontrolles ved senere periodisk syn, for om den
enkelte bil er opdateret. Bilen kan ikke godkendes, før den er opdateret og i overensstemmelse
med EU-lovgivningen.
• Skandinavisk Motor Co. kan tilbyde at stille disse oplysninger til rådighed for synsvirksomheder og
deres IT leverandører. En eventuel integration af IT systemer skal defineres og aftales nærmere
Senere:
For at kunne dokumentere kvaliteten i forbindelse med indkaldelse af de berørte biler, og for at
kunne dokumentere, at de biler, der har været på værksted for opdatering af software er opdateret
korrekt, vil vi hver måned udvælge 100 tilfældige stelnumre, hvor der er sket afregning af
opdateringen.
Der vil efterfølgende ved manuelt opslag i et fabrikssystem, hvor alle styreenheder i en konkret bil
kan identificeres, og de tilhørende softwareversioner kan kontrolleres, foretages kontrol af om den
pågældende bils motorstyreenhed er opdateret korrekt, og at der er anvendt den korrekte
softwareversion. Resultatet af disse undersøgelser indberettes månedligt til Færdselsstyrelsen. Den
manuelle kontrol af stelnumre vil dog så vidt mulig blive erstattet at en mere optimal IT-løsning.
Man gør klogt i at holde sig fra autoriserede værksteder hvis man får bilen chiptunet efter opdatering.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af HansH » 9. feb 2017, 14:17

..Bilen kan ikke godkendes, før den er opdateret og i overensstemmelse
med EU-lovgivningen.
Kan godt se at den officielle procedurebeskrivelse er meget klar i mælet.
Hvad jeg har svært ved at få til at hænge sammen er hvordan opdateringen så kan være frivillig i langt de fleste EU-lande, hvis der er tale om EU-lovgivning.. ?

Jeg ser det sådan; at køre linen helt ud og undslå sig til det absolut sidste, kan maksimalt koste 440 kr til et omsyn.

Det er mig uforståeligt at man vil ofre de her ressourcer og skabe de her problemer, for et anliggende der afvikler sig selv over forholdsvis overskuelig tid, og uden at ødelægge noget for nogen i den tid afviklingen pågår.
De skulle bare have givet VW en bøde på 100.00.0.0000.00000.00000 mia EUR, og så i stedet brugt de penge på noget der gør en forskel for miljøet. Nu bliver der brugt de samme penge på alt muligt nonsens, og miljøet gavnes ikke det fjerneste.

Når de engang har fået deres IT-integration mellem systemerne til at virke, er der ikke flere biler på vejene med EA189 motor.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 586
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 77 times
Been thanked: 104 times

Re: NOx- har du fået bilen opdateret hos forhandleren ?

Indlæg af mobworld » 9. feb 2017, 14:38

KMDTHY skrev: Lidt underligt at alle andre skriver det modsatte :lol:
Ikke alle er utilfredse med opdateringen.

Har en kammerat i en Golf 6'er 140 TDI (omkring 2010-2011 er mit bud).

Efter NOX opdateringen, så har den nu bedre respons og bedre bundtræk. Driftsøkonomien er også forbedret

Ifølge ham har den aldrig gået så godt. Så det er ikke kun negative reaktioner på opdateringen. Langstidseffekten af opdateringen, kan man selvf. ikke sige noget om endnu.

mvh
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

ESN
Nyt medlem
Indlæg: 285
Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ESN » 9. feb 2017, 14:54

HansH skrev:
..Bilen kan ikke godkendes, før den er opdateret og i overensstemmelse
med EU-lovgivningen.
Kan godt se at den officielle procedurebeskrivelse er meget klar i mælet.
Hvad jeg har svært ved at få til at hænge sammen er hvordan opdateringen så kan være frivillig i langt de fleste EU-lande, hvis der er tale om EU-lovgivning.. ?

Jeg ser det sådan; at køre linen helt ud og undslå sig til det absolut sidste, kan maksimalt koste 440 kr til et omsyn.

Det er mig uforståeligt at man vil ofre de her ressourcer og skabe de her problemer, for et anliggende der afvikler sig selv over forholdsvis overskuelig tid, og uden at ødelægge noget for nogen i den tid afviklingen pågår.
De skulle bare have givet VW en bøde på 100.00.0.0000.00000.00000 mia EUR, og så i stedet brugt de penge på noget der gør en forskel for miljøet. Nu bliver der brugt de samme penge på alt muligt nonsens, og miljøet gavnes ikke det fjerneste.

Når de engang har fået deres IT-integration mellem systemerne til at virke, er der ikke flere biler på vejene med EA189 motor.
+1
No Letting the Old Man In!

Brugeravatar
Prodigy
Aktiv medlem
Indlæg: 1661
Tilmeldt: 18. jun 2008, 13:32
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 7 times
Been thanked: 3 times

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af Prodigy » 12. feb 2017, 21:21

mobworld skrev:
KMDTHY skrev: Lidt underligt at alle andre skriver det modsatte Billede
Ikke alle er utilfredse med opdateringen.

Har en kammerat i en Golf 6'er 140 TDI (omkring 2010-2011 er mit bud).

Efter NOX opdateringen, så har den nu bedre respons og bedre bundtræk. Driftsøkonomien er også forbedret

Ifølge ham har den aldrig gået så godt. Så det er ikke kun negative reaktioner på opdateringen. Langstidseffekten af opdateringen, kan man selvf. ikke sige noget om endnu.

mvh
Min 2.0 140hk kører dårligere og accelerere ikke lige så smooth som før.. Men som nævnt andre steder virker det til at den kører nogenlunde som før opdateringen når jeg kører med bedre additiver i tanken (Shell diesel), bare lidt dyrere for mig i længden da jeg vel bruger omkring 100kr mere om måneden på min diesel nu..
Medlem siden: 2003/05/14

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Dieselgate - har du fået bilen opdateret hos forhandlere

Indlæg af ij6210 » 13. feb 2017, 08:28

Nogen der har dumpet et syn pga. at man ikke har fået opdateret?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Besvar

Tilbage til "Motor"