Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Brugeravatar
Egebo
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 18. mar 2013, 12:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Købenahvn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Egebo » 7. feb 2017, 21:05

Hejsa.

jeg var ude for et trafik uheld i sidste uge.

Idag bliver jeg så ringet op af min forsikrings mand og han fortæller mig den er totaltskadet osv.
De vil give 80000kr da det er hvad han har fundet en tilsvarende model til. Jeg spørger jo så hvordan det kan lade sig gøre da der ikke er nogle tilsvarende til salg, eller jo HVIS man kun tager motor i betragtning.

Den "tilsvarende" bil han henviser til har ca. Samme km tal og samme motor, mht. Udstyr mangler den så Original Navi (rns510). Bluetooth tilkobling. Golf 6 multifunktions rat og aftageligt anhænger træk.

Han rykker sig 6000kr for det og kommer "op" på 86000.

Er det mig der er hel gal på den her og ikke mener det er en tilsvarende bil eller pris?

Bilen var/er en Golf 5 1.4 tsi 140 med 160k km på klokken.

Mvh. Egebo.

/edit - Skal lige siges at jeg ikke har accepteret nogen løsning endnu.
2008 VW Golf V 1.4 TSi 140 GT sport. [DØD] Tidligere bil
2016 Seat Leon 5F 1.2 TSi 110 Style.

Jakob J
Nyt medlem
Indlæg: 236
Tilmeldt: 16. sep 2010, 12:49
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Jakob J » 7. feb 2017, 21:24

Da vores blev erklæret totalskadet tidligere i år var det ret enkelt. - Hvad kan en tilsvarende bil handles til.
Mindre detaljer og følelser er svære at få noget for.
Ud fra hvad de står til på BilBasen er det så helt ved siden af? Der kan som regel handles lidt af prisen jo.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af styker » 12. feb 2017, 18:27

Hvis de ikke vil give sig mere, så forlang at du vil have rattet og RNS510, det har jo en vis værdi for sig og kan nemt sælges.
Tror forsikringen er ligeglad med disse ting, de får ikke mere for bilen når den bliver solgt til polen f.eks.
Det er nok en fordel du har et andet rat til dem.
Har før selv fået lov til at pille ekstraudstyr ud af en totalskadet bil.

Brugeravatar
Fits
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 25. jun 2009, 15:41
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølgod - 6870
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Fits » 12. feb 2017, 18:51

Er der noget af udstyret du har eftermonteret? For så skal det vel skrives i dine forsikringspapirer til en eller anden værdi.
Hvis det er en pris fra Bilbasen er det jo ikke nødvendigvis bilens værdi. Hvad havde du forestillet dig t skulle have?
Skoda Superb 1.8 TSI -2018
Seat Mii 1.0 -2017

Brugeravatar
Egebo
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 18. mar 2013, 12:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Købenahvn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Egebo » 13. feb 2017, 19:27

Lige for at svare jer alle lidt, så er vi kommet til en nogenlunde løsning. Kan hente de fleste eftermonteret ting med forbehold på jeg putter de originale i.

Mht. Til det eftermonteret syntes jeg det er DYBT godnat at hvis andre ødelægger din bil så skal de ikke erstatte eftermonteret ting hvis du ikke har fået det ind i dine papire for din forsikring. Jeg er med på hvis du selv smadre eller for stjålet dine ting er der ingen erstatning. Hvis det altså ikke er skrevet ind.... forstår sku ikke lige systemet der!

Havde regner med mere end 90 pga. Udstyr.
2008 VW Golf V 1.4 TSi 140 GT sport. [DØD] Tidligere bil
2016 Seat Leon 5F 1.2 TSi 110 Style.

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af CJ2110 » 13. feb 2017, 19:44

Egebo skrev:Lige for at svare jer alle lidt, så er vi kommet til en nogenlunde løsning. Kan hente de fleste eftermonteret ting med forbehold på jeg putter de originale i.

Mht. Til det eftermonteret syntes jeg det er DYBT godnat at hvis andre ødelægger din bil så skal de ikke erstatte eftermonteret ting hvis du ikke har fået det ind i dine papire for din forsikring. Jeg er med på hvis du selv smadre eller for stjålet dine ting er der ingen erstatning. Hvis det altså ikke er skrevet ind.... forstår sku ikke lige systemet der!

Havde regner med mere end 90 pga. Udstyr.
Det giver da ellers sig selv - forsikringsselskabet beregner præmien ud fra en forventet værdi, men hvis værdien er højere end grundlaget for beregningen, så er beregningen forkert, og du er underforsikret
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af ph » 13. feb 2017, 20:42

CJ2110 skrev: Det giver da ellers sig selv - forsikringsselskabet beregner præmien ud fra en forventet værdi, men hvis værdien er højere end grundlaget for beregningen, så er beregningen forkert, og du er underforsikret
?...say What..?Det er modpartens forsikring som skal dække det
Du kan nøjes med at ha en ansvarsforsikring! og stadig få penge for bilen inkl. udstyr! når den bliver påkørt og modparten har skylden!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

CJ2110
Nyt medlem
Indlæg: 372
Tilmeldt: 12. mar 2013, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 27 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af CJ2110 » 13. feb 2017, 20:50

ph skrev:
CJ2110 skrev: Det giver da ellers sig selv - forsikringsselskabet beregner præmien ud fra en forventet værdi, men hvis værdien er højere end grundlaget for beregningen, så er beregningen forkert, og du er underforsikret
?...say What..?Det er modpartens forsikring som skal dække det
Du kan nøjes med at ha en ansvarsforsikring! og stadig få penge for bilen inkl. udstyr! når den bliver påkørt og modparten har skylden!
Jeg kan ikke lige se forskellen om det er den enten eller den anden forsikring der skal dække......
Audi A3 8Y 45 TFSI e S-Line "mit alles" 04.2021
Tidligere:
Audi A3 8V 1.6 TDI S-tronic 03.2016
Audi A3 8P 1,6 11.2007
Fiat Stilo 1,8 3-dørs 12.2001
Audi 80 1,6 06.1983
VW Passat 1,3 04.1981

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af m power » 13. feb 2017, 20:57

CJ2110 skrev:
ph skrev:
CJ2110 skrev: Det giver da ellers sig selv - forsikringsselskabet beregner præmien ud fra en forventet værdi, men hvis værdien er højere end grundlaget for beregningen, så er beregningen forkert, og du er underforsikret
?...say What..?Det er modpartens forsikring som skal dække det
Du kan nøjes med at ha en ansvarsforsikring! og stadig få penge for bilen inkl. udstyr! når den bliver påkørt og modparten har skylden!
Jeg kan ikke lige se forskellen om det er den enten eller den anden forsikring der skal dække......
Hvis nu der kun var ansvarsforsikring på bilen så er præmien jo ikke beregnet ud fra en forventet værdi.

Brugeravatar
Fits
Medlem
Indlæg: 551
Tilmeldt: 25. jun 2009, 15:41
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølgod - 6870
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Fits » 13. feb 2017, 21:20

Egebo skrev:Lige for at svare jer alle lidt, så er vi kommet til en nogenlunde løsning. Kan hente de fleste eftermonteret ting med forbehold på jeg putter de originale i.

Mht. Til det eftermonteret syntes jeg det er DYBT godnat at hvis andre ødelægger din bil så skal de ikke erstatte eftermonteret ting hvis du ikke har fået det ind i dine papire for din forsikring. Jeg er med på hvis du selv smadre eller for stjålet dine ting er der ingen erstatning. Hvis det altså ikke er skrevet ind.... forstår sku ikke lige systemet der!

Havde regner med mere end 90 pga. Udstyr.
Du får vel udbetalt pengene fra din egen forsikring, og de indkræver vel så pengene fra modparten? Det var i hvert fald sådan foregik, da min kærestes bil blev smadret.
Jeg kan heller ikke umiddelbart se nogen steder, hvor der står hvem der har ansvaret for skaden. Derudover er gensalgsværdien på udstyr vel også ret minimal?
Skoda Superb 1.8 TSI -2018
Seat Mii 1.0 -2017

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 13. feb 2017, 22:31

Aaaerh, det er nu meget mere simpelt end som så.

Forsikringsselskaber er dybest set et firma' lissom alt muligt andet, og de ved udemærket at måden man tjener penge på, er ved at få så meget som muligt "når man sælger", og betale så lidt som muligt "Når man køber".
Og for at det så ikke en fucking gang skal være løgn, så bruger man endda en "Provisionslønnet" Taksator // Taksator-ringen når der er noget der koster mere end Nixi, og de har til job at udbetale så lidt som muligt // Lukke sagerne så billigt som muligt.

Jeg har personligt gode erfaringer med at give mere end laveste pris for mine forsikringer, og få noteret de fleste ting i papirerne - IE opføre sig ordentligt når man "køber", og tilgengæld stille krav "når man sælger". :-)

/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af ph » 13. feb 2017, 23:00

CJ2110 skrev:
ph skrev:
CJ2110 skrev: Det giver da ellers sig selv - forsikringsselskabet beregner præmien ud fra en forventet værdi, men hvis værdien er højere end grundlaget for beregningen, så er beregningen forkert, og du er underforsikret
?...say What..?Det er modpartens forsikring som skal dække det
Du kan nøjes med at ha en ansvarsforsikring! og stadig få penge for bilen inkl. udstyr! når den bliver påkørt og modparten har skylden!
Jeg kan ikke lige se forskellen om det er den enten eller den anden forsikring der skal dække......
Hvis skylden er modpartens og Hvis manden kun har ansvar så er det da fuldstændigt ligegyldigt hvor meget han har betalt for sin ansvarsforsikring da den kun dækker modparten i tilfælde hvor det er ts som er ansvarlig for skaden!
Er det modparten som er ansvarlig så er det modpartens forsikring som skal betale (uanset om der er kasko på ts bil eller der kun er ansvar) og i så fald er det også fuldstændigt ligegyldigt hvor meget der er skrevet på af ekstra udstyr!
Bilen skal vurderes ud fra den stand og det udstyr den står med på skadestidspunktet! og modpartens selskab skal bare betale ved kasse.1. EOS!
...Det springene punkt er i dette tilfælde, hvem der har skylden for det står der åbenbart intet om ...havde ellers "læst" at det var modparten men det må åbenbart være noget jeg har drømt mig til... :oops:
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Egebo
Helt nyt medlem
Indlæg: 55
Tilmeldt: 18. mar 2013, 12:56
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Købenahvn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af Egebo » 14. feb 2017, 09:46

ph skrev:
CJ2110 skrev:
ph skrev: ?...say What..?Det er modpartens forsikring som skal dække det
Du kan nøjes med at ha en ansvarsforsikring! og stadig få penge for bilen inkl. udstyr! når den bliver påkørt og modparten har skylden!
Jeg kan ikke lige se forskellen om det er den enten eller den anden forsikring der skal dække......
Hvis skylden er modpartens og Hvis manden kun har ansvar så er det da fuldstændigt ligegyldigt hvor meget han har betalt for sin ansvarsforsikring da den kun dækker modparten i tilfælde hvor det er ts som er ansvarlig for skaden!
Er det modparten som er ansvarlig så er det modpartens forsikring som skal betale (uanset om der er kasko på ts bil eller der kun er ansvar) og i så fald er det også fuldstændigt ligegyldigt hvor meget der er skrevet på af ekstra udstyr!
Bilen skal vurderes ud fra den stand og det udstyr den står med på skadestidspunktet! og modpartens selskab skal bare betale ved kasse.1. EOS!
...Det springene punkt er i dette tilfælde, hvem der har skylden for det står der åbenbart intet om ...havde ellers "læst" at det var modparten men det må åbenbart være noget jeg har drømt mig til... :oops:
Det er bestemt også den forstilling jeg havde mig. Men sådan er det åbenbart ikke... mht. Skyld så var/er det modpartens 100% skyld. Har også fået en besked fra rigspolitiet idag at jeg er uden ansvar i situationen. Tror måske du har læst det i den anden post jeg lavede.

Har så lært til næste gang at ved ekstra monteret udstyr så skal det i papirene :?
2008 VW Golf V 1.4 TSi 140 GT sport. [DØD] Tidligere bil
2016 Seat Leon 5F 1.2 TSi 110 Style.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af SorenR » 14. feb 2017, 10:13

Egebo skrev:mht. Skyld så var/er det modpartens 100% skyld. Har også fået en besked fra rigspolitiet idag at jeg er uden ansvar i situationen. Tror måske du har læst det i den anden post jeg lavede.

Har så lært til næste gang at ved ekstra monteret udstyr så skal det i papirene :?
Øhm... Mht. skyld... Hvem politiet mener er skyldig og hvem forsikringen mener er skyldig er ikke nødvendigvis det samme.

Har en kammerat hvis kone totalskadede deres Audi A2. Hun drejer ud på hovedvej fra sidevej, efter ca. 50 meter bliver hun påkørt frontalt af modpart som overhaler over dobbelte linier. Hun fik skylden af forsikringen (noget med afstanden fra sidevej til uheldsted < 100 meter), modparten fik skylden af politiet og svjh. betinget frakendelse.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af SteffenR » 15. feb 2017, 13:52

Da jeg fik stjålet og rippet min bil udbad forsikringen en liste over udstyr, billeder af bilen og km stand. De sendte derefter (efter hvad de sagde) Info til et par forhandlere, der fortalte hvad de mente en bil magen til kunne sælges for. De sendte så hvad de ville udbetale til mig og heg skulle give tommel op eller tommel ned.

Bob er din onkel.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

motley
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 12. mar 2017, 01:01
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 30 times
Been thanked: 5 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af motley » 11. okt 2018, 10:27

Jeg vil ikke starte en ny tråd, så tror jeg er de okay hvis jeg stille mit spørgsmål her. De drejer sig om registrering af eftermonteret udstyr.

Min A3er var født som en lav udstyret Attraction model. I løbet af sidste to år eftermonterede jeg alt fra S Line pakke. Bland det dyreste dele er det S Line kofanger og spoilere, S Line læder/alcantara kabine, bi-xenon forlygter med LED kørelys inkl. de lovpligtige lygtevaskere- og automatisk lys niveau regulering. Der er også andre dele, som er dyrere til at erstatte end de fra en standard pakke.

Hvor kan man registrere/dokumentere alle disse ændringer i bilens udstyr niveau, så er man dækket i tilfælde af en ulykke elle tyveri?
2019 Audi A3 35TFSI S-tronic Limited Edition | Eibach Pro | S-line eksteriør | Titaniumsort optikpakke

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af DanielB12 » 11. okt 2018, 12:09

motley skrev:
11. okt 2018, 10:27
Jeg vil ikke starte en ny tråd, så tror jeg er de okay hvis jeg stille mit spørgsmål her. De drejer sig om registrering af eftermonteret udstyr.

Min A3er var født som en lav udstyret Attraction model. I løbet af sidste to år eftermonterede jeg alt fra S Line pakke. Bland det dyreste dele er det S Line kofanger og spoilere, S Line læder/alcantara kabine, bi-xenon forlygter med LED kørelys inkl. de lovpligtige lygtevaskere- og automatisk lys niveau regulering. Der er også andre dele, som er dyrere til at erstatte end de fra en standard pakke.

Hvor kan man registrere/dokumentere alle disse ændringer i bilens udstyr niveau, så er man dækket i tilfælde af en ulykke elle tyveri?
Hos dit forsikringsselskab.. Ringer eller skriver derind, og så får du en eller anden formular der skal udfyldes, samt bevis for købet. Sådan er det hos os i hvert fald.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af BrianB » 11. okt 2018, 12:13

Du kan dog risikere at din præmie stiger med alt det udstyr du har eftermonteret. Jeg ved i hvert fald at flere steder hvor vi har haft forsikring, dækker de kun ekstraudstyr op til 20000 kroner som standard. (Kun eftermonteret, gælder ikke alt der er eftermonteret ab fabrik eller lign.)

Hvis man har købt andre dyre fælge eller lign., hører de også oftest ind under den kategori. Så tjek lige op på det.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Sum ved totalskade? Hvordan regnes det.

Indlæg af i-s » 1. nov 2018, 20:09

SorenR skrev:
14. feb 2017, 10:13

Øhm... Mht. skyld... Hvem politiet mener er skyldig og hvem forsikringen mener er skyldig er ikke nødvendigvis det samme.
Den prøvede jeg også som næsten ny billist. Man er lidt forvirret over at få to breve, hvor i det ene brev har man skylden og i det andet har modparten. Rigtig rigtig dansk logik ...
These users thanked the author i-s for the post:
Blacksugar
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"